[dual-boot] Linux weigert , Windows gaat wel

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey Tweakers .

Ik dacht laatst laat ik eens door gaan met Linux experimenteren .
Ik had het al die tijd geprobeerd (en suc6vol) op het XP-platform onder VMware (bekend bij de meesten) en daar ging alles owk .

Ik kreeg tijdelijk computertje (P3 , 1,1 ghz) voor mijn neus en ook daar heb ik Suse 9.0 op gezet . Die harde schijf heb ik dus geheel kunnen formatteren (swap en linux part. aangemaakt enzo) en draait helemaal goed .

Nou had ik het ID om Suse 9.0 naast mijn Windoos XP te draaien .
Dus ik begon met een paar partities aan te maken . Een swap van 1 GB en een Linux Partite van 3 gig voor mijn Linux . Deze gingen gewoon goed .

Ik heb daarna van de CD geboot zoals ik dat normaal ook deed . Ik heb Suse 9.0 goed geinstalleerd (volgens CD) en daarna Default LILO laten installeren (voor de dual-boot) .

MAAR .

Als ik nu reboot dan krijg ik bij LILO gewoon zoals het hoort 2 opties (DOS en Linux) . Met de DOS keuze kom ik gewoon normaal in mijn XP uit die het gewoon goed doet nog (geen mankementen enzo).

Kies ik echter Linux dan gaat het fout .
De boot loader geeft nog 2 zinnetjes aan en daarna gaat gelijk alles over op een zwart scherm . Dus echt helemaal zwart .
Daarna is er nog even hard-disc activiteit ... om daarna gewoon te hangen .

Geen reactie op CTRL-ALT-DELETE , alleen een "harde reset" redt mij.
Ik heb alles volgens een paar topics gedaan die ik hier op het GOT-forum vond , echter doet hij het niet .

Weet iemand of ik een stap vergeten ben , of misschien iets moet aanpassen zodat het wel kan werken ? Aan lilo kan het volgens mij niet liggen want XP kom ik gewoon in .

Iemand een id ? Ik hoor het graag want een Linux-versie die niet werkt heb ik nog nooit gehad .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Lijkt erop dat je framebuffer niet goed functioneert. Je linux boot dus wel gewoon (vandaar de HD activiteit bij het zwarte scherm) maar je ziet niks.

ctrl+alt+del zou dan echter wel moeten werken. Heb je wel gewacht na het indrukken ervan? Na max. 30 sec zou ie toch wel moeten rebooten dan. Als dat niet zo is ligt het waarschijnlijk niet aan de framebuffer, tenzij je bak later op iets anders vastloopt wat je niet kan zien.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
rb338 schreef op 18 juli 2004 @ 23:34:
Lijkt erop dat je framebuffer niet goed functioneert. Je linux boot dus wel gewoon (vandaar de HD activiteit bij het zwarte scherm) maar je ziet niks.

ctrl+alt+del zou dan echter wel moeten werken. Heb je wel gewacht na het indrukken ervan? Na max. 30 sec zou ie toch wel moeten rebooten dan. Als dat niet zo is ligt het waarschijnlijk niet aan de framebuffer, tenzij je bak later op iets anders vastloopt wat je niet kan zien.
Thnx voor je reactie .
Ik ga zo na de reboot eens testen of de CTRL-ALT-DEL werkt en zal zeker een minuutje wachten .
Mocht dat het niet zijn heb je dan nog een oplossing ?

• rb338
Tja dat wordt toch een ander verhaal dan.
Heb zelf sowieso nooit SuSE geinstalleerd (ben ooit begonnen met Mandrake, toen Debian en sinds een tijdje Gentoo) dus daar weet ik weinig van. Maar het is altijd vervelend om te achterhalen wat er fout gaat als je niks ziet :+

Kan zo even geen oplossing bedenken, misschien iemand anders...

Ik neem trouwens aan dat de 2 zinnetjes die je ziet iets zijn als:

Loading Linux....
Uncompressing kernel....

edit:

Vervelend dat je LILO hebt trouwens, want bij GRUB kan je nog makkelijk ff de commandline aanpassen zodat je geen framebuffer krijgt enzo. Of heb je stiekem toch GRUB?

