Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe cd's met robotarm van stapel te pakken

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de beste manier om een robotarm een cd van een spindle / stapel af te laten pakken (en dan in een cdlade te stoppen). Een soort cdwisselaar dus

tot nu toe de volgende manieren bedacht:
- zuignapjes
- magneet (storing??)

dit voor een toepassing in een robotarm. Ik zelf denk dat zuignapjes de beste oplossing is alleen is dit technisch moeilijk te maken. Ik wil de robotarm zelf maken namelijk.

///edit: Damn ik heb volgends mij de topic op de verkeerde plaats weggezet. Kan een modje hem verhuizen naar Elektronica & casemodding?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 00:18 ]

Verwijderd

mmm, magneet valt af. Want die wist de hele cd.

Verder ik weet niet of zuignapjes wel goed hun werk doen.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 13:44

Spockz

Live and Let Live

Hoe kom je erbij dat een magneet cd's wist? Er zitten gewoon putjes in de cd. Als ik fout zit enlighten me. :)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:54

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Jaren geleden heb ik ooit eens ergens een artikel gelezen van iemand die dit met technisch lego (oid) gemaakt had, ik zal morgen even voor je zoeken!
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:21:
Mmm, interessant, hoe dan precies? Ik dacht altijd dat cd's een optisch medium was? CD's zijn iig niet magnetisch, dus wat dát betreft vallen ze af....

[ Voor 39% gewijzigd door De_Koele_Man op 19-07-2004 00:29 ]

Meh!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Is een cd zo gevoelig voor een magneet?
Denk dat een zuignap het beste is of 2 pinnetjes die in het gaatje van de cd gaan en dan uit elkaar gaan zodat je de cd aan de binnenkant vast klemt.

Ik kom er net op dat ik dit wel eens heb gezien bij iemand die het met lego Mindstorm had gedaan op die manier.

[ Voor 13% gewijzigd door idioteque op 19-07-2004 00:26 ]

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 00:30

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Dan bekrast de bovenlaag en dan is hij ook "gewist" want dan is coating kapot :)

Speedtouch freak

Verwijderd

Hu ? Mij werd altijd verteld, geen magneet bij cd's zetten anders wordt de data gewist, en werkt de cd niet meer. Maar ik zal het morgen wel eens uittesten ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41

Magneet kan een cd niet wissen, leef jij nog in het cassettebandjes-tijdperk? :P

Magneet valt om die reden iig niet af, maar volgens mij kun je er ook geen cd's mee oppakken :? (ik heb hier ff geen magneet in de buurt)

Als je gaat voor de zuignapjes, hou je er rekening mee dat je de cd op de e.o.a. manier ook ooit weer los moet laten? Hoe wilde je dat gaan doen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Naar binnen knijpen?

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 13:27
De_Koele_Man schreef op 19 juli 2004 @ 00:23:
Jaren geleden heb ik ooit eens ergens een artikel gelezen van iemand die dit met technisch lego (oid) gemaakt had, ik zal morgen even voor je zoeken!
Dat stond toen in computer idee :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Leuk projekt ,
Een vacuum zuignap kan ingewikkeld worden. Je hebt dan op zijn minst wat pneumatiek nodig met ventielen en perslucht en zo. Overigens kun met luchtdruk redelijk eenvoudig een onderdruk maken mbv een venturi unit, festo
Als je puur mechanisch aan de gang wil kom je bijvoorbeeld bij zoiets uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Henk007 op 19-07-2004 00:39 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:24:
Hu ? Mij werd altijd verteld, geen magneet bij cd's zetten anders wordt de data gewist, en werkt de cd niet meer. Maar ik zal het morgen wel eens uittesten ;)
Als je met je logisch verstand nu even nadenkt dan kun je je dat experiment besparen ;)

CD's zijn optische materie die worden beschreven met een zogenaamde laserstraal. De CD laserstraal brandt putjes in je CD, hiertegen aan wordt licht weerkaatst en aan de tijd dat een puls onderweg is kan men zien of hier een 1 of een 0 stond. Uiteraard hebben cd's geen last van magneten, want die putjes blijven gewoon op hun plaats :)

Waar jij mee in de war bent zijn Floppies en Harde schijven.

