[php] Mogelijkheden voor framework

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben zoals je misschien weet bezig met het ontwikkelen van een framework (Object O.), dat misschien open source gaat worden. Nu ik aan het beredeneren ben welke functionaliteiten erin thuis horen, heb ik het volgende lijstje samengesteld:
- session management (database/bestanden) (Session)
- database abstractie mogelijkheid (Database)
- modularisatie mogelijkheden (Module)
- cache functionaliteiten (Cache)
- talen functies (database) (Language)
- ini-bestanden mogelijkheid (Settings/Ini)
- beveiliging op bestanden, sessies en d.m.v. een paneel beheerbaar (als gewenst) (Surveillance)
- secure en strenge input/output controle (ingevuld, genoeg tekens, etc.) allen beheerbaar via script (Input, Output)
- error klasse voor nettere errors (Error)
- uitzonderingen behandelaar (Exeption)
Achter de haakjes staat de naam van de klasse, maar dat is (nog) niet belangrijk.

Mijn vraag aan jullie is, weten jullie misschien nog een leuke functionaliteit die erin hoort of die gewoon bij je opkomt.

Alvast bedankt,

Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
zo even iets dat me te binnen schiet: Filemanagement, Remoting, Imaging

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kijk eens naar de functionaliteiten van het Microsoft .Net framework :) Misschien dat je daar inspiratie uit kan putten :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Input: dus alles uit de request reeks: get, post, cookie, (bouw ook gelijk ondersteuning in voor index.php/command/search/), en dan met type opgave (int, string, unserialize, bas64 decode), en slashes verwijderen zodra je gpc_magic_quotes() tegenkomt.

offtopic:
Ik loop zelf ook te spelen met het idee van het maken van een framework. Ik heb al een DBAL, een fatsoenlijk date-object (à la JS), een cache-handler, een image-object (manipulatie) en een request-input klasse, en een hele rits string functies). Misschien kunnen we onze krachten bundelen en gaan samenwerken? Als het je wat lijkt, kun je dan contact met me opnemen?

[ Voor 18% gewijzigd door Skaah op 19-07-2004 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riegstar
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Je kan ook ff spieken bij postnuke/phpnuke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Ik heb zelf ook een framework gemaakt, en het verdient de aanbeveling om te zorgen dat je niet alle functionaliteit (dmv een require() ofzo) in een keer inlaadt, maar dat je dat pas doet wanneer de functionaliteit nodig is (met __autoload in PHP5). Anders worden alle applicaties die je framework gebruiken ook een stuk trager :)

Verder heb ik zelf ook een framework gemaakt (PnP heet dat) en het is ook fijn om rekening te houden met templates :) Ik zelf doe dat met XML/XSLT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een XML manager (voor RSS feeds), template class, GUI class (?), formulieren generator, ect. Dat zijn meestal wel standaard dingen van een framework (goeie ;)) Of download anders PHP2Go voor inspiratie, is een erg uitgebreid framework, nog in aanbouw dacht ik. (alleen de Core is 1.53MB.. volledig OOP geprogt) Helaas is het script braziliaans gedocumenteerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Hans1990 op 20-07-2004 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een makkelijke form builder/validator lijkt me heel praktisch. Dat de gebruiker automatisch gewezen wordt op foutieve invoer, etc., zonder dat je daar in je applicatiescript nog naar om hoeft te kijken.

Daar ben ik zelf ook ooit aan begonnen, maar [nog] niet afgemaakt ;) (was toen een omvangrijk plan om PHP pagina's d.m.v. widgets te gaan bouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Zie ik nou nergens Rechten staan? Lijkt me ook wel vrij belangrijk als het multi-user wordt....en je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hans1990 schreef op 20 juli 2004 @ 16:09:
Of download anders PHP2Go voor inspiratie, is een erg uitgebreid framework, nog in aanbouw dacht ik. (alleen de Core is 1.53MB.. volledig OOP geprogt) Helaas is het script braziliaans gedocumenteerd.
Portugees denk ik B)

Verdre zou het handig zijn als je framework een goede cross-browser CMS er in had. Dara bestaan er wel enkele van, maar die moet je altijd zelf weer aan de server-side gaan vastknopen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Johnny schreef op 20 juli 2004 @ 17:26:
[...]

Portugees denk ik B)

Verdre zou het handig zijn als je framework een goede cross-browser CMS er in had. Dara bestaan er wel enkele van, maar die moet je altijd zelf weer aan de server-side gaan vastknopen.
Een framework is een set handigheidjes voor het bouwen van een applicatie, het is niet een website of content management system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind je documentatie niet echt sterk, je domainclassdiagram is niet makkelijk te begrijpen voor een buitenstaander. Wat doet bijvoorbeeld RB_vars en RB_Security? Wat me opvalt is dat je heel veel datamodeling hebt gedaan, Rb_language kan volgens mij niet meer worden dan een get en een set. De constraints tussen alle klassen lijken me niet in orde aangezien ze nu allemaal 1 op 1 zijn.

Daarnaast zou ik meer met echte(reallife) objecten werken. Een object gebruiker, Output{HTML-pagina, WAP-pagina, CHTML-pagina, ..}, Input {POST, GET}, FileReader {XML, HTML, CSV, ..} etc.
Deze objecten hebben allemaal een afgebakend verantwoording. Zoiets als Rb_Security daarentegen niet, aangezien je dat meestal in je objecten verwerkt.

Maar voorals nog is dit puur mijn mening, ik hoop dat je het allemaal kan weerleggen (behalve dan het feit dat er geen uitleg bijstaat, dat is gewoon niet netjes (8> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn documentatie klopt niet nee, daar ben ik nog maar niet aan begonnen!
En dit topic heb ik aangemaakt omdat ik snapte dat het ook onzin is om RB_Vars te behouden.

Maar ik denk dat ik maar heel rustig ermee ga beginnen, want het zal toch wel verrekte moeilijk worden om een goede te bouwen.

Bedankt allemaal voor jullie functionaliteiten, ik ga zsm. een lijstje samenstellen.

Ps. Als je interesse hebt om mee te werken, moet je je even aanmelden op http://www.disney.com

Modbreak:
Link verwijderd; dit stukje is puur werving van mensen en daar doen we niet aan :)

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 21-07-2004 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
chris schreef op 20 juli 2004 @ 17:21:
Zie ik nou nergens Rechten staan? Lijkt me ook wel vrij belangrijk als het multi-user wordt....en je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen :)
Een hele goede imho. Je hebt zo vaak met rechten te maken die gebruikers hebben dat dit heel belangrijk is om duidelijk en snel te implementeren.
Op mijn stage werkten we ook met een user management systeem.
Het werkte wel niet optimaal en de code was verschrikkelijk maar het idee was goed. En het werkte ook..... uiteindelijk :)

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Pagina: 1