Toon posts:

Canon Powershot A310, goed of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een budgetcamera voor m'n broer.
De doelstellingen die hij met de camera heeft zijn de volgende :

-gewone vakantiefoto's maken (maximaal af te drukken op standaard 10x15 fotoformaat)
-filmpjes maken (hij is een fervent skateboarder, en wil zijn tricks op film hebben)

Ik heb de reviews van de Powershot A300/A310 gelezen op dpreview.com en steves-digicams.com, en daar zijn ze telkens enorm positief over deze camera.
Het kwam er ongeveer op neer, dat in deze prijscategorie deze camera niet te kloppen is.
Het enige mankement is natuurlijk dat er enkel een digitale zoom is, en geen optische, maar dat is nogal logisch voor een camera van rond de 150 €.
Maar nu kijk ik bijvoorbeeld op deze website : http://www.zdnet.be/rev.cfm?id=37712 En daar hebben ze geen enkel goed woord over de A310 te zeggen :? Wie moet ik nu geloven?
Uit een beetje onderzoek blijkt ook dat de enige verbeteringen van de A310 t.o.v. de A300 zijn dat er ondersteuning is voor een PictBridge knopje om rechstreeks zonder pc af te printen, en dat de A310 nu ook filmpjes kan maken in 640x480 resolutie, iets wat de A300 niet kon, klopt dit?
Is deze camera dus een aanrader, of niet echt?
n.b. het is dus enkel voor amateuristische doelstellingen, leuke vakantiefoto's en filmpjes maken, en ze worden nooit groter dan 10x15 afgedrukt, functies zoals handmatig diafragma en shutterspeed zijn absoluut niet nodig.
Gewoon een degelijke camera, met weinig shutterlag, en snelle opstart-tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 13:30 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het enige mankement is natuurlijk dat er enkel een digitale zoom is, en geen optische, maar dat is nogal logisch voor een camera van rond de 150 €.
Waarom?

Nikon Coolpix 2100, 2200 (makkelijke scene modes). Minolta Dimage X20, X21 (snelste opstarttijd van hun klasse)... zat mogelijkheden met 3x optische zoom en betere doch eenvoudige bediening dan de Canon.

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 19-07-2004 13:32 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
De nikon coolpix 2100/2200 valt al weg, omdat die geen geluid kan opnemen bij filmpjes, en dat was een vereiste.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Oh okee, sorry. Maar de Minolta Dimage X20 en X21 zijn werkelijk subliem. Goede prijs/kwaliteit verhouding, movie mode is bijna perfect: het geluid is goed en synchroon met de beelden, qua fotografie heb je leuke fun tools zoals 12 thumbnails na elkaar (is leuk bij het skaten), werkt op SD kaart en 2 losse batterijen, en je hebt 4x vrijwel traploze digitale zoom tot je beschikking tijdens het filmen, wat ook erg leuk is. En uiteraard de 3x optische zoom die je absoluut gaat missen als je een camera koopt die dat niet heeft.

Klik hier voor reviews op Kieskeurig.nl

Ik zou de Minolta hoe dan ook boven de Canon verkiezen.

<edit: de X21 neemt geen geluid op, dus die valt af>

[ Voor 29% gewijzigd door Stereotomy op 19-07-2004 14:00 ]

Alors.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Digitale zoom is absoluut k*t, dus optische zoom is wel een must have. Een Powershot A60 is niet zo heel veel duurder, dus ik zou voor zo iets gaan. Ik heb zelf een "klassieke" Powershot A10, 1.3 MP en zelfs dan zijn afdrukken op 10*15 netjes.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik zou niet voor de Powershot gaan omdat die enorm log en zwaar is. Aan een plat en licht dingetje zoals de X20 zul je meer aan hebben.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik neig naar een Powershot A310 is deze : filmpjes met geluid, op een resolutie van 640x480 @ 15fps.
Er is ongeveer geen enkele andere camera die dat kan.
En een powershot A60 is een model dat niet meer gemaakt wordt, met als gevolg dat hij ook zeer moeilijk nog te krijgen is.
Dat er geen optische zoom bij zit is niet zo erg denk ik, de camera zal vooral (lees 80% van de tijd) dienen om korte filmpjes te maken.
En ik denk dat optische best wel te missen valt, voor gewoon speelse amateurfoto's op vakantie en uitstapjes.
De camera gaat niet dienen om uitgebreide landschappen en natuurfoto's te maken ofzo.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

640x480 @ 15 fps??

Da's wel erg veel hoor, weet je zeker dat ie niet geinterpoleerd is?

Van DPreview.com: "Movie Clips Yes, 320 x 240, 15 fps, max 3 mins "

Minolta X20 heeft onbeperkte movieopname op 320x240.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Het is nochtans echt 640x480 @ 15fps.
Ik heb de informatie gehaald van de meest betrouwbare bron zelf : de Canon website.
Klikken op Powershot A310, en dan op de PDF brochure.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 16:59

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 14:13:
Ik heb de informatie gehaald van de meest betrouwbare bron zelf : de Canon website.
Klikken op Powershot A310, en dan op de PDF brochure.
De meest betrouwbare bron is een onafhankelijke review IMHO ;)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Steves-digicams onafhankelijke review, de sample pictures, onderaan de pagina rechts : http://www.steves-digicam...reviews/a300_samples.html
Staat een filmpje, met deze digicam opgenomen, 640*480 @ 15fps.
En als Canon in hun brochure schrijft 640*480 @ 15 fps, dan moeten ze mij ook een digicam leveren die aan die beschrijving voldoet, anders krijg ik m'n geld terug :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mja, ik zie het. Ik hoop voor je dat dat dan geen geinterpoleerde video's zijn, en dat 30 seconden max. genoeg voor je is voor 1 clip op VGA resolutie. QVGA kan wel tot 3 minuten lang.

Alors.

Pagina: 1