Kortom: eerst ff na denken voordat je wat gaat roepen of iemand anders gaat na-praten ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op 19 juli 2004 @ 00:25:
[...]

Magneet kan een cd niet wissen, leef jij nog in het cassettebandjes-tijdperk? :P

Magneet valt om die reden iig niet af, maar volgens mij kun je er ook geen cd's mee oppakken :? (ik heb hier ff geen magneet in de buurt)

Als je gaat voor de zuignapjes, hou je er rekening mee dat je de cd op de e.o.a. manier ook ooit weer los moet laten? Hoe wilde je dat gaan doen?
een magneet kan een cd idd niet wissen. maar ik wist niet zeker of je een cd op kon pakken met een magneet 8)7 niet geprobeerd voordat ik het ontopic gooide. ga ik morgen eerst uittesten. ik d8 trouwens dat er een metaallaagje in een cd zat maar goed. morgen wordt dat getest.

het probleem met die zuignapjes ben ik ook nog niet aan uit het terug loslaten. misschien met een soort ventiel.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:54

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Newjersey schreef op 19 juli 2004 @ 00:29:
[...]

Dat stond toen in computer idee :)
Check! Alleen word het echt goed zoeken... Waarschijnlijk heb ik hem al tijden geleden naar de eeuwige papiervelden verzonden. Ik ga morgen me best doen.
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:33:
[...]
ik d8 trouwens dat er een metaallaagje in een cd zat maar goed. morgen wordt dat getest.
Bespaar je de moeite, ik heb het net uitgetest, geen reactie. (zit nu wel weer zo'n mooie roze vlek op me monitor...)

[ Voor 35% gewijzigd door De_Koele_Man op 19-07-2004 00:35 ]

Meh!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

of ergens induwen, dan wordt de cd vastgepakt en kan je de napjes lostrekken?

CD's kan je niet oppakken, net geprobeerd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, hij zal vast eens gelezen hebben dat volgens Einstein's relativiteitstheorie massa de kromming van ruimte-tijd beinvloedt en daardoor een lichtstraal door een grote massa afgebogen kan worden.

Helaas:
- gravitatie != magnetisme
- voldoende massa om de laserstraal van een CD speler af te doen wijken zou andere problemen geven (je robotarm zou er tegenaan gaan plakken bijvoorbeeld)
- dan nog zou het alleen maar het uitlezen beinvloeden, de putjes zouden idd op hun plaats blijven ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op 19 juli 2004 @ 00:30:
Leuk projekt ,
Een vacuum zuignap kan ingewikkeld worden. Je hebt dan op zijn minst wat pneumatiek nodig met ventielen en perslucht en zo. Overigens kun met luchtdruk redelijk eenvoudig een onderdruk maken mbv een venturi unit, festo
henk bedankt voor je links vooral die derde vind ik heel interesant. alleen snap ik nog steeds niet hoe dat hij dat gemaakt heeft

//edit: ik heb het nog een keer gelezen 8)7 :Z en nu zie ik het wel. ik kan beter gaan slapen en er morgen mee verder gaan. hij heeft btw dat wel heel mooi opgelost vind ik

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 00:45 ]

Verwijderd

magneet valt zoals eerder gezegt af, de cd is niet magnetisch. Het beste lijkt mij met vacuum zuignapjes, kan heel betrouwbaar zijn. Festo heeft dat spul, voor catalogus zie http://catalog.festo.com/data/CAT_PDF/001/ESG_0310_EN.pdf
succes.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:36
euhm, heb je hier geen lego bouwsels voor? (custom made uiteraard, niet zo in de winkel :+ )

PSN: DutchTrickle PVoutput

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS alsnog naar juiste subforum:

Move OH -> CME

Oslik blyat! Oslik!

