Toon posts:

Subwoofer gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een Magnat Alpha 20A subwoofer. Ik heb deze sub aangesloten op mijn Yamaha rx-v550 reciever. Op de sub zit een functie die er voor zorgt dat deze automatisch aan gaat wanneer dat nodig is. Het probleem is echter dat de sub pas aan gaat als het volume op een bepaald niveau is. Wanneer je dus bij lagere volumes de reciever gebruikt kan je toch duidelijk horen dat de sub is uitgeschakeld :(

Je kan ook de functie waar ik het net over had uitschakelen. Maar dat betekend dus dat de sub altijd aanstaat, en dat wil ik eigenlijk niet.

Mijn vraag is eigenlijk of dit soort problemen normaal zijn, of dat mijn sub misschien kapot is. Heeft iemand hier ervaring mee?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Op zich is het wel normaal dat de de sub pas bij een bepaald volume aangaat, maar meestal is dat een redelijk laag volume. Ik zou de winkel eens vragen hoe dat zit? Is het pas bij echt hoog volume?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de subwoofer gewoon aanzet, is het ook bij de wat lagere volumes goed te horen dat ie aanstaat. Maar ik zit ook erg dicht bij de sub (op ongeveer een meter afstand).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Maar wat is het probleem dan? Als ie bij laag volume al aan gaat is ie toch prima :)

[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn vorige reactie bedoelde ik dat wanneer ik de "automatisch-aangaan"-functie uitzet, ik de sub goed kan horen bij lagere volumes. Maar wanneer ik de sub zo instel dat ie automatisch aan gaat, blijft ie bij de wat lagere volumes uit....en dat wil ik niet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dt is toch ook precies wat ik voeg... Dan krijg ik een antwoord op een heel andere vraag, natuurlijk ook met een onjuiste conclusie eraanvast... Nu is het duidelijk.

Maargoed. Ook bij redelijk lage volumes zou een sub aan mogen gaan! Ik denk niet echt dat dit een fout is maar meer een instelling die ze in de fabriek zo gemaakt hebben. Of dat nog aan te passen is (misschien via een pot in de amp ofzo) weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 21:41 ]

Verwijderd

Wat je misschien kan proberen, als je je de sub via de sub-out van je reciever heb zitten.

Dat is om het sub-signaal op de reciever harder zetten en de volumeknop van de sub ietsje zachter zetten.
Dan heeft ie een iets harder ingangssignaal en misschien reageert ie daar wel op. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:54:
Wat je misschien kan proberen, als je je de sub via de sub-out van je reciever heb zitten.

Dat is om het sub-signaal op de reciever harder zetten en de volumeknop van de sub ietsje zachter zetten.
Dan heeft ie een iets harder ingangssignaal en misschien reageert ie daar wel op. :)
Dat is op zich wel een goed idee, ik ga 't effe proberen..

edit: Ik het geprobeerd, maar 't helpt niet :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 22:03 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je toevallig 4ohms speakers of zijn ze heel gevoelig? De sub gaat aan als een bepaalde voltagewaarde overschreden is, bij speakers met een lage impedantie en/of een hoge gevoeligheid zal de sub dus pas bij een relatief hoog volume aangaan.

Het voltage waarbij de sub inschakelt is inderdaad een keuze van de fabrikant, dit kan niet te laag zijn omdat 'ie dan ongewenst aan kan gaan als er een ruis op de kabel staat of bijvoorbeeld als er een grote vrachtwagen langsdendert die dezelfde frequentie produceert als de fs van de de drivers van de fronts die hierdoor mee gaan trillen en een bepaalde spanning opwekken (om maar wat te noemen).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 19 juli 2004 @ 22:19:
Heb je toevallig 4ohms speakers of zijn ze heel gevoelig? De sub gaat aan als een bepaalde voltagewaarde overschreden is, bij speakers met een lage impedantie en/of een hoge gevoeligheid zal de sub dus pas bij een relatief hoog volume aangaan.
Ik heb een setje van 4 Mordaunt-Short 902's. Deze hebben zijn 4-8 Ohm volgens de specs.

Verwijderd

Volgens mij is het gewoon een fabrikage foutje.
Ik zou gewoon ff contact opnemen met Magnat.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 22:51
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:17:
Ik heb sinds een paar dagen een Magnat Alpha 20A subwoofer. Ik heb deze sub aangesloten op mijn Yamaha rx-v550 reciever. Op de sub zit een functie die er voor zorgt dat deze automatisch aan gaat wanneer dat nodig is. Het probleem is echter dat de sub pas aan gaat als het volume op een bepaald niveau is. Wanneer je dus bij lagere volumes de reciever gebruikt kan je toch duidelijk horen dat de sub is uitgeschakeld :(

Je kan ook de functie waar ik het net over had uitschakelen. Maar dat betekend dus dat de sub altijd aanstaat, en dat wil ik eigenlijk niet.

Mijn vraag is eigenlijk of dit soort problemen normaal zijn, of dat mijn sub misschien kapot is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit is normaal. De fabrikant stelt voor de "auto" stand een drempelwaarde in, waar de uitsturing van de versterker overheen moet voor dat deze aangaat. Ik had hetzelfde met een subwoofer van Canton. Ik had Canton gemaild, en kreeg ook als antwoord terug dat ik hem maar op "aan" moest zetten. Ik heb het opgelost door de subwoover op de 230 V. geschakelde steker aansluitingen achterop mijn Onkyo aan te sluiten en hem in de "aan" stand gezet. De versterker kan 100W bij 230 V. schakelen. Dan moet je al een flinke sub hebben wil je dit vermogen er op vollast uithalen.
Ik heb nu geen enkel probleem meer, versterker aan: subje aan. Versterker uit: subje uit.
Succes!

Carpe Diem

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Patten schreef op 19 juli 2004 @ 22:58:
[...]

Dit is normaal. De fabrikant stelt voor de "auto" stand een drempelwaarde in, waar de uitsturing van de versterker overheen moet voor dat deze aangaat. Ik had hetzelfde met een subwoofer van Canton. Ik had Canton gemaild, en kreeg ook als antwoord terug dat ik hem maar op "aan" moest zetten. Ik heb het opgelost door de subwoover op de 230 V. geschakelde steker aansluitingen achterop mijn Onkyo aan te sluiten en hem in de "aan" stand gezet. De versterker kan 100W bij 230 V. schakelen. Dan moet je al een flinke sub hebben wil je dit vermogen er op vollast uithalen.
Ik heb nu geen enkel probleem meer, versterker aan: subje aan. Versterker uit: subje uit.
Succes!
Valt nogal tegen, de XXL amp (ja dat budget ding van 50 euro) trekt ook 200 watt hoor bij volle belasting.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Patten schreef op 19 juli 2004 @ 22:58:
[...]

Succes!
Dit lijkt me wel een mooie oplossing :) Hoe zien die 230 V geschakelde steker aansluitingen er precies uit? Hopelijk heb ik ook zoiets op mijn reciever.

edit: 'k Heb net effe gekeken. En ik heb achterop mijn reciever 2 aansluitingen waarbij "AC OUTLETS" staat, dat zal het wel zijn. Ik ga dat morgen maar eens proberen. Bedankt voor de tip _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep, 't werkt perfect. Probleem opgelost :*) Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1