[HDD hitachi] bad sectors weg naar format maar komen terug

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:01
hallo allemaal,

ik heb een nogal vaag probleem

ik heb 2 nieuwe hitachi schijven (IDE) van 160 gig per stuk

nu heb ik met beide (!) een vaag probleem ik heb beide in ntfs geformatteert en windows ziet beide ook prima, maar zodra ik er wat data op zet doen er zich diverse problemen voor

met chkdsk /r stuit ik op een aantal gigabytes aan bad sectors!!!!!

ik heb geprobeerd de schijven te formateren en wanneer ik dan chkdsk /r doet heb ik geen bad sectors meer, zodra ik er wat data op zet weer wel

ik heb met drive fitness test (van hitachi) gekeken of er niets mis is met de schijven, maar volgens dat programma niet

verder heb ik nog andere schijven in mijn systeem hangen die het overigens zonder problemen doen (ook ntfs van hitachi)

wat ik ook nog gedaan heb is een schijf (met bad sectors) in een ander systeem gehangen, en daar werden ook die bad sectors gedetecteerd , en na een format waren ze ook weg

mijn vragen:

heeft iemand dit ooit gehad en wat is de oplossing

of

zijn de schijven gewoon dead on arrival of gedeeltelijk

alvast bedankt voor jullie hulp

groetjes

japie101

Verwijderd

1 Bad sector is al te veel, RMA'en dus dat ding

Verwijderd

Tegenwoordig hoef je geen bad sectors op een harddisk te accepteren. Check of de garantie nog niet verlopen is en gebruik de RMA-formulieren op de site van Hitachi (www.hgst.com).

Zorg er wel even voor dat je een SMART-foutcode hebt of anders een Drive Fitness Test-foutrapport, anders kun je wel eens gezeik bij de RMA-procedure verwachten. Gewoon commandline checkdisken is nou niet de meest gebruikelijke methode om een schijf te controleren.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 15:33 ]

• japie101
die schijven zijn allebei nog geen week oud, en het toeval dat ze het ook allebei hebben doet mij vermoeden dat er wat anders is, maar ja chkdsk is toch ook niet gek. ik heb screenshots met een aantal giga bad sectors...

• japie101
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 15:31:
Tegenwoordig hoef je geen bad sectors op een harddisk te accepteren. Check of de garantie nog niet verlopen is en gebruik de RMA-formulieren op de site van Hitachi (www.hgst.com).

Zorg er wel even voor dat je een SMART-foutcode hebt of anders een Drive Fitness Test-foutrapport, anders kun je wel eens gezeik bij de RMA-procedure verwachten. Gewoon commandline checkdisken is nou niet de meest gebruikelijke methode om een schijf te controleren.
smart geeft geen errors, en drive fitness test ook niet!!!!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
japie101 schreef op 18 juli 2004 @ 18:46:
[...]
smart geeft geen errors, en drive fitness test ook niet!!!!
Die Drive Fitness Test is vrij waardeloos. Ik heb die een tijd geleden gebruikt bij mijn IBM 45GB (van de beruchte 75GXP reeks).
Die HD zat de hele tijd te tikken, de helft van de tijd kon ik niet booten en er zaten een hele hoop slechte sectoren op. Maar toch gaf die Drive Fitness Test aan dat er geen problemen waren.

Heb je de Error Scan van HD Tune al geprobeerd? Die scant de volledige HD (ongeveer hetzelfde als ScanDisk).