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 14:29
Kan je de cd's niet oppakken door een uiklapbaar mechanisme in het gat te doen, dus met lagertjes in een ronde kop die in ghet gat valt, net net als bij je diskman(maar dan van boven) de bovenste disk oppakken. Vervolgens boven de lade laat je de druk op de veertjes los. Je zou ook een omgekeerde boorkop kunnen gebruiken die uitdraait (met het breedste gedeelte komt boven) Zo wordt de bovenste cd opgepakt. Een zuignapje kan ook... lego pneumatic, harde buisjes en een zuignapje van een "plakpijltje" met een gaatje er in.

[ Voor 13% gewijzigd door whackerjack op 19-07-2004 01:05 ]

It takes 2 2 make 1

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Atlas schreef op 19 juli 2004 @ 00:31:
Waar jij mee in de war bent zijn Floppies en Harde schijven.
En zelfs dan heb je een flinke magneet nodig om echt schade aan te richten ;) Bij floppy's lukt het nog wel, maar HDD's daar moet je echt een heel erg sterke magneet voor meebrengen :P (mensen die ooit een HDD opengemaakt hebben hebben als het goed is ook ontdekt dat in een HDD magneten zitten die behoorlijk sterk zijn :))

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48
google images: cd duplicator auto

Bij deze apparaten pakt de arm de cd in de meeste gevallen gewoon in het midden op, waarschijnlijk met een klemmetje die lijkt op die van een slimline cdspeler (zoals die in een laptop zitten). Zoiets namaken en dat je dan de klemmetjes kan bewegen en je bent er volgens mij. Blijft echter wel precisiewerk...

Een zuignap moet volgens mij ook wel kunnen (oppervlakte is mooi vlak en het gewicht is laag). Mocht het oppervlakte van de cd een probleem vormen dan gewoon blijven aanzuigen. Denk aan een stofzuiger waarmee je van alles kan optillen. Als de zuigkracht groot genoeg is blijft het wel hangen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb ooit eens meegewerkt aan een project waarbij we een 200cd wisselaar met 4 CD-RW spelers maakten (´97 geloof ik). Daar zat de arm ongeveer zo in elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37673/full.png

Twee servotjes die de "palletjes" open en dicht doen. Het veertje bevenop zorgt ervoor dat je de servotjes alleen van spanning kan voorzien als je wilt oppakken of neerleggen.

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 14:39

Local Host

Het forum is om te leren.

AcouSE schreef op 19 juli 2004 @ 07:58:
Ik heb ooit eens meegewerkt aan een project waarbij we een 200cd wisselaar met 4 CD-RW spelers maakten (´97 geloof ik). Daar zat de arm ongeveer zo in elkaar:

[afbeelding]

Twee servotjes die de "palletjes" open en dicht doen. Het veertje bevenop zorgt ervoor dat je de servotjes alleen van spanning kan voorzien als je wilt oppakken of neerleggen.
Zo werken de echte duplicatoren ook.

IK heb er bij mijn vorige werk mee mogen werken en dat werkt echt leuk.
Het merk was van Dixxpli : http://www.dixxpli.com/ Op die site staan bij producten ook kleine demo's van hoe het product werkt. Misschien kun je wat ideen hiervandaan pikken.

suc6 ! :)

• Sjoerd
  • Niet online
In pc id was dat niet zow iets?
http://www.blipp.com/pawal/photos/berlin2003/17.html
was gemaakt met lego mindstorms alsk het nog goed herriner weet niet precies of dat het deze was maar in ieder geval zoiets. 8)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Sjoerd
  • Niet online
Dit is ook wel wat ;) sorry dat ik dubbelpost
http://www.google.nl/sear...7+cd+wisselaar+lego&hl=nl :D