[ Voor 17% gewijzigd door rb338 op 19-07-2004 00:12 ]

Verwijderd

Het zou kunnen dat je een verkeerde resolutie in lilo.conf hebt gekozen. Bij mij doet de framebuffer het bijvoorbeeld ook niet als ik een te hoge resolutie (bijv. 1024x768 is daarvoor al te hoog, terwijl zowel monitor als grafische kaart dat aankunnen). Kies bijv. eens 800x600(x256 kleuren).

Ik heb dus ook wel eens zo een zwart scherm gehad na "Loading Linux, uncompressing the kernel" maar ik dacht dat daarna dan ook een foutmelding volgde. Ik weet 't alleen niet meer zeker, is al een tijdje geleden. Het lag toen iig aan de resolutie.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:19:
Het zou kunnen dat je een verkeerde resolutie in lilo.conf hebt gekozen. Bij mij doet de framebuffer het bijvoorbeeld ook niet als ik een te hoge resolutie (bijv. 1024x768 is daarvoor al te hoog, terwijl zowel monitor als grafische kaart dat aankunnen). Kies bijv. eens 800x600(x256 kleuren).

Ik heb dus ook wel eens zo een zwart scherm gehad na "Loading Linux, uncompressing the kernel" maar ik dacht dat daarna dan ook een foutmelding volgde. Ik weet 't alleen niet meer zeker, is al een tijdje geleden. Het lag toen iig aan de resolutie.
Ik heb gereboot en volgens mij is idd de framebuffer niet goed .
Want na mijn wilde poging te CTRL-ALT-DELETE-en ging ineens de PC rebooten na 20 a 30 seconden . Ik heb ook idd 1024x768 gekozen als resolutie en moet dat dus omlaag halen .

Waar staat dat bestand over de LiLo-config normaal ? Op de linux partitie of op de partitie waar de MBR op staat (waar ik Lilo zelf ook heb geinstalleerd) ??

edit:
Hoe kom ik dus bij het bestand lilo.conf is mijn vraag :)

@rb338 :

De zinnetjes die jij noemde kloppen idd.

En nee ik stiekem geen Grub , het is een rode layout en hij roept heeeel lief LiLo ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Khaine op 19-07-2004 00:33 ]

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Op zich is het niet eens zo interessant dé lilo.conf te vinden, aangezien lilo niet dat configuratie bestand leest, maar dat dat bestand gebruikt wordt bij het installeren van een boot loader. De normale plek is /etc/lilo.conf op de partitie waar je linux geinstalleerd hebt. Het handigste lijkt me nu om met iets van een rescue diskette/iets te booten en dan te chrooten naar je systeem en lilo.conf aan te passen.
Is er trouwens ook geen kernel optie die je mee kan geven om geen framebuffer console te gebruiken?
Je kunt misschien ook nog proberen om het systeem helemaal te laten booten en vervolgens in x te komen.

Verwijderd

inderdaad zoals SirDupre zegt. Zelf gebruik ik Slackware en daar wordt bij de installatie altijd gevraagd om een opstartdiskette te maken. Anders is het daar ook een optie om te booten vanaf de cd-rom. In beide gevallen krijg je dan een bootprompt en daar type je 'mount root=/dev/hda5' (of waar je linuxpartitie zich bevindt). Daarna kan je lilo.conf aanpassen en lilo opnieuw installeren. Misschien kan je vanaf de Suse-installatie-cd lilo ook opnieuw installeren.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
probeer linux te booten met: 'Linux vga=normal'

dan schakel je de fb iig uit.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Owk ik ben al een stapje verder :

Ik heb het volgende gedaan . Ik heb het ding uit laten ratelen .
Ingelogd als Root met mijn admin-ww . Vervolgens startx gedaan en gewacht .

KDE kwam naar voren zetten en ik heb gezocht naar lilo.conf in /ETC .(gelukkig ook gevonden ) .

Gelukkig heb ik tijdens de installatie gezegd dat mijn FAT32 partitie te bereiken moest zijn voor Linux dus kon ik een copy maken zodat ik deze in windows kon posten .

