[Win95] Netwerkprinter

Pagina: 1
Acties:

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Ten einde raad ben ik hier weer een posting aan het intikken...

Ik moet hier op een windows 95 pc een netwerkprinter toevoegen. Als ik via bladeren naar de server ga krijg ik de melding dat ik geen toegang heb.

Nu had ik dat probleem ook op een Win98-pc. Geen probleem daar, even manueel naam van servertje ingetikt met daarachter netjes de naam van de printer (\\servernaam\printernaam) en klaar was kees.

Wilde ik dit dus ook snel even toepassen op m'n 95 bakje... fout gedacht! Hij komt me telkens vragen naar een paswoord. Uit ervaring weet ik dat het dan keer op keer met een userprobleem te maken heeft. De gebruiker waarmee je inlogt op de Win95 toevoegen als user op m'n server (win2k3) en dan moet het werken. In dit geval ook niet waar. Eerst dacht ik dat het misschien nog aan het hoofdlettergebruik kon liggen maar na enig gepruts bleek dit ook niks op te lossen.

Het probleem zit er dus duidelijk in dat ik geen toegang krijg tot de server terwijl dit normaal gewoon moet werken. De gebruiker is bekend. De pc zit gewoon normaal in het netwerk aangelogd vermits ik de andere pc's gewoon kan zien.

Iemand die nog een mogelijkheid weet waarom ik niet binnengeraak op de server?

btw: rechtstreeks naar ip printen is niet mogelijk omdat de printer in een andere range zit. Moet dus via de server lopen (deze kan trouwens wel perfect afdrukken, net zoals al m'n gebruikers die via remote desktop inloggen [als thin client] en m'n windows 98 pc)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heeft die gebruiker op de server wel rechten om die printer te gebruiken? PC's zien en toegang hebben zijn twee heel verschillende dingen he ;)

Kijk naar die rechten, en probeer het anders eens met een command prompt en een net use commando...misschien wil dat wel.

Edit: kan ook nog zijn dat je eerst een 2e LPT poort moet toevoegen op de 95 machine, en daar de gedeelde printer aan moet toekennen...w95 was een beetje brak qua printers meen ik me te herinneren.

[ Voor 29% gewijzigd door The Eagle op 19-07-2004 13:55 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Blacksnak
The_Eagle schreef op 19 juli 2004 @ 13:54:
Heeft die gebruiker op de server wel rechten om die printer te gebruiken? PC's zien en toegang hebben zijn twee heel verschillende dingen he ;)
Jaja, iedere gebruiker heeft de rechten om te printen. Dat is inorde :) Maar zover kom ik zelfs niet. Ik geraak tot aan de server maar niet verder. In verkenner geeft hij me de melding dat ik geen toegang heb tot de server terwijl ik wel ben aangemeld met een gebruikersnaam die ook op de server voorkomt.
Kijk naar die rechten, en probeer het anders eens met een command prompt en een net use commando...misschien wil dat wel.
Heb ik nog vergeten te vermelden ja. Heb ik reeds geprobeerd. Hij komt daar dan op juist dezelfde manier zagen om een paswoordje (al is het dan wel in het goeie oude dosvenster :)
Edit: kan ook nog zijn dat je eerst een 2e LPT poort moet toevoegen op de 95 machine, en daar de gedeelde printer aan moet toekennen
Hoe bedoel je juist? Ik heb de LPT1 poort al eens proberen te koppelen aan de netwerkprinter maar ook dan wil em een wachtwoord van me weten.
...w95 was een beetje brak qua printers meen ik me te herinneren.
Moet je mij vertellen... ;)

• Blacksnak
Niemand meer? :? :X

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Misschien vergezocht, maar als de Printer aan een Routertje hangt, zou je aan port-forwarding kunnen doen om zo alsnog naar IP te kunnen printen...

In de driver op de Windows 95 machine geef je aan dat de printer moet afdrukken naar X.X.X.X:XXXX, en op de router geef je aan dat die port naar het IP van je printer word geforward op 9100.

• Blacksnak
Spijtig genoeg geen optie. Die router wordt beheerd door de telefoonmaatschappij en daar heb totaal geen toegang tot. Die mag enkel dienen voor wat ze hem geïnstalleerd hebben en niets meer.

Verwijderd

Hmm, klinkt als een local user rights fout of je moet de NET USE proberen met de domeinnaam voor de gebruikersnaam
Pagina: 1