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:26
Leuk project!
Newjersey schreef op 19 juli 2004 @ 00:29:
[...]Dat stond toen in computer idee :)
Nr. 19, 7 september 2000. Ik moet hem nog ergens hebben liggen, zal wel even zoeken worden (rommelzolder, enz)
Ik was toen al van plan om zoiets ook te gaan maken, nooit van gekomen natuurlijk.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:39
langezwieper schreef op 19 juli 2004 @ 08:49:
In pc id was dat niet zow iets?
http://www.blipp.com/pawal/photos/berlin2003/17.html
was gemaakt met lego mindstorms alsk het nog goed herriner weet niet precies of dat het deze was maar in ieder geval zoiets. 8)
Wat je ziet op de foto is zon apparaatje om cds vetvrij op te pakken (dat dingetje rechts). Als je het kapje indrukt zuigt ie een vaccuum onder zich en als je het kapje loslaat laat hij het vaccuum vliegen... Je zou hiermee dus een mooi cd optil en neerleg systeem kunnen maken, ofterwijl wat jij wilt :D

Verwijderd

om vacuum te creeren heb je niet perse een stofzuiger ofzo nodig, dit kan ook met perslucht gecreeerd worden. (Venturiwerking)

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
ik denk dat als je het goed doet, dat je met een goede cpu-fan al een cd kan oppakken.

Verwijderd

waarom geen stapelaartje creéren die telkens de bovenste cd wegduwd zodat ie in de tray van de cd speler valt

waarbij natuurlijk niet de hele stapel omvalt maar alleen de bovenste :)

ik denk dat dit toch wel veel proberen enzo vraagt je kan ook met een soort rupsbandje van rubber de bovenste cd weg laten douwen net als je in drukkerij ed. ziet bij papier wat opgestapeld word

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 12:23 ]

Verwijderd

Volgens mij werkt een "grijpertje" dat de CD oppakt in het midden het beste.

Verwijderd

misschien iets van een rubber pen zoals
code:
1
2
\  /
 \/

Als je die in het midden van de CD duwt en genoeg kracht gebruikt, maar niet teveel zou de cd er aan moeten kunnen blijven hangen. Alleen loslaten he :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 12:53 ]

Verwijderd

Cool, ASCII art:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  XXXXXXX
  X     X
 _X_   _X_
\   | |   /
 \  | |  /
  \ | | /
   \| |/
    ' '

Dus twee wiggen, die je dan naar elkaar toe doet om de CD los te laten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:33:
[...]

een magneet kan een cd idd niet wissen. maar ik wist niet zeker of je een cd op kon pakken met een magneet 8)7 niet geprobeerd voordat ik het ontopic gooide. ga ik morgen eerst uittesten. ik d8 trouwens dat er een metaallaagje in een cd zat maar goed. morgen wordt dat getest.

het probleem met die zuignapjes ben ik ook nog niet aan uit het terug loslaten. misschien met een soort ventiel.
Dat laagje in die CD is niet van metaal maar van aluminium -> is geen magnetische stof.
De enige manier om je CD op een spectaculaire manier naar de maan te helpen: Leg hem ondersteboven in een microgolfoven -> aluminium weerkaatst de stralen net zoals metaal :) Bliksem in je toestel gegarandeerd! (op eigen risisco uitproberen natuurlijk!)

Zoals velen hier al aan gaven zijn 2 haakjes die in het gatje van de CD uiteen gaan de beste oplossing.
Maar ik vraag me af hoe je dat kan construeren...
Maak er eens een topic over als je echt aan de slag gaat! Dit wil ik niet missen!

