Systeem stabiel, maar start niet.

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als ik mijn 1000 Mhz Duron overklok naar 8x155Mhz @ 1.85V loopt het systeem volledig stabiel onder 100% CPU belasting. Maar het gebeurd regelmatig dat het systeem helemaal niet wil starten: alleen een zwart scherm. Ik heb mijn geheugen (Dane Elec PC2100) op 2.8 V draaien. De temperatuur in mijn systeem is typisch 29 graden, mijn CPU 43, volgens de sensor op het moederbord.
Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn van dat niet starten: de fsb is niet erg hoog, het systeem loopt verder stabiel, dus kan mijn CPU het aan. Ik heb aan gedacht aan mijn voeding gedacht. Mijn 5V lijn is vrij laag: 4.63V. Omdat de voeding zwaar belast wordt als alle apparaten gaan draaien, heb ik mijn DVD speler en CD/RW drive losgekoppeld, maar dat maakt geen verschil.
Heeft hier iemand een idee?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb het zelfde regelmatig meegemaakt tijdens het OC'en van een pc. Maar het komt er toch op neer dat de cpu het niet helemaal aankan hoor. soms helpt het als ie langer aanstaat ... kan de cpu wat "inbranden"
Wel ben ik benieuwd of de cpu ook stabiel blijft terwijl Dnetc of SETI draait

Oplossing: niet meer uitzetten :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou niet weten wat hier de oorzaak van kan zijn.. Het zou inderdaad je voeding kunnen zijn die een probleem heeft om aan het begin gelijk de gevraagde spanning te gaan leveren ...

Als hij het probleem heeft (dus zwart scherm en verder niet booten) geeft hij dan nog piepjes of helemaal niks... en als je het probleem hebt, hoe los je het dan op ? Merk je dat het probleem is na een langere tijd de PC uit gehad te hebben of is het juist als je snel achter elkaar opnieuw opstart??

Oftewel.. Meer informatie graag :Y)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Dat is of de voeding of een slechte bios.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat het je voeding is...

Ik heb ook zoiets gahad een hele tijd terug, zodra mijn systeem overclocked was startte mijn computer ook niet meteen, de oplossing was gewoon even snel achter elkaar uit en aan zetten en heel het zooitje werkt weer :)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Sir Isaac
@Pim: het systeem is stabiel met 100% CPU belasting (Folding@Home), zie openingspost.
@DannyVersluis: achter elkaar aan en uit zetten maakt niet uit.
@Apennootjes: de ventilatoren gaan draaien, de harde schijf gaat draaien, maar het scherm blijft zwart. Ook geen piepjes. De "oplossing" is: bios resetten.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja... als je fans gaan draaien en je HD spint op dan zou je zeggen dat het mobo de voeding aangeschakeld heeft, dus power-good moet hebben gegeven.. Zeker omdat ook je HD en CD-Rom loshalen niet geholpen heeft zit ik eerder te denken aan een rotte BIOS dan aan een rotte voeding eigenlijk :) Weet niet of je veel kan met deze gedachte maar misschien dat je eens moet proberen er een andere BIOS in te zetten ofzo :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Sir Isaac
Wat bedoel je met rotte BIOS? Dit moederbord was twee jaar geleden hèt overklokkers moederbord, dus ik neem aan dat het BIOS goed is. Of bedoel je dat de BIOS chip fysiek kapot is? In dat geval zou ik meer problemen verwachten. Als ik iets terug klok (8x150 ipv 8x 155) loopt alles als een zonnetje.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Sir Isaac schreef op 18 juli 2004 @ 20:18:
Wat bedoel je met rotte BIOS? Dit moederbord was twee jaar geleden hèt overklokkers moederbord, dus ik neem aan dat het BIOS goed is. Of bedoel je dat de BIOS chip fysiek kapot is? In dat geval zou ik meer problemen verwachten. Als ik iets terug klok (8x150 ipv 8x 155) loopt alles als een zonnetje.
Tsja... dat kan ik niet ruiken natuurlijk.. Dat je een moederbord hebt wat een goed oc moederbord is ;) Ik heb namelijk nergens kunnen vinden watvoor mobo je hebt :)

Maar het zou heel goed kunnen dat er wat corrupt is geraakt in je BIOS ofzo.. Het is altijd het proberen waard, gewoon ff de nieuwste BIOS erin flashen :)

Verwijderd

Met zo'n lage 5V zou ik denken aan de voeding. Je mag een afwijking van 5% hebben, dus 4.75-5.25V. Het zou me dus niks verwonderen als je mobo de 5V te laag vindt en daarom niet opstart. Ik zou ff een betere voeding lenen en kijken of het dan wel werkt.

• Sir Isaac
Ik denk dat ik hem heb. Het is waarschijnlijk niet de voeding: waarom ook, die draait al 2.5 jaar. Ik denk dat mijn processor unlock weg is. Ik heb hem geunlocked met 5 potloodstreepjes (goeie oude tijd), en heb daar een stukje plakband overheen geplakt om de boel te fixeren. Als ik mij multiplier op default laat staan en niet verder overklok dan ik kon voordat ik mijn procesoor geunlocked had doet het het gewoon weer.

Verwijderd

probeer eens ander geheugen pc2700 ofzo enne 2.8V is dat niet een beetje veel :S

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Bovenstaande dingen kunnen, de processor kan het misschien niet helemaal goed aan, maar ook het moederbord kan er nog wel eens op nekken...

Ik had dat hier met een AMD Athlon 2600+, die ik overklokte naar 3200, op een pc met een moederbord wat het goed ondersteunde draaide hij zonder problemen, mijn moederbord scheen er nog wel eens mee over de kop te gaan...

Daarom ook een tip, voor het beetje voor beetje op en probeer er niet in 1x zoveel mogelijk uit te halen.

Verwijderd

Gewoon een typische coldboot.
Laat de voeding eens eerst een beetje "opwarmen" :p doe hem dan uit en terug aan, normaal zou hij moeten bootten. Maar het kan zijn dat je voeding echt niet wilt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als ik dit zou lees zou het probleem kunnen zijn dat de bios sommige dingen zoals voltages pas later instelt dan de MP/FSB. Op die manier is je proc al wel overclocked, maar heeft nog niet het bijbehorende voltage.
Daardoor is de boel instabiel, en boot het ding maar af en toe :)

(Dit soort dingen kwamen bij oudere bordjes nog wel eens voor).
Pagina: 1