Toon posts:

Determinatie tweetertype + Speaker reparatie, of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij de jaarlijkse grote schoonmaak kwamen de kappen van mijn speakers af en zag ik dat er op onverklaarbare wijze een stuk 'tussenrubber' is verdwenen van een middentoner (alle plaatjes zijn klikbaar voor grotere versie)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37628/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37629/full.jpg

Nu weet ik dat er bedrijven zijn die deze randen kunnen vervangen (niet goedkoop, maar goed). Het punt is.. het resterende rubber is soepel en stevig (niet brokkelig) en op dit moment hoor je het niet aan de speaker. De conus van deze middentoner is (mogelijkerwijs mede dankzij de geinverteerde stofkap?) stijf genoeg om dit op te vangen, ik hoor het iig. niet. Mijn vraag is dan ook wat wijsheid is; deze nu laten repareren, of wachten tot de rand ooit in zijn geheel vergaat? Heeft er iemand ervaring met dit soort reparaties, wordt dit goed uitgevoerd? Is het net zo goed als het origineel?

Dan, nog een totaal andere vraag. Wat voor systeem tweeter is dit? Ik heb mij ooit door mr_petit laten vertellen dat dit een magnetostaat is, maar ja, die is opperprutser + ik vind op internet bij 'magnetostaat' andere types speakers.. dus wat is dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37630/full.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 19:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Je tweeter kun je hier vinden: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index.htm en het is idd een ribbon tweeter, wat voor soort duf ik niet te zeggen. Deze is onlangs ook in de Hobby-hifi of K+T getest (weet niet meer welke van de twee). Schijnt een best leuk ding te zijn.

Op je andere vraag is moeilijk een antwoord te geven. Een nieuw surround is duur. Voor het zelfde geld heb je waarschijnlijk ook een vervangende woofer. Je moet voor jezelf uitmaken wat het je waard is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
De tweeter is geen visaton tweeter, het is een originele infinity tweeter. De woofer is geen woofer, maar een middentoner :P

't ding is 10cm in doorsnede..

qua vervanging.. de speaker waar dit in zit is een infinity reference 60, nieuwwaarde was iets van Fl. 1000,- per stuk, voor de middentoner zit een aparte 'binnenkast' in de driver gemonteerd, ik neem aan dat dit is afgestemd op een bepaald volume.. er een andere driver in zetten is imo geen optie, omdat ik domweg nooit een vind die hetzelfde eruit ziet en dezelfde parameters heeft.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 21:35 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36

JT

VETAK y0

Je hoeft niet dezelfde parameters te hebben, als je maar een passend bereik hebt. En de gevoeligheid ongeveer hetzelfde is.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 18-07-2004 21:57 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er staat ook nergens dat het een visaton tweeter is, en een woofer kan ook middentonen doorgeven. Een woofer is gewoon een speaker met een conus, meer niet... Als je ff naar de link gaat zul je zien dat je daar echt wel je tweeter kunt vinden. Natuurlijk had ik wel de juiste link door moeten geven: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/baendchen.htm . Als je ff op het midden van de pagina kijkt vind je het ding. Het is een Italiaans merk en dus geen door infinity zelf ontwikkelde tweeter. Draai hem 180 graden en hij past precies:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index/atd_rt1.jpg
Rundes Bändchen von ATD aus Italien, mit gutem Frequenzverlauf zwischen 4,5 und 20 kHz. Wirkungsgrad 90 dB, Gleichstromimpedanz 3,9 Ohm, ab 4,8 kHz einsetzbar. Abmessungen: 94 mm rund für eine runde 67 mm Aussparung.
Bij de middentonen maakt het volume niet zo heel veel uit. De demping van die ruimte is veel belangrijker. Ik denk dat je best een vervangende middentoner kunt vinden! Even goed uitvissen wat het frequentiebreik is en de gevoeligheid, en dan een passende vervanging zoeken. Het beste kun je dan de mid van je andere speaker ook vervangen, heb je ook geen probleem met de looks.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 18-07-2004 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 18 juli 2004 @ 21:58:
Het is een Italiaans merk en dus geen door infinity zelf ontwikkelde tweeter. Draai hem 180 graden en hij past precies:
Het is 100% zeker weten een door infinity zelf ontwikkelde tweeter, de Emit tweeter is een infinity ontwikkeling. De origilene (dus niet de -R) zijn alleen niet meer te krijgen (zeldzaam en gewild) vandaar dat dit italiaanse bedrijf waarsch. er eentje nagebouwd heeft. Iig wel bedankt voor de link, want het type is overduidelijk wel hetzelfde, daar kan ik dus wel de info vinden die ik zocht.