Verwijderd

Topicstarter
RikTW schreef op 19 juli 2004 @ 09:03:
Leuk project!
[...]
Nr. 19, 7 september 2000. Ik moet hem nog ergens hebben liggen, zal wel even zoeken worden (rommelzolder, enz)
Ik was toen al van plan om zoiets ook te gaan maken, nooit van gekomen natuurlijk.
Zou je dat artkel voor mij eens willen scannen mocht je het tegenkomen?
lijkt me wel interessant.
hilbren schreef op 19 juli 2004 @ 12:17:
ik denk dat als je het goed doet, dat je met een goede cpu-fan al een cd kan oppakken.
Dit ga ik eens proberen. Iemand toevallig ooit eens geprobeerd?
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 12:22:
waarom geen stapelaartje creéren die telkens de bovenste cd wegduwd zodat ie in de tray van de cd speler valt
Inderdaad een leuk alternatief. maar wel een grote(re) kans op krasjes op de onderkant van je dvd. en je moet de dvd er ook weer terug uithalen he :+
Bedankt voor de uitleg over de onderkant van cds :9

---------------
Tot nu toe lijkt me de makkelijkste/simpelste manier de manier met een plug in het midden. Mensen graag jullie opmerkingen/ ervaringen. Oja jarnodb ik zit er idd om mijn ervaringen/ resultaat te posten

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 18:47 ]

• SA007
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Mm, ik heb dat artikel van de computeridee hier liggen, maar aangezien hier auteursrecht ed. opzit mag ik eht niet hier posten, maar wat wel mag, is zeggen hoe het gedaan werd.

CD Uitgooie:
Een wieltje wat bij het naar buiten komen van de brander door het gat in het midden van de la heengaat (soort hefboom idee) en de cd uit de lade duwd op een lopende band die het op een stapeltje legt

CD Erin:
Een stapel cd's die rondom ondersteund worden door houdertjes met wieltjes die de kunnen bewegen (motor) eronder en aan een kant een sleuf waar de onderste cd doorheen kan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
|---|
|---|
|---|
|---|
|---|
|---
 O O O

O   = wieltje
|   = houder
--- = CD

en dan viel de cd schuin op de lade en nog een klein beetje ondersteund zodat als je de lade dichtdoet de cd naar beneden in de la valt, maar dat ie laat zat valt dat de wieltjes niet meer naar boven steken

totaal id als er een cd is uitgegooid (net voor het weer dichtgaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
     |---|
     |---|
     |---|
     |---|
     |---|
     |---
      O O O\
            \  _______
         ____\|brander|
    O O O \O  |_______|
|---|
|---|
|---|

Zelfde als de la al dicht is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
     |---|
     |---|
     |---|
     |---|
     |---|
     |---
      O O O
               _______
              |brander|
    O O O \   |_______|
|---|      O
|---|
|---|

beetje wazg maarjah, het is maar ascii art :P

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36
ik heb em helemaal door (denk ik)
alleen wat als er een cd in moet die in ergens bovenaan zit?
en hoe de cd eruit halen? daar zit toch nog het laatje onder? (of ist een slot in?)
verder denk ik nog wel dat die arm met dat in het midden beethouden nog het beste werkt.....

They who buy the dip, deserves the rip.

• lexophilia
  • Laatst online: 26-03-2023
idioteque schreef op 19 juli 2004 @ 00:24:
[...]

Is een cd zo gevoelig voor een magneet?
Denk dat een zuignap het beste is of 2 pinnetjes die in het gaatje van de cd gaan en dan uit elkaar gaan zodat je de cd aan de binnenkant vast klemt.

Ik kom er net op dat ik dit wel eens heb gezien bij iemand die het met lego Mindstorm had gedaan op die manier.
Een magneet wist geen cd's dat kan ik met zekerheid zeggen :) want ik heb regelmatig cd-spelers gerepareerd, en hoe dacht je dat dat armpje zich vast maakte aan de aandrijfunit? preciezz.....Met een magneet ;)
en eventuele krassen kun je voorkomen met een laagje stof(net als met van die CB-zend antennes voor op je autodak.

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 15:37:
[...]

