Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 12 LED's als 1 laten knipperen

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-11 21:50
ik wil graag 12 uv led's aansluiten op mijn hdd led aansluiting. zodat ze allemaal knipperen alsof het 1 led is. maar je mag diodes niet parallel aansluiten. is er een andere manier van aansluiten want 12 * +- 3.3 volt = 39,6 volt... dat lukt dus nooit in serie.
heeft iemand een sugesstie of schema waardoor het wel kan? ik weet niet welk voltage uit de hdd led aansluiting komt. (zal wel standaard zijn denk ik.)
alvast bedankt

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:33

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

waarom zou het paralel niet gaan?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 23:55

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

justinb81 schreef op 19 juli 2004 @ 18:17:
ik wil graag 12 uv led's aansluiten op mijn hdd led aansluiting. zodat ze allemaal knipperen alsof het 1 led is. maar je mag diodes niet parallel aansluiten. is er een andere manier van aansluiten want 12 * +- 3.3 volt = 39,6 volt... dat lukt dus nooit in serie.
heeft iemand een sugesstie of schema waardoor het wel kan? ik weet niet welk voltage uit de hdd led aansluiting komt. (zal wel standaard zijn denk ik.)
alvast bedankt
ik denk dat als je een opto coupler gebruikt het wel lukt en dat van 39.6 volt klopt niet

want hoe meer ledjes je aan sluit betekent niet dat het voltage ook meer moet worden d8 ik of zit ik er nu helemaal naast ?

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
waarom mag je ze niet parallel aansluiten?
Je maakt gewoon 4 setjes van 3 ledjes in serie, die setjes sluit je parallel op elkaar aan, en met een octocoupler ertussen hang je ze aan de 12v van een molex. Ik maak strax wel een tekening.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/thomasimages2/schema.GIF

[ Voor 50% gewijzigd door Necrite op 19-07-2004 18:32 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Volgens mij heb jij niet helemaal door wat serieel en parrallel betekend.

stel je hebt 12 ledjes die je zonder weerstand serieel aansluit aan de 12volt.
Dan krijgt ieder ledje 1 volt.

sluit je deze 12 ledjes parrallel aan, dan krijgen ze allemaal 12 volt, en zijn ze dus stuk.
Dus zul je een weerstand moeten gebruiken.

Ik denk eerder dat het amperage de beperking is.
12 ledjes aansluiten op een aansluiting die normaal gesproken maar aan 1 led hoeft te leveren, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Ik zou net als Necrite zeggen, pak octocoupler.
Ohja, lees de ledfaq eens door.
daar staat nog wel wat nuttige info in. :)

[ Voor 48% gewijzigd door job op 19-07-2004 18:27 ]

• justinb81
acouse in Blauwe HDD-led,werkt niet?
LEDJES MOGEN NIET PARALLEL GESCHAKELD WORDEN!!!

Als je ze in serie zet en de weerstand wil weten doe je het volgende:

Over elk ledje valt een spanning van 3,3V. 3x3,3=9,9. In je scooter heb je 12 volt. Dat betekent dat er over het weerstandje een spanning van 2,1V moet vallen. De stroom door de ledjes houden we op 15mA (de accuspanning zou wel eens wat hoger kunnen zijn).

de weerstand bepaal je nu met de wet van ohm: R= U/I oftewel R = 2,1 / 0,015 = 140 Ohm.

140Ohm zul je wel niet kunnen krijgen, maar dan neem je gewoon eentje die in de buurt ligt.
en:
Wat een geblaat... led's zijn diodes en die mag je niet parallel zetten. Ik zal even toelichten waarom je ze dan niet direct parallel mag zetten:

Een ledje is gewoon een diode waarbij het halfgeleidermateriaal van een type is dat een bepaalde frequentie licht uit straalt. (dat doen trouwens alle halfgeleiders). De helgeleiderspanning wordt bepaald door het type halfgeleidermateriaal en de dotering. Dat proces is uitstekend te reguleren, maar elke led is anders. Daardoor heeft dus elke led z'n eigen halgeleiderspanning. Neem nu twee blauwe ledjes: De ene is 3,524V en de andere 3,512V. Schakel je ze nu parallel, dan zal de 1e volledig geleiden, maar de tweede krijgt 0,01 Volt minder. In principe zel die dus niet oplichten, terwijl de andere de dubbele stroom krijgt. (De weerstand die je hebt bepaald is immers voor de beide leds, bijv. 40mA).

Nu is het in de praktijk ietsje anders. Wanneer je twee ledjes parrallel zet wordt die 0,01V in bovenstaand voorbeeld opgevangen door de weerstand van de draad en solderingen.

Maar, zoals je begrijpt kun je van tevoren nooit weten hoe groot het verschil is tussen de twee diodes. En daarom zul je ook nooit een (professioneel) ontwerp aantreffen met diodes parallel.

