[Gamers PC] De nieuwe Dell Dimension XPS

Pagina: 1
Acties:

• kingnbajam
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09-2022
Wat vinden we van de nieuwe Dell Dimension XPS die speciaal is ontworpen voor gamers?

http://www1.euro.dell.com...dimen_xps?c=nl&l=nl&s=dhs

Het ziet er niet verkeerd uit vind ik. :*) Ik ben van plan om ergens in de herst een nieuwe pc aan te schaffen om de nieuwste games mee te spelen (Doom III, HL2 etc.) en dit ziet er toch gelikt uit. Ik ben geen die-hard tweaker, waardoor zulke systemen toch handig zijn... alles goed op elkaar afgestemd en het werkt gewoon top. Spreek uit ervaring met mijn huidige dell pc die ik 5 jaar geleden heb gekocht, werkt nog prima :)

Groot nadeel: de prijs! Volgens mij kan dit goedkoper als je alles los koopt... maar dan moet je het weer zelf in elkaar zetten. Is dat het risico waard als je daar geen ervaring mee hebt?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je kan hem ook door een lokale winkel in elkaar laten zetten, ben je alsnog goedkoper uit en krijg je er ook garantie op.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• kingnbajam
dreeke schreef op 19 juli 2004 @ 20:42:
Je kan hem ook door een lokale winkel in elkaar laten zetten, ben je alsnog goedkoper uit en krijg je er ook garantie op.
dat is wel een goede tip! Is het alleen niet 'raar' om die pc in een computerwinkel in elkaar te laten zetten, terwijl je alle onderdelen ergens anders hebt gekocht? (omdat je van alle onderdelen de laagste prijs wil) :z

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:40
natuurlijk is dat wel en dat ga je dus ook niet doen 8)7 Als je wil dat een winkel die PC voor je in elkaar zet moet je alle onderdelen die je door hun erin wil laten zetten bij hun kopen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• kingnbajam
Ramon de Jesus schreef op 19 juli 2004 @ 20:48:
natuurlijk is dat wel en dat ga je dus ook niet doen 8)7 Als je wil dat een winkel die PC voor je in elkaar zet moet je alle onderdelen die je door hun erin wil laten zetten bij hun kopen.
volgens mij ben ik dan niet *veel* goedkoper uit... juist die losse onderdelen zelf kopen via pricewatch lijkt mij interessant als je dan TOCH zelf je pc bouwt. Misschien vergis ik me though... :/

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
kingnbajam schreef op 19 juli 2004 @ 20:41:
Ik ben van plan om ergens in de herst een nieuwe pc aan te schaffen om de nieuwste games mee te spelen (Doom III, HL2 etc.)
Dan wens ik je veel succes met de videokaart die ze erin hebben zitten.

Van wat ik ff snel zie is die Dell XPS gebaseerd op de nieuwe Intel Prescott CPU. Opzich geen ramp, maar dat betekent dat bijpassende Prescott-mobo's geen AGP meer ondersteunen; maar het vernieuwende PCI-express.

En aangezien PCI-E nog zo nieuw is betekent dat er pas Q4 fatsoenlijke kaarten voor komen. Voor nu moet dat systeem het doen met un 128-MB ATI RadeonTM X300 SE @ 325/196MHz :X

Advies is om te wachten tot eind 2004/begin 2005 voordat je begint met een Intel Prescott systeem. Dan zullen namelijk de top-of-the-line PCI-Express videokaarten uitkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 19-07-2004 21:02 ]

Verwijderd

De prijzen bij dell zijn meestal erg scherp (mit je een goede aanbieding hebt). Met het zelf bouwen kom je meestal wel duurder uit. (als je zelfde onderdelen neemt als bij dell) Ik vind dell computer altijd goed in elkaar zitten, ze zijn stabiel en ze zijn snel, MAAR als je ooit zelf nog een beetje wilt gaan upgraden met je systeem dan houdt het wel op bij een nieuwe HD of wat meer geheugen. Als je proc cooler kapot gaat kun je alleen een dell cooler gebruiken, anders gaat het mobo piepen. Je kunt niet even een nieuwe voeding erin zetten of een andere mobo. Binnen de garantie bij Dell zit je goed, maar daarna... Mijn tip neem iig 3 jaar garantie, ook al lijkt het een grote besparing als je maar 1 jaar garantie neemt. ALs je een computer zelf bouwt krijg je op al je onderdelen veel meer jaren garantie ;) (ik denk dat dell zo goedkoop is oa vanwege de garantie...) En je kunt zonder enig probleem een nieuwere betere/stillere cooler erin zetten, of een krachtigere voeding, of veel meer HD's, of je hele mobo vervangen. Das bij een zelfgebouwde pc geen probleem, maar bij een Dell pc wel. Bij Dell is het goedkoper om om de zoveel tijd een geheel nieuw systeem te kopen...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 21:04 ]

Verwijderd

Silent Thunder schreef op 19 juli 2004 @ 20:57:
[...]