Wat betreft de looks.. onder deze middentoner zitten twee woofers welke ook een geinverteerde stofkap hebben, dus vervangen door een ander type is voor mij echt geen optie, temeer daar ik dan waarsch. hetzelfde bedrag kwijt ben als voor de reparatie (wil wel dezelfde kwaliteit terug).

Bedankt voor de info so far, ik ben nog nieuwsgierig naar mensen die al dan niet ervaring hebben met het laten uitvoeren van een dergelijke reparatie.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 22:10:
[...]

Het is 100% zeker weten een door infinity zelf ontwikkelde tweeter, de Emit tweeter is een infinity ontwikkeling. De origilene (dus niet de -R) zijn alleen niet meer te krijgen (zeldzaam en gewild) vandaar dat dit italiaanse bedrijf waarsch. er eentje nagebouwd heeft. Iig wel bedankt voor de link, want het type is overduidelijk wel hetzelfde, daar kan ik dus wel de info vinden die ik zocht.
Wat is je bron ? Jamo gebruikt Seas, Polk gebruikt Vifa en nog veel meer andere bekende fabrikanten gebruiken speakers van merken die je ook zelf kan gebruiken. Kef heeft zelfs losse units verkocht voor zelfbouw tot voor een jaar geleden. Deepspace heeft gelijk.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 22:10:

Wat betreft de looks.. onder deze middentoner zitten twee woofers welke ook een geinverteerde stofkap hebben, dus vervangen door een ander type is voor mij echt geen optie, temeer daar ik dan waarsch. hetzelfde bedrag kwijt ben als voor de reparatie (wil wel dezelfde kwaliteit terug).
Check de peerless CSC serie. Prima woofers die zeker niet onder doen voor de Infinities (zoniet beter)! Ik denk dat een reparatie een stuk duurder zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 18-07-2004 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 18 juli 2004 @ 22:13:
Deepspace heeft gelijk.
Wat is daarvoor jouw bron? Je vergelijkt infinity met de verkeerde merken. In de tijd dat deze speakers gebouwd werden, was infinity o.a. de ontwikkelaar en bouwer van de destijds 'beste high end speaker ter wereld', althans volgens diverse gerenommeerde bedrijven bladen etc. Daar is deze speaker overigens niet mee te vergelijken, dit is geen high-end speaker oid. We hebben het dan over zuilen met een kostprijs van rond de Fl. 50.000 oid per speaker.

Van de originele emit tweeter weet ik het wel 1000% zeker dat dit een eigen ontwikkeling is.

In de tijd dat ik deze speakers kocht (zal rond 1994 geweest zijn oid?) heb ik me er heel erg in verdiept, veel bladen gelezen (naast uiteraard veel geluisterd).

Maar goed, dit is een beetje een futile discussie, de tweeter die deepspace aangaf is heel duidelijk iig gestoeld op hetzelfde ontwerp, wie het ding ook ontwikkeld heeft is dan niet relevant. Ik was nieuwsgierig naar de officiele benaming van dit type tweeter, en dat blijkt dus 'ribbon' te zijn. Daar heb ik genoeg aan om verder te zoeken.

Deze middentoners zijn overigens ECHT GEEN woofers. Het frequentiebereik van die dingen komt domweg niet zo laag. Deze speakers staan bekend om hun uitstekende weergave van hoog en middentonen (sommige mensen vinden ze schel) en dat wil ik niet verprutsen door er twee andere middentoners in te gaan zetten. Als ik er iets aan doe, dan ga ik deze middentoner laten repareren.

//edit
deze infinity's hebben overigens praktisch niets te maken met de infinity's die tegewoordig op de markt zijn. Vlak na het uitbrengen van deze serie is infinity overgenomen door (naar ik meen) JBL oid, en dat heeft het bedrijf geen goed gedaan. Ze zijn toen gaan focussen op de lagere middenklasse speakers en autospeakers. Inmiddels geloof ik best dat ze niets meer zelf maken, maar in die tijd deden ze dat (dus) wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 00:05 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 23:38:
[...]

