Toon posts:

DHCP over subnets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog wat aan het blokken voor examen 70-291 van Microsoft en vroeg me iets (misschien doms) af...

In het cursusmateriaal wordt gezegd dat je onder Windows Server 2003 in de dhcp verschillende scopes kan maken voor verschillende subnets. Maar ik begrijp niet hoe je een DHCP server in subnet1 kan hebben en die in subnet2 voor ip's kan zorgen.

Moesten de clients in subnet2 weten welk IP de dhcp server heeft, zouden ze nog buiten kunnen geraken over de default gateway, maar voor zover ik weet is een DHCPDISCOVER of REQUEST een udp broadcast zonder dat daar een destination of whatsoever aan verbonden is....

Waar gaat mijn redenering fout of hoe gaat het in de praktijk in z'n werk?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De router op het remote subnet (of een server) moet dan een DHCP Relay hebben (op cisco routers is dit geloof ik onderdeel van de ip helper, op Windows is het een service die je installeert).

Deze stel je in dat je de requests forward naar 1 of meerdere DHCP servers en deze vult ook een address in in het pakketje zodat de echte DHCP server weet uit welk subnet de desbetreffende request kwam :)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08

Korakal

Up up up!

Als er server in de naam voorkomt hoeft het nog niet direct professional te zijn, daarom move Professional Networking & Servers > Network Troubleshooting

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:13:
Ik ben nog wat aan het blokken voor examen 70-291 van Microsoft en vroeg me iets (misschien doms) af...

In het cursusmateriaal wordt gezegd dat je onder Windows Server 2003 in de dhcp verschillende scopes kan maken voor verschillende subnets. Maar ik begrijp niet hoe je een DHCP server in subnet1 kan hebben en die in subnet2 voor ip's kan zorgen.

Moesten de clients in subnet2 weten welk IP de dhcp server heeft, zouden ze nog buiten kunnen geraken over de default gateway, maar voor zover ik weet is een DHCPDISCOVER of REQUEST een udp broadcast zonder dat daar een destination of whatsoever aan verbonden is....

Waar gaat mijn redenering fout of hoe gaat het in de praktijk in z'n werk?
Ik dacht al iets in die richting maar ging ervanuit dat Microsoft dat dan in hun boeken wel zou vermelden, niet dus :p (althans niet in de volgende 50blz :p)

Verwijderd

Topicstarter
Korakal schreef op 18 juli 2004 @ 23:18:
Als er server in de naam voorkomt hoeft het nog niet direct professional te zijn, daarom move Professional Networking & Servers > Network Troubleshooting
Sja da's relatief eh, aangezien er bij troubleshootig 32545 keer "ik kan niet op internet" staat dacht ik dat het hier wel goed stond... Whatever...

Ik hoorde ook dat dmv één of andere goeie routerconfiguratie je die dhcpdiscovers over de router kan laten gaan en de offer weer mooi kan laten terugkeren. Zo heb je geen relay nodig, klopt dat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:27:
[...]

Sja da's relatief eh, aangezien er bij troubleshootig 32545 keer "ik kan niet op internet" staat dacht ik dat het hier wel goed stond... Whatever...

Ik hoorde ook dat dmv één of andere goeie routerconfiguratie je die dhcpdiscovers over de router kan laten gaan en de offer weer mooi kan laten terugkeren. Zo heb je geen relay nodig, klopt dat?
Dan ben je toch aan het relayen of ben ik nou een }:O ? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:34:
[...]

Dan ben je toch aan het relayen of ben ik nou een }:O ? ;)
Nee dan ben je eigenlijk aan het forwarden, het verschil is dat als je met een relay dhcp werkt, de clients met de relay communiceren en de relay met de main dhcp in het ander subnet. Bij de andere methode (al weet ik niet of ze wel bestaat :p) gaan de discovers en offers enzo gewoon rechtstreeks over de routers...

Anyway, ik begin eruit te geraken, maar ben er nog aan bezig. Zou iets met rfcxxx complient routers ofzo te maken hebben die een relay al dan niet nodig maken ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
OK ik ben eruit :)

Er zijn dus 3 mogelijkheden:

> In elk subnet een dhcpserver zetten :+

> Een relay server zetten in elk subnet

> Een RFC1542 compliant router gebruiken die selectief broadcasts doorstuurt.

Nogal dom dat ik nu zelf het antwoord moet geven, hopelijk is iemand er later iets mee :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:52:
[...]

Nee dan ben je eigenlijk aan het forwarden, het verschil is dat als je met een relay dhcp werkt, de clients met de relay communiceren en de relay met de main dhcp in het ander subnet. Bij de andere methode (al weet ik niet of ze wel bestaat :p) gaan de discovers en offers enzo gewoon rechtstreeks over de routers...

Anyway, ik begin eruit te geraken, maar ben er nog aan bezig. Zou iets met rfcxxx complient routers ofzo te maken hebben die een relay al dan niet nodig maken ofzo...
weer wat geleerd :) Ik kende alleen dat relayen als optie in een router (ooit ergens tegengekomen, vraag me niet waar :) )
Pagina: 1