Toon posts:

dpi nodig bij 3D renders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje.

Als ik iets uit een 3D programma render, doe ik dat op pixels en niet op dpi.

Ik heb nu een plaatje uit een 3D programma op enorm veel pixels geexporteerd naar tiff en deze geimporteerd in photoshop in een 300 dpi afbeelding. Ik moest het iets kleiner maken, maar het zag er top uit.

Maakt het nu uit of in het photoshop bestand op 600dpi zet of op 1200dpi of hoe hoog dan ook voor de kwaliteit van de print? (bij een drukker)

het lijkt me logisch dat 600 dpi beter is dan 300 dpi, maar ik liet eerst visitekaartjes printen op 300dpi en die zagen er geweldig uit. Nu is dit iets groter (16x11 cm) maar is 600 dpi echt zoveel beter? Het is namelijk wel 2x zo groot en dat is lastig. Dus als het echt maar een klein beetje scheelt doe ik liever gewoon 300dpi.

Als ik in photoshop zelf inzoom op het plaatje ziet de 3D render er op 300dpi gewoon superstrak uit (geen pixels te zien). Is dit een goeie indicatie?

kan iemand me echt vertellen hoe dit zit? Bedankt

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 10:00

RSP

je afbeelding heeft een afmeting in pixels. deze afmeting zou bij 300dpi bijvoorbeeld 10cm kunnen zijn. bij 600dpi is dezelfde afbeelding dus 5cm groot geworden. je zult dus moeten kijken hoe je wilt gaan drukken en aan de hand daarvan je afbeelding gaan renderen.

het heeft dus geen zin om 'n afbeelding die gerenderd hebt voor 'n 300dpi print ook te gebruiken voor 'n 600dpi print. (naja het kan wel maar als je echt over kwaliteit gaat zeiken laat je 'm opnieuw renderen)

Verwijderd

Topicstarter
maar is het verschil echt zichtbaar? met andere woorden, is 600dpi zoveel beter dan 300 dpi? ik weet dat het beter is, maar voor kleine dingen als een foto van 16x11 cm is het misschien minder opvallend of zichtbaar? (sorry als dit een domme veronderstelling is :P)

ik heb de render voor 300 dpi gedaan, dus daarom is hij zo scherp. Dus de print is dus net zo goed als dat ik hem voor 600 dpi render en in een 600 dpi photoshop bestand sleep?

het is niet zo dat een render voor 300dpi in een 300 dpi bestand minder scherp of goed is dan een 600 dpi render in een 600 dpi photoshop bestand?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 16:22 ]

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 10:00

RSP

als je een hele kleine afbeelding hebt waar je 2x zo veel detail in kan aanbrengen is 600dpi fijner dan 300dpi. dus scherper is het zeker. maar veelal volstaat 300dpi voor drukwerk, ook klein drukwerk :)

dpi betekent "dots per inch" dus 'n printer die 72 dpi print zal 72 digitale beeldpunten per inch op papier kunnen zetten. hoe meer dpi hoe meer detail. Dit kun je dus ook verstaan als hoe hoger de DPI hoe scherper of hoe hoger de kwaliteit.
het is niet zo dat een render voor 300dpi in een 300 dpi bestand minder scherp of goed is dan een 600 dpi render in een 600 dpi photoshop bestand?
idd een render voor een 300dpi print is minder scherp van 'n render voor 'n 600dpi print. maar dit heeft bijna alleen nog maar effect als je 'n gigantische hoeveelheid detail in je afbeeldingen hebt.

[ Voor 75% gewijzigd door RSP op 19-07-2004 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik had het de eerste keer aan die drukker gegeven in 72 dpi. Dat zag er natuurlijk niet uit (ik was vergeten om het op 300 te zetten, wat geloof ik het minimum is)

Maar hetis dus niet zo dat het vol met strepen zit en andere lelijke zooi.. het is goed, maar 600 is beter. (in plaats van 300 is slecht en 600 is goed)

Klopt het dat alle fotos in tijdschriften op 300 dpi zijn geprint? dan kan ik alvast ff hoopvol gluren. (ik weet het, ik ben een enorme beginner.. en daarom ontzettend paranoia over wat ik straks krijg als resultaat)

bedankt, rsp.. tis ontzettend logisch wat je zegt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan je trouwens in photoshop al een goed beeld krijgen van het uiteindelijke resultaat?

dus als in photoshop iets op 500% pas korrelig begint te worden, dan is de print toch mooi? -hoopvol vraagje-

Bedankt!

en ik weet het, ik moet gewoon testen, testen en testen.. maar als ik alvast een beetje een idee kan krijgen is dat erg mooi meegenomen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

300 dpi is voldoende voor beelden. Meer heeft geen zin. Neem even aan dat je het over offset-drukwerk hebt in raster 60 (152lpi).

Je optimale dpi is 2.54 * raster * 2 wat afgerond bij normaal drukwerk dus op 300dpi komt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1