Ik heb al wel wat veranderd in de .conf file , echter leidde dit niet tot ichtbaar resultaat .
Hieronder is de broncode van mijn lilo.conf :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
# LILO configuration file
# generated by 'liloconfig'
#
# Start LILO global section
boot = /dev/hda
message = /boot/boot_message.txt
prompt
timeout = 1200
# Override dangerous defaults that rewrite the partition table:
change-rules
  reset
# VESA framebuffer console @ 800x600x256
vga = 771
# Normal VGA console
# vga = normal
# VESA framebuffer console @ 1024x768x64k
# vga=791
# VESA framebuffer console @ 1024x768x32k
# vga=790
# VESA framebuffer console @ 1024x768x256
# vga=773
# VESA framebuffer console @ 800x600x64k
# vga=788
# VESA framebuffer console @ 800x600x32k
# vga=787
# VESA framebuffer console @ 800x600x256
# vga=771
# VESA framebuffer console @ 640x480x64k
# vga=785
# VESA framebuffer console @ 640x480x32k
# vga=784
# VESA framebuffer console @ 640x480x256
# vga=769
# End LILO global section
# DOS bootable partition config begins
other = /dev/hda1
  label = Windows XP
  table = /dev/hda
# DOS bootable partition config ends
# Linux bootable partition config begins
image = /boot/vmlinuz
  root = /dev/hda7
  label = Linux Suse 9.0
  read-only
# Linux bootable partition config ends

Welk stukje code zou ik volgens jullie moeten aanpassen om wel beeld te krijgen ?
Ik heb al gestunteld met de resoluties (regels 12 + 13 ) maar dat mocht niet baten (tot nu toe dan) .

Iemand met een antwoord ?

p.s. : bedankt voor de antwoorden tot zover ... ze zijn erg nuttig geweest :D

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Ik geloof dat dit configuratiebestandje helemaal niet word gelezen door LiLo, deze opereert namelijk volledig vanaf je MBR. Volgens mij moet je eerst /lilo draaien (waar die precies zit weet ik niet, werk met GRUB, probeer eens een locate lilo om erachter te komen in de console) nadat je je configuratie hebt gewijzigd, om lilo met de nieuwe configuratie op je MBR te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door RSpliet op 19-07-2004 01:15 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• rb338
Je bewerkt /etc/lilo.conf en dan typ je 'lilo' (zonder quotes) in een console, zodat de wijzigingen worden doorgevoerd.

Als ik jou was zou ik alle vga = xxx regels even uitcommenten om gewoon de framebuffer uit te schakelen, tenzij die van 800x600 toch blijkt te werken. Ik heb hier namelijk een framebuffer van 1280x1024 op 16 bit draaien (met bootscreen) en dat werkt prima. Dus als 800x600 het niet doet, is er wat anders mis en kan je beter helemaal geen framebuffer gebruiken.

Waarom start je X trouwens niet vanzelf?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

alsnog vreemd dat de framebuffer het niet doet, maar ik heb het idee dat TS toch niet echt gebruik maakt van niet-grafische terminals.

lilo bevindt zich trouwens (zoals het hoort trouwens) in /sbin/.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
smokalot schreef op 19 juli 2004 @ 03:49:
alsnog vreemd dat de framebuffer het niet doet, maar ik heb het idee dat TS toch niet echt gebruik maakt van niet-grafische terminals.

Ik gebruikte bij mijn vorige installatie's altijd een grafische shell ... dan leer ik een eindje verderop vanzelf wel de commando's .

Ik ben een complete beginner he . Want internet configureren wil ook niet helemaal werken (maar dit kan aan mijn router liggen) .

Ik had idd al gemerkt waar Lilo zich bevond. Dankje voor de informatie alsnog.

Nu nog internet werkend en dan kan ik goed aan de slag (hij accepteerd geen wijzigingen in Netconfig .... bah ).

