Toon posts:

GF4 Ti4600 vgae artifacts > Geheugen onderklokken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Asus GF4 Ti4600 Ultra liep op een dag vast in Windows :'( , na een restart zag ik meteen al bij het (grafische) logo van mijn Mobo (P4t533-c) vage paarse balken van boven naar beneden over het beeld lopen. Het Windows XP bootscreen zag er daarna ook niet uit, in windows zie ik alleen het zandlopertje/muisaanwijzer, de rest van het beeld is HELEMAAL zwart. Een zwart dos scherm met alleen tekst lukt nog wel, dit ziet er normaal uit.

De kaart is nooit overclockt geweest, heb wel een maandje geleden eens de koeler eraf gehaald om alles weer stofvrij te maken, maar daarna deed hij het dus gewoon nog een maandje prima.

Het beeld met de vage strepen doet me denken aan plaatjes van brak geheugen, die hier vaak voorbijkomen. Mijn vraag is nu: Zou ik het geheugen kunnen onderklokken, zodat het misschien minder warm wordt ? Heb ik hiermee kans dat de boel weer normaal loopt?

Met onderklokken bedoel ik dus mijn videokaart-bios editen, zodat hij meteen al bij bootup met lagere waardes loopt. Welke programma's kan ik hiervoor het best gebruiken? NVFlash ofzo?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 23:47

Nik

Misschien heeft je koeler dan toch niet helemaal goed gezeten, en is de GOU langzaam aan warmer gaan worden, steeds een stukje slechter gaan werken, tot dit effect. Ik denk gewoon dat je graka kapot is. En waarom probeer je zelf niet eerst te onderclocken, voordat je met een andere bios aan de slag gaat?

Immers, als het onderclokcne nu al niet werkt, waarom dan wel met een andere bios? Pas goed op wat je doet, een bios flashen en editen is nog steeds niet hetzelfde als een paar drivers installeren, als het fout gaat, is er geen format functie (ja met een andere (pci) kaart opnieuw proberen te flashen dan enzo).

Bedenk goed waar je het allemaal voor doet, immers, als je van plan bent de kaart intensief te gaan gebruiken, dan haalt onderclocken de prestaties weg, en zul je op zoek moeten gaan naar een andere kaart. Speel je geen of weinig spellen, dan kun je altijd een goedkope GeForce 4 MX (of wat dan ook) aanschaffen, goedkope kaartjes die prima beeld geven, helaas met slechte prestaties (en ik meen dat de GF4MX nog slechter is dan de GF4Ti4600). Dus gewoon even goed denken wat je wil :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn bios editen, omdat ik op deze manier windows niet eens in kom. Dus de kaart moet van begin af aan meteen lager lopen dan standaard. De prestaties maken me niet zoveel uit, ben toch geen fanatieke gamer. En de koeler zit er wel goed op hoor, wordt gewoon goed warm etc...

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Voordat je je bios gaat aanpassen; toen je je koelertje terug plaatste na het schoonmaken, heb je em toen (aan de anderkant) schoongemaakt en er nieuwe koelpasta tussen gedaan? Want als je em dr gewoon weer opgedrukt hebt kan het wel eens zijn dat je hotspots hebt.

Is het nakijken/ proberen waard imho

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

Topicstarter
Koeler is zeker goed geplaatst met Arctic zooi etc... Wat ik eigenlijk zou willen weten is dat als het daadwerkelijk het geheugen is wat op de een op andere dag er mee is opgehouden, zou terugklokken iets kunnen uitmaken? Heeft iemand hier ervaring mee ofzo?