Wil je per se leds parallel zetten dan moet je ze een eigen weerstand geven.
damster schreef op 19 juli 2004 @ 18:22:
Volgens mij heb jij niet helemaal door wat serieel en parrallel betekend.

stel je hebt 12 ledjes die je zonder weerstand serieel aansluit aan de 12volt.
Dan krijgt ieder ledje 1 volt.

sluit je deze 12 ledjes parrallel aan, dan krijgen ze allemaal 12 volt, en zijn ze dus stuk.
Dus zul je een weerstand moeten gebruiken.

Ik denk eerder dat het amperage de beperking is.
12 ledjes aansluiten op een aansluiting die normaal gesproken maar aan 1 led hoeft te leveren, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Ik zou net als Necrite zeggen, pak octocoupler.
Ohja, lees de ledfaq eens door.
daar staat nog wel wat nuttige info in. :)
ik weet wel degelijk het verschil tussen parallel en in serie, maar zoals boven ge-quote staat: het mag niet parallel!

dat van die optische koppeling zie ik wel zitten trouwens, stom dat ik er niet aan gedacht heb.
dus vanaf optocouplers kan ik dus led series van 12volt maken (of combineren van voedingslijnen voor een hoger voltage) met elk een apart voorschakel weerstand. dus heb ik meerdere opto-couplers nodig. Is dit correct?

[ Voor 21% gewijzigd door justinb81 op 19-07-2004 22:53 ]

• Sine
  • Laatst online: 15:41
Jup, Maar die opto kan nooit 12 leds aansturen

Repareren doe je zo.

• justinb81
Sine schreef op 19 juli 2004 @ 23:12:
Jup, Maar die opto kan nooit 12 leds aansturen
En waarom niet? dat het met 1 niet gaat lukken snap ik ook wel, maar met meerdere toch wel?

• Sine
Een optocoupler is in principe een led, dus als je er daar meerdere van wilt gaan aansturen krijg je het zelfde probleem.

Het beste kun je een simpele transistor als versterkertrapje erbij gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
                                         +12

opto                   |
             .--------------.             |
        +    |           +--|-------------+-------+--+--+--+
       o-----|----       |  |                     |  |  |  |
             |   |       |  |                     V  V  V  V  ->
      HD led |   V  -->|/   |                     -  -  -  - ->
             |   -  -->|    |                     |  |  |  |
             |   |     |>   |           bc517     |  |  |  |
       o-----|----       |  |             +---+   |  |  |  |
             |           |  |   2,2k      |   |   V  V  V  V  ->
             '--------------'  ___      |/    |   -  -  -  - ->
                         +----|___|-----|     |   |  |  |  |
                        .-.             |>    |   |  |  |  |
                        | |               |   |   |  |  |  |
                        | | 10k           |   |   V  V  V  V  ->
                        '-'               |   |   -  -  -  - ->
                         |                |   |   |  |  |  |
                         +----------------+   |   |  |  |  |
                                          |   |   |  |  |  |
                                         ===  |  .-..-..-..-.
                                         GND  |  | || || || |
                                              |  | || || || | Rv
                                              |  '-''-''-''-'
                                              |   |  |  |  |
                                              +---+--+--+--+
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24 www.tech-chat.de

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 19-07-2004 23:39 ]

Repareren doe je zo.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

justinb81 schreef op 19 juli 2004 @ 22:46:
acouse in Blauwe HDD-led,werkt niet?
[...]

ik weet wel degelijk het verschil tussen parallel en in serie, maar zoals boven ge-quote staat: het mag niet parallel!
Nog een keer lezen:
Wil je per se leds parallel zetten dan moet je ze een eigen weerstand geven.
En trust me..... echt geen probleem hoor. Ik heb inmiddels vrachten LED's verwerkt waarbij ik dus WEL elke LED (of tak met meerdere LED's in serie) heb voorzien van een eigen voorschakelweerstand.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken hoeveel LED's je maximaal in serie kan nemen. Daar de voorschakelweerstand voor berekenen en vervolgens meerdere van die takken maken.

Maar ik denk dat een transistortje (of MOSFETje maar daar heb ik nog geen ervaring mee... maar schijnt weer beter te werken) beter extra kan gebruiken.

[edit]
Sine schreef op 19 juli 2004 @ 23:20:
Een optocoupler is in principe een led, dus als je er daar meerdere van wilt gaan aansturen krijg je het zelfde probleem.

Het beste kun je een simpele transistor als versterkertrapje erbij gebruiken.
Vraagje: Waarom wil je een Opto Coupler gebruiken? Voldoet een tor of mosfet alleen niet?