• rb338
Als je in windows iets hebt als:
IP 10.0.0.150
Netmask 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.138

Dan kan je in Linux heel makkelijk je LAN werkend krijgen dmv:

ifconfig eth0 10.0.0.150 broadcast 10.0.0.255 netmask 255.255.255.0

Eventueel even een nameserver in /etc/resolv.conf zetten.
En een default gateway, bijvoorbeeld:

route add default gw 10.0.0.138

Maar in SuSE zal het vast makkelijker kunnen met dat YaST geval :+

[ Voor 3% gewijzigd door rb338 op 20-07-2004 09:16 ]

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07-2025

Shedman

Met het hart op de goede plek

rb338 schreef op 20 juli 2004 @ 09:16:
IP 10.0.0.150
Netmask 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.138

Eventueel even een nameserver in /etc/resolv.conf zetten.
En een default gateway, bijvoorbeeld:

Maar in SuSE zal het vast makkelijker kunnen met dat YaST geval :+
Of als je een router met DHCP hebt:
ifconfig eth0 en dan dhcpcd eth0

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik heb een Router met een DHCP-pool reikend van 192.168.2.100 t/m 192.168.2.200 . Dus ik ga even het truukje van schedman proberen .

Ik had al Yast geprobeerd alleen hoe ik het ook spel ... de bestandsnaam blijft onjuist (zegmaar ... weet niet hoe ze dat in Linux ook alweer noemen.).

Of ik moet iets fout gedaan hebben daarmee .

edit:

Andere probleem :

Ik heb jullie adviezen opgevolgd maar het mocht niet baten .
Ik krijg nog steeds compleet geen beeld bij text-mode van linux .

Ik ga nu proberen te booten zonder framebuffer dan . Als dat niet helpt weet ik het ook niet meer .

WERKT nu wel ... framebuffer is uit en loopt als een trein !

Na reboot
edit:

Ook de tips van hierboven werken niet .

Hij lbijft terugvallen in "Loopback interface" met 127.0.0.1 als IP .

Geen foutmelding te bekennen .... maar werken doet het ook niet .

[ Voor 22% gewijzigd door Khaine op 20-07-2004 18:01 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
geen YasT :? probeer je dat command wel onder root? is volgens mij een vereiste..
IP 10.0.0.150
Netmask 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.138

moet werken wat je internet betreft.. (nog wel even je eigen IP settings invullen..)

• Shedman

Shedman

Tenminste, als je je netwerkkaart goed hebt draaien. Heb je de juiste modules up-and-running?

Verwijderd

gupje schreef op 20 juli 2004 @ 21:13:
geen YasT :? probeer je dat command wel onder root? is volgens mij een vereiste..
[...]
Dat klopt; en als ik me het goed kan herinneren (ik gebruik al een tijdje geen SuSe meer), is het commando 'yast2', maar ik denk dat je het in KDE ook wel in het adminstrator of system menu zal staan. Hij vraagt dan automatisch om root-login.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Dat van "dat is het bestand niet kan vinden" komt omdat je geen root bent.
Alles in de map /sbin kan alleen door root uitgevoerd worden. ifconfig staat daar ook in :)

Dus doe als je een console voor je hebt eens
code:
1
su

Intikken. Nu ben je root.
Vervolgens dus
code:
1
ifconfig

Als je alleen je loopback ziet (127.0.0.1) is je eth0 (je eerste NIC) waarschijnlijk gewoon niet up.
Tik dan eens:
code:
1
ifconfig eth0 up

En kijk dan of ie nu wel in ifconfig staat.
Als je hem dan nog niet ziet... geef ons dan de output van:
code:
1
ifconfig -a

Als je kaartje wel up is, volg dan deze instructies: [rml]rb338 in "[ dual-boot] Linux weigert , Windows gaat..."[/rml] En omdat je DHCP hebt zou ik trouwens eerst dit proberen, wat Shedman zegt: "Of als je een router met DHCP hebt:
ifconfig eth0 en dan dhcpcd eth0"

[ Voor 11% gewijzigd door DeMoN op 21-07-2004 12:19 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Owk

Ik heb een Eximax Calbe/ADSL router en die laat ik IP adressen uitdelen d.m.v. een DHCP-pool .

