Toon posts:

Single threaded applicatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier op werk hebben we een applicatie Business Objects, op zich best leuk maar technisch niet echt helemaal top.

Op het moment dat er echt iets moet worden berekent dan zien we dat BO maar 1 cpu pakt :( van de 2 die erin zit. Nadat we contact hebben gehad met BO zelf kwamen we erachter dat BO een single threaded applicatie is, wat dus betekend dat er maar 1 thread/process is voor BO die alles doet. BO zal dus niet meerdere CPU gebruiken om zo het reken gedeeldte te verkorten.

Nadat BO hier bij ons zelf op bezoek was geweest zijn we erachter gekomen dat de nieuwe versie 6.5 nog steeds single threaded is, en waarschijnlijk zal dit ook nog blijven. Zelfs Hyperthreading van intel word niet ondersteund, dus een nieuwe versie helpt niet echt en BO komt er ook niet uit.

Ons probleem blijft dat het soms wel 20 minuten kan duren voordat b.v. je document is geopend met BO (omdat ie maar 1 CPU gebruikt).

We hebben op dit moment een dual P4 Xeon 3.0 Ghz met 2 GB geheugen, upgraden naar een nieuwe versie van BO zal dus niet echt helpen. Een snellere CPU erin stoppen zal weinig helpen (ja mischien 19 min. voordat je document is geopend).
Geheugen is het probleem niet en Windows 2000 server is ook het probleem niet.

Het liefst zou ik zien dat er ergens een software pakket bestaat die een thread/process kan hakken in 4 stukken, zodat ik b.v. een quad P4 xeon kan kopen en het openen maar b.v. 5 minuten duurt ofzo.
Of er moet een tweak bestaan waardoor het load als nog over meedere CPU kan worden verdeeld.

Want om een Xeon 3.6 Ghz te kopen en een winst te halen van 2 minuten ofzo heb ik ook geen zin in.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik ben bang dat dat niet zal gaan zonder de broncode helemaal op de schop te gooien. Er zijn nu eenmaal veel zaken die gewoon niet sneller (vanwege overhead misschien zelf langzamer) gaan als ze parallel gebeuren. Geen idee of dat bij BO ook het geval is maar blijkbaar wel - al zou ik zou ik anders verwachten gezien wat BO doet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
We leven in 2004 en voor zo iets simpels (in mijn ogen dan) is er "bijna" geen oplossing :(

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Kan je met vmware ofzo niet één processor laten emuleren door meerdere processoren?

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 14:59:
We leven in 2004 en voor zo iets simpels (in mijn ogen dan) is er "bijna" geen oplossing :(
Dat is het zeker niet.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

-Draait de DB op dezelfde machine?
-Wat bedoel je met BO? Dat is een client app. Bedoel je mischien de DB van BO of de webinterface?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

... voor zo iets simpels (in mijn ogen dan) ...
Simpel? 8)7 Een omvangrijke, single threaded applicatie herschrijven naar een multi-threaded, multi-processor implementatie is al een *flinke* klus. Laat staan een applicatie of service die dit zou moeten kunnen doen (op een generieke manier voor een willekeurige applicatie).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:37

lier

MikroTik nerd

Alie, wat bedoel je met deze opmerking ?

Is mulit-threading simpel, of het bouwen van een multi-threading applicatie simpel ???
Simpel, maar toch "bijna" geen oplossing ? Lijkt een tegenstelling !?

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 19-07-2004 15:18 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• wokkie15620
  • Laatst online: 27-11-2023
Zijn het elke keer verschillende documenten die opgevraagd worden? Als een bepaald overzicht iedere dag wordt opgevraagd, zou je die van te voren kunnen genereren.

Of beperk de datasets die gebruikt worden etc. etc.

Verwijderd

Tsja, van één thread meer maken zal helaas niet zo simpel blijken als het klinkt, en ik ken die applicatie niet echt, maar als het érg zwaar rekenwerk is, is er dan misschien een native 64bit versie beschikbaar? Als je een béétje in de PiFast scores gaat kijken hier, zul je zien dat AMD's Opteron/Athlon64 serie érg goed is in dit soort rekenwerk, het is misschien een beetje... Grof, maar probeer er eens een testopstelling mee, wie weet scheelt het al zo'n 5 minuten, en aangezien d'r toch maar een thread gebruikt wordt, heb je misschien al genoeg aan een single-Opteron/Athlon FX config. (desnoods single- 3800+)

Verwijderd

Topicstarter
@lier :

Wat ik bedoel is dat er "bijna" alles tegenwoordig mogelijk is, snellere computers tot weet ik veel wat. En nu zit ik met een probleem wat op zich best simpel lijkt maar gewoon "bijna" niet op te lossen is.
Business Objects kan er zelf weinig aan doen (ze zeggen dat het zelf trager kan gaan werken). Vraag staat zelfs al uit bij IBM, compaq kan er zelf niks mee en ben zo van plan om HP te gaan bellen.

@ alle andere

Het structuur ziet als volg uit;

data komt uit een database > applicatie Business Objects (BO) ontvangt zo'n 600.000 regels aan data > gaat er vervolgens mee rekenen > kost tijd (i.vm. 1 CPU gebruik).
We hebben hier te maken met de "Full Client", de webinterface (WebI) heeft weinig zin omdat er op de achtergrond gewoon de BUSOBJ.EXE wordt opgestart, dus gewoon 1 CPU voor 1 taak/process.
Het is dus de applicatie BO (client) die rekend niet de database server (server).

Helaas zitten we vast aan Business Objects, maar dit is weer een lang verhaal voor vrijdagmiddag tijdens een biertje. Daarom hebben we BO maar bij ons laten komen kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 15:33 . Reden: beter uitleg aan andere ]

Verwijderd

Ik vind het opmerkelijk dat de mensen van BO zeggen dat ze er niks aan kunnen doen. Dan komen drie dingen in me op:
- het is waarschijnlijk voor hen niet financieel rendabel om de software te herschrijven;
- de software architectuur van BO is zo slecht, dat herschrijven een hels karwei is (en daardoor geen rendabiliteit);
- vanwege de aard van de berekeningen heeft het geen zin om concurrent programming toe te passen.

Succes, ik ben benieuwd hoe dit probleem pragmatisch zal worden opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 16:13 . Reden: regeltje vergeten ]

• Tukk
  • Laatst online: 28-08 14:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mischien een idee:

Maak views op de DB die de data aan BO leveren zoals BO ze wil hebben, dan verplaats je een deel van de load van de BO-server naar de DB-server (mag ik hopen een multithreaded DB)

Je zal wel het universe moeten aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tukk op 19-07-2004 16:14 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Topicstarter
@Tukk

Klopt inderdaad, die BO gasten hadden ons dan ook aangeraden om Data Integrator te gebruiken voor dit soort rapportage's.
Maar omdat ook data integrator singele threaded is is daar nog een paar ????? achter gezet.
Pagina: 1