Toon posts:

Maxtor 5A300J0 300GB 5400RPM brak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb zo'n schijfje gekocht voor in mijn Dreambox PVR alwaar hij de Samsung 160gig gaat opvolgen.

Schijf doet het verders wel maar het standby gaan gaat gepaard met een behoorlijk luide klik.

Verder vind ik het ook vreemd dat ie opstart naar standby gaat en vervolgens weer opstart dit alles binnen 2 minuten.
Als ie daarna nog eens uit gaat blijft hij ook uit.
Goed dit kan aan de software in de PVR liggen maar die klik staat daar denk ik toch los van.

Verder maakt de schijf zowiezo wat meer geluid dan de Samsung...

Weet iemand of ik hier idd te maken heb met een brakke schijf?
Tis toch een flink bedrag dat je voor zo'n schijfje moet betalen en zoals de zaken er nu voor staan gaat ie maandag terug.
Mocht ik een brakke schijf hebben dan wil ik 'm wellicht nog omruilen maar een beetje aan de luide kant is ie ook al t.o.v. de Samsung.
Evengoed zou een niet brakke schijf wellicht zowiezo al wat minder herrie produceren.

Dus, brak of niet brak?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 03:50 ]

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou de schijf even testen in een normale PC om zeker van je zaak te zijn. De schijf terugbrengen terwijl hij helemaal niet stuk blijkt te zijn is natuurlijk ongunstig voor beide partijen. Niet alle winkels geven je namelijk meteen een nieuwe mee, en dat wordt dan dus terugsturen naar Maxtor. En ik kan je uit ervaring vertellen dat dat weken en soms wel maanden wachten is.

Dat sommige schijven klikken als ze in poweroff- of standby-mode gaan klopt overigens wel, hierbij schakelt hij de koppen namelijk in parkeerpositie en dat maakt dat geluid. Dit hoor je bij de ene harde schijf vrijwel niet, en bij de andere heel erg. Dit is op zich niks om je druk over te maken. Dat een harde schijf daarna ineens weer opspint is inderdaad niet normaal. Misschien een proces wat dan stiekem toch nog iets naar de harde schijf weg probeert te schrijven, waardoor je schijf weer opnieuw op moet spinnen maar dat lijkt me wel erg sterk. Heb je ook last van klikken als je schijf al helemaal up and running is?

Overigens zijn Maxtor-schijven in mijn ervaring altijd best wel luidruchtig, maar dat verschilt natuurlijk per model. Ik weet dus niet hoe dat met de jouwe zit, misschien staat er iets over vermeld in reviews?

Verwijderd

Topicstarter
idd parkeerstand kwestie.
Voor normaal pc of backup schijf nix om moeilijk over te doen maar in een huiskamer ligt dat wat anders.

Verder blijkt de schijf geen FDB te hebben hetgeen verklaart dat ie zowiezo niet echt tot de stilste schijven behoort.

Terug sturen is op zich toch wel een optie, tis binnen de 7 dagen en hij voldoet duidelijk niet aan de verwachting.
Zou 'm wel in m'n server kunnen gebruiken maar als ik dan kan kiezen zou ik toch zeker wel voor een 7200 schijfje gaan.

Samengevat denk ik dan ook dat er met de schijf niets aan de hand is, is helaas geen stille.
Of ik probeer m'n geld terug te krijgen weet ik nog niet, bel morgen TWC wel op en dan hoor ik wel hoe schappelijk ze zijn.

Snap overigens niet dat maxtor deze schijfjes aanbeveelt voor PVR toepassingen, daar maakt ie toch echt wat teveel geluid voor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?". Als deze diagnosetooltjes een foutmelding geven, dan mag je je schijf omruilen :) Anders heb je weinig kans.

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen tooltjes gedraaid muv de feature tool dan om het acoustic management zo stil mogelijk te zetten hetgeen ik ondertussen weer ongedaan heb gemaakt.
Maar d'r is denk ik toch nix mis met de schijf, hij is gewoon niet zo stil als ik gehoopt had, tis zeker geen herrieschopper maar écht stil vind ik hem dus ook niet.

Schijfje maar weer omgewisseld tegen de "oude" Samsung 5400 160 gig met vloeistof lagers, die is dus net ff wat stiller.
De dikke maxtor zit nu in m'n server z'n miljoen uurtjes vol te maken :+

iig bedankt voor de feedback.