Nu reageren beide windowsmachines (deze en die van mijn vader) geheel goed op het DHCP , alleen de linux bak niet.

In precieze stappen heb ik gedaan :

1. Geboot met Lilo in Linux
2. Ingelogd als "Root" met mijn passwoord
3. ifconfig eth0 (ingetikt , de info verteld mij dat ik een loopback int heb)
4. dhcpcd eth0 (ingetikt)
5. hierna blijft de PC een tijdje laden (seconde of 20) en daarna geeftie niets aan . Alleen gaat hij naar de volgende regel . Zodra ik nu weer mijn int. bekijk is hier niets aan verandert .
6.Startx gedaan (om in KDE verder te kijken)
7. Konsole gestart en Yast ingetikt . Geen resultaat
8. Konsole gestart en Yast2 ingetikt . Geen resultaat
9. Konsole gestart en Netconfig ingetikt . Heel de setting doorlopen , geen resultaat.

Ik ga het nu eens proberen met de tips die DeMoN mij gaf .

Ik laat het z.s.m. weten wat het resultaat is .
Iig bedankt .

• Shedman

Shedman

Volgens mij is je eerste netwerkkaart niet goed geinstalleerd. Wat voor netwerkkaart zit erin? En welke output krijg je als je lspci en lsmod doet?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Updateje :

Ik heb onboard netwerk ( Asus A7V600 moederbord , gigabit lan dus) .

Ik heb gekeken bij alle instellingen en inderdaad is de netwerkkaart niet up !
Hij is echter ook niet up te krijgen .... met alle commando's die ik hierboven geprobeerd heb .

Yast werkt nog steeds niet , zelfs niet als ik root ben en ongheacht in welke directory ik me momenteel bevind .

Ifconfig eth0 up <-- dit commando geeft een volgende regel weer maar doet niets .
dhcpcd eth0 <-- dit commando laad een tijdje , en vervolgens geen melding .

Als ik "Lisa" probeer in te stellen (de LAN-deamon) krijg ik de melding dat ik geen netwerkkaart draaiende heb . Terwijl met "netconfig" als ik een DHCP-server wil nemen hij WEL een netwerkkaart met module "8139too.o" detecteerd. Dat hoort toch gewoon mijn onboard kaartje te zijn ??

Hardwarematig verander ik niets (ik zit ook via dezelfde PC met config en windows nu te surfen ) en ALLE acties die ik in Linux uitvoer doe ik onder "root" .

Ik ben ff de weg kwijt .

• Shedman

Shedman

Post anders ff de output van lspci en lsmod, dan kunnen we je misschien verder helpen ...

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
LSMOD uitkomst

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
root@Vamp:~# lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
keybdev                 1952   0  (unused)
mousedev                4212   1
hid                    18596   0  (unused)
usbmouse                2008   0  (unused)
input                   3200   0  [keybdev mousedev hid usbmouse]
emu10k1                61288   2
ac97_codec              9512   0  [emu10k1]
soundcore               3332   4  [emu10k1]
emu10k1-gp              1352   0  (unused)
gameport                1452   0  [emu10k1-gp]
uhci                   24560   0  (unused)
ehci-hcd               14632   0  (unused)
usbcore                58144   1  [hid usbmouse uhci ehci-hcd]
pcmcia_core            38112   0
ide-scsi                8048   0
8139too                15272   0
mii                     2240   0  [8139too]

LSPCI uitkomst

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
root@Vamp:~# lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8377 [KT400 AGP] Host Bridge (rev 80)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device b198
00:09.0 Ethernet controller: 3Com Corporation: Unknown device 1700 (rev 12)
00:0a.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139  C+ (rev 10)
00:0e.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 07)
00:0e.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! MIDI/Game Port (rev 07)
00:0f.0 RAID bus controller: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 3149 (rev 80)
00:0f.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586/B/686A/B PIPC Bus MasterIDE (rev 06)
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 81)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 81)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 81)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 81)
00:10.4 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 86)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc.: Unknown device 3227
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233 AC97 Audio Controller (rev 60)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation: Unknown device 0314 (rev a1)
root@Vamp:~#

Dit zijn de outputs van lsmod en lspci .
Ik kom er wel wijs uit , maar ik kan niet zien wat ik er aan heb .