Wat is daarvoor jouw bron?
De site van Deepspace. Vooralsnog heeft hij enig bewijs en jij niet.
Deze middentoners zijn overigens ECHT GEEN woofers. Het frequentiebereik van die dingen komt domweg niet zo laag. Deze speakers staan bekend om hun uitstekende weergave van hoog en middentonen (sommige mensen vinden ze schel) en dat wil ik niet verprutsen door er twee andere middentoners in te gaan zetten. Als ik er iets aan doe, dan ga ik deze middentoner laten repareren.
Of een woofer nou alleen voor laag is of ook voor midden is een beetje persoonlijk, in die zin dat het in de volksmond nogal vaak verschilt met wat men zegt :) Ik zeg meestal ook in jouw geval middentoner of midwoofer.
//edit
deze infinity's hebben overigens praktisch niets te maken met de infinity's die tegewoordig op de markt zijn. Vlak na het uitbrengen van deze serie is infinity overgenomen door (naar ik meen) JBL oid, en dat heeft het bedrijf geen goed gedaan. Ze zijn toen gaan focussen op de lagere middenklasse speakers en autospeakers. Inmiddels geloof ik best dat ze niets meer zelf maken, maar in die tijd deden ze dat (dus) wel.
Ik weet niet hoe je dat laatste bedoeld, maar dat een fabrikant chassis gebruikt van externe fabrikanten is niet perse slecht.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 18 juli 2004 @ 23:45:
De site van Deepspace. Vooralsnog heeft hij enig bewijs en jij niet.
Wat hij heeft is een foto van een nabouw tweeter. Dat bewijst niets.

Hier bijvoorbeeld een stukje historie over infinity:

http://www.bobbyshred.com/infinity.html
Back in the late 70' and early 80's Infinity made a series of speakers named the Quantum Series.
They were the first to have the famed EMIT tweeters. The line evolved into the Reference Series that included the industry's first polypropylene woofers, 20 years ahead of their time. They offered improved transient response to avoid distortion, or coloration.
If you never got to hear these speakers you really missed something.
Zoek anders eens bij deja op EMIT of EMIN en zie dat dat echt infinity drivers zijn, en niet van een italiaanse (in dit geval ATD) fabrikant.

Hier een bron die het rechtstreeks zegt:

http://www.audioreview.com/PRD_119647_1594crx.aspx
Strengths:
The EMIT-R Tweeter is absolutely the prime example of the fine engineering of Infinity Systems.

Weaknesses:
None

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 23:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De definitie van woofer is idd voor discussie vatbaar. Voormij is dat een cone speaker, voor anders een bassweergever... doet er verder niet toe, het is duidelijk wat er bedoeld wordt.

Ik denk dat als je de mid units vervangt door een Peerless CSC, dat je dan echt geen slechtere speaker hebt! Maarja, als jij de surrond wil laten maken moet je dat maar vooral doen!

Je moet niet denken dat die speaker echt veel beter is dan wat je nu voor het zelfde geld kan krijgen, en zeker niet beter dan een goede DIY speaker die zoveel kost. De fabrikant moet immers ook wat verdienen! Die peerless is echt wel een waardige vervanger.

Of die tweeter nu orgineel van Infinitie of niet kan ik niet beoordelen. Je kunt er echter vanuit gaan dat die van mijn link grofweg de zelfde is (overgenomen model, of verder ontwikkeling). Zoals ik al zei, best aardig tweetertje.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 00:02 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als jij het zo goed weet, waarom stel je hier dan je vragen :?

Overgins is een middentoner wel een woofer, dat hij niet laag genoeg etc. gaat om ook echt daadwerkelijk als ''woofer'' mee te spelen is een ander verhaal, maar daarom wordt zo'n woofer ook gefilterd.

Edit: Dit was tegen de Generaal, maar ik zag dat er al 3 posts eerder waren :P

[ Voor 19% gewijzigd door Barry|IA op 18-07-2004 23:56 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JT

JT

VETAK y0

Nou ja, ik laat maar even in het midden van die tweeter. Maar je wooferrandje fixen kan zo al dik meer dan 100e gaan kosten. Kan je imho beter 2 nieuwe midwoofertjes halen die in de tussentijd ook al verder zijn ontwikkeld. Je hebt al heel wat leuks voor 120e.

Oude schuimranden waren toen nog niet zo futureproof dus je kan er vanuit gaan dat die andere het ook binnen een paar jaar gaat opgeven.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 18-07-2004 23:58 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 18 juli 2004 @ 23:54:
De definitie van woofer is idd voor discussie vatbaar. Voormij is dat een cone speaker, voor anders een bassweergever... doet er verder niet toe, het is duidelijk wat er bedoeld wordt.
Akkoord.. ik ben er zo eentje die een middentoner geen woofer vind. Ik weet dat je in bv. een 2-way systeem je woofer wel als middentoner kunt gebruiken, alhoewel ik dat geen woofer zou noemen maar eerder iets van een semi-full-range driver :P
Ik denk dat als je de mid units vervangt door een Peerless CSC, dat je dan echt geen slechtere speaker hebt! Maarja, als jij de surrond wil laten maken moet je dat maar vooral doen!
Nou ja, de vraag was dus of dat uberhaupt aan te raden is, kan ik mijn speakers beschadigen door ze te blijven gebruiken met dit gat erin. Het overige rubber is niet broos of beschadigd, het lijkt mij dat iemand er ooit iets doorheen geprikt heeft, en mij dat niet verteld heeft.