Dat laagje in die CD is niet van metaal maar van aluminium -> is geen magnetische stof.
Volgens mij is Aluminium WELDEGELIJK een metaal, zie het Periodiek Systeem

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/essenwim/ps.gif Clickable

Paars, Groen, Roze, en Goudgeel zijn de zogenaamde Niet-Metalen, de rest zijn metalen, en daar valt Aluminium dus ook onder...

Het is inderdaad niet magnetisch, maar dat is geen definitie voor metalen.

@TS:
Ideetje:
Als je nou een spindel hebt, dan heb je geen ruimte in het gat, want daar zit de houder.

Wat je misschien kan doen, i.p.v. een zuignap, is 3 dunne slangetjes met perslucht langs de zijkant van de stapel laten zakken, waar een schakelaartje aanzit die merkt dat die op de hoogte is van de 1ste CD
Dan gaat die blazen, zodat de CD van de stapel tegen een pin wordt geblazen.

Dan verplaats je de arm, des noods maak je nog een slot systeem zodat je niet hoeft te blijven blazen.
Als je stopt met blazen vlak boven de lade land die netjes in de drive.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/exploded/images/cd-dispender.png

Misschien moet je aan de centreerpen die aan de arm zit een soort schietlood maken, dan die niet weg geblazen kan worden, of een plastic huis om het geheel...

of dat de centreer pin helemaal naar beneden hangt, maar omhoog geduwd kan worden door de spindel-arm....

:Y) Misschien moet je anders met gewone stapels CDs werken zonder spindel })

. . . . . Youp.net . . . . .

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 24-11 09:59
Dit heeft ooit in de computer Ideë gestaan in 98 ofzow ik zal wel eens kijken

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
of je legt gewoon je broertje aan een ketting en laat hem de cd's verwisselen.:P

doei

Verwijderd

met 3 kleine zuignappen moet het toch lukken, een cd is zo licht dat die echt neit goed vacuum hoeven te zuigen, en om hem los te laten stop j egewoon met zuigen dan, je zuigt dus zeg maar de hele tijd dat je hem moet optillen. dan is het dus juist handig als die zuignappen zich niet te goed aan het oppervlakte hechten want dan laten ze makkelijk los als je stopt met zuigen! knoop gewoon een motor uit zo'n handstofzuiger ofzo aan 3 stukken toenslang met aan het uiteinde iets in de vorm van een wconstopper ofzo (alleen dan in het klein)

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 24-11 09:59
met lego is dat opzich niet moeilijk te maken als je dat nog hebt

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 12:21
Wij hadden voor informatica een opdracht waarin we precies hetzelfde moeste doen, eigenlijk werkte onze systeem precies zo als dat van SA007. Dat werkte wel redelijk maar ik kon het niet echt perfectioneren omdat we daar te weinig onderdelen voor hadden. Helaas zijn er geen foto's van.

• SA007
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Cyrus The Virus schreef op 20 juli 2004 @ 21:44:
Kuch, lees mijn post....

• RikTW
Cyrus The Virus schreef op 20 juli 2004 @ 21:44:
uche uche. En de mijne ;)

• RikTW
Danjel schreef op 19 juli 2004 @ 22:12:
ik heb em helemaal door (denk ik)
alleen wat als er een cd in moet die in ergens bovenaan zit?
en hoe de cd eruit halen? daar zit toch nog het laatje onder? (of ist een slot in?)
verder denk ik nog wel dat die arm met dat in het midden beethouden nog het beste werkt.....
Het gaat er alleen maar om om steeds de onderste (of bovenste) van de stapel te halen, het is dus geen complete cd wisselaar (nu ik dit zeg, hoe werkt zoiets eigenlijk in een juke-box??).
In het laatje zit een gat in het midden voor het draai-mechaniek plus grote sleuf voor de laser

Verwijderd

Topicstarter
Okee na al jullie reactie ben ik er aan uit op welke manier ik de cd op ga pakken. Ik ga het via het gat in het midden doen. Na wat experimenteren met stokjes lijkt me dat een redelijk simpele oplossing.

