ok tweakers, ik zal m'n best doen om van iets simpels iets moeilijks te maken.
Heb nu kabel van @home. Dit komt binnen op de modem, gaat naar een server gevolgd door een hub en 3 pc's eraan. (Dit werkt gewoon trouwens)
Maar ga weg bij @home en neem dus ADSL (kpn netwerk). En hier komt het...
Kan het volgende en werkt het ook goed?
ADSL komt binnen op de (nu gratis) standard ethernet modem. Hier gaat het door naar een U.S. Robotics wireless router (USR808054). Hier aan vast komen 3 pc's met een wireless netwerk kaart (ook U.S. Robotics). En als laatste zit aan een van die pc's een 4de vast via een normale NIC (netwerk tussen die 2 pc's ligt er toch al en wil PC3 nog gebruiken als download pc).
Om alles goed in kaart te brengen heb ik een plaatje gemaakt met extreem veel talent:

Ik neem aan dat dit voor internet gewoon werkt (PC3 blijft overigens een server, met winroute, voor PC4).
Maar dan twijfel ik toch wat over andere dingen.
-Kan iedere pc bij elkaar's gedeelde bestanden komen?
Of maakt het niet uit zolang ze in dezelfde ip-range/subnetmask zitten?
-Kan je vanaf iedere pc nog steeds de modem intellingen bewerken?
Of zal pc4 erniet bij kunnen?
-Moet het perse een router zijn die na de modem komt?
Of werkt de modem ook als router (waar ik dan dus overheen gelezen hebt)
That's all Folks!
Dus kan het allemaal of mis ik wat (relevant op de topic dan)..
Heb nu kabel van @home. Dit komt binnen op de modem, gaat naar een server gevolgd door een hub en 3 pc's eraan. (Dit werkt gewoon trouwens)
Maar ga weg bij @home en neem dus ADSL (kpn netwerk). En hier komt het...
Kan het volgende en werkt het ook goed?
ADSL komt binnen op de (nu gratis) standard ethernet modem. Hier gaat het door naar een U.S. Robotics wireless router (USR808054). Hier aan vast komen 3 pc's met een wireless netwerk kaart (ook U.S. Robotics). En als laatste zit aan een van die pc's een 4de vast via een normale NIC (netwerk tussen die 2 pc's ligt er toch al en wil PC3 nog gebruiken als download pc).
Om alles goed in kaart te brengen heb ik een plaatje gemaakt met extreem veel talent:

Ik neem aan dat dit voor internet gewoon werkt (PC3 blijft overigens een server, met winroute, voor PC4).
Maar dan twijfel ik toch wat over andere dingen.
-Kan iedere pc bij elkaar's gedeelde bestanden komen?
Of maakt het niet uit zolang ze in dezelfde ip-range/subnetmask zitten?
-Kan je vanaf iedere pc nog steeds de modem intellingen bewerken?
Of zal pc4 erniet bij kunnen?
-Moet het perse een router zijn die na de modem komt?
Of werkt de modem ook als router (waar ik dan dus overheen gelezen hebt)
That's all Folks!
Dus kan het allemaal of mis ik wat (relevant op de topic dan)..