• japie101
ik had beide schijven in dos geformateert maar nu ik ze in windows formeteer (met windows) krijg ik 133 gig schijven

kan dit er iets mee te maken hebben of weet iemand hoe dit komt?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:29
japie101 schreef op 18 juli 2004 @ 20:03:
ik had beide schijven in dos geformateert maar nu ik ze in windows formeteer (met windows) krijg ik 133 gig schijven

kan dit er iets mee te maken hebben of weet iemand hoe dit komt?
staat in de faq: das de ata100 grens; of gebruik ata133 of installleer een tooltje (zie faq)

if broken it is, fix it you should

• japie101
ik waardeer je meedenken

maar mijn bios ziet de schijf goed (160 gig), partition magic onder dos (versie 8.2) ziet de schijf ook goed (160) , maar win xp maakt er 133 gig van en partition magic onder windows doet dat ook.....

die ata100 limit klopt niet
want die schijf is ata100...

ze gaan geen ata100 schijven met 160 gig maken dan denk je wel???

• KBDE
  • Laatst online: 11-03 17:09
Heb je minimaal Windows XP Service Pack 1 erop?? (of bij W2k SP4)
ANders verklaard het de vern**kte data ;)

[ Voor 23% gewijzigd door KBDE op 18-07-2004 20:28 ]

• elgringo
  • Laatst online: 06-03 16:29
japie101 schreef op 18 juli 2004 @ 20:18:
ik waardeer je meedenken

maar mijn bios ziet de schijf goed (160 gig), partition magic onder dos (versie 8.2) ziet de schijf ook goed (160) , maar win xp maakt er 133 gig van en partition magic onder windows doet dat ook.....

juiste sp's geinstalleerd?

en ja dat doen ze wel; maar daar hebben ze extra drivers voor. Net als vroeger met de 540mb grens. Bios omzeilen heet dat >:)

if broken it is, fix it you should

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
japie101 schreef op 18 juli 2004 @ 20:18:

Inderdaad, een ata100 schijf met 160 GB zal niet gemaakt worden. Jij zal deze wel hebben, de Hitachi 7k250. De enige 160GB in de collectie. Deze is idd een 160GB schijf. In je bios zou je deze als 133 GB schijf moeten zien en in winXP met sp1 als 149 GB schijf.

Verder zou ik gewoon even terug naar de winkel gaan met je twee schijfjes vol bad sectors. Tip: Koop er meteen een raid controller bij om een mooie raid 0 setup te maken. Je zult er geen spijt van krijgen :).

[ Voor 52% gewijzigd door dr snuggles op 18-07-2004 20:53 ]

• japie101
Dit staat echter op de site van hitachi
en dat is het model wat ik heb ja, ik heb natuurlijk sp1 wel geïnstalleerd

Interface standard - Serial ATA 1.5Gb/s (Serial) ATA Ultra 100 (Parallel)

[ Voor 46% gewijzigd door japie101 op 18-07-2004 20:50 ]

Verwijderd

Ik kan er naast zitten, maar ik zou denken dat ondersteuning van grote schijven zoals deze 160 GB weinig te maken heeft met het detecteren van bad sectors. Als hij in zijn Windows-setup rare partities krijgt is dat natuurlijk vreemd, maar dat staat los van het vinden van slechte sectoren - dat komt immers gewoon door het scannen van het oppervlak.

• KBDE
  • Laatst online: 11-03 17:09
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 20:59:
Ik kan er naast zitten, maar ik zou denken dat ondersteuning van grote schijven zoals deze 160 GB weinig te maken heeft met het detecteren van bad sectors. Als hij in zijn Windows-setup rare partities krijgt is dat natuurlijk vreemd, maar dat staat los van het vinden van slechte sectoren - dat komt immers gewoon door het scannen van het oppervlak.
Via diag tools worden er ook geen bad sectors gevonden.
Slechts via chkdsk/f waarbij een foute service pack het probleem zou kunnen zijn wel. Exact dit gebeurd nu ook.

Maar goed, daar ie SP1 erop heeft, lijkt het hier niet aan te liggen. Kan alleen bijna nix anders zijn.... Je hebt niet toevallig XP geinstalleerd zonder SP1 en daarna SP1 geinstalleerd??? Dit zou het namelijk verklaren. Je mot een cd met minimaal SP1 integrated hebben.

