Temperatuur p4 mobile te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Beste Tweakers,

Van de week heb ik een nieuwe Dell Inspiron 5150 laptop aangeschaft met een p4 mobile HT 3.06ghz processor. Nu ben ik best tevreden over het apparaat maar ik vind de temperatuur nogal hoog worden. Als ik er gewoon wat simpel werk op doe wordt ie rond de 40 graden, maar stress ik de notebook dan wordt ie rond de 65 graden (soms zelfs hoger).
Bij gewone desktop pc's weet ik wel hoe het zit met de temperaturen enzo, maar hoe zit dat nu met notebooks. Hoe warm mogen ze (p4mobile) worden, en is 65 graden schadelijk?
Je zou toch zeggen dat zo'n mobile processor minder heet moet worden?
Een collega van me zegt dat 65 graden veel te hoog is en dat dit de levensduur van de laptop zeer nadelig beinvloed.

Alvast bedankt voor de reacties,
Martijn

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
65 graden stelt weinig voor, m'n centrino gaat ook zo naar de 65C bij 100% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
De laptop wordt vanonder ook rete heet; zo heet dat je bijna je tengels brandt. Is dit ook zo bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
nee, dat niet, maar bij die temp draait de fan wel op volle toeren (3600rpm)
slaat jouw fan wel aan?

edit: en tussen een p4 mobile en een centrino zal in warmte produktie ook nog wel aardig wat verschil zitten, maarja, 65C is 65C natuurlijk

[ Voor 42% gewijzigd door kieskes op 19-07-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
De fan slaat wel aan ja, ik heb eventueel ook wel een programma om 'm wel aan te laten gaan als ie zelf niet wil. Was alleen benieuwd naar hoe warm zo'n processor nu eigenlijk mag worden. Ook vroeg ik me af of het kwaad kan dat de rest ook zo warm wordt (laptop vanonder). Misschien hebben meer mensen ervaringen met notebook-temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Niemand anders een p4 mobile processor of een Inspiron 5150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ben erachter gekomen dat de temperatuur van m'n hardeschijf ook oploopt tot zo'n 48c. Is dit te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
McLatey schreef op 20 juli 2004 @ 19:18:
Ben erachter gekomen dat de temperatuur van m'n hardeschijf ook oploopt tot zo'n 48c. Is dit te heet?
Kijk het is een laptop... die dingen kunnen nou eenmaal niet gekoeld worden met een 120mm fan op 5000rpm.

Mijn Acer Travelmate 800LCi zijn hdd was nog warmer. Rond 51 graden.
En wat dacht je dan? dat een hdd maar 10 graden kon worden :?

Kijk jij maar eens naar een maxtor diamond 9 die passief gekoeld is. Deze wordt hier 55 graden. En ja dat kan dus gewoon.

Je laptop is dus gewoon goed.
Je denkt toch niet dat Dell een laptop verkoopt zonder hem volledig op stabiliteit te hebben getest :?

Een laptop is nou eenmaal warmer. Punt. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Roberto op 20-07-2004 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he, mag ik weten met welk proggie jij deze temps uitleest? Ik heb namelijk ok een laptop die behoorlijk heet wordt, en soms vastslaat. Maar bij mij ligt dit misschien aan de videokaart. Dus :

1) welk proggie voor cpu temp
2) welk proggie om die fans van de laptop te laten draaien??

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Dell laptop ? i8kfangui @ http://www.diefer.de/i8kfan/

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ik gebruik idd i8kfangui.
Dat een laptop altijd gecontroleerd wordt en altijd goed is, is niet waar.
Heb al eerder een laptop gehad (hele tijd geleden), ook van Dell en die was helemaal niet goed.
Aangezien ik er veel geld in geinvesteerd heb wil ik graag dat ie lang meegaat en was ik benieuwd hoe warm zo'n ding mag worden dus (niet dat ie door de temp. eerder het loodje legt). Ik weet ook wel dat gewone desktop pc's flink heet kunnen worden, en het is idd niet mogelijk een extra fan bij te plaatsen (anders had ik dit wellicht al gedaan), maar je zou toch verwachten dat een mobile processor minder heet wordt dan een gewone p4? Op de Dell fora heb ik al veel problemen gezien en veel meningen over temperaturen (ook dat er veel 5150's en 5100's zijn met temp. problemen) dus ik denk ik probeer het maar eens onder de tweakers.

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 20-07-2004 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Nou jou cpu mag 100°C worden dus over die 65°C hoef je je geen zorgen te maken iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Processor well, maar vergeet niet dat bijvoorbeeld een GPU niet veel heter mag worden. En als er zich nou een paar centimeter naast de GPU een heethoofd van 65 °C bevindt, loopt de GPU-temp natuurlijk razendsnel omhoog.

Hiervoor had ik een Jewel Notebook, met een Pentium 4 - 2.4 desktop processor en een Geforce4 Go 440. Als de videochip te heet werd, kreeg ik opeens artifacts in het scherm, en sloeg hij vast. Pas nadat ik het videogeheugen dermate had ondergeclockt via Coolbits (i.c.m. CPU-Idle), kon ik pas succesvol 3Dmark draaien.

Met mijn huidige Asus A2500H met Mobile Pentium 4 3.06 en Sis M650 grafische kaart gewoon EXACT het zelfde probleem... hoe verzinnen ze het. Alleen jammer dat Coolbits hiervoor niet werkt!!! :'( :'(

Als iemand dus een tweakprogrammatje voor de Sis M650 weet, hoor ik het graag!! :P :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
De CPU mag opzich wel 100c worden, maar het is natuurlijk niet zo goed als ie lange tijd erg warm wordt. 100c is een top-temperatuur.
Hoe heet mag eigenlijk zo'n hardeschijf worden? Is 50c te heet?
En geheugen kan dat veel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeg, wat ga je er eigenlijk mee doen als iemand hier zegt: veel te heet! echt errug :?

Bij Dell zullen ze zeggen dat dit normaal is :) En daar gaan ze er ook niks aan proberen te doen want je kan er niet nog een fan bijzetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 20:03:
zeg, wat ga je er eigenlijk mee doen als iemand hier zegt: veel te heet! echt errug :?

Bij Dell zullen ze zeggen dat dit normaal is :) En daar gaan ze er ook niks aan proberen te doen want je kan er niet nog een fan bijzetten. ;)
of je mod je laptop, je bent tenslotte een tweaker..

Maar die p4's staan er om bekend, hij is immers een precott..
Maar of je er iets aan kunt doen :? Denk het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ja, als iemand dat zegt ga ik me iedere dag de teer ergeren.

(hijs net nieuw; ik vraag me gewoon af hoe het zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb zelf een Acer Aspire p4 2.8 deze werd ook erg heet (niet opgemeten ofzo). Op een gegeven moment deed ie het niet meer.... :(

Opgestuurd naar Acer, bleek er tin van het moederbord te zijn gelopen van de hitte 8)7 . De Fan deed dus duidelijk niet zn werk, nieuw moederbord (cpu+fan en weet ik wat nog meer) gekregen en na een maand weer hetzelfde probleem })

Dus erg 'cool' is dit niet. Laptop wordt nog steeds erg heet, echt zware progs durf ik er dus niet meer mee te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McLatey schreef op 21 juli 2004 @ 20:09:
Ja, als iemand dat zegt ga ik me iedere dag de teer ergeren.

(hijs net nieuw; ik vraag me gewoon af hoe het zit)
nee oke, te begrijpen maar ik voeg me bij de grote groep /me MISTERJONGE is niet zo'n durfal :P

Dit is niets bijzonders voor een Prescott. Laat staan in een laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Oke, tnx voor je reply! (en ook alle anderen voor hun bericht)
Ben iig al iets wijzer geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 21-07-2004 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 20:16:
Hallo, ik heb zelf een Acer Aspire p4 2.8 deze werd ook erg heet (niet opgemeten ofzo). Op een gegeven moment deed ie het niet meer.... :(

Opgestuurd naar Acer, bleek er tin van het moederbord te zijn gelopen van de hitte 8)7 . De Fan deed dus duidelijk niet zn werk, nieuw moederbord (cpu+fan en weet ik wat nog meer) gekregen en na een maand weer hetzelfde probleem })

Dus erg 'cool' is dit niet. Laptop wordt nog steeds erg heet, echt zware progs durf ik er dus niet meer mee te draaien...
Als het tin smelt dan is je socket ook wel gemolten!
Tin smelt bij 250 graden +-, dus dan stond je laptop wel in de fik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tin heeft een gemiddeld smeltpunt van +/- 185 graden (licht aan legering)
Bij deze temperaturen ontvlamt plastic nog niet.

Wat denk jezelf? Bij het solderen vliegt een onderdeel echt niet in de fik B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Denk dat als je laptop van binnen 185c wordt, je toch nog wel een probleempje hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je laptop nou kapot gaat hierdoor (zoals bij mij is gebeurd) zou je me dan kunnen mailen (zie profiel)? Je bent dan namelijk NIET de eerste. Dat ding is namelijk niet goed ontworpen en gaat dus snel kapot, waarschijnlijk door de hitte.
Pagina: 1