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
yast2 onder root moet gewoon werken welke melding krijg je ????
maar ik zie dat je 2 netwerk kaarten hebt een 3com en een realtek ik denk dat suse daarmee in de knoop zit.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

smokalot schreef op 19 juli 2004 @ 03:49:

offtopic:
Nieuwe ati's werken (helaas) niet met de std. vesa framebuffer die slackware standaard gebruikt. Ik meen dat ze het met ati-fb prima doen btw, maar jah, die levert slack niet standaard

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 01 augustus 2004 @ 23:01:
[...]

offtopic:
Nieuwe ati's werken (helaas) niet met de std. vesa framebuffer die slackware standaard gebruikt. Ik meen dat ze het met ati-fb prima doen btw, maar jah, die levert slack niet standaard
Ik heb een Nvidia :)

MAar yast2 wil niet werken ... hij geeft aan dat hij het commando niet vinden kan (windoos taal , ik weet het ) .

Het is dezelfde melding als je "ls" als ";s" zou tikken .
Volgens suse bestaat het niet dus :|.

Is Suse niet gebouwd op 2 netwerkkaarten dan ?
Ik kan natuurlijk allicht mijn Realtek er eens uithalen , maar alleen als dat kan helpen uiteraard :)

Iig voor de adviezen tot zover . Ik ga asap mijn realtekje er eens uitvissen .

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Khaine666 schreef op 01 augustus 2004 @ 23:15:
[...]

Is Suse niet gebouwd op 2 netwerkkaarten dan ?
Ik kan natuurlijk allicht mijn Realtek er eens uithalen , maar alleen als dat kan helpen uiteraard :)

Iig voor de adviezen tot zover . Ik ga asap mijn realtekje er eens uitvissen .
Die wordt wel herkend, dat is die 8139. Ik denk dat je voor je andere kaart (die gigabit kaart) de drivers voor linux moet downen. Dat moest ik ook voor me gigabit kaartje. Kun je niks op de site van de fabrikant vinden van je mobo? Iets van linux drivers?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Blue2k schreef op 01 augustus 2004 @ 23:19:
[...]

Die wordt wel herkend, dat is die 8139. Ik denk dat je voor je andere kaart (die gigabit kaart) de drivers voor linux moet downen. Dat moest ik ook voor me gigabit kaartje. Kun je niks op de site van de fabrikant vinden van je mobo? Iets van linux drivers?
Ik heb de site van Asus idd al afgespeurd voor een driver voor linux , echter ik kan er overheen kijken maar ik heb niets gevonden .

Ik zal nog eens kijken en misschien is er op de got-search wel een antwoord .

[ontopic]
Ik ga mij diep schamen . Ik gebruik geen suse 9.0 maar slackware 9.0 .

De bevindingen zijn hetzelfde en de errors e.d. zijn zoals ik ze gepost heb maar het is toch een aardig verschil .

Sorry sorry sorry ..... was in de war met werk .

offtopic:
www.asus.com ziet er aardig down uit ... mozilla brengt me er niet heen :|

[ Voor 24% gewijzigd door Khaine op 01-08-2004 23:50 ]

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Khaine666 schreef op 01 augustus 2004 @ 23:43:
[...]
offtopic:
www.asus.com ziet er aardig down uit ... mozilla brengt me er niet heen :|
Humz, good ol' windows ook niet :) En FireFox deelt die mening... Toch is Asus wel degene die vaak linux drivers heeft. (Voor mijn Asus moederbord met gigabit kaart en barebone met onboard netwerk kaart zijn er linux drivers).

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 01:04
Belangrijk: alle commando's dienen in kleine letters getypt te worden!

Kijk met lspci (list pci) of je netwerkkaart gevonden wordt.
Kijk met lsmod (list modules) of de module voor je netwerkkaart geladen is.
Breng met ifup eth0 je netwerkkaart (interface) online (up).
Stel met dhcpcd DHCP in, als het commano niet gevonden kan worden, probeer dan dhclient.
Test met ping ipadres$ of je verbinding hebt, bijvoorbeeld ping 213.239.154.35, het ipadres van Tweakers.NET.
Test met ping dnsadres$ of je DNS werkt, bijvoorbeeld ping www.tweakers.net, het dnsadres van Tweakers.NET.

