Toon posts:

Downgraden - Schandalige kosten!

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
M'n ouders hebben een SpeedXS lijntje.
Een 8Mbit variant. (BBned)
Maar ik ben al een tijdje weg dus hebben ze die niet meer nodig.
Ze willen dus een tragere lijn. Na een jaar kon dat en aangezien ze bijna nu een jaar erop hebben zitten ben ik eens gaan informeren.

Ze lezen en versturen wat mail, en browsen wat over 't internet.
Af en toe luisterd m'n pa wat internet radio maar dat is dan ook het enige. Dus die 8Mbit is nu zwaar overkill.

Dus ik heb speedXS gebeld om te vragen hoe we dat moeten regelen.
Blijkbaar moet je een brief met handtekening sturen (ouder wets hoor) en dan regelen ze het voor je.

Wil het niet... dat je daar 99 euro! even voor moet neerleggen.
Dus ik gelijk ja hoor eens, we betalen al 99 euro admin kosten per jaar (dat ik ook onzin vind, verwerk dat dan gewoon in de prijs van je abo), maar goed.
Er was geen discussie mogelijk, er moest en zou 99 euro extra worden betaald.

Ben ik nou gek, of is het dan gewoon voordeliger om de hele handel op te zeggen en een nieuw abonnement aan te vragen en gelijk maar over te stappen naar een delijke provider. Enige nadeel daarvan is dus dat ze dan een x-aantal weken (volgens de man van SpeedXS) zonder internet zitten. En dat kan niet i.v.m. de thuis werkzaamheden van mijn ouders.

Is hier nou echt helemaal niks aan te doen? Want op deze manier kunnen ze er natuurlijk ook net zo goed 300 euro voor vragen om je lijn te downgraden...
In feite, is het toch zo dat ze na een jaar opnieuw een contract aangaan met BBned voor jou lijn, dan kan dat contract toch net zo goed voor een tragere lijn zijn? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anders maak je even een gratis zonnet acountje met een telefoon modem (een waaaat?) voor je ouders, zodat ze die maanden niet zonder zitten.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Kan, maar dat belt zo lastig tegelijkertijd als m'n pa dingen uit de mail van zijn werk moet bespreken met andere collega's via de telefoon.
En ja dan kan dat ook wel met GSM, maar dat brengt alleen maar weer extra kosten met zich mee.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Night89

Als je alles op een rijtje heb

overstappen op kabel, eerst zorgen dat je de kabel in huis hebt, en dan speedXS opzeggen?

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
Digitenne is aanwezig. :S
Ze wilden heel graag van dat UPC gezeik af.
Vandaar ook de overstap eerst van Chello naar ASDL en toen van UPC naar Digitenne.

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 16:05

nimm2

.

opzeggen en een ander zoeken

en deze slechte ervaring aan zoveel anderen vertellen als je maar kan

• Kevinp
  • Laatst online: 28-01 16:38
Dit topic ff opsturen naar speedxs, misschien willen ze dan beter meewerken :P

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Downgrade-kosten zijn op zich wel normaal. Bij demon is dat ook het geval, alleen betaal je daar iets minder voor een downgrade, namelijk 80 euro.
Helaas zit de markt nou eenmaal zo in elkaar.

4015Wp west (Dordrecht)

• bpee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50
weet zo 1,2,3 niet of dat adsl of kabel is, maar is het niet zo dat je die 2 verschillende soorten van internet tegelijk kunt hebben. Ik heb zoiets tenminste vaker gehoord bij studenten huizen. Kan het verkeerd hebben maar ik dat zou een oplossing kunnen zijn.
;)

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op 17 juli 2004 @ 23:26:
Downgrade-kosten zijn op zich wel normaal. Bij demon is dat ook het geval, alleen betaal je daar iets minder voor een downgrade, namelijk 80 euro.
Helaas zit de markt nou eenmaal zo in elkaar.
Nee hoor
" # Aan upgraden zijn geen eenmalige kosten verbonden. Dit is gratis.
# Voor het downgraden wordt u een eenmalig bedrag van EUR 50 incl. BTW in rekening gebracht."

Verwijderd

Topicstarter
SpeedXS is ADSL, maar zie een paar posts eerder van mij, daar instaat dat dat dus geen mogelijkheid is.

Lullig is dat ik op de site van SpeedXs hier geen reet over kan vinden...
En ik zou ook wel eens de reden willen weten van waarom 't zoveel moet kosten om een instelling te veranderen in een of ander iets.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
Op zich hebben we in NL nog niet zo te klagen aangezien het in de meeste landen zelfs geld kost om te UPgraden. Maar ik vind 99 euro een beetje buitensporig ja.. Opzeggen en een ander lijkt me verstandiger.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• bpee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50
okay, sorry beetje TE snelle reactie topic niet goed doorgelezen :'(

Verwijderd

Het kost zoveel omdat anders iedereen ff zijn abbonement terug zet als ze bijvoorbeeld 2-3 maandjes op vakantie zijn.