Wel is de plaatsing en het midden/hoog iets wat altijd van dit specifieke model geroemd werd in reviews etc, en dat (het geluid, niet dat de bladen dat schreven) was voor mij ook een reden om deze speakers te kopen. Ik geloof best dat er gelijkwaardige drivers te krijgen zijn, maar niet dat dat zo eenvoudig is als jullie beweren, althans als je het 'totaalgeluid' hetzelfde wilt houden.
Je moet niet denken dat die speaker echt veel beter is dan wat je nu voor het zelfde geld kan krijgen, en zeker niet beter dan een goede DIY speaker die zoveel kost. De fabrikant moet immers ook wat verdienen!
Beter is een relatief begrip, dat hangt van de luisteraar af. In de tijd dat ik deze speakers kocht heb ik ze met ca. 40 andere speakers uit hetzelfde prijssegment vergeleken, en vond deze domweg het beste klinken. Tot nog toe heb ben ik geen speaker tegengekomen in dit segment welke ik beter vind klinken, maar ik ben reeel genoeg om te weten dat dat ook komt doordat je aan 'je eigen' geluid gewend raakt.

Hoe dan ook zijn ze vooral in hoog en midden naar mijn mening ERG goed, zeer gedefinieerd, goed geplaatst, ruimtelijk, zeer goed detail (ook snelle viool/gitaarpartijen komen er feilloos uit). De bas is strak (gesloten kast) en warm, wat goed aansluit bij m'n Denon PMA 860, welke wat koel is qua geluid. Ik had er oorspronkelijk een 1060 (oid) bij, maar die ging kapot en daar kreeg ik deze als tijdelijk ruilmodel voor. Ik vond deze beter klinken, dus heb toen deze gehouden, ondanks dat ie minder vermogen heeft.
Als jij het zo goed weet, waarom stel je hier dan je vragen
An sich een begrijpelijke vraag, alleen moet je me even aanwijzen waar ik in de topicstart gevraagd heb of dit een woofer is, en of het een infinity driver is of niet.

Mijn vraag was of het verstandig is dit gat te laten repareren en of mensen daar ervaring mee hebben. Die vraag heb ik nog niemand zien beantwoorden, als iemand dat zou doen uit ervaring dan zou ik daar niet tegenin gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 00:07 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:01:
Die vraag heb ik nog niemand zien beantwoorden, als iemand dat zou doen uit ervaring dan zou ik daar niet tegenin gaan.
Check ff 1 post boven de jouwe :P

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, als je het waard vind om de surround te laten repareren moet je dat voral doen. Je hebt het geluk mee dat ie in een los compartiment zit! Dan blaast de bass niet door het gat. Als je het echt zo geweldig vind, dan moet je ze zeker laten repareren! Ik zou voor 100 euro nieuwe mids kopen denk ik. Een nieuwe frisse klank is nooit weg ;) . Maarja, ik hou nu eenmaal van nieuwe dingen :)

En dat "Beter" relatief is ben ik helemaal met je eens!

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 19 juli 2004 @ 00:04:
Check ff 1 post boven de jouwe :P
:P

Er van uit gaande dat ik vervanging door een andere driver niet als optie zie, raadt jij dus aan om ze wel te laten repareren?

• JT

JT

VETAK y0

Ok, als je het echt ten koste van alles niet als optie ziet en je hoort geen verschil, dan zou ik wachten tot het wel hoorbaar wordt of totdat de rand bijna weg is maar dat moet je dan wel in de gaten houden.

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:11:
[...]

:P

Er van uit gaande dat ik vervanging door een andere driver niet als optie zie, raadt jij dus aan om ze wel te laten repareren?
Nee, dat raad je jezelf aan :+ Na zo'n reparantie kun je er wel van op aan dat de surrounds langer mee gaan dan ze dat nu hebben gedaan! BTW, wie weet heeft Infinitie nog wel ergens wat units liggen. Informeren kan nooit kwaat!

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 19-07-2004 00:14 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35

mr_petit

opperprutser

ik zou eerst eens informeren wat de vervanging van de surround kost.
Let er op dat de surround naar alle waarschijnlijkheid door een rubberen exemplaar vervangen zal worden. Hierdoor krijg je wel een hele kleine klankverandering, wat eigenlijk inhoudt dat je ze beide moet vervangen.

overigens zijn echt oude infinity's wel een beetje berucht voor het verteren van de foam surrounds. het kan zijn dat bijv. deze speaker wat meer in het zonlicht of in een heter danwel droger gedeelte van de kamer heeft gestaan (slecht voor foam).

een vervangende luidspreker (ander type en merk dus) zou ik proberen te voorkomen.
Naast een behoorlijk grote verandering van klank vergt het ook nogal veel reken, zoek en eigenlijk ook meetwerk. Waarschijnlijk weet je geen rendement enz van de huidige middentoner wat inhoudt dat een vervangingsunit een beetje een lucky shot maakt. (niet dat een vervangende unit bij voorbaat slechter is; binnen het komplete luidsprekersysteem zal een andere speaker niet klakkeloos passen).