Nu ben ik daarna op zoek geweest naar een manier om mijn "robot" via de parallele \poort aan te sturen. Nu heb ik wat schakelingen gemaakt/gevonden die ik wil gaan gebruiken. Graag jullie mening over mijn keuze

het aansturen vanaf de parallele poort wil ik als volgt gaan doen:
Met een solid state relais (zodat mijn pc ten alle tijden beschermd blijft)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
             + 5 -- 12V (hangt van relais af...)

|____    |   |
              |     |___/___/
              |_____|  /   /
               |       |  ||  |
               |
    _____   B  / C
>--|_10k_|---|-      BC547
               \ E
               |
              _|_ massa (pin 22 geloof ik...)

voor het uitlezen van sensors in mijn parallele poort heb ik de volgende schakeling gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
+ (+5V)
|
-
| |
| | (weerstand 1K)
-
|
|
------- (naar printerpoort)
|
|
/ (schakelaar)
/
|
|
- (massa zowel van de voeding als de printerpoort)

Verwijderd

de "beste" oplossing lijkt me om de cd op 3 punten dmv vacuüm aan te zuigen. dit lijkt me het bestete bedienen.

wellicht is het een idee om ook eens naar de horizontale richting te kijken en dus niet van bovenaf te pakken, maar van de zijkant.

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:07
Ik heb ergens in een computermagazine (d8 Netwerk) een printer met cdbrander gezien en die deed het helemaal zelf, met label erop zelf (dacht van HP).

want als je nog het zelf kunt maken moet je achterna toch altijd nog is de cd in de lade leggen om er dan met een stift erop te zetten wat op de cd staat.

• RikTW
mistercash schreef op 22 juli 2004 @ 15:40:
Ik heb ergens in een computermagazine (d8 Netwerk) een printer met cdbrander gezien en die deed het helemaal zelf, met label erop zelf (dacht van HP).

want als je nog het zelf kunt maken moet je achterna toch altijd nog is de cd in de lade leggen om er dan met een stift erop te zetten wat op de cd staat.
Of de lego-arm moet nog ietsje worden uitgebreid natuurlijk 8)

Verwijderd

Topicstarter
RikTW schreef op 22 juli 2004 @ 17:52:
[...]
Of de lego-arm moet nog ietsje worden uitgebreid natuurlijk 8)
Ik ben vandaag aan de slag geweest met lego :) ben nu nog wat aan het testen.
maar De manier berust op het principe van SA007. Op deze manier lukt het om een cd/dvd in de lade te leggen ik ga nu iets maken om hem er uit te halen

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 20:55

Hayfork

Drinkin&Boardin

De centreerpen centreert (doh!)
aan de zijkanten zitten schuine randjes die over de rand van de cd heenschuiven waarna een recht randje komt die heb vastklemt dmv de veertjes die natuurlijk weer strak trekken... lijkt me simpele oplossing

Afbeeldingslocatie: http://www.il.fontys.nl/~hooivork/got/cdrobotarm.gif

kan ook met 3 of 4 armen... of meer...

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:21
mm ik vind het een heel leuk idee, en zal het zeker volgen maar ik snap het nut ervan niet.

je hebt een stapel cd's laten we zeggen 75 stuks. jij kan aan de plaatjes/ naam op de cd;s zien wat er ongeveer opstaat en/ook/of wat je ervan kan verwachten.

je zit achter je comp. en wil bijv. ms word erop zetten. mwha denk je, die zit ongeveer midden in, dus je zoekt daar 15 seconden pleurt die cd erin en met 45 sec. kun je installeren.