Van wat ik ff snel zie is die Dell XPS gebaseerd op de nieuwe Intel Prescott CPU. Opzich geen ramp, maar dat betekent dat bijpassende Prescott-mobo's geen AGP meer ondersteunen; maar het vernieuwende PCI-express.

En aangezien PCI-E nog zo nieuw is betekent dat er pas Q4 fatsoenlijke kaarten voor komen. Voor nu moet dat systeem het doen met un 128-MB ATI RadeonTM X300 SE @ 325/196MHz :X

Advies is om te wachten tot eind 2004/begin 2005 voordat je begint met een Intel Prescott systeem. Dan zullen namelijk de top-of-the-line PCI-Express kaarten uitkomen.
Heb je wel goed gekeken op hun site?! :?

128 MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X300 SE with DVI/VGA - TV out via S-video port and dual monitor support

of

256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT with DVI/VGA - TV out via S-video port and dual monitor support (+404.60 EUR)

• kingnbajam
Silent Thunder schreef op 19 juli 2004 @ 20:57:
[...]

Advies is om te wachten tot eind 2004/begin 2005 voordat je begint met een Intel Prescott systeem. Dan zullen namelijk de top-of-the-line PCI-Express kaarten uitkomen.
Ik zat zelf te denken aan enkele upgrades aan het standaard systeem wat Dell daar neerzet... zoals 1024 MB intern geheugen en de X800 XT videokaart... daar nog een 'normale' monitor van 19 inch en 5.1 speakers bij en volgens mij heb ik dan een aardig systeem... maar ook prijzig. :'(

Nee dit moet wel goedkoper kunnen....

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:02:
of

256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT with DVI/VGA - TV out via S-video port and dual monitor support (+404.60 EUR)
Die kaarten zijn op het moment superslecht leverbaar

Verwijderd

Voor Dell zijn ze wél goed leverbaar ;)

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:05:
Voor Dell zijn ze wél goed leverbaar ;)
Zelfs bij Dell hebben ze er un waarschuwing bij gezet op de site dat die kaarten 3 weken levertijd hebben. En in de praktijk kan je daar nog wat bij optellen.

Denk dat het voor Dell tijd word om ook eens na AMD te gaan kijken. Met een Athlon FX-53 CPU kun je op dit moment een sneller gamesysteem bouwen :) Zoals Alienware ontdekt heeft: http://www.alienware.com/...ALX-D&SubCode=SKU-DEFAULT

[ Voor 33% gewijzigd door Silent Thunder op 19-07-2004 21:29 ]

• kingnbajam
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:01:
De prijzen bij dell zijn meestal erg scherp (mit je een goede aanbieding hebt). Met het zelf bouwen kom je meestal wel duurder uit. (als je zelfde onderdelen neemt als bij dell) Ik vind dell computer altijd goed in elkaar zitten, ze zijn stabiel en ze zijn snel, MAAR als je ooit zelf nog een beetje wilt gaan upgraden met je systeem dan houdt het wel op bij een nieuwe HD of wat meer geheugen. Als je proc cooler kapot gaat kun je alleen een dell cooler gebruiken, anders gaat het mobo piepen. Je kunt niet even een nieuwe voeding erin zetten of een andere mobo. Binnen de garantie bij Dell zit je goed, maar daarna... Mijn tip neem iig 3 jaar garantie, ook al lijkt het een grote besparing als je maar 1 jaar garantie neemt. ALs je een computer zelf bouwt krijg je op al je onderdelen veel meer jaren garantie ;) (ik denk dat dell zo goedkoop is oa vanwege de garantie...) En je kunt zonder enig probleem een nieuwere betere/stillere cooler erin zetten, of een krachtigere voeding, of veel meer HD's, of je hele mobo vervangen. Das bij een zelfgebouwde pc geen probleem, maar bij een Dell pc wel. Bij Dell is het goedkoper om om de zoveel tijd een geheel nieuw systeem te kopen...
Thanks! Ik heb ook even gekeken naar upgrade-mogelijkheden voor in de toekomst voor deze XPS... er staat het volgende:

Chassisontwerp: XPS-systemen zijn gemakkelijk te openen, te upgraden en uit te breiden omdat het chassis zonder gereedschap kan worden geopend. Het chassis wordt standaard geleverd met aan de voorzijde twee USB 2.0-poorten, een FireWire-poort (IEEE1394) en een hoofdtelefoonaansluiting, en allemaal goed toegankelijk via een klepje. Voor temperatuurregeling zijn er de speciale interne ventilatoren voor de processor, de voeding en de PCI- en PCI-Express-kaarten. De voeding bevindt zich in een apart gedeelte, zodat deze zo min mogelijk invloed op het systeem uitoefent. Met het kabelbeheersysteem kunnen grote hoeveelheden kabels bij elkaar worden gehouden, zijn systeemuitbreidingen gemakkelijker te realiseren en verloopt de luchtcirculatie bij interne onderdelen beter.

Is dit dan bull?

Verwijderd

Je kunt HD's, DVD/CD drives, geheugen pci kaarten etc vervangen, maar je mobo vervangen of je voeding vervangen gaat niet lukken. Ik heb tot nu toe altijd Dell computers gehad. Ze zijn super als je niet wilt "knutselen" in je computer, anders kun je beter zelf wat bouwen/laten bouwen. Ben je wel wat duurder uit, maar ik denk dat je dan in de toekomst er meer plezier aan zult hebben. Kijk eens bij informatique, redelijke prijzen, zeer goede service, groot assortiment en kundigheid. Voor 30 € ofzo bouwen zij de pc die jij zelf hebt samen gesteld. Het is meer werk zelf een computer samenstellen, maar wel leuker. (vind ik iig)

• kingnbajam
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:59:
Je kunt HD's, DVD/CD drives, geheugen pci kaarten etc vervangen, maar je mobo vervangen of je voeding vervangen gaat niet lukken. Ik heb tot nu toe altijd Dell computers gehad. Ze zijn super als je niet wilt "knutselen" in je computer, anders kun je beter zelf wat bouwen/laten bouwen. Ben je wel wat duurder uit, maar ik denk dat je dan in de toekomst er meer plezier aan zult hebben. Kijk eens bij informatique, redelijke prijzen, zeer goede service, groot assortiment en kundigheid. Voor 30 € ofzo bouwen zij de pc die jij zelf hebt samen gesteld. Het is meer werk zelf een computer samenstellen, maar wel leuker. (vind ik iig)
ok ik ben eruit, ik ga zelf een pc samenstellen! :) Toch veel meer voordelen denk ik... ik twijfel alleen nog over het moment van aanschaf, met de komst van alweer een nieuwe generatie videokaarten/geheugen/processoren... maar goed, dat hou je altijd wel. Alle tips voor een 'tactisch' moment om een pc samen te stellen, zijn van harte welkom! :D

• Silent Thunder
kingnbajam schreef op 19 juli 2004 @ 22:29:
Alle tips voor een 'tactisch' moment om een pc samen te stellen, zijn van harte welkom! :D
Ik geloof niet zo in die tactische momenten. Er komen altijd nieuwe veranderingen; en dat zal altijd blijven. Je moet het gewoon doen als de upgrade nodig is en jij het geld hebt :)

ik zou in ieder geval voor een Athlon FX-53 i.c.m. Radeon x800 XT gaan als gamesysteem :)

• kingnbajam
Silent Thunder schreef op 19 juli 2004 @ 22:56:
[...]

ik zou in ieder geval voor een Athlon FX-53 i.c.m. Radeon x800 XT gaan als gamesysteem :)
oei... dat klinkt wel heel erg lekker inderdaad _/-\o_

Verwijderd

Der is niets leukers als zelf een leuk systeem samenstellen vind ik.

