[Debian] Foutmelding tijdens starten

Pagina: 1
Acties:

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Hoi,

Ik heb vandaag Debian opnieuw op m'n server geinstalleerd en uiteindelijk na erg veel moeite de 2.6.7 kernel geinstalleerd.

Nu heb ik dat allemaal werkend, maar ik krijg tijdens het opstarten wat foutmeldingen:
code:
1
2
INIT: version 2.85 booting
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on tmpfs, or too many mounted file systems

en een stukje later:
code:
1
2
3
fsck 1.35 (28-Feb-2004)
/dev/hda3: clean, 5563/977280 files, 37771/1953905 blocks
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on tmpfs, or too many mounted file systems

en weer een stukje later:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mounting local filesystems...
/dev/hda1 on /boot type ext2 (rw)
/dev/hda5 on /usr type ext2 (rw)
/dev/hda6 on /var type ext2 (rw)
/dev/hda7 on /home type ext2 (rw)
Cleaning /tmp /var/run/lock.

Het gaat dus om die laatste regel elke keer. Het lijkt allemaal verder goed te zitten, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar die foutmelding over gaat. Is er een manier waarop ik kan ontdekken wat het OS precies probeert te mounten?

/dev/hda3 is mijn '/' partitie, en alle andere partities lijken allemaal goed gemount te zijn. Dus ik denk dat het OS iets extra's wil mounten oid :?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wat staat er allemaal in je fstab? :)

• ^Mo^
HunterPro schreef op 17 juli 2004 @ 23:24:
wat staat er allemaal in je fstab? :)
Hummz
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>    <type>
/dev/hda3          /             ext2
/dev/hda2           none         swap
proc               /proc         proc
/dev/fd0           /floppy       auto
/dev/cdrom         /cdrom        iso9660
/dev/hda1          /boot         ext2
/dev/hda5          /usr          ext2
/dev/hda6          /var          ext2
/dev/hda7          /home         ext2

Staat een floppy in, maar dat zit helemaal niet in 't systeem 8)7. Ik mag die file zeker niet zomaar editten, of wel?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• HunterPro
  • Niet online
waarom niet? :) ;) tis linux, kan wel een stootje hebben :P en als't niet meer werkt boot je met een linux bootable cd, mount je die partitie en pas je de file weer aan ;)

[ Voor 84% gewijzigd door HunterPro op 17-07-2004 23:53 ]

• ^Mo^
HunterPro schreef op 17 juli 2004 @ 23:53:
waarom niet? :) ;) tis linux, kan wel een stootje hebben :P en als't niet meer werkt boot je met een linux bootable cd, mount je die partitie en pas je de file weer aan ;)
Kennelijk zorgt /proc voor het probleem. Als ik hier namelijk de optie noauto aan mee geef, dan krijg ik die melding niet (krijg ik wel weer een andere melding). Ik zie alleen niet waarom het fout zou moeten gaan, de regel is precies hetzelfde als bij talloze voorbeelden op het Internet...
code:
1
2
3
4
# /etc/fstab: static file system information.
#
#   <file system>   <mount point>   <type>  <options>   <dump>  <pass>
      proc           /proc          proc    defaults     0       0

Misschien zou ik eens een kernel moeten bouwen zonder proc ondersteuning... zo erg nodig heb ik het nou ook weer niet
Toch wel erg nodig dus ;)

Is er wellicht nog een ander FS nodig om proc goed te mounten?
Ik heb nu alleen Ext2, Ext3 en ReiserFS meegecompileerd...

-Edit-
Eindelijk gevonden wat het probleem was. Ik had het tmpfs niet in de kernel meegecompileerd |:( Verder best leuk dat Linux
* ^Mo^ gaat slapen :z

[ Voor 23% gewijzigd door ^Mo^ op 18-07-2004 04:21 ]

• HunterPro
  • Niet online
lol, tja dan gaat het niet werken nee :P

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

probeer eens
code:
1
none    /proc    proc    defaults    0    0

"none" ipv. "proc"

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• deadinspace
  • Laatst online: 11:03

deadinspace

The what goes where now?

tmpfs wordt niet vanuit fstab gemount, maar vanuit een apart initscript (is voor shared memory).
PipoDeClown schreef op 18 juli 2004 @ 15:36:
probeer eens
code:
1
none    /proc    proc    defaults    0    0

"none" ipv. "proc"
Dat is niet heel handig. Het maakt voor proc niet uit of er "proc", "blaat", of "none" staat, dus in dat opzicht maakt het niks uit.

Maar als je een filesystem wil unmounten, en er zijn nog files op in gebruik, dan krijg je <device>: device is busy". En "proc: device is busy" is toch een stuk duidelijker dan "none: device is busy".

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Even een tipje:
Ext3fs is volledig Ext2 compatible, maar heeft een journal, hetgeen rebooten igv crashes een stuk sneller maakt en ook nog eens de data beschermd.
Je kunt probleemloos een Ext2 naar een Ext3 omzetten (zonder verlies van data) dmv het volgende commando: tune2fs -j /dev/hdaN (waarbij N staat voor het partitienummer).
Vervolgens even in /etc/fstab ext2 in ext3 veranderen en de boel remounten.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Pagina: 1