Toon posts:

[Gentoo]maximaliseren, kde, gnome etc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Dit is een crosspost als het ware maar op mijn vorige post werd totaal niet gereageerd. Ik zit dus met een probleem, een probleem wat hier al vaker is gemeldt, maar ik wil even weten wat ik moet doen. Ik heb sindskort Gentoo geïnstalleerd, gecompileerd helemaal... Het punt is echter dat ik 2 monitoren heb en geen windows kan maximaliseren per scherm. Dan spreidt hij het over beide schermen. Nu heb ik echter dezelfde config als ik onder Debian had, en tevens onder Fedora, en dat gaf geen problemen. Zit er dan toch iets in mijn config fout (het is niet meer de originele, ik heb wat geklooid) of moet ik dingen hercompileren met de xinerama useflags uit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
# x.org config

#files
Section "Files"
    FontPath    "unix/:7100"            # local font server
    # if the local font server has problems, we can fall back on these
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/Type1"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/CID"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/misc"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
EndSection

#modules
Section "Module"
    Load    "bitmap"
    Load    "dbe"
    Load    "ddc"
    Load    "extmod"
    Load    "freetype"
    Load    "glx"
    Load    "int10"
    Load    "record"
    Load    "speedo"
    Load    "type1"
    Load    "vbe"
EndSection

#keyboard
Section "InputDevice"
    Identifier        "keyboard"
    Driver                 "keyboard"
    Option                "CoreKeyboard"
    Option                "XkbRules" "xfree86"
    Option                "XkbModel" "pc104"
    Option                "XkbLayout" "us"
EndSection

#mouse
Section "InputDevice"
    Identifier        "mouse"
    Driver        "mouse"
    Option        "SendCoreEvents"        "true"
    Option        "Device"            "/dev/input/mice"
    Option        "Protocol"            "ImPS/2"
    Option        "Emulate3Buttons"        "true"
    Option        "ZAxisMapping"        "4 5"
EndSection

#device
Section "Device"
    Identifier        "video"
    Driver        "nvidia"
    vendorname "Asus"
    boardname "V9280 Ti4200 Geforce4 128 mb"
    Option "NvAGP" "3"
    Option "CursorShadow" "1"
    Option "DigitalVibrance" "3"
    Option "TwinView" "1"
    Option "SecondMonitorHorizSync" "30-70"
    Option "SecondMonitorVertRefresh" "50-160"
    Option "TwinViewOrientation" "RightOf"
    Option "TVStandard" "NTSC-M"
    Option "MetaModes" "1024x768@800x600,1024x768@800x600"
    Option "NoLogo" "1"
EndSection

#monitor0
Section "Monitor"
    Identifier        "monitor0"
    HorizSync        30-100
    VertRefresh        40-200
    Option        "DPMS"
EndSection

#monitor1
Section "Monitor"
    Identifier        "monitor1"
    HorizSync        30-100
    VertRefresh        40-200
    Option        "DPMS"
EndSection

#screen0
Section "Screen"
    Identifier        "screen0"
    Device        "video"
    Monitor        "monitor0"
    DefaultDepth    24
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth            24
        Modes            "1152x864/78Hz" "1024x768" "800x600" "640x480" 
        Virtual 0 0
    EndSubSection
EndSection

#screen1
Section "Screen"
    Identifier        "screen1"
    Device        "video"
    Monitor        "monitor1"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Depth            24
        Modes            "1152x864/78Hz" "1024x768" "800x600" "640x480" 
        Virtual 0 0
    EndSubSection
EndSection

#serverlayout
Section "ServerLayout"
    Identifier    "layout"
    Screen        "screen0"
    InputDevice    "keyboard"
    InputDevice    "mouse"
EndSection

#dri
Section "DRI"
    Mode    0666
EndSection

Mvg,

Ward

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Het hangt af van je window manager geloof ik. In enlightenment maximaliseerden vensters wel over 2 monitoren als ik me goed herinner, in metacity niet. Het heeft dus niet zo veel met je XF86Config te maken, meer met de instellingen van je window manager. denk ik
Je zou kunnen proberen om xinerama aan te zetten in je serverlayout, of een andere windows manager te proberen. Metacity bevalt me goed, sawfish werkt ook lekker, maar is vrij zwaar. Kijk zelf wat je wilt.

Je hebt ook maar 1 screen in je serverlayout, waarom is dat?

