Toon posts:

Nieuwe pc start niet op (MSI K8T NEO FIS2R)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week heb ik mijn nieuwe pc in onderdelen binnengekregen.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik een systeem zelf in elkaar zet, dus ik verwachtte wel wat problemen :P .

Nu het probleem:
Na het in elkaar schroeven start ie niet op, dwz. ik druk de schakelaar in, de boel start op, maar in de test fase van de hardware (is een feature van dit moederbord) gaat er iets mis en springt de pc uit. De pc komt niet eens tot de bios.
Ik heb in de handleiding de verschillende fasen bekeken van het testen, maar volgens mij slaat ie er een berg over. De pc klapt er in ieder geval uit bij één van de volgende fasen:
Testing Base and extended memory en Testing VGA Bios

De pc bestaat uit het volgende onderdelen:
Voeding: Zalman ZM400A-APF (nieuw)
Harde schijven: 1 x Maxtor 40gb, 1 keer Maxtor 60gb (oud)
Videokaart: Club 3D Radeon 9800Pro 128mb (oud)
Processor: AMD Athlon 64 3200+ (nieuw)
Moederbord: MSI K8T Neo FIS2R S754 (nieuw)
Ram geheugen: 2x Dane Elec 512MB NON-ECC DIMM PC3200 (nieuw)
CD-Brander: LG blabla (oud)
DVD Brander: NEC ND-2510 (nieuw)

De oude onderdelen hebben altijd netjes gewerkt.
Na het testen heb ik verschillende dingen geprobeerd zoals:
- Opstarten met zo min mogelijk onderdelen (alleen CPU+koeler, mobo, Ram, voeding en videokaart aangesloten)
- BIOS reset
- Ram geheugen gekeken of het misschien kapot was.

Maar niets helpt.

Ik vrees dat of de videokaart kapot is (al deed ie in het vorige systeem nog wel, ik kan dit alleen niet meer testen omdat het moederbord van mijn oude pc overleden is) of dat het ram niet compatible is.... Al had ik dit van te voren wel gecheckt op Tweakers, maar toen ik in de handleiding een url zag naar de MSI site stond Dane Elec er niet tussen :/ .

Heeft er nog iemand tips?

Ik hoop dat dit voldoende informatie is voor de modjes om dit topic open te laten.
Ik heb de FAQ gelezen over opstarten, maar daar staat niets in waar ik wat mee kon, en de search kon niets vinden op "MSI K8T Neo".

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 23:30 ]

Verwijderd

Heb je de Power SW wel goed op het moederbord gedrukt ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:31:
Heb je de Power SW wel goed op het moederbord gedrukt ?
Alles 3 keer aangedrukt.
Maar je bedoeld het plugje van de aan/uitknop?

Want aan gaat ie wel, hij springt alleen weer uit na 2-3 seconden.

Verwijderd

Met mijn pc was het zo dat ik de aan/uit knop niet goed op het moederbord had en dus wel aan ging maar verder niks de fans draaieden allemaal wel maar geen piep/bios/beeld helemaal niks dus kijk je boekje maar effe na

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 21:11
Heb je bij jouw neo toetsenbord ook zo een d-bracket gekregen met 4 lampjes waar ook nog 2 usb poorten opzitten?

Als dat zo is zou ik even kijken naar de stand van de lampjes, want daaruit kan je opmaken wat er niet goed zit!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:38:
Met mijn pc was het zo dat ik de aan/uit knop niet goed op het moederbord had en dus wel aan ging maar verder niks de fans draaieden allemaal wel maar geen piep/bios/beeld helemaal niks dus kijk je boekje maar effe na
Mjaah, het zou kunnen, maar dan heb ik het wel consequent 4 of 5 keer er verkeerd in geprikt. Maar ik ga het in ieder geval proberen!
PacinoAllstars schreef op 18 juli 2004 @ 23:39:
Heb je bij jouw neo toetsenbord ook zo een d-bracket gekregen met 4 lampjes waar ook nog 2 usb poorten opzitten?

Als dat zo is zou ik even kijken naar de stand van de lampjes, want daaruit kan je opmaken wat er niet goed zit!
De pc klapt er in ieder geval uit bij één van de volgende fasen:
Testing Base and extended memory en Testing VGA Bios
Dat haal ik dus uit de stand van de ledjes in die d-bracket.

Maar het vreemde is dat ie niet het hele "test"cyclus door loopt, hij begint vooraan, dan slaat hij 4 testfasen over, dan geeft hij er weer 1 aan, slaat hij er weer een paar over, dan komt "Testing Base and extended memory"of "Testing VGA Bios" en dan springt de pc uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 23:54 ]

Verwijderd

Probeer zo kaal mogelijk op te starten dus 1 stripje geheugen 1 HDD zonder cd rom speler

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 21:11
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:50:
[...]

Mjaah, het zou kunnen, maar dan heb ik het wel consequent 4 of 5 keer er verkeerd in geprikt. Maar ik ga het in ieder geval proberen!

[...]

[...]

Dat haal ik dus uit de stand van de ledjes in die d-bracket.