Als het vervangen van de surround veel geld kost zou ik gewoon zo doorspelen (je hoort immers geen verschil en over een aantal jaartjes kan je die dingen ook nog wel laten repareren. Kan de importeur geen vervangende units leveren?

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Jullie begrijpen me verkeerd denk ik. Ik raad mezelf niets aan, ik raad me alleen af om de drivers in z'n geheel te vervangen.

Mijn vraag is of je een driver kunt beschadigen als de surround niet helemaal meer heel is, of het geluid veranderd door een andere surround en of iemand ervaring heeft met het vervangen van een surround, of dit goed gebeurd.

Even een andere route.. aangezien deze tweeters nog wel verkrijgbaar zijn (ik geloof best dat die ATD tweeter dezelfde is qua design) kan ik me voorstellen dat deze midrange ook te verkrijgen is, hetzij origineel, hetzij in namaak. Infinity verwijst voor spare parts voor deze luidspreker naar de site van Harman Kardon, waar deze speaker er niet tussen staat (wel bv. de 2000.6, wat de (mindere) opvolger is). Voor zover ik weet is dit de laatste speakerserie uitgebracht onder de vlag van (en ook geproduceert door) infinity. Ik stuur ze zeker een mail, maar ga er van uit dat ze deze driver domweg niet meer hebben.

Even wat foto's, de opschriften op de magneet:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37656/full.jpg

vooraanzicht (klikbaar voor hogere res):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37652/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37655/full.jpg

dit is overigens de 'goede' driver, zonder beschadigingen. Dit 'rubber' (is het niet) is soepel, net zoals het andere rubber op de andere midrange driver. Als ik er met een pen in prik, buigt het in.

Als iemand deze driver herkent, ik houd me aanbevolen.

Stel nu eens in het hele hypothetische geval dat ik deze driver toch wil vervangen door anderen. Welke moet ik dan nemen? Als ik alleen de woofers van deze speakers aanzet, hoor ik alleen het allerlaagste, een vrouwenstem hoor je bv. praktisch niet. De rest van het geluid wordt dus ingevuld door deze middentoner, pas de hoge tonen worden weer door de tweeter gedaan. Hoe kom ik er nu achter wat de gegevens voor deze middentoner zijn, en wat dus een geschikte vervanger zou zijn?

//edit
@mr_petit: jij hebt deze speakers gehoord, waar schat jij dat het filterpunt lag tussen laag/midden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 00:48 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het handigste is om het filter even na te pluizen en de gevoeligheid van de huidige unit te achterhalen (misschien bij Infinity). Dan weet je ongeveer waar je naar moet zoeken. Eventueel kun je de unit nameten om de curve te achterhalen, dan kun je die met een nieuwe unit matchen.

Of de beschadigde surround de rest van de unit kan beschadigen is moeilijk te zeggen. Als de centerering verloren gaat kun je de unit idd beschadigen en zul je een schrapend geluid gaan horen. Op dat moment is je unit helemaal ruk ;)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Zo'n surround heeft nauwelijks centrerende werking noch heeft het vervangen ervan veel invloed op de klank, de spider is op deze gebieden voor 90% de veroorzaker. Een driver met een compleet verrotte surround blijft prima gecentreerd, zolang de spider maar goed is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 19 juli 2004 @ 01:03:
Zo'n surround heeft nauwelijks centrerende werking noch heeft het vervangen ervan veel invloed op de klank, de spider is op deze gebieden voor 90% de veroorzaker. Een driver met een compleet verrotte surround blijft prima gecentreerd, zolang de spider maar goed is.
dus mooi zo laten totdat het geheel weg is en vervanging echt nodig is?

