Onderzoek: Fotograferen van een CRT Wat is de optimale sluitertijd? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beste mede-fotogekken, Wat doet iemand die te veel tijd heeft en een digitale camera voor handen heeft? Juist... | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorgeschiedenis | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanmorgen probeerde ik mijn tijd te doden (o, wat erg Ik heb nog ff gezocht of er al topics hierover bestonden, maar kon er geen vinden, dus dan maar een nieuwe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Facts | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In mijn geval zit tegen een Samsung SyncMaster 950p te kijken op 1600x1200@70. De refresh kan hoger, maar in dit geval heb ik het iets teruggeschroefd om 'zeker te zijn' van correcte cijfers. De vulling van mijn scherm is natuulijk ons geliefde forumpje De foto's heb ik gemaakt met mijn Minolta F300; geen echte pro-camera, maar ik ben erg tevreden en 5MP + 3x Optisch is zeker niet slecht. Ik heb me camera op een statief recht voor me scherm gezet. Camera op manual, Exposure Mode op Shutter Priority*, Image Size op 2560x1920 (5MP), Quality op Fine, White Balanca op Auto. * Ik ga verschillende sluiterstijden handmatig proberen; het instellen van de F laat ik aan me camera over. Misschien luiheid, maar de camera kan het goed zelf Ik heb de gemaakte foto's eerst bewerkt met de 'One Step Foto Fix' van Jasc Paint Shop Pro. Aan de ene kant is dit een vorm van luiheid, maar ik denk dat het ook goed is om de foto's een gelijke behandeling te geven voor de vergelijking. Vervolgens heb ik Media Resizer* gebruikt om de foto's te verkleinen voor dit topic; scheelt wat downloadtijd, maar ik ben ook aangewezig tot de 20MB van me zonnet-homepage. * Media Resizer is het enige prettig werkende progsel dat ik zo snel kon vinden op het www. Het enige nadeel van de trial is dat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Doel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik ga op zoek naar de 'beste' sluitertijd voor het fotograferen van een CRT. En misschien is er een logica in te vinden om dit te verkrijgen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Probleem | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoals ik al zei, een 'flikkerend' voorwerp is lastig fotograferen. Je ziet dan ook ontzettend veel foto's met - op de achtergrond - een scherm met horizontale strepen. Een CRT met een refresh rate van 70 'knippert' dus 70 x per seconde wat ongeveer 0,014 sec per refresh betekend. Theroretisch is het mogelijk om een foto te maken tussen twee refreshes 1) Als je de sluiterstijd groot maakt zullen de refreshes 'samenvloeien' tot een mooi plaatje, maar er zitten een paar nadelen aan: Overbelichting, onscherpheid en bewegende banners die elkaar 'overlappen'. 2) Als je de sluiterstijd kleiner maakt zullen er strepen in beeld komen en dat willen we dus niet. Tussen deze twee punten ga ik dus de balans zoeken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resultaten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De resultaten zijn hieronder vinden met de volgende info: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analise | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat kan er in het algemeen gezegd worden van de resultaten? 1) Langere sluiterstijden geven idd overbelichtte vage foto's, maar geen strepen. 2) Kortere sluiterstijden geven idd strepen en de foto's worden donkerder, maar blijven redelijk scherp. 3) Hele korte sluiterstijden laat een deels zwart scherm zien - interessant! Mijn doel was om de beste sluitingstijd te zoeken, maar welke is nou de beste? Natuurlijk vallen er veel af door overbelichting of duidelijke strepen, maar ik houd er twee over die aan mijn criteria voldoen: 1/4 en 1/6 sec. oftewel 0,25 - 0,167 sec. Kunnen we daar wat mee? Ja, ik weet dat als ik CRT's op een foto wil zetten dat ik dan kan kiezen tussen deze sluitingstijden, maar zit er nog enige logica in? Op het eerste gezicht niet; als ik de overgebleven sluitingstijden middel kom ik op (0,25 + 0,167) / 2 = 0,208 sec. (= 1/4,8) en dat is totaal anders dan de refresh van 0,014 sec. (= 1/70) van de CRT. Een faktor van (0,208/0,014 =) 14,9 en daar zit IMO geen logica in. Behalve als dit een vaste faktor zou zijn, maar dan moet ik dat eerst controleren met andere refresh rates van me scherm. Hmmm... vooruit dan maar, ik heb tenslotte te veel tijd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderzoek deel2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eerst maar eens de resolutie van me CRT omlaag; anders kom ik nooit op een refresh van 120. Nieuwe reso is 800x600@70. Na een paar foto's kom ik er achter dan ook op deze reso de sluitertijden van 1/4 en 1/6 de 'beste' zijn. Gelukkig!!! anders hadden we nog een variabele en daar zat ik niet echt op te wachten Dan de refresh omhoog: 800x600@120. Paar pics: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het is erg moeilijk om te zien, maar volgens mij beginnen in dit geval bij 1/15 de strepen te komen en bij 1/10 is een zeer licht verschil te zien. En wat betekenen deze cijfers? LOGICAAA!!! Want: De refresh van de CRT was in dit geval 1/120. De vermenigvuldigingsfactor t.o.v. 1/8 is in dit geval 15,0 en dat ligt IMO niet ver bij de 14,9 vandaan die ik hiervoor berekend heb bij de refresh van 70. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analyse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blijkbaar moet de sluiterstijd van de camera een stuk langer zijn dan de refresh van een CRT om het scherm fatsoenlijk in beeld te krijgen. Het grote probleem daarbij is dat je dan heel snel te maken krijgt met overbelichting en natuurlijk blur van personen of voorwerpen die niet eens een halve seconde stil kunnen zitten Zijn er nog andere dingen uit dit onderzoek te halen? Ja, iets: ik gaf al eerder aan dat ik het interessant vond dat als de sluiterstijd van de camera heel kort werd, dat dan het scherm deels zwart wordt. Na nog eens goed kijken gebeurt dat vanaf ongeveer de sluiterstijd die gelijk ligt aan de refresh van de monitor. Ik voel hier ook iets van logica, maar echt verklaren kan ik het niet. Ik denk dat het ligt aan refreshen van de CRT. Ik ga ff rekenen in rijen (1600 pixels, horizontaal naast elkaar). Ik heb dus 1200 rijen bij een reso van 1600x1200. Stel dat het diafragma van de camera opengaat op het moment dat rij 1 gerefresht wordt en weer dichtgaat als de refresh bij rij 1200 is. Hier is de refresh-tijd van de CRT dus gelijk aan de sluiterstijd van het diafragma en zou dus het hele scherm te zien moeten zijn op de foto...... klopt! Hééé nog een logica. En dat zou dus ook betekennen dat als de sluiterstijd gelijk is aan een halve refresh, dat er dan maar een half scherm te zien is...... Tsja dat klopt wel ongeveer. "Al doende, leert men" was toch de uitdrukking? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wil men een foto maken waar een CRT op te zien is, is het raadzaam om een lange sluiterstijd te nemen en wil je geen strepen op die CRT kunnen zien, zorg dan dat de sluiterstijd een faktor 15 x groter is dan de refresh rate van de betreffende CRT Damn, 't is best een lang gelul geworden... Maar ja, ik heb dan ook wel de tijd voor genomen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edit 1 Overzicht berekeningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blijkbaar zijn er een aantal mensen die het verhaal niet helemaal goed gelezen hebben en daardoor op andere uitkomsten van de berekeningen uitkomen. De controleberekeningen dienen natuurlijk alleen om de gevonden faktor te controlen; de foto's spreken natuurlijk voor zich! Voor de duidelijkheid hieronder nog een klein overzichtje: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik hoop bij dezen dat iedereen het nu snapt. En voortaan goed lezen hé! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edit 2 Overzicht sluitertijden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Euss leverde een bijdrage met een overzichtje met de 'beste sluitertijden' bij de verschillende refresh rates. Dit overzicht is verderop te vinden. Zie Edit 5. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edit 3 TV's - interlacing (?) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze theorie geldt natuurlijk ook voor het maken van foto's van TV's. Een TV werkt natuurlijk ongeveer op dezelfde manier. De refresh is in de meeste gevallen 50Hz. Dan kan je het beste een sluitertijd van ongeveer 1/3 sec. nemen. De wat duurdere TV's werken op 100Hz. Een sluitertijd van ongeveer 1/6 sec. zou goed moeten zijn. Zie Edit 5 Euss meldde dat er interlacing toegepast wordt bij TV's. Wat het effect is op deze theorie weet ik (nog) niet. Als iemand daar iets meer over kan zeggen, zeg het! Zie Edit 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edit 4 Lay-out revisie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korné heeft eindelijk geleerd hoe hij van kadertjes en kleurtjes moet gebruiken | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edit 5 Overzicht sluitertijden + TV's! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik heb het overzichtje van Euss overgenomen, een beetje verbouwd (sorry Euss) en aangevuld met wat nieuwe resultaten. Euss kwam met interlacing, dat bij TV's gebruikt wordt, maar niemand wist wat het effect zou zijn op mijn berekeningen. Toen heb ik dat ook maar proefondervindelijk onderzocht | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoals hierboven te zien is, is er een uitzondering op de regel en dat zijn TV's die op 100 Hz draaien. Daar zie ik pas bij een sluitertijd van 1/30 strepen verschijnen. De beste sluitertijd is hier dus 1/20 en dat is ongeveer een halvering van de sluitertijd t.o.v. 100 Hz CRT's. Ik denk dat bij deze TV's interlacing toegepast wordt en dat dit het positieve effect daarvan is. Weer wat geleerd! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
toegift | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Openingspost geschreven door Korné |
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 14:34 . Reden: Je blijft bezig.... ]