Vervangen Zalman ZM80C-HP voor Zalman ZM80D-HP??

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 17:22
Ik heb een Zalman ZM80C-HP op mijn Sapphire 9800XT gemonteerd zitten en behaal IMHO vrij lage overclockresultaten.

Stock is 412 Mhz GPU en 365/730 Mhz RAM (DDR1)

Als ik ga OC´en behaal ik zonder artifacts en lock-ups max. 448 VPU en 384 RAM.

Nu lees ik dat Zalman weer een nieuw broertje heeft verzonnen, de ZM80D-HP met 2 heatpipes, een groter koeloppervlak en ook RAM heatsinks.

Ik heb al eens met koperen ramsinkjes geklooid, maar dit gaf eerder slechtere dan betere resultaten. :?

Ergo, is het zinvol om te switchen naar de ZM80D-HP om een hogere OC te krijgen of is die 448 Mhz wel het max voor een 9800XT??

Edit: Reden is voornamelijk dat ik in fARcRY niet van die geweldige framerates heb (wel alles HQ), en geen geld heb voor een X800 :)

[ Voor 10% gewijzigd door DaCootMeister op 19-07-2004 10:44 ]

Check da Specz

Verwijderd

Voor die 10mhz hogere clocks is het je geld niet waard.
Maar dat is slechts mijn mening.'

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ben het met Boerenlater eens. Als je hoger wil klokken, zal je eerder aan de waterkoeling moeten ben ik bang...

* aramdin heeft een r9800 pro die dezelfde klokspeed haalt als jij (met een DangerDen Maze 4 GPU

ps. kijk ook eens naar : [rml][ Koeling]Hoe koelen jullie je videokaarten?[/rml]

[ Voor 19% gewijzigd door aramdin op 19-07-2004 10:56 ]

Instagram / YouTube

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Volgens de Zalman-site zijn die ram-sinkjes die bij die nieuwe zalman zitten binnenkort ook los verkrijgbaar.

Als je deze goed monteert (Arctic Silver met een beetje secondelijm, zijn topics over te vinden) moet je toch betere resultaten kunnen behalen. En vergeet ook zeker niet die optionele koeler er op te zetten. Deze koelt goed en is nauwelijks tot niet hoorbaar. Suc6!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• DaCootMeister
Nyarlathotep schreef op 19 juli 2004 @ 10:56:
Volgens de Zalman-site zijn die ram-sinkjes die bij die nieuwe zalman zitten binnenkort ook los verkrijgbaar.

Als je deze goed monteert (Arctic Silver met een beetje secondelijm, zijn topics over te vinden) moet je toch betere resultaten kunnen behalen. En vergeet ook zeker niet die optionele koeler er op te zetten. Deze koelt goed en is nauwelijks tot niet hoorbaar. Suc6!
Uhm ja, dat was ik nog vergeten te melden; ik heb al een ZM-OP1 erop zitten. Enige wat ik nog zou kunnen proberen zijn die losse Zalman sinks, en dan houdt ut op denk ik...

Check da Specz

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb 'm net gewisseld maar dat is puur omdat mijn PC nogal zwaar is en ik passief wil koelen. Ik hoop er dus iets lagere temps mee te halen. Gevoelsmatig doet deze D-versie het toch wel wat beter.

• DaCootMeister
Toink schreef op 19 juli 2004 @ 11:30:
Ik heb 'm net gewisseld maar dat is puur omdat mijn PC nogal zwaar is en ik passief wil koelen. Ik hoop er dus iets lagere temps mee te halen. Gevoelsmatig doet deze D-versie het toch wel wat beter.
Aha, er bestaan dus toch gekken zoals ik ;)
Ik heb ff zitten kijken, maar de losse koelblokkies ZM-RHS1 kosten ook €12,- ex verzendkosten. Kan ik beter een geheel nieuwe set kopen voor €30,- bij mij om de hoek.

BTW, wat heb jij voor temps en OC´s?

[ Voor 5% gewijzigd door DaCootMeister op 19-07-2004 11:46 ]

Check da Specz

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik OC niet, temps meet ik ook niet, ik weet alleen dat het blok flink heet wordt en dat houdt dus in dat ie geleidt (en koelt) als een dolle. Ik heb er nu met tie-wraps gewoon een 120mm fan op zitten die gesmoord is op 7V. Da's wel stil, en dat is wat ik graag wil: Een stille en superstabiele pc. Vandaar ook de keuze voor het Intel-bord. Ik had eerst een Asus P4c800e deluxe. Leuk al die gadgets onboard maar ik doe er niks mee (ik zet alles uit) en de geheugencontroller van die Asus is superkribbig op merken en types geheugen. Bovendien is de POST van de Asus traag en de Intel zet je aan en hij is al aan het booten "bij wijze van".

Gekocht heb ik 'm omdat ik daar zin in had, niet rationeel dus want die andere had ik net een week. Oude kostte 20 euro, nieuwe 28. Jammer van die 20 maar ik zie wel weer wat ik daarmee doe :)

Zie mijn specs voor de rest.

[ Voor 39% gewijzigd door Toink op 19-07-2004 13:16 ]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ik wil ook een zalman maar twijfel of ik de c of d moet nemen voor mijn 3d-kaart, een geforce 4 ti4200 OC-ed

If it aint broke, fix it till it is!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Venxir schreef op 19 juli 2004 @ 17:54:
ik wil ook een zalman maar twijfel of ik de c of d moet nemen voor mijn 3d-kaart, een geforce 4 ti4200 OC-ed
Jou kaart kan opzich makkelijk af met een C. Ik weet alleen niet of de C en/of D compatible is met die kaart. Dus je kunt kiezen voor iets betere prestaties of liever iets minder geld uitgeven. De C rivisie is ongeveer 6€ goedkoper :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
In mijn ogen is 448MHz core met een Zalman VGA koeler al erg netjes.
Zoals we allemaal weten zijn dergelijke Zalman-producten vooral gericht op stilte; niet op overklokken.
Ook al boek je 5 of 10MHz winst, je fps is hetgeen dat telt. En die zal echt niet drastisch omhoog gaan na die OC.

Als ik jou was zou ik het nog even aankijken en over enkele maanden een X800 kopen.
De rest van je systeem zit wel snor, dus daar zit nu je bottleneck :Y)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• DaCootMeister
r00n187 schreef op 19 juli 2004 @ 18:07:
In mijn ogen is 448MHz core met een Zalman VGA koeler al erg netjes.
Zoals we allemaal weten zijn dergelijke Zalman-producten vooral gericht op stilte; niet op overklokken.
Ook al boek je 5 of 10MHz winst, je fps is hetgeen dat telt. En die zal echt niet drastisch omhoog gaan na die OC.

Als ik jou was zou ik het nog even aankijken en over enkele maanden een X800 kopen.
De rest van je systeem zit wel snor, dus daar zit nu je bottleneck :Y)
Bedankt voor je advies (allemaal btw), maar ik heb het toch maar gedaan. Hij draait nu 10 Mhz sneller VPU en mem is ook opgeschroefd naar 391 Mhz.
Ik denk dat dit wel het max haalbare is met luchtkoeling, en dus tevreden moet zijn.

Check da Specz

Pagina: 1