Vindt het zeer vreemd dat 2 (betrouwbare) schijven toevallig beiden hetzelfde probleem hebben.
Ik zou het daarom toch in de software zoeken, al dan niet de manier hoe je partities aanmaakt.
Hang anders eens 1 van de schijven in een ander systeem als 2de schijf erbij, en maak dan via de windows omgeving nieuwe partities aan. Als nu ook weer bad sectors verschijnen op dezelfde plaatsen dan weet je genoeg.... anders blijft het toch maar een geklooi zonder snelle oplossing.

• dr snuggles
  • Niet online
KBDE schreef op 18 juli 2004 @ 21:16:
Vindt het zeer vreemd dat 2 (betrouwbare) schijven toevallig beiden hetzelfde probleem hebben.

Hang anders eens 1 van de schijven in een ander systeem als 2de schijf erbij, en maak dan via de windows omgeving nieuwe partities aan. Als nu ook weer bad sectors verschijnen op dezelfde plaatsen dan weet je genoeg.... anders blijft het toch maar een geklooi zonder snelle oplossing.
Tis zeker raar. Maar de TS heeft al 1 schijf in een ander systeem gehangen en na een format waren de bad sectors weg.

• japie101
Je hebt niet toevallig XP geinstalleerd zonder SP1 en daarna SP1 geinstalleerd???

dat heb ik gedaan ja, is een install die er al een jaar op zit, vrolijk geupgrade dus :)

• japie101
zoals het er tot nu toe uit lijkt te zien is het dus zo dat de schijf normaal blijft presteren zolang ik hem door windows zelf laat formatteren naar een (te kleine) grootte van in windows 127 gb , de schijf is echter 160 dus dat klopt niet maar vooralsnog heb ik geen problemen ondervonden als ik hem hierop laat staan, misschien leert de tijd .. ik zal morgen eens proberen contact op te nemen met hitachi en/of met mijn reseller...

ik hou jullie op de hoogte

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik geloof dat chkdsk geen bad sectors can repareren maar ze gewoon aanduidt als "stuk" zodat Windows er niet zou opschrijven. Als je formatteert zijn deze aanduidingen natuurlijk ook weg... gewoon RMA'en zou ik zeggen!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om even terug te komen op je topictitel: de Bad Sectors gaan niet weg na een (high level) format, maar Bad Clusters kun je wel wegformatteren. De clusters zijn een deel van het bestandssysteem en worden bijgehouden door de FAT tabel (FAT) of de MFT tabel (NTFS).

Het diagnosetooltje van de fabrikant kijkt alleen naar de harddisk op hardwarematige basis en zal dus geen Bad Clusters detecteren, maar wel Bad Sectors.

Aangezien je ze kunt wegformatteren en aangezien het diagnosetooltje niks ziet: bedoel je dus niet gewoon Bad Clusters?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:15
Bad sectors was vroeger een probleem van het OS. Tegenwoordig hebben alle schijven een x aantal reserve sectoren, die worden gebruikt als er een aantal sectoren moeilijk doen... Dit gebeurt intern op de schijf. Voor het OS lijkt het alsof er niets aan de hand is.
Echter, als ALLE reserve sectoren op zijn, gaat dit trucje niet meer op en zal het OS constateren dat er bad sectors zijn...
In feite oud dit in dat er al veel meer sectors kapot zijn wat weer wijst om mogelijk (grote) fysieke problemen met de disk...
Snel vervangen dus, die disk...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sinds wanneer gebeurt dat intern (en onmerkbaar?) op de schijf? Dat heb ik vast gemist. Het is altijd al zo geweest dat je Bad Sectors alleen kan oplappen met een LL format.