Maar het vreemde is dat ie niet het hele "test"cyclus door loopt, hij begint vooraan, dan slaat hij 4 testfasen over, dan geeft hij er weer 1 aan, slaat hij er weer een paar over, dan komt "Testing Base and extended memory"of "Testing VGA Bios" en dan springt de pc uit.
Ok, maar hoe staan de lampjes als die dan uitgaat? Welke is rood en welke is groen?

Verwijderd

Topicstarter
PacinoAllstars schreef op 19 juli 2004 @ 00:11:
[...]

Ok, maar hoe staan de lampjes als die dan uitgaat? Welke is rood en welke is groen?
Links 2 x rood, rechts 2 x groen, en dan heel kort even alle rode aan.
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:09:
Probeer zo kaal mogelijk op te starten dus 1 stripje geheugen 1 HDD zonder cd rom speler
Ik heb het systeem overigens al een keer aan gehad met alleen het volgende aangesloten:
1 reepje Ram
CPU + Koeler
Mobo
Voeding
Videokaart

Maar zonder HDD's, omdat de pc Bios zou moeten kunnen vinden zonder HDD, en hij vooralsnog geen Bios gevonden heeft :P .

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 00:38 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt toch wel dat 4-polige 12V stekkertje aangesloten? :P

En haal het moederbord es uit de kast en probeer hem zo es aan de praat te krijgen. Misschien dat ie wel ergens kortsluiting maakt met de kast.

[ Voor 56% gewijzigd door Palomar op 19-07-2004 00:54 ]

Verwijderd

Het probleem komt mij bekend voor,

bij het installeren van nieuw moederbord, processor, geheugen, etc. in nieuwe kast met nieuwe power supply deed niets het.

Ik ben het eens met de reactie van Palomar, dat werkte bij mij ook.

Alles uit de kast geschroefd, gewoon op het isolatie materiaal leggen waarin het moederbord verpakt is, en dan weer testen. Vervolgens in de kast schroeven en tussentijds testen..als er één schroefje iets te strak zit, kan dit kortsluiting veroorzaken.

Het schijnt meer voor te komen bij moederborden met oneven schroefjes, dan bij die met even aantal. Dit werdt mij verteld door een vriend die bij een PC zaak werkt, Steve!!

Proberen dus!! Success!

• MaZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-08 14:24
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 01:05:
Het probleem komt mij bekend voor,

bij het installeren van nieuw moederbord, processor, geheugen, etc. in nieuwe kast met nieuwe power supply deed niets het.

Ik ben het eens met de reactie van Palomar, dat werkte bij mij ook.

Alles uit de kast geschroefd, gewoon op het isolatie materiaal leggen waarin het moederbord verpakt is, en dan weer testen. Vervolgens in de kast schroeven en tussentijds testen..als er één schroefje iets te strak zit, kan dit kortsluiting veroorzaken.

Het schijnt meer voor te komen bij moederborden met oneven schroefjes, dan bij die met even aantal. Dit werdt mij verteld door een vriend die bij een PC zaak werkt, Steve!!

Proberen dus!! Success!
Yep dit probleem heb ik ook gehad, wanneer je je moederbord een klein beetje scheef of te strak hebt aangedraaid kan hij mogelijk niet starten. Ik denk dat je een goede kan maakt als je handelingen van hierboven opvolgt.

Verwijderd

Topicstarter
Aha :) ...
Dan ga ik dat maar eens proberen!
Het klinkt in ieder geval redelijk kloppend.

12v stekkertje heb ik trouwens aangesloten, het auxilairy oid. power stekkertje kon ik nergens in prikken, dus die hangt los.

Verwijderd

Dat auxilary power stekkertje is voor latere (zeer snelle) videokaarten. Nieuwe voedingen hebben dit stekkertje erbij, nu we aan de vooravond staan van dit type graphics cards.

Volgens mij kun je het gewoon gebruiken met je Cd-roms etc. , het is gewoon high-quality (zeer stabiele) powerline. Dat zei mijn handleiding in ieder geval.

Good luck my peep!

• AB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01-2025

AB

Heb het zelfde probleem gehad.
Alles echt alles geprobeert en toen terug naar de pcwinkel.
moederbord met processor en geheugen meegenomen en hun deden er een videokaart in en het werkte.
Ik heb toen een nieuwe videokaart moeten kopen en het werkt nu al vanaf november vorig jaar.

AB

Verwijderd

AB schreef op 27 juli 2004 @ 21:11:
Heb het zelfde probleem gehad.
Alles echt alles geprobeert en toen terug naar de pcwinkel.
moederbord met processor en geheugen meegenomen en hun deden er een videokaart in en het werkte.
Ik heb toen een nieuwe videokaart moeten kopen en het werkt nu al vanaf november vorig jaar.

AB
"Testing VGA Bios"

Je zegt dat ie daar ook vast loopt. Maby kan je ook een andere vga proberen :? :*)

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij werkt het ondertussen... Ik heb het moederbord losgehaald, minder strak terug gezet, en voila, het werkte... (maar das ook alweer een week of 2 geleden dat ik dat gedaan heb).

Iig nog bedankt.
Pagina: 1