Je hebt al besloten voor zelfbouw ? Leer je tenminste ook nog wat van. Orienteer je een beetje door wat review te bekijken.
Je moet alleen goed kijken naar wat je budget is. Of een athlon FX-53 het nu echt waard is weet ik niet. Het is niet iets wat ik zelf zou kopen. Zou zelf waarschijnlijk een athlon 64 3400+ kopen, iets met de nForce 250 chipset en 1 GB ram, 2 WD raptors 74 GB in raid0 (alleen als je toch geld genoeg hebt) en normale hd voor data met als videaokaart een Nvidia 6800 versie of zo.
Videokaart is het enige onderdeel waar ik niet op bespaar.

Ik zie bijna geen verschil tussen een 3200+, 3400+ en 3700/3800+. Zit procentueel maar een klein verschil in de snelheden.
En upgrade je ooit je pc tijdens zijn leven of niet ? Ik namelijk nooit dus socket 754/939/940 maakt mij niet uit voor de levensduur. Ik koop toch altijd cpu+mobo+ram.

Ik heb zelf even die Dell machine bekeken maar zou het niet doen. Als je beetje fobie hebt om dingen zelf te doen is Dell mischien wel fijn maar upgraden is niet echt een optie bij een Dell.

edit@below want had geen zin om topic weer te kicken met een post
De nieuwe nvidia kaarten zijn wel goed. En zeker als je ziet dat de nvidia kaarten in combinatie met een nvidia chipset nog beter presteren door optimalisaties is het toch wel de moeite waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 16:04 ]

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Hmmm, je kan ook al prima genoeg hebben aan die 2 raptors van 74G (zie supervlieg), dat is samen bijna 150G aan opslagruimte. Ik red me prima met 80G, en daar staat een flinke lading aan mp3's en de nieuwste spellen op. Videokaart moet je kiezen tussen Nvidea 6800-serie en ATI X800-serie, mijn voorkeur gaat toch uit naar ATI. Zij hebben wat beschaafdere kaarten (minder grote koeler, minder herrie).

• Silent Thunder
bijkomend voordeel is dat bij de laatste top-of-de-line kaarten ATi altijd iets sneller is op gamegebied dan Nvidia. En ATi heeft ook nog es een betere naam op 2D gebied (photoshop enzo).

• kingnbajam
Het zelf bouwen lijkt mij zo leuk omdat je daarmee je pc 'persoonlijk' kunt maken en op je eigen smaak kunt afstemmen :o

Qua videokaart gaat m'n voorkeur inderdaad uit naar ATI... wat betreft HD zegt zoiets als raid0 me niets, maar ik heb zeker niet veel meer dan 160GB nodig.... merk je echt iets van 2 snellere (kleinere) HD's in plaats van 1 grote (tragere)? Is 7200 rpm niet snel genoeg voor games? Qua intern geheugen lijkt mij 1GB dik genoeg voor nu en de komende jaren...

Qua monitor wil ik een 19-inch 'normale' versie... geen TFT, puur omdat ik nog niet helemaal vertrouw dat TFT's geschikt zijn voor alle huidige/toekomstige games (ghosting). Maar misschien vergis ik me daarin...

Geluidskaart moet ook top zijn (audigy2?) plus goede 5.1 speakers... 7.1 geluid voor gaming lijkt mij overbodig, omdat er weinig games zijn die dat ondersteunen. Voor films/dvd's heb ik al een home cinema set...

Tja, daarna nog wat kleine dingen zoals muis/toetsenbord... beide wil ik cordless... gaat ook wel wat kosten natuurlijk. Mooie case er nog omheen en klaar!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Als je 2 harddisks in raid plaatst merk je zeker snelheidsverschil met 1 losse harddisk. Verder is 7200rpm wel voldoende, maar als je toch een aardig budget hebt is 10.000rpm natuurlijk wel tof (is echt een groot verschil).
En ik ben persoonlijk niet zo'n fan van draadloze shit, dan zal je namelijk erg vaak zien dat je in het heetst van de strijd in een game je muis moet gaan opladen 8)7
Ga voor de mx510 muis, geweldig ding!

Verwijderd

Dat van die 2 WD raptors 74 GB in raid0 is natuurlijk alleen als je geld teveel hebt want dat kost ongeveer 400 euro (pricewatch ruim 200 euro per HD. En ik koop bijna nooit bij de goedkoopste winkel maar liever 1 die in de shopsurvey er betrouwbaar uitkomt.) en levert 147 GB Hd ruimte op. Terwijl een losse harde van 200 GB rond de 120 euro kost.

