Toon posts:

bios update?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een oude PC en die wil ik graag oppoetsen! met ander woorden wil ik linux redhat 9 er op gooien en als server/firewall gebruiken. Het gaat om:
HP 166Mhz
93mb ram
Maar het probleem is nu dat een oude bios eropzit en redhat 9 kan erop niet geinstalleerd worden. Ik heb veel gezocht naar update van bios maar kon niet veel vinden, want het is zeer oude computer. Mijn vraag is of ik ander bios kan erop gooien? zo'n joker bios? en waar kan ik die vinden ?
thanx

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gelukkig geef je veel info over de pc, zoals het biosnummer, merk/type moederbord, type HP computer etc. :)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:44

DaWaN

'r you wicked ??

Waarom houd het bios RedHat dan tegen :?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 17:00
Weet je eigelijk wel waar je over praat ??

Verwijderd

waarom wil je dan een andere BIOS er op? Dit staat volgens mij toch los van het OS .....

edit:

go, wat zijn we weer laat :o :+ . overigens, welkom op GoT! :w

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 17:49 ]

Verwijderd

Tsja, ik denk dat RedHat9 dan misschien tóch iets te zwaar wordt, om in de krochten van het web een Biosupdate te vinden lijkt me sterk. Ik dénk haast zelfs dat RedHat een ACPI-achtig iets nodig heeft, iets waar Windows 2000/XP overigens ook niet zonder kunnen (is wel een manier om het te omzeilen, F7 indrukken tijdens setup, als hij vraagt om F6 voor RAID drivers).

Ik denk dat je een lichtere unix/linux nodig hebt, en wat dat betreft denk ik dat FreeSCO iets voor jou is, en dan uitbreiden met de modules die je wilt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 17:49:
Tsja, ik denk dat RedHat9 dan misschien tóch iets te zwaar wordt, om in de krochten van het web een Biosupdate te vinden lijkt me sterk. Ik dénk haast zelfs dat RedHat een ACPI-achtig iets nodig heeft, iets waar Windows 2000/XP overigens ook niet zonder kunnen (is wel een manier om het te omzeilen, F7 indrukken tijdens setup, als hij vraagt om F6 voor RAID drivers).

Ik denk dat je een lichtere unix/linux nodig hebt, en wat dat betreft denk ik dat FreeSCO iets voor jou is, en dan uitbreiden met de modules die je wilt.
Console zal denk ik wel gaan hoor... ;)

Maar topicstarter? Als je weet welk moederbord / chipset je hebt, kan je kijken of je een Linux kernel in de bios kan laden, bij sommige (oude) moederborden kan dat namelijk gewoon ;)

Verwijderd

ik heb Red Hat 6 ooit jaren gedraaid op een P133 met 24 MB....
Dat ging met GUI net alhoewel internetten met Netscape amper ging...
maar voor een server maak dat niet uit, werkte, meestal in text mode (de GUI gebruikte ik af en toe voor controle waar ik de command nog niet van wist..).
Op diezelfde server, 4 jaar later....nog steeds dus P133/24 MB draait nu sinds ca 1/2 jar Smoothwall. Helemaal in text mode geen GUI maar wel via een andere PC via een browser te bedienen.
Werkt echt perfekt! Smoothwall geeft ook MSN chat/video/spraak/file ondersteuning. Werk je met Linux en Gnomemeeting effe een poortje eenvoudig forwarden. Echt goed.
Het modden is wellicht nog niet iets voor beginners, maar een basis installatie is met wat leeswerk prima te doen.

Give it a try! Die Red Hat 9 kun je echt vergeten op zo'n PC dat mag wel duidelijk lijken...

http://www.smoothwall.org

(als reserve server heb ik een Freesco bak 486/16MB werkt ook okiedokie...)

naar WOS.. ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 18:03 ]

Verwijderd

Tip: CPU ID
De nieuwste versie levert je alle relevante informatie die je nodig hebt om het correcte BIOS te kunnen vinden. Oh, wordt zonder OS natuurlijk wel moeilijk. Maar zonder OS staat er toch ook wel het nodige in de POST, waar hij in dat geval toch echt blijft staan.

Verwijderd

Topicstarter
op dit moment zit PhoenixBIOS Version 4.05T, HP - Rev. GX.07.08 op.

Nahet booten van redhat installatie krijg ik:
Code: Bad EIP Value
<0> Kernel panic: Attempted to kill init! :?

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
One word; Debian :) Perfect als server/firewall

Verwijderd

De distributie zealots komen alweer uit hun schuilplaatsen! :P

Ik kan me voorstellen dat de computer van de TS niet van de CD-ROM kan opstarten, maar dan moet je gewoon floppies gebruiken, natuurlijk.
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 18:34:
Kernel panic: Attempted to kill init! :?
Is je hardware wel in orde?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou! ik denk dat me hardware wel inorde is. Ik heb zelfs windows XP zonder probleem erop gezet. Trouwens de cd room wordt gewoon geboot !

Verwijderd

Nou, zet dan even een quick 'n dirty install van windows erop, maak internetverbinding, download even die CPU ID, voer dat uit, en noteer welk moederbord met revision en welke bios er op zit. Kost je bij elkaar iets van een uur.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zonder exacte PC specs kunnen we je ook niet helpen he.

Maargoed, kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?".

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 19-07-2004 21:06 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.