[XP/2000] Stop error tijdens copieren bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Achmeon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08-2023

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Sinds een week of drie geeft XP (voorheen 2000 prof) tijdens het copieren van een map (met mp3'tjes) van de ene naar de andere schijf een BSOD met diverse STOP errors. Varierend van 0x50, 0x24, 0x8E waarbij soms een bestand wordt vermeldt, maar echter in de meeste gevallen niet. Hetzelfde probleem begon in win2000, vandaar dat ik dacht laat ik XP eens installeren en lekker fris beginnen.

Met de STOP errors (en de betekenissen ervan) kom ik niet echt verder, omdat de variatie daarin me eerder gek maakt, dan iets wijzer. Met de laatste drivers en vervolgens een aantal stappen terug (Via4in1 en detonator) kom ik geen verbetering tegen. Voor zover ik kan beoordelen is de verdeling IRQ goed en standaard. Als ik poog te kopieren van de dvd-speler naar de harde schijf doet hetzelfde probleem zich voor.

Gigabyte 7ZXE moederbord
3 repen van 128 Mb SDRAM (waarvan een 133 en de anderen 100 Mhz)
WD160JB (Primair IDE single) > doel
WD80JB (secondair IDE master) > bron
Philips DVDRW824k (secondair IDE slave) > bron
Aopen 350 watt voeding (nieuw, ten tijde van probleem)
3D connect Radeon 9600
AMD thunderbird 1200

D'r is inmiddels gewisseld met geheugen en dit is ook getest met memtest86 (zo heet dat toch?). Beide schijven zijn NTFS geformateerd. Met het doelstation (WD160) had ik laatst wel een probleem; de data was min of meer verdwenen, door een corrupt filesystem. Windows vond dat het RAW was. Ik heb de data deels terug kunnen krijgen, maar ik vond het een beetje bizar en bijzonder kl0te. WD Diagnostics had op deze schijf geen fouten gevonden. Dit was echter wel voordat het probleem met het copieren is ontstaan. XP is compleet geupdate.

Iemand dit al eens meegemaakt, of een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Verwijderd

Als de stop-error zich in verschillende bestanden met verschillende errors voordoet, dan zou ik het bij het geheugen zoeken. Programma's zitten redelijk random geplaatst in het geheugen (doordat Windows asynchroon alle procesjes uitvoert en dingen elke keer in een andere volgorde kan laden), en het stukje geheugen wat het probleem veroorzaakt kan dan elke keer door een ander programma 'bezet' zijn, wat voor verschillende stop-errors kan zorgen. Als het continu hetzelfde programma is wat de stop veroorzaakt, wijst dat meestal op een software-probleem.

Het kan ook door timing-problemen tussen geheugen en moederbord veroorzaakt worden, ik had het ook (bij installatie van Windows) en dat kwam door incompatible geheugen. Ander merk/type bij je winkel halen wil dan wel helpen.

Als je veel bestanden (grote dir met mp3'tjes of cd/dvd's) kopieert, dan denk ik dat Windows er zoveel mogelijk tegelijk inleest (en dus zoveel mogelijk geheugen gebruikt), vandaar dat je het dan eventueel pas tegenkomt.

Dat een memory-benchmark het niet merkt, is een beetje vreemd... maar toch blijf ik bij wat ik hierboven dacht.

Ik weet niet wat je met 'geheugen wisselen' bedoelt: hetzelfde geheugen anders in je moederbord prikken, of ook echt andere reepjes geheugen proberen? Zowiezo ben ik geen voorstander van het mixen van diverse typen (100, 133) geheugen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 16:18 ]

• Achmeon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08-2023

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Met het geheugen wisselen bedoel ik dat ik ze d'r allemaal uit heb gehaald en een voor een geprobeert heb in verschillende banken. Dus uiteindelijk sluit dat een geheugenprobleem uit (het 100/133 verhaal is dan dus ook niet van toepassing, omdat er maar een reep inzit)

Het programma dat de fout maakt is in principe onbekend; explorer is volgens mij aan het copieren, maar ik heb hetzelfde probleem met WD tools, waarin je een drive of map kunt copieren naar een andere drive.

Zoals al aangestipt, geeft de taskmanager aan dat er zo goed als geen extra geheugen gebruikt wordt tijdens het copieren. Dit verbaasde mij echter wel een beetje, maar de waarneming is er niet anders door.

Misschien is de essentiele vraag wel: Wat wordt er allemaal fysiek (mobo, ide channel) gebruikt tijdens het copieren?