Ik heb hier wanadoo cable, upgraden is gratis, downgraden kost ook iets van een maand extra. 't is dat de upload van basic slechter is, maar anders had ik lekker basic genomen :D

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Opzich kost het aanpassen van lijnsnelheid SpeedXS geld. Upgraden wordt over het algemeen gratis gedaan en downgraden kost geld. Welk bedrag daarvoor berekend wordt is bij iedere ISP anders.

Dit is dus 1 van de valkuilen waar je bij het kiezen van een ISP niet direct invalt. Dit zie je niet bij het aanvragen. Dan zie je alleen prijs + maximale snelheid. En die 2 vergelijken is al een tekortkoming op goed vergelijkings materiaal.

Blijkbaar heeft SpeedXS haar prijzen zo opgebouwd dat de maandbedragen lekker laag zijn, en ze op die manier geld uit andere 'hoeken' haalt om dat te compenseren. En dat kan op deze manier bijvoorbeeld.

Kwa je downtime tussen opzeggen --> aanvragen is moeilijk te zeggen. Het kan soms met 2 weken downtime. Maar soms ook een week of 4 a 5. En dan heb je nog geen garanties. Het hangt af van 2 dingen. Het adsl-vrij maken (uitporteren) van je lijn door KPN. En de aansluittijd van een nieuwe verbinding.

Je kan het ook anders zien naar mijn idee, speedXS is niet een van de duurste, nu heb je per maand zeg 5 a 10 euro bespaard. Dat dekt nu je kosten weer exact misschien van je downgrade.

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 17-07-2004 23:44 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

dolby schreef op 17 juli 2004 @ 23:30:
[...]

Nee hoor
" # Aan upgraden zijn geen eenmalige kosten verbonden. Dit is gratis.
# Voor het downgraden wordt u een eenmalig bedrag van EUR 50 incl. BTW in rekening gebracht."
Hmm ik kan me zo goed herinneren dat het 80 euro was. Misschien veranderd, of mijn geheugen is brak.

4015Wp west (Dordrecht)

• Banzi
  • Laatst online: 08:13
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 23:13:
Kan, maar dat belt zo lastig tegelijkertijd als m'n pa dingen uit de mail van zijn werk moet bespreken met andere collega's via de telefoon.
En ja dan kan dat ook wel met GSM, maar dat brengt alleen maar weer extra kosten met zich mee.
t.w.v. 99 euro??? Hoelang moet ie bellen dan? Ik denk dat je deze kosten er snel uit hebt... En natuurlijk dat je per maand ineens een stuk minder betaald! Wat wilde je anders? Toch het dure abbo houden wat niet echt gebruikt wordt?

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
Even slighty offtopic maar upgraden kost ook gewoon geld hoor, meestal alleen wat administratiekosten. 1 keer gehad toen ik bij wanadoo 1 abonnement sneller ging, 15 gulden ofzo kostte dat.

Als ze zoveel vragen moet je natuurlijk ander internet aanvragen en zorgen dat je opzegtermijn, afsluiting en aansluiting goed op elkaar zijn afgestemd. Tegenwoordig word je doodgegooid met aanbiedingen van gratis modem en gratis aansluitkosten bij die adsl abonnementen.

Downgraden maken ze gewoon erg onaantrekkelijk door het duur te maken want ze lopen natuurlijk winst mis en als het niet onaantrekkelijk is, zullen mensen makkelijker gaan downgraden. Eechter de methode die ze dus hanteren is ouderwets gezien de huidige acties. SpeedXS snijdt dus in zijn eigen vingers want ze verliezen een klant doordat ze absurde bedragen vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rody op 17-07-2004 23:56 ]

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Is weer een adsl valkuil dit verhaal
http://www.home.nl/abonnee/info/prijzen/

Kost bij home 20 euro, ik verbaas me toch steeds weer waarom kabel vaak een slechte naam heeft in vergelijk met ADSL

• bjck
Dit is zo'n typisch hollandse discussie. 't Komt aan op de portemonee en gelijk is er een topic ;)

Alle opties die geld kosten kunnen niet, en er moet wel wat veranderen want dit abonnement kost teveel......