nu heb je zo'n arm, alleen vond je de stapel cds te groot worden, dus je pleurt er 50 weg en houd er 25 over. (anders snap ik het helemaal niet meer)

die liggen op 1 stapel, en je wilt nog een keer ms word erop zetten omdat dat niet altijd in 1 x goed gaat.
ten eerste moet je de cd's altijd op de goede volgorde neer leggen, en als je er 1 bij doet of weg gaat moet je dat in je programma opnemen.
ok, je hebt je cd ergens onderop liggen.... 20ste cd. je stuurt dat apparaat van je aan, om de 20ste cd te pakken. stel dat hij in 10sec. 1 cd pakt en op een nieuwe stapel ernaast legt, en er 15 sec over doet om hem in de cd-lade te doen.

dan ben je al 19x10sec = 190 = 3 minuten bezig met cds aan de zijkant leggen voordat dat apparaat je ms word cd gaat pakken. vervolgens ga jij installeren en gaat jou apparaat de cd's terug leggen op 1 stapel.

jij bent klaar met installeren en je wilt,.. doe gek,.. far cry erop zetten. dat apparaat gaat eerst 19 cds op een 2e stapel leggen, haalt jou ms word eruit legt +/-10cds terug op de originele stapel en gaat vervolgens jou far cry cd in je cd-lade leggen.

geef zo'n apparaat aan mij in binnen 1 dag ligt dat ding in stukken op de grond onder het raam..... :X

het is een leuk idee, maar in mijn ogen compleet onnuttig, of zie ik iets over het hoofd, of heb je er een andere bedoeling mee???

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
CD-R Massaproductie ;)

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

wahaa :P beetje late reactie...maar dit is wel een erg mooie gedachte. Doet me denken aan een brugpieper die ik ooit het interessante verhaal hoorde vertellen dat een CD bestaat uit allemaal pinnetjes met echt goud die een magnetische lading hebben...bla bla.... de collega-brugklassers geloofden hem ook nog :|
Maar goed. zuignap lijkt me toch betere oplossing - een ook best haalbaar gewoon een luchtpompje inbouwen die zuigt bij pakken en blaast om los te laten

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

M14

Henk007 schreef op 19 juli 2004 @ 00:30:
Leuk projekt ,
Dat hoeft nog niet eens zo ingewikkeld te zijn.

Gewoon een pompje, een slangetje en zuignap. Als je de cd wilt vast pakken, dan laat je het pompje draaien. Zuignap zuigt zich vast en cd gaat om hoog.

Spanning van de pomp, zuignap laat los en de cd valt.

Zo hoef je niet te werken met ventielen ed. ;)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
zelfde als acouse maar dan met 1 servo.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk290440/cd.JPG

servo met daaraan 2 rolletjes (bv. naaldlagers) voor minder weerstand, duwt de 2 grijpers naar buiten en dan als servo terugkeert trekt het veertje de grijpers naar binnen en laten de cd los.

best nog een ring maken die mooi in de binnenste diameter van cd past, zodat de cd niet meeschuift naar een kant (door haperen aan een grijper) als de grijpers de cd loslaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Soul_ op 24-07-2004 03:18 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

deze gast deed het met dit stukkie hout :P
Afbeeldingslocatie: http://www.sentex.net/~mwandel/tech/pickup_finger.jpg

zelf zat ik hiet aan te denken:

deze of die ronde variant
Afbeeldingslocatie: http://images.skymall.com/images/products/f9/15/06/102103487x.jpg + Afbeeldingslocatie: http://english.aopen.com.tw/Products/images/DVD/products/dvd1640pro_s.jpg + een zooi stappen moters en electronica :)

Verwijderd

Die ronde variant lijkt mij iets, je duwt er cd uit die je nodig hebt...een
beetje als een juke-box systeem. Waarbij uitwerp systeem (achter de stapel) en cd lezer (vooraan de stapen) aan elkaar hangen en samen opschuiven.

Weg met de lade, maar direct de cd op de aandrijfing klikken. Daarvoor kan
je misschien een koontje gebruiken op die aandrijving, zo kan je afwijkingen
corrigeren. Met het uitwerp knopje kun dan een (dubbele) pulse geven om aan te geven de cd te lezen/schrijven
Pagina: 1