[ Voor 7% gewijzigd door VROEM! op 18-07-2004 15:25 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
VROEM! schreef op 18 juli 2004 @ 15:23:
Het hangt af van je window manager geloof ik. In enlightenment maximaliseerden vensters wel over 2 monitoren als ik me goed herinner, in metacity niet. Het heeft dus niet zo veel met je XF86Config te maken, meer met de instellingen van je window manager. denk ik
Mmmh, ik heb niets aan de instellingen verandert. Gewoon standaard gecompileerd en onder Debian deed hij het wel gewoon. (dezelfde xorg.conf). Maar ik had ergens gelezen dat de xinerama variant van nvidia en de gewone niet goed met elkaar samenwerkten. Vandaar dat ik had geprobeerd deze aan en uit te zetten, maar dat leek geen verschil te maken.
Je zou kunnen proberen om xinerama aan te zetten in je serverlayout, of een andere windows manager te proberen. Metacity bevalt me goed, sawfish werkt ook lekker, maar is vrij zwaar. Kijk zelf wat je wilt.

Je hebt ook maar 1 screen in je serverlayout, waarom is dat?
Een andere windowmanager ga ik niet proberen. Want het zou onder alle 3 goed moeten werken. Normaliter gebruik ik fluxbox, maar ik wil ook KDE en Gnome werkend hebben.

Nouja, hercompileren dan maar met de xinerama flags uit...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Compileren met xinerama flags aan en uit is waarschijnlijk iets anders dan xinerama uit en aanzetten in je config file.
Bij debian is het pakket standaard met xinerama support gecompileerd, je moet het alleen wel nog even in de config aan zetten. Dat bedoelde ik.
En ik zie je probleem niet zo met het proberen van een andere window manager. Je kunt toch zo weer terugswitchen? Of misschien heb je die wel verkeerd gecompileerd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het wat kort door de bocht is om de schuld helemaal bij je huidige X server te leggen.

[ Voor 35% gewijzigd door VROEM! op 18-07-2004 21:17 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
VROEM! schreef op 18 juli 2004 @ 21:13:
Compileren met xinerama flags aan en uit is waarschijnlijk iets anders dan xinerama uit en aanzetten in je config file.
Bij debian is het pakket standaard met xinerama support gecompileerd, je moet het alleen wel nog even in de config aan zetten. Dat bedoelde ik.
En ik zie je probleem niet zo met het proberen van een andere window manager. Je kunt toch zo weer terugswitchen? Of misschien heb je die wel verkeerd gecompileerd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het wat kort door de bocht is om de schuld helemaal bij je huidige X server te leggen.
Ik heb het ook aan en uitgezet in mijn configfile en dat maakte geen verschil. Maar NVIDIA levert een eigen xineramavariant heb ik begrepen die wel per scherm zou kunnen maximizen. Ik heb ook geen problemen met het switchen naar een andere Windowmanager maar ik vind dat het gewoon moet werken. Overigens gebruik ik normaliter Fluxbox en die wil ik ook blijven gebruiken. (onder debian was het verschil dat ik onder Fluxbox wel mijn schermen kon maximizen per scherm en onder Blackbox niet)....Iig, hij is nu aan het recompilen en is morgenochtend klaar, laten we zien.....

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bij KDE moet je qt opnieuw compileren met xinerama support en bij Gnome gtk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 22:51:
Ik heb het ook aan en uitgezet in mijn configfile en dat maakte geen verschil. Maar NVIDIA levert een eigen xineramavariant heb ik begrepen die wel per scherm zou kunnen maximizen.
Nee en ja. Xinerama kan sowieso per scherm maximizen, en de nvidia binary driver implementeert inderdaad de xinerama extensies, maar je window manager zal echt het verschil niet merken of je nvidia driver+xinerama gebruikt of een willekeurige andere driver+xinerama.

Als xinerama niet werkt, is het niet meegecompileerd in de betreffende libraries (die al zijn opgenoemd), maar als je de 'xinerama' USE-flag aan had staan vanaf het begin dan kan dat het niet zijn. Verder kun je het inderdaad in de XF86Config nog aan/uit zetten, en tot slot kun je sommige xinerama-opties configgen in het KDE Control Center (bv. of nieuwe vensters moeten openen in hetzelfde scherm als waar de muispointer is, of op het scherm met de meeste lege ruimte, dat soort dingen).

Verwijderd

Topicstarter
Nee en ja. Xinerama kan sowieso per scherm maximizen, en de nvidia binary driver implementeert inderdaad de xinerama extensies, maar je window manager zal echt het verschil