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
bjck schreef op 17 juli 2004 @ 23:55:
Dit is zo'n typisch hollandse discussie. 't Komt aan op de portemonee en gelijk is er een topic ;)

Alle opties die geld kosten kunnen niet, en er moet wel wat veranderen want dit abonnement kost teveel......
Het gaat om de logica van de situatie.
TS wil downgraden en wordt extra bestraft terwijl hij wel gewoon klant wil blijven. Nu krijg je dat de TS geen klant meer is omdat hij elders beter en goedkoper uit is.
Als ik een ISP zou zijn behoud ik liever een klant met een cheap ass abonnement dan dat hij helemaal weg gaat. beter iets dan niets :+

• Banzi
Rody schreef op 17 juli 2004 @ 23:58:
Als ik een ISP zou zijn behoud ik liever een klant met een cheap ass abonnement dan dat hij helemaal weg gaat. beter iets dan niets :+
Ik zou idd gewoon bellen... zeggen dat je het grote abbo nu niet meer nodig hebt, en dat je wilt downgraden... en dat als dat niet mogelijk is om gratis te doen dat je dan maar op wilt zeggen... dan is het idd goedkoper om naar een andere isp te gaan.

• bjck
Rody schreef op 17 juli 2004 @ 23:58:
[...]

Het gaat om de logica van de situatie.
TS wil downgraden en wordt extra bestraft terwijl hij wel gewoon klant wil blijven. Nu krijg je dat de TS geen klant meer is omdat hij elders beter en goedkoper uit is.
Dat overstappen wil hij dus niet, omdat het nogsteeds soms lang duurt voordat je lijn adsl-vrij is weer. En de aansluit aanloop ook ongeveer 2-3 weken in beslag neemt als de ISP administratief snel handelt.

Downtijd kan niet, en daar 'gokt' deze ISP een beetje op denk ik.

Heb je er bij stil gestaan dat met die prijzen van speedXS het mogelijk is dat er verschil in kan zitten of ze nog wel of niet wat verdienen per abonnement? Misschien zijn ze er helemaal niet mee gemoeid of je nu weggaat of naar een goedkoop abonnementje stapt.

• Banzi
bjck schreef op 18 juli 2004 @ 00:03:
Heb je er bij stil gestaan dat met die prijzen van speedXS het mogelijk is dat er verschil in kan zitten of ze nog wel of niet wat verdienen per abonnement? Misschien zijn ze er helemaal niet mee gemoeid of je nu weggaat of naar een goedkoop abonnementje stapt.
Ik heb wel wat ervaringen met bedrijfsvoering. Het bedrijf verdient er echt wel aan... Hoe zielig ze soms ook klinken. Als er geen winst te behalen valt, dan wordt de dienst niet geleverd.

• bjck
Banzi schreef op 18 juli 2004 @ 00:07:
[...]

Ik heb wel wat ervaringen met bedrijfsvoering. Het bedrijf verdient er echt wel aan... Hoe zielig ze soms ook klinken. Als er geen winst te behalen valt, dan wordt de dienst niet geleverd.
Ik zeg ook het zou kunnen.

Maar een oplossing op het probleem komen we zo niet. En ik denk dat er ook geen echte oplossing voor dit probleem is. Ze kosten allemaal geld, iedere oplossing heeft zijn prijs. En opzich is dat redelijk logisch. Je hebt een afspraak met een ISP voor het leveren van dit product. Je hebt daarbij ook afspraken gemaakt dat je in het eerste jaar bijvoorbeeld niet mag downgraden van product. En dan is er ook een afspraak dat het daarna dus wel mag met daaraan een kosten plaatje.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Switchen van ADSL provider zonder downtime kan wel, maar kost wel wat extra en je moet vrienden en bekenden vertellen dat je een nieuw telefoonnummer hebt. Gegeven het hier vermelde, gevraagde bedrag voor downgraden zouden de kosten weinig tot niets uit mogen maken, dus blijf alleen het (naar mijn mening overkoombare) probleem van een nieuw telefoonnummer over.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:05

markvt

Peppi Cola

DOA schreef op 17 juli 2004 @ 23:55:
Is weer een adsl valkuil dit verhaal
http://www.home.nl/abonnee/info/prijzen/

Kost bij home 20 euro, ik verbaas me toch steeds weer waarom kabel vaak een slechte naam heeft in vergelijk met ADSL
En als je naar breedband upgrade ook nog eens 2 maanden gratis dus mooi bijna 70 euro besparen :)

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anders test even Kabel?

Er waren toch van die akties dat je gratis Kabel internet kon testen, als je het handig planned kun je precies je 4 weken downtime over kabel beschikken.