Vervanging hoor je niet/nauwelijks?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

euuuhhh welke scheidingsfrequentie weet ik echt niet.
maar aangezien ze gekozen hebben voor een dubbele bassunit (die een behoorlijk rendement afgeeft) en een redelijke grote middentoner (met compartiment) denk ik vrij laag. Als ik een schatting zou moeten doen ergens tussen de 150 en 350 Hz.

ik denk dat je je nu nog niet zo'n zorgen hoeft te maken om de belastbaarheid. Het betreft hier een gefilterde middentoner. Je kan dit makkelijk testen door een stevig stuk muziek op te zetten en te kijken naar de uitslag van de conus van de middentoner. Deze zal nu nog erg weinig zijn (max zo'n 3 à 4 mm totaal schat ik), maar als de complete surround weg is moet je wel oppassen aangezien er dan helemaal geen demping meer is (die is nu al minder; het gekoppelde volume is lek).

hier vertellen ze meer over foam surrounds van infinity die verouderingsproblemen hebben (incl de vingernagel test :))

overigens zijn er ook diy setjes te krijgen (luidsprekerfabrikanten maken heus niet hun eigen surrounds / frames / cones / spreekspoelen / magneten enz :P )
zie bijv.:
http://www.simplyspeakers.com/
http://www.speakerrepair.com
http://www.speaker-parts.com/kits.asp

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2004 01:08 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het lijkt een gewone foam surround te zijn. De hedendaagse foam is waarschijnlijk van een iets betere kwaliteit, maar het blijft een beperkte levensduur die zo'n surround met zich meebrengt.
Het kantelpunt schat ik zo ergens tussen de 150 en 1000hz. Mr. Petit weet dit waarschijnlijk veel beter dan ik :)

Beschadig je een driver die een kapotte surround heeft? Tja, waarschijnlijk niet, maar hij zal een (minimale) ongelijke kracht ondervinden. Veranderd het geluid door een andere surround? Ja, maar ik denk dat het echt minimaal is. Overigens heet de procedure van het vervangen van de surround volgens mij reconen en vervangen ze dan ook, zoals het woord al zegt, niet alleen de surround maar ook de conus.
edit:
ik zie dat er ook refoaming kits bestaan ;)

Imho ben je net zo goed af met een nieuw paar midranges. Als je ze wil matchen dan moet je als belangrijkste feature kijken naar de impedantie, aangezien het passieve filter daarvan afhankelijk is. Hier zou ik het meeste werk aan besteden en dan ook een meting verrichten naar de impedantie in het gebied waar deze driver gebruikt wordt. Vergelijk deze met de meegeleverde charts van de betere fabrikanten en trek je conclusies. Daarnaast moet de driver natuurlijk fysiek dezelfde inbouwmaten hebben en het liefste ook aan jouw klank-wensen voldoen. Maar dat laatste is een rekbaarder begrip ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 19-07-2004 01:10 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op 19 juli 2004 @ 01:05:
euuuhhh welke scheidingsfrequentie weet ik echt niet.
Damn slecht geheugen, minder drinken ;)
Je kan dit makkelijk testen door een stevig stuk muziek op te zetten en te kijken naar de uitslag van de conus van de middentoner. Deze zal nu nog erg weinig zijn (max zo'n 3 à 4 mm totaal schat ik)
Dat red ie niet hoor.. ik denk hooguit 2mm..

De vingernagel-test wordt zonder problemen doorstaan (gelukkig) en een verkleuring van het foam zoals zij in het voorbeeld laten zien, is hier ook geen sprake van. Er zit wel stof in de rand, maar het foam zelf is nog dezelfde kleur als de conus.
overigens zijn er ook diy setjes te krijgen (luidsprekerfabrikanten maken heus niet hun eigen surrounds / frames / cones / spreekspoelen / magneten enz :P )
diy vind ik een beetje te link (ik neem aan dat je het dan hebt over zelf nieuw foam erin zetten); de driver doet het immers nu nog goed. Misschien in de toekomst wel een optie.

Ik zie overigens wel dit op die link van jou:
That is a good question. Why not replace the foam with rubber? Rubber don’t age like foam, why not use this material?
The answer is simple: rubber has different properties like spring rigidity etc. The woofer was developed by Infinity to work well with foam. So the new material also has to be foam. When you use rubber on these type of woofers the bass is nearly dead!
Dat klinkt niet echt gunstig voor het laten plaatsen van een nieuwe (rubber) surround, ook al hebben ze het hier over 30cm woofers en niet over een 10cm middentoner.. bas heeft het ding sowieso al niet.
Hier zou ik het meeste werk aan besteden en dan ook een meting verrichten naar de impedantie in het gebied waar deze driver gebruikt wordt.
hoe voer ik zo'n meting uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 01:13 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ik denk dat een rubber surround vooral merkbaar is voor de woofer. De echte basweergave voor die middentoner is niet echt relevant. het volume achter de middentoner zit er voornamelijk om de resonantiefrequentie (en dus met name het bereik) wat omlaag te brengen (in vergelijk met bijv. een conusmiddentoner met afgedekt frame).

zo'n diy kit is idd een optie als je wikt en weegt tussen óf hoge kosten van vervanging van de surround (laten doen dus) of een andere speaker als vervanging.