Let us know. :)

edit:
Ik zie dat je 2 netwerkkaarten hebt. Op welke zit internet aangesloten, zover ik zie is alleen je Realtek-module geladen.

[ Voor 15% gewijzigd door Z-Dragon op 02-08-2004 00:15 ]

^ Wat hij zegt.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Z-Dragon schreef op 02 augustus 2004 @ 00:09:
Belangrijk: alle commando's dienen in kleine letters getypt te worden!

Kijk met lspci (list pci) of je netwerkkaart gevonden wordt.
Kijk met lsmod (list modules) of de module voor je netwerkkaart geladen is.
Breng met ifup eth0 je netwerkkaart (interface) online (up).
Stel met dhcpcd DHCP in, als het commano niet gevonden kan worden, probeer dan dhclient.
Test met ping ipadres$ of je verbinding hebt, bijvoorbeeld ping 213.239.154.35, het ipadres van Tweakers.NET.
Test met ping dnsadres$ of je DNS werkt, bijvoorbeeld ping www.tweakers.net, het dnsadres van Tweakers.NET.

Let us know. :)

edit:
Ik zie dat je 2 netwerkkaarten hebt. Op welke zit internet aangesloten, zover ik zie is alleen je Realtek-module geladen.
Thnx voor de commano's .
Wat jij als laatste in je edit zegt zal waarschijnlijk het probleem zijn .
Mijn realtek is voor het interne netwerk (dar gebruik ik um voor met winXP ... voor iso's zodat ik kan booten van netwerk met een andere PC ) .
Mijn onboard kaart gebruik ik (nu ook ) voor het internet .

Hoe kun jij echter zien of de 1 wel of niet geladen is ? Ik haal het niet uit de code .

Ik ga asap eens stoeien met die commando's en zal de resultaten hier wel posten .

Verwijderd

Khaine666 schreef op 02 augustus 2004 @ 08:02:
Hoe kun jij echter zien of de 1 wel of niet geladen is ? Ik haal het niet uit de code .
8139too 15272 0

Dat staat in de output van lsmod. De driver is wel geladen, maar wordt nog niet gebruikt. Dat kun je zien aan de 0, als deze in gebruik is dan staat er een 1.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Subtiele kick dmv UPDATEje

Zojuist de realtek verwijderd . Inderdaad kwam slackware in de knoei door de realtek als actieve kaart te nemen en mijn onboard Gbit-LAN te negeren .
Zo komen we dus idd nooit op internet :D .

Afijn ... ik heb mijn realtek eruit gehaald , gekeken in mijn mobo-manual .
Nu blijkt dus dat ik een onbaord device heb ... en wel een 3Com 3C940.

Door mijn huidige slackware versie (9.0.0) wordt deze nog niet ondersteunt . Daar heb ik dus blijkbaar linux-drivers voor nodig (correct me if I'm wrong ) maar deze kan ik niet vinden.
Op de site van asus al gekeken en ook wat gegoogled .

Heeft iemand de goede drivers hiervoor ?
Naar mij mailen mag ook , e-mail adres op aanvraag , of in profiel :D .

Alvast bedankt voor alle support tot zover .

offtopic:
1 offtopic vraagje nog . Ik pas mijn lilo.conf aan maar de wijzigingen komen niet door ... doe ik iets fout ?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Ik kan met google bij de eerste link gelijk dit vinden

[ Voor 3% gewijzigd door pasta op 03-08-2004 17:43 ]