Maar ik vind het rond uit stijlloos dat sommige ADSL providers op deze manier hun geld verdienen. Kosten dekken is een (20 euro bij @Home klinkt als logisch), maar gewoon geld kloppen is een heel ander iets.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goeienacht, :)

Je heb mij dus aan de lijn gehad toen je belde naar SpeedXS. :)
Alleen jammer dat je het hele verhaal niet verteld.
Wil het niet... dat je daar 99 euro! even voor moet neerleggen.
Dus ik gelijk ja hoor eens, we betalen al 99 euro admin kosten per jaar (dat ik ook onzin vind, verwerk dat dan gewoon in de prijs van je abo), maar goed.
Er was geen discussie mogelijk, er moest en zou 99 euro extra worden betaald.
Kritiek hebben op een provider is ook helemaal niet erg. Het is alleen vervelend dat je bij kritiek nooit de andere kant van het verhaal hoort. Helaas zit ik ook op GoT en zet ik dit dus wel hier neer. Want ik heb jou dezelfde uitleg gegeven als ik je hieronder geef en ik heb nooit gezegd dat er geen discussie mogelijk is, ik heb je alleen een heldere uitleg gegeven van de zaken.

Jou ouders zitten nog op het oude netwerk wat via dutchdsl loopt. Inmiddels is SpeedXS dus machpartner van bbned geworden en kan daardoor ook andere prijzen rekenen die voorheen waren. Helaas zijn ook die downgrade kosten iets waar wij dus niets aan kunnen veranderen. Dus ook de prijzen van het abonnement waar je ouders heen migreren zijn hoger dan nu op de website staan.

Daarom heb ik je ook aangeraden om de lijn op te zeggen en opnieuw aan te vragen. Je betaald van nog 2 maanden 49,- euro (ivm opzeg termijn) en daarna vraag je het opnieuw aan (heb je wel helaas aansluitkosten van 69). Maar aangezien je wil downgraden naar 1024/512, verdien je die aansluitkosten weer terug, aangezien op het oude netwerk via dutch 1024 E35,- per maand kost en op het nieuwe netwerk E16,95.

ff geschreven als medewerker van speedxs :+

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

Ik wou net zeggen dat je beter je 1-jarig contract kunt opzeggen en opnieuw kunt aanvragen, op deze manier maak je geen migratiekosten maar alleen aansluitkosten en heb je geen downtime (hopelijk).

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ronnie_T schreef op 18 juli 2004 @ 01:47:
Ik wou net zeggen dat je beter je 1-jarig contract kunt opzeggen en opnieuw kunt aanvragen, op deze manier maak je geen migratiekosten maar alleen aansluitkosten en heb je geen downtime (hopelijk).
Wel downtime, je lijn moet vrij zijn bij een nieuwe aanvraag. Kost je dus weer paar weekjes helaas :(

4015Wp west (Dordrecht)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Ronnie_T schreef op 18 juli 2004 @ 01:47:
wel dus, gaat lekker minimaal 6 weken duren, altijd hetzelfde gezeik met ADSL. Technisch gezien niet maar administratief gezien is het echt een zootje :r

Overigens is dat in NL wel met meerdere zaken het geval :Z

specs

Verwijderd

Wat misschien nuttig zou kunnen zijn in dit verhaal: bbned kent de zogenaamde "ISP-ISP migratie" procedure. Dit houdt simpelweg in dat bbned een aanvraag krijgt van de ISP waar jij heen wilt met je lijn, om de lijn van de oude ISP over te nemen. Wat moet je doen hiervoor:

• Zoek een ISP op die bbned DSL levert en deze procedure voor je wil doen (dat doen lang niet alle bbned DSL leverende ISP's gezien de wat omslachtige administratieve procedure)
• Geef aan dat je een ISP-ISP migratie wilt doen
• Bestel de DSL lijn bij de nieuwe ISP

Het voordeel van deze procedure is dat het nauwelijks downtime hoeft op te leveren - bbned zet je lijn gewoon over naar de nieuwe provider, en hier hoeven geen kabels opnieuw voor getrokken te worden, hier hoeft alleen maar softwarematig/administratief wat voor omgezet te worden.

Ik ken de procedure niet goed, dus er kunnen soms wat haken en ogen aan zitten (SpeedXS zou misschien tegen kunnen werken). Stel nou dat het gewoon kan, dan kan je ook nog eens SpeedXS bellen: lieve menschen van SpeedXS, laat me gratis downgraden of ik doe gewoon een ISP-ISP migratie en dan ben ik heelegaer bij jullie weg. Misschien is die 99 euro dan ineens wel bespreekbaar. :) Succes.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39

BrZ

Bij heel veel providers is downgraden aan het einde van de abo periode wel gratis, maar tijdens die periode niet, controleer dat even.

En 99 euro is belachelijk, het is hooguit 5 minuten werk als ze het rustig aandoen, maar dit heeft vast in de voorwaarde gestaan bij het nemen van het abo, valt weinig aan te doen dus. Maar ik zou dan inderdaad naar een andere bbned provider overstappen.

Switchen tussen adsl providers gaat er btw ook aankomen, het is "ons" al gelukt om in 4 dagen over te stappen van KPN naar Tiscali :)
Pagina: 1