Toon posts:

Temperatuur controle van CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de vorige thread beeindigt is begin ik maar een nieuwe :)

ik wil graag zelf een apparaatje bouwen om de temperatuur van mijn CPU op een LCD display te laten zien en dit display dan in een 5 1/4 drive plaats te zetten.

Het zou ook handig zijn om daarmee bepaalde fans aan of uit te schakelen.

Nou was er iemand die binnenkort hiervoor een schema op internet zou zetten maar ik ben z'n naam kwijt. Dit zou namelijk heel handig zijn :)

PS gegevens over die Conrad temperatuur sensor zijn ook welkom

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-06 23:15
Je kan ook gewoon een termometertje bij Blokker kopen en het LCD schermpje in zo'n 5 1/4 slot steken en de meter bij je CPU core.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Gewoon een temperatuur metertje voor in de auto werkt best. Bij de halfords ofzo halen, plastic beschermhoesje van de sensor afhalen (voorzichtig!) en die dan tussen je koelribben stoppen. Dit werkt voor mij best goed. De aangegeven temperatuur is vast een paar graden lager dan de werkelijke temperatuur, maar temperatuurschommelingen zie je heel goed. Het schermpje kan je gewoon op een 5 1/4 plaatje plakken ofzo (ik heb geen ruimte meer, dus heb hem bovenop de kast geplakt. Dit is natuurlijk niet een mogelijkheid om de fans te regelen..dat weet ik ook niet

Dat conrad ding heb ik ook wel eens bekeken ja...weet niet of het wat is (nogal duru geloof ik....zo'n ding waar ik het over had kost iets van 25 piek ofzo..)

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 02:42
Zoals beloofd hier het Schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~vanempel/schema.bmp

En je zou natuurlijk meerder transistor er aan kunnen hangen om meer voelers te krijgen, wel even een schakelaartje in de lijn naar collector of emitter dan natuurlijk.

Ik ga hem zelf waarschijnlijk met een comparator extra bouwen. Dan schakelt hij automatisch fans in bij een zelf op te geven temperatuur.

Ook een PCB layout volgt nog, ookal heb ik het gevoel dat degenen die daar iets mee kunnen hem ook zelf wel kunnen maken.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wahaaa! Elektuur!
Heb je het EPS-nummer nog?

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Ik heb nooit gezegd dat het mijn eigen schema was, alleen dat ik er een had liggen. :)
Ben blij dat je het herkend, ik vroeg me al af hoelang dat zou duren. zal het nummer ff opzoeken.

update:
komt uit elek dec 99, en nummer bij schema is 990085-11

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het schema :)

Hier kan ik weer een stuk mee vooruit.
Iets om mee te vergelijken is altijd
handig

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb ook niet beweerd dat het _niet_ je eigen schema was... :)
Kaj.
Pagina: 1