Overigens heb ik ook verhalen gehoort van mensen die een Infinity IRS (groooot systeem) hebben laten vervangen door rubberen surrounds en beweerden dat de basweergave wèl goed was.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:43:
Infinity verwijst voor spare parts voor deze luidspreker naar de site van Harman Kardon, waar deze speaker er niet tussen staat (wel bv. de 2000.6, wat de (mindere) opvolger is). Voor zover ik weet is dit de laatste speakerserie uitgebracht onder de vlag van (en ook geproduceert door) infinity. Ik stuur ze zeker een mail, maar ga er van uit dat ze deze driver domweg niet meer hebben.
Nou, ik heb hier een stel Reference Studio Monitors uit '78 (overigens ook met originele EMIT elektromangentische inductie tweeters). In die dagen waren dat aardige luidsprekers. De surrounds van de 30cm woofers waren echter al ergens einde jaren 90 totaal verduurd (bij aanraken viel het al uiteen). Het geluid klonkt zo natuurlijk voor geen meter meer, bovendien beschadig je zo de luidspreker (omdat de voice coil gaat slepen als de speaker niet meer mooi centraal opgehangen is). Uiteindelijk zijn die speakers op zolder beland...

Bij een grote schoonmaak viel m'n oog weer eens op die speakers en ik bedacht me om ze eens te repareren. Zelf een surround steken is op zich niet zo moeilijk, maar ik vond nergens een geschikte surround (alle surrounds die ik vond waren van rubber)... Dus eens bij Infinity op de website gaan neuzen, maar 25 jaar oude speakers waren natuurlijk niet meer te vinden. Infinity (Harman) hier in België kon me helaas niet helpen (waarschijnlijk meer uit luiheid dan van echt niet kunnen, maar soit...). Ik wou de hoop al opgeven, maar besloot toch maar even contact op te nemen met de Harman USA service en onderdelen dienst (e-mail: HCGPARTS@harman.com)...

Daar kreeg ik prompt een reply dat ze de woofers nog steeds konden leveren, samen met het modelnummer, de prijzen en hoe te bestellen. Ik gelukkig, maar dan kwam het volgende probleem; Harman USA verscheept niet buiten de USA/Canada. Nu voor mij was dat niet zo'n probleem. Ik bestelde gewoon van hieruit en liet het bij een kennis in de USA afleveren. Die stuurde de woofers dan weer door naar mij. Als je niemand in de USA kent die dat voor je wil doen, dan zul je contact moeten opnemen met je plaatselijke Harman dealer en hopen dat die voor je de luidsprekers kan bestellen.

Na enkele weken kreeg ik dan eindelijk mijn doos met de nieuwe woofers aan, en wonder boven wonder... Het waren identiek dezelfde als die er origineel in staken. Ik kan me niet voorstellen dat Infinity dat model nu nog steeds gebruikt, dus ik zou niet weten waar ze ze vandaan hebben gehaald. De schuimrubber rand voelt alleszins spliksplinter nieuw aan.

Nu wil mijn meevallertje natuurlijk niet zeggen dat ze voor al hun oude modellen nog drivers kunnen leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iig voor de tip, heb ze gelijk een mailtje gestuurd.

Het raadsel van de beschadiging an sich is inmiddels ook opgelost, het is zelfs vrij duidelijk te zien op de foto's in mijn TS. De dader heet 'pieper', is ca. 5 kilo zwaar en heeft scherpe nagels. Je ziet op de foto dat hij zelfs een paar kleine gaatjes geprikt heeft in de conus.

mbt. de tweeter.. als ik dit zie:
http://www.expolinear.de/...s/baendchen/atd_rt-1.html

lijkt het er toch op dat deze geen originele infinity ontwikkeling is:
Entwicklung ATD / Italien

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 08:06 ]

Verwijderd

Ininfitnity is(was?) een geweldig speakerbouwer, maar maakte zelf geen drivers. (Zoals bijna alle speakermerken)
Waarschijnlijk zijn die emit's in opdracht van Infinity gemaakt.

Welk type speaker heb jij nou? Want dat is nergens naar voren gekomen volgensmij.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 09:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 09:02:
Ininfitnity is(was?) een geweldig speakerbouwer, maar maakte zelf geen drivers. (Zoals bijna alle speakermerken)
Waarschijnlijk zijn die emit's in opdracht van Infinity gemaakt.