• dr snuggles
  • Niet online
BalusC schreef op 19 juli 2004 @ 08:17:
Sinds wanneer gebeurt dat intern (en onmerkbaar?) op de schijf? Dat heb ik vast gemist. Het is altijd al zo geweest dat je Bad Sectors alleen kan oplappen met een LL format.
Hoe kan het eigenlijk dat je bad sectors kunt repareren met een low level format? Stuk is stuk toch? Ik heb voor de zekerheid maar even de faq geraadpleegd en die meldt er niets over :).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Elke schijf heeft een gereserveerd stuk schijfruimte (minder dan 1% van de totale schijfruimte) en met het tooltje van de fabrikant kun je de Bad Sectors markeren en een nieuwe sector uit de gereserveerde schijfruimte vrijgeven :)

Verwijderd

japie101 schreef op 18 juli 2004 @ 23:40:
zoals het er tot nu toe uit lijkt te zien is het dus zo dat de schijf normaal blijft presteren zolang ik hem door windows zelf laat formatteren naar een (te kleine) grootte van in windows 127 gb , de schijf is echter 160 dus dat klopt niet maar vooralsnog heb ik geen problemen ondervonden als ik hem hierop laat staan, misschien leert de tijd .. ik zal morgen eens proberen contact op te nemen met hitachi en/of met mijn reseller...
Hoe het met Hitachi zit weet ik niet precies, maar ik heb onlangs een 160 GB Maxtor schijf gekocht. Volgens de site van Maxtor heb ik voor correcte schijftoegang in Windows het volgende nodig (ongeacht of het bios de schijf herkent!):
1. Windows XP met minimaal SP1
2. Een tooltje van Maxtor dat 'big drive enabler' heet.

Misschien dat je een soortgelijk tooltje voor je Hitachi schijf ook nodig hebt, en dat ie wellicht die bad clusters/sectors vindt omdat ie clusters probeert te lezen die door het OS niet ondersteund worden?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:15
BalusC schreef op 19 juli 2004 @ 08:17:
Volgens mij na de introductie van LBA-adresering... Vroeger met CHS (Cylinder, Head, Sector) verwees het "adres" naar een fysieke sector. Met LBA krijgen de sectoren een nummertje, maar deze hoeven fysiek NIET naast elkaar te liggen...

Ik heb aan een PVR project gewerkt, waarbij we een IDE-schijf gebruikte voor opnemen en afspelen van videostromen. Echter, door "sector slipping" is het mogelijk dat een schijf een "slechte" sector besluit te vervangen door een reserve sector, die mogelijk een heel eind verop de schijf ligt. Dus dan denk je dat je sequentieel leest, maar een tussenliggende sector kan dan ineens ergens anders liggen, omdat de orignele sector stuk is en is vervangen door een reserve sector.
Dan gaat je sustained transfer rate natuurlijk flink omlaag...

Pas als alle reserve sectoren op zijn, meld de schijf de (nieuwe) bad sectors aan het OS. Maar dan is je harddisk dus al flink gaar !!
Nooit opgevallen dat oude harddisks meestal altijd wel een altijd bad sectors hebben, terwijl nieuwere disks er "schijnbaar" geen last van hebben...

BTW, door de huidige hoge opslag capaciteiten is het bijna onmogelijk om een geheel perfect en foutloos oppervlak te krijgen. Dus uit de fabriek uit kan de disk al mogelijk enkele reserve sectoren moeten inzetten...

Het is dus een illusie om te denken dat harddisks vrijwel allemaal perfect zijn en zonder bad sectors worden geproduceerd. Echter door het inzetten van reserve sectoren, kan het idee worden gewekt dat de schijf foutloos is...

Edit: zo te lezen snap je het principe al van bad sectors...
Maar, de schijf kan tegenwoordig dus ook uit EIGEN initiatief de reserve sectoren gebruiken voor sectoren die slecht te lezen zijn. Meestal gebeurt dat als het lezen van de sector meer dan x aantal passes kost (normaal hoort x gelijk te zijn aan 1)

Edit 2: Ik gok trouwens dat dat initiatief is gekomen met de SMART-status van harddisks...

[ Voor 14% gewijzigd door GarBaGe op 19-07-2004 13:05 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1