S(K)VCD @ CD-R / DVD

Pagina: 1
Acties:

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Ik zit met een vriend van me al een tijdje met een probleem. We hebben enkele van onze collectie dvd's gebackupped en converted naar SKVCD's.

Wat is nu precies het probleem? Als we de image netjes branden op een CD-R, en deze in onze DVD-spelers stoppen (yamaha / vestel) spelen de dvd spelers netjes de skvcd's af. In het systeem staat netjes SVCD en er is geen enkel probleem met afspelen.

Nu hadden we het idee om meerdere SVCD's op een dvd te branden. Welke problemen komen we daar dan tegen?

- het blijkt dat overal waar je zoekt op internet over SVCD op een DVD zetten dat je dan ineens moet gaan converten, audiofrequentie transcoden en meer van dat soort zooi. Dit vinden we dus ook hier op GoT, en vinden dat een beetje vreemd.

- alle sites spreken over een DVD menu aanmaken om de juiste film te kiezen.

Wij hoeven geen menu e.d., dus ons leek het dat we gewoon meerdere SVCD's MPEGS op een DVD konden zetten. Net zoals je bijvoorbeeld meerdere kleine home-video SVCD wel eens op een CD kon zetten. Maar het probleem wat er is is dat we nergens iets kunnen vinden hoe je meerdere SVCD's op een medium (ongeacht cd/dvd) kan plaatsen. Ook op internet is dit niet gemakkelijk te vinden.

Main question; in onze opinie is het mogelijk om meerdere SVCD's op een DVD te branden zonder dat het nodig is te gaan transcoden etc, als normale SVCD's ook al zonder problemen op een CD af te spelen zijn. Klopt dit nu?

=> of komt dat omdat een dvd speler vanaf een DVD-MEDIUM geen 44.1 kan lezen? (geluid)

[ Voor 5% gewijzigd door meelmark op 18-07-2004 15:08 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Je kan met de meeste DVD spelers, ook geen mini-DVD afspelen toch ? Dat er dvd kwaliteit wordt gebruikt op een cd-r. Denk zo'n zelfde soort probleem. Dus ik denk dat het medium 'vast ligt'.

Arch Linux

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Het zit als volgt:
Op een DVD mag alleen video volgens de DVD specificaties. Je hebt dan keuze uit een bepaald aantal resoluties (die nu niet van belang zijn) en de audio moet een samplerate hebben van 48 kHz.
De eerste (de resolutie) heeft nog wat speling. DVD spelers die met SVCD overweg kunnen hebben vaak niet zo'n problemen met SVCD resolutie, dus dat moet lukken.
De audio is een ander verhaal. Daar is geen speling in. MP2 mag wel, maar het moet simpelweg een samplerate van 48 kHz hebben. Voor AC3 (Dolby), DTS en WAVE/PCM geldt natuurlijk het zelfde. Hier zit je dus aan converteren vast.

Over de menutjes: Daar zit je zo goed als aan vast. Het enige programma, dat ik ken, dat direct met SVCD resolutie overweg kan*, DVDLab, werkt nl. niet makkelijk zonder menus. Deze zijn overigens heel makkelijk de maken in het programma zelf: gewoon door tekst te typen. En voor degelijk gebruik lijkt het me wel zo makkelijk om van menus gebruik te maken.

* De meeste authoring programma's kunnen enkel met officiele DVD resoluties overweg. In die gevallen zal je dus trukjes moeten toepassen op het video matriaal, die niet altijd evengoed werken...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
Ik heb ooit is in het vroege verleden :P. Wel eens een dvd gefitk als DATA DVD. Met daarop gewoon mappen van films en dat ging helemaal goed :). Ik zou zeggen als het data is bijv MPEG moet je dvd speler dat gewoon kunnen slikken :).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Blijft natuurlijk de vraag waarom je zou willen backuppen naar S(K)VCD en niet gewoon naar DVD.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Jag schreef op 18 juli 2004 @ 18:15:
Blijft natuurlijk de vraag waarom je zou willen backuppen naar S(K)VCD en niet gewoon naar DVD.
ok, thanks for the answers. Ik heb gedaan wat iemand in een antwoord vertelde; de MPEGjes gewoon in mapjes gooien, op een DATA DVD burnen en dan afspelen maar. En ja hoor, dat werkt dus gewoon. Alleen niet optimaal. Je ziet soms dat het beeld even te snel gaat, en af en toe bepaalde objecten die in blokjes zijn opgedeeld, dus alsof ie moeite heeft met compressie.

Hij ziet de DVD ook gewoon dan als 'CD'. Geluid etcetera werkt wel gewoon goed, alleen dus die blokken af en toe om de halve minuut / minuut (geen exacte tijdstippen) zijn vervelend.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Pagina: 1