[vpn] Langzame bestandsoverdracht tussen Win2003 en WinXP

Pagina: 1
Acties:

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09
Ik heb zojuist een vpn verbinding aangelegt tussen 2 lokaties. Wanneer ik de vpn verbinding kies dan logt hij binnen 1 seconde in op de server. Wanneer ik wil browsen op een map op de server dan duurt dit ook maar 1 seconde. Alles gaat perfect totdat ik een simpel excel bestand van 37kB wil laden, dit duurt ongeveer 20 seconden. Ik vind dit erg lang aangezien we toch redelijk snelle internet verbindingen hebben.

Internet verbinding lokatie1 (Server Windows 2003) : MyADSL 1024/512
Internet verbinding lokatie2 (Ws Windows XP Pro) : Tiscali ADSL 2048/320

Een ping naar de server op de andere lokatie duurt gemiddeld 30ms, dit is ook best laag.

Ik heb bij de tcp/ip instellingen het vakje standaard gateway gebruiken in netwerk afgevinkt, dit omdat ik perse men internet niet over dezelfde verbinding wilde laten lopen aangezien de snelheid van het internet daardoor aanzienlijk omlaag ging. Weet iemand wat dit kan zijn ? Heb de search al gebruikt en volgens mij heb ik alle nuttige informatie gegeven. Mochten er toch nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Verwijderd

Als je het bestand kopieert gaat dit dan wel stukken sneller? Ik kan me voorstellen dat Excel een controle slag doet voordat het document geopend word en dit niet heel snel gaat als het over een WAN link loopt. Heb je er ook last van bij Word bestanden e.d?

• pizzaboertje
Als ik een bestand van bijvoorbeeld 275kB kopieer dan duurt dit maar maximaal 3 seconden. Het ligt dus inderdaad waarschijnlijk aan die controle. Weet iemand of hier iets tegen te doen is ? Vroeger toen ons netwerk op Windows 2000 (Win2000Server en Windows 2000 Pro) toen duurde het ook maar enkele seconden. Of ligt het eraan dat we nu Office 2003 in plaats van Office 2000 gebruiken ?

Verwijderd

Dat zal denk ik niet veel uitmaken. Kijk eens of het kopieren wel sneller gaat, ipv openen. Eventueel ook met ftp kijken, zo kom je er een beetje achter waar het probleem zit :)

Verwijderd

Ik heb dat langzame openen van Excel bestanden bij ons op stage ook wel eens gehad. Word bestanden openden overigens wel snel.
Wij hebben toen met verschillende bestandstypen getest (Word, Excel, Acces etc.) en kwamen tot de conclusie dat het blijkbaar te maken zou hebben met de temp file die op de server wordt geladen.
Excel maakte volgens mij geen hidden temp file aan in tegenstelling tot Word.
Overigens weet ik hier nog geen oplossing voor.
Wijhebben toen de data die de gebruikers het meest gebruikten op een fileserver op locatie gezet

• pizzaboertje
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 17:15:
Dat zal denk ik niet veel uitmaken. Kijk eens of het kopieren wel sneller gaat, ipv openen. Eventueel ook met ftp kijken, zo kom je er een beetje achter waar het probleem zit :)
Het kopieëren gaat wel gewoon heel snel, dus weet dat het niet aan de verbinding kan liggen. Via ftp is de snelheid ook gewoon goed. Het is alleen bij het openen van een bestand in Excel.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59
Excell heeft toch (net als de rest van office) een zooi checks (virusscanner, malicious vbs, etc) aan het begin, die kan je via de opties vast wel uitzetten.

• pizzaboertje
sorted.bits schreef op 23 juli 2004 @ 07:52:
Excell heeft toch (net als de rest van office) een zooi checks (virusscanner, malicious vbs, etc) aan het begin, die kan je via de opties vast wel uitzetten.
Ja klopt, hier heb ik ook al iets van gelezen op internet. Alleen bij opties in Excel staat nergens hoe je het uit kan zetten.

Heb het net ook getest met een word document vanaf de server en deze is wel een stuk sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door pizzaboertje op 23-07-2004 09:32 ]

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
smb packet signing uitzetten op je server?

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025

Jikra

Pagina: 1