Signature

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mwah, Khaine666 zou je even in de gaten willen houden dat het hier geen helpdesk is? Want die laatste vraag is met wat eigen zoekwerk wel op te lossen. Ik laat hem nog even open, maar het op die manier spammen van je emailadres en je laatste vraag doen me toch echt vrezen voor de duur dat dit topic nog open is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Zwerver schreef op 03 augustus 2004 @ 17:55:
Mwah, Khaine666 zou je even in de gaten willen houden dat het hier geen helpdesk is? Want die laatste vraag is met wat eigen zoekwerk wel op te lossen. Ik laat hem nog even open, maar het op die manier spammen van je emailadres en je laatste vraag doen me toch echt vrezen voor de duur dat dit topic nog open is.
Jah sorry , ik heb gegoogled en zelfs met de link van de beste man hierboven kom ik nog steeds niet aan mijn drivers .
Dat is ook de reden dat ik vraag of iemand met hetzelfde mobo (zijn er toch wel een paar ) misschien goede drivers heeft voor mij .

Die laatste vraag was voor degene met een snel antwoord .
Ik heb het antwoord nu ook al gevonden , ik moet gewoon lilo zelf ff draaien .

Maar die driver is echt een probleem , want ik krijg het niet voor elkaar , ondanks eigen zoekwerk !!
Vandaar je begrip hiervoor .

edit:

Editje !!

Bedankt voor de info allemaal .
De asus site was weer online en wonderwaar staan ook nog eens de goede drivers erop ! :D
Me is happy . Ik ga ze direct testen !

Nogmaals thnx allemaal ... en wat mij betreft magtie op slot .

[ Voor 13% gewijzigd door Khaine op 03-08-2004 18:42 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Khaine666 schreef op 01 augustus 2004 @ 23:43:
[...]

<knip>

Ik ga mij diep schamen . Ik gebruik geen suse 9.0 maar slackware 9.0 .
Uhm, wil je perse slackware gebruiken ?
Zo te zien ben je niet echt een ervaren linux gebruiker, en dan is slackware
misschien niet de makkelijkste distro om mee te beginnen.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 20:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

lees dit topic eens: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

slackware lijtk me namelijk niet echt de beste distro om je als beginner op te storten, en om nu in dit topic een discussie te beginnen over de beste distro schiet ook niet op.

Succes!

Launching containers into space

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Whieee schreef op 03 augustus 2004 @ 19:00:
lees dit topic eens: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

slackware lijtk me namelijk niet echt de beste distro om je als beginner op te storten, en om nu in dit topic een discussie te beginnen over de beste distro schiet ook niet op.

Succes!
Daarom zei ik dus 2 posts geleden al dat deze topic dicht kon .

Ik ben met slackware aant experimenteren en het gaat best owk hoor . KAn wel met mandrake gaan beginnen maar dan kan ik net zo goed windows behouden.

Redhat heb ik vanwege de grondig verbouwde shell ook een hekel aan ... dus ik dacht ... dan maar slackware .

Nu nog even die driver aan de praat krijgen en ik kan weer verder .
(de driver is te stom , hij denkt dat mijn kernel standaard in /usr/linux/include zit ).

• FreeStyler
  • Laatst online: 30-09-2023

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

Afijn ... ik heb mijn realtek eruit gehaald , gekeken in mijn mobo-manual .
Nu blijkt dus dat ik een onbaord device heb ... en wel een 3Com 3C940.

Door mijn huidige slackware versie (9.0.0) wordt deze nog niet ondersteunt . Daar heb ik dus blijkbaar linux-drivers voor nodig (correct me if I'm wrong ) maar deze kan ik niet vinden.
Op de site van asus al gekeken en ook wat gegoogled .
Jouw onboard netwerkkaart is toch zon Gigabit ding?

Deze netwerkkaart wordt gewoon ondersteund door linux hoor, je moet de module
sk98lin gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CONFIG_SK98LIN:                                                                                                                                                           

Say Y here if you have a Marvell Yukon or SysKonnect SK-98xx/SK-95xx
compliant Gigabit Ethernet Adapter. The following adapters are supported
by this driver:

- 3Com 3C940 Gigabit LOM Ethernet Adapter
- 3Com 3C941 Gigabit LOM Ethernet Adapter
etc

als je de kernel compileert kun je deze vinden bij

Device drivers --> Networking Support --> Ethernet 1000 MBIT --> Marvell Yukun Cuphset / SysKonnect SK-98xx Support

Success (8>
Pagina: 1