@UltraR-PC dat met de batterijen is precies de reden waarom ik geen draadloos toetsenbord heb. Mus heb ik wel draadloos want daar is de de Logitech MX700 voor. Docking station is wel fijn hoor. En als je hem vergeet aan het einde van de dag op te laden is het niet zon probleem want hij kan wel een dagje zonder opladen en hij laadt heel snel.

• kingnbajam
Ik lees nu een paar dagen al allerlei recensies en buyer guides over pc onderdelen en complete pc's en moet toch toegeven dat het steeds aantrekkelijker wordt om een killer pc samen te stellen!

Aangezien ik pas eind dit jaar een pc ga samenstellen, hoop ik een AMD FX-53 te nemen... en hoop ik dat de ondersteuning daarvoor (moederbord) wat sterker is. Snap niet veel van het verhaal over socket 939 etc. maar zal tegen die tijd aan de hand van recensies beslissen wat voor moederbord ik neem.

Deze DELL XPS ziet er wel goed uit, maar ik heb toch veel liever een eigen pc. Wat ik soms niet snap: hoe kan het dat pc's met vrijwel identieke hardware (CPU, RAM, Videokaart) toch zoveel verschillend kunnen presteren? :? Dat zou ik dus willen voorkomen met een eigen samengestelde pc... ik denk dat ik me daarom ook moet richten op een snelle HD en RAM...

Alleen de keuze voor een monitor wordt nog een lastige. Ik wil minstens 19 inch, maar een 19-inch TFT is (denk ik) nog niet snel genoeg voor gaming. Er is een Dell TFT (20 inch geloof ik) die in de hemel wordt geprezen, met een responsetime van 16ms, maar misschien komen er eind dit jaar wel 19inch TFT's met 12ms :9~

Aan de andere kant is het ook aantrekkelijk om een steengoede 22-inch CRT te halen van bv. Mitsubishi met platte beeldbuis en superhoge resolutie/refreshrate.

Blijft moeilijk!

Heeft iemand misschien goede sites voor me waar ik kan lezen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van cpu's, videokaarten etc? Ik kijk nu o.a. op anandtech, tom's hardware, uiteraard tweakers.net en nog wat andere sites....

Verwijderd

Wat betreft monitorkeuze en snelheid. Ik heb vroeger zelf een hitachi 17" TFT gehaald want die had de toen heel snelle response tijd van 16 ms. Een vriend heeft een veel oudere TFT met een response tijd van 25 ms en hij kan er ook gewoon perfect op gamen. Ga je ooit naar lans ? Heb je meer dan genoeg ruimte ? Want zo'n 22" CRT is echt een bakbeest hoor.

Een paar sites die ik ooit bezoek vor hardware reviews:

http://www.hothardware.com/
http://www.hardocp.com/
http://www.sudhian.com/
http://www.storagereview.com/
http://www.xbitlabs.com/

En bv voor me laatste moederbordkeuze had ik er 1 uitgezocht eigenlijk en gewoon
met google gezocht naar dat moederbord + review. Vind het wel fijn als ze soms op THG en zo een flinke stapel moederborden naast elkaar leggen.

Je moet wel kritisch zijn met wat je leest overigens. THG kraakt soms hardware af om de vreemdste reden. Maarja dan denk ik gewoon van: "ow ik krijg er minder gratis goodies bij. nou boeie..." en storagereview zegt dat raid0 onzin is terwijl veel tweakers het daar niet mee eens zijn volgens mij :D

• kingnbajam
Thanx voor de links! Je hebt inderdaad gelijk, sommige recensies zeggen ook niet alles... Ik probeer zoveel mogelijk verschillende bronnen te vergelijken en hecht de meeste waarde aan gebruikerservaringen zelf.

Ik ga eigenlijk nooit naar LAN-parties... dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe groot m'n monitor is. Toch vind ik een 19-inch TFT ook voor thuis super relax... maar ik hou wel van snelle 3D-shooters, dat is ook de reden dat ik een supersnelle pc wil, dus ja... wat dat betreft moet ik ook hogere eisen stellen aan een scherm.

Het leuke van alles, is dat in de komende maanden de prijzen ook weer zullen dalen, door de komst van nieuwe hardware etc. Dit heb je in principe altijd wel met hardware en dus kan ik straks voor veel minder geld een topsysteem in elkaar zetten, die ik nu in gedachten heb. O+
Pagina: 1