Welk type speaker heb jij nou? Want dat is nergens naar voren gekomen volgensmij.
't staat er wel hoor ;)
qua vervanging.. de speaker waar dit in zit is een infinity reference 60
Zeker niet een van de topluidsprekers van infinity en de echte audiofiel met budget zal er z'n neus voor optrekken, maar ik ben er (nog steeds) erg blij mee :P

een soort van vergeten type, je komt ze eigenlijk nergens tegen, ook op de site van infinity zijn ze goed verstopt alleen nog tussen de 'support' te vinden, en dan nog maar heel summier.

Het zijn (voor zover ik weet) de opvolgers van de RS6 (of zoiets, was iig. een serie oplopend van 4 naar 5 en 6), de broertjes van bv. de Infinity reference 40 of 50, en zijn (dacht ik) opgevolgd door de (fors mindere imo) infinity 2000.4 t/m 2000.6), maar ik heb ook wel eens een reference 61MKII voorbij zien komen welke qua configuratie erg veel op deze speaker lijkt, echter voorzien is van een andere tweeter en geen geinverteerde stofkappen heeft.

Voorkant met kap er op:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37674/full.jpg

Voorkant zonder kap:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37675/full.jpg

Het lijkt hier alsof er een beschadiging boven de bovenste woofer zit, dit is echter niet zo. Ik had er even een doek overheen gehaalt voor de foto en hij was blijkbaar nog niet helemaal gedroogd :P

//edit
ik doe net de nageltest op de woofers uit de speaker op de foto, en zie dat de afdruk blijft staan :(.. van die speaker (is ook de speaker waar het gat in de surrounding zit) lijkt het er dus wel op dat het foam aan het vergaan is, alhoewel het nog wel stevig en flexibel aanvoelt.

Zou er erg van balen als ze aan het aftakelen zijn, ben er namelijk altijd erg blij en tevreden mee geweest.

//edit

oh, deze had ik ook geschoten.. hier zit 't op aangesloten (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37676/full.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 09:53 ]

Verwijderd

Sorry, ik had het type niet gezien. 8)7

Maar over dat aftakelen, tja foam gaat nou eenmaal niet eeuwig mee helaas.
Er is geneog te vinden over vervanging van infinity drivers enzo.

Dus misschien kan je ze door "nieuwe" orginele units vervangen.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 09:26:
//edit
ik doe net de nageltest op de woofers uit de speaker op de foto, en zie dat de afdruk blijft staan :(.. van die speaker (is ook de speaker waar het gat in de surrounding zit) lijkt het er dus wel op dat het foam aan het vergaan is, alhoewel het nog wel stevig en flexibel aanvoelt.

Zou er erg van balen als ze aan het aftakelen zijn, ben er namelijk altijd erg blij en tevreden mee geweest.
NOFI, maar buiten het geld dat je weer moet uitgeven zijn er altijd wel andere speakers die je net zo mooi of mooier vind klinken :P :)

Ecodan warmtepomp

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Ik vermoed dat je middentoner op minstens 300Hz afgefilterd is. Mijn eigen Infinity Qb's uit hetzelfde tijdperk hebben ook een 10" woofer en 4" mid, en zijn op 500Hz / 4kHz gefilterd.

Bij dergelijk hoge overnamepunten maakt zo'n kleine beschadiging aan de conusrand niet veel uit. De beschadiging zo laten zal vermoedelijk minder invloed hebben op de klank dan een nieuwe surround (laten) plaatsen. Verder is zo'n kleine beschadiging ook niet schadelijk voor de middentoner.

Overigens zijn de surrounds van m'n inmiddels bijna 25 jaar oude Qb's nog in prima staat! (woofer heeft rubberen surround, middentoner textiel) Bij de EMIT tweeters komt het aluminium hier en daar wel van de folie. De zwarte EMIT tweeter op de foto is trouwens een nieuwere, uit een RS2.5 .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als het idd de midtoner niet kan beschadigen (zoals ik eerst dacht), dan zou ik hem idd nog ff niet laten maken

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 19 juli 2004 @ 12:01:
NOFI, maar buiten het geld dat je weer moet uitgeven zijn er altijd wel andere speakers die je net zo mooi of mooier vind klinken :P :)
Ongetwijfeld.. maar je bent het geld wel kwijt en ik was gewoon tevreden met deze speakers. Daarnaast heb ik tegenwoordig een vriendin, die ongetwijfeld zal proberen mij een iets kleiner formaat speaker aan te praten :P

Sowieso, als ik voor vervanging ga, dan wordt het diy. Ik zou dan als eerste deze speakers zelf proberen te refoamen met zo'n foam-kitje (zo complex kan dat toch ook weer niet zijn, oud foam eraf, niew foam erop lijmen, kloar).

Beetje conservatief dus, als het werkt: met je tengels er af blijven.
Pagina: 1