[Mandrake 10] I/O error, Media Error

Pagina: 1
Acties:

• A-380
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 14:40
Beste mensen,

Ik probeer vandaag eens Mandrake 10 op mijn computer te installeren. Ik start het installatie programma op met de bootable cd (CD2) en daarna wordt er later in de installatie gevraagd om CD1, waarnaar hij verder gaat met de installatie. Verschillende hardware wordt gevonden, maar dan geeft hij een fout:

I/O error on devicehdc
logical block 337826
media error, bad sector...

dit wordt steeds herhaald, waarbij logical block steeds = +1

Mijn vraag: Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Goed, mijn computer:

Sky Laptop
Sis 650 moederbord
20 gig HD (waarbij C: = winXP (FAT32 en 5 Gb) en F: = leeg (FAT32 en 5 Gb), de rest is nog niet gepartioneerd
256 mb geheugen

Alvast bedankt...

Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41
A-380 schreef op 19 juli 2004 @ 20:50:
I/O error on device hdc
logical block 337826
media error, bad sector...
Je harddisk is stuk, of je chipset wordt niet goed ondersteund door Linux - dat laatste lijkt me sterk, want dan werkt het ofwel uberhaupt niet ofwel gewoon goed (zou ik verwachten). Je zou even kunnen zoeken of er meer mensen zijn met het zelfde typenummer laptop met hetzelfde probleem. Zo niet dan ligt het ws. toch gewoon aan de HD zelf.
Mijn vraag: Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Als het idd de HD is: nieuwe kopen.

Je zou eens met de scandisk van Windows kunnen kijken of die fouten vindt - moet je natuurlijk wel eerst even een partitie aamaken op het lege stuk van de HD, anders kan Windows het vermoedelijk niet scannen.

• A-380
Nee, het ligt niet aan mijn harddisk, ik draai er nu namelijk XP op.

En ja het is moeilijk mensen van hetzelfde typenummer laptop te vinden als je al bijna nix over het probleem zelf kan vinden. (Google, verschillende linux fora en Got search) Dat met scandisk zal ik nog even proberen.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het lijkt me eerder de CD, /dev/hdc = tweede IDE kabel, master drive
HD zit vaak op /dev/hda (eerste kabel, master).

De media error kan dan verklaard worden door een foute CD

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• A-380
Ja ik denk het ook. Heb net op de computer van mijn huisgenoot gestart, en geeft dezelfde fout aan.

Hoe zorg je ervoor dat je toch een goede cd brand?
Ik heb wel gehoord over md5 bestanden en dat je zo kunt zien of een cd goed of slecht is. Maar wat is het geheim van een goede bootable cd branden, want ik heb niet echt het gevoel dat ik iets fout heb gedaan.

Ik heb:

- Image gedownload van nederlandse server Mandrake
- Image branden op nieuwe cd, met Nero Burning Rom (8x speed)
- Cd 2 gebruiken voor boot
- Cd 1 gebruiken voor de rest van install

Hoe maak je een cd zonder fouten?