[ Voor 19% gewijzigd door WFvN op 19-07-2004 23:23 ]

• justinb81
ik denk dat ik het schema van sine ga gebruiken, het lijkt me wel zo safe als mijn mobo optisch gescheiden word van al dat led gebeuren (ze zitten in een water resevoir) alleen de rv nog even uitrekenen.
of heeft iemand een beter idee?

• Sine
Vooral om het geheel galvanisch gescheiden te houden van het mobo..

Maar weet jij wat voor signaal er precies uit de HDD header komt ? open collector/ open emitter ? zitten er nog weerstanden voor ?

De header is ontworpen om een LED aan te sturen dus met de LED in de optocoupler zit je altijd veilig, het zal altijd werken en als er onverhoopt in je schakeling iets mis zou gaan mol je er hoogstens je opto mee en niet je mobo.

Repareren doe je zo.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

justinb81 schreef op 19 juli 2004 @ 23:32:
ik denk dat ik het schema van sine ga gebruiken, het lijkt me wel zo safe als mijn mobo optisch gescheiden word van al dat led gebeuren
Antwoord op m'n vraag.... Maar natuurlijk.... een fraai stukje bescherming.... :)
(ze zitten in een water resevoir) alleen de rv nog even uitrekenen.
of heeft iemand een beter idee?
* WFvN gaat niet tegen het schema van Sine in....

• Sine
WFvN schreef op 19 juli 2004 @ 23:33:
[...]

Antwoord op m'n vraag.... Maar natuurlijk.... een fraai stukje bescherming.... :)

[...]

* WFvN gaat niet tegen het schema van Sine in....
Mag je altijd doen :)

Zo ook in dit geval :P ik heb de transistor stiekem nog ff van een 547 naar een 517 omgegooid. De 547 mag maar 100mA schakelen, en dat kon net wat aan de krappe kant worden. met de 517 zit je goed tot 1A

Repareren doe je zo.

• justinb81
Sine schreef op 19 juli 2004 @ 23:41:
[...]

Mag je altijd doen :)

Zo ook in dit geval :P ik heb de transistor stiekem nog ff van een 547 naar een 517 omgegooid. De 547 mag maar 100mA schakelen, en dat kon net wat aan de krappe kant worden. met de 517 zit je goed tot 1A
daar zat ik ook net naar te kijken. ik had ook de 517 uitgezocht.

ik zit even naar optische koppelingen te kijken bij conrad (voor types), welke raden jullie aan?

ik kijk zelf naar de sharp PC 817

[ Voor 4% gewijzigd door justinb81 op 19-07-2004 23:50 ]

• justinb81
de electronica zaak heeft mij een optocoupler meegegeven met 6 pootjes ipv. 4 klopt dat of hebben ze een fout gemaakt? het is een TIL 113 0255K

Verwijderd

Ik heb alleen maar opto's met 6 pootjes...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[elektro-n00b-vraagje tussendoor]
Neem nu twee blauwe ledjes: De ene is 3,524V en de andere 3,512V. Schakel je ze nu parallel, dan zal de 1e volledig geleiden, maar de tweede krijgt 0,01 Volt minder. In principe zel die dus niet oplichten, terwijl de andere de dubbele stroom krijgt. (De weerstand die je hebt bepaald is immers voor de beide leds, bijv. 40mA).
Waarom zou LED nummer 2 niet oplichten? die 3,512 V is toch op zich genoeg om die LED óók op te laten lichten?

Verwijderd

Tuurlijk licht LED no 2 ook op, de doorlaatspanning van een LED is niet een constante faktor, naarmate er meer stroom door een LEDje loopt wordt de doorlaatspanning ook hoger.

Het werkt trouwens andersom, de LED met de laagste drempelspanning licht het eerst op.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 23:09 ]

• justinb81
dus ik moet pin 1, 2, 4 & 5 aansluiten met jouw schema?

(ik werk voor het eerst met een optocoupler)

Verwijderd

ja, zo:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/opto+tor.PNG

• justinb81
ok, heel erg bedankt.
nu kan ik morgen het geheel in elkaar klussen.

• justinb81
ok, ik heb nu dat ding in elkaar gezet, en aangesloten op een molex voor de 12v. maar ik krijg nu een constante 8volt over de leds, of de hdd led nu aangesloten is of niet maakt niet uit. ik heb mijn print gecontroleerd en alles zit goed en de waardes kloppen. wat kan er fout zijn?

Verwijderd

Ik denk dat het te wijten is aan de enorme stroomversterkingfactor van de gebruikte opto icm de eindtor.
In de TIL113 zit namelijk een darlington ipv 1 enkele tor.

Oplosing: opto vervangen door een TIL111, 4N35 of CNY17 oid, of de LEDs met hun weerstanden in de emitterleiding zetten, basisweerstandje mag dan weg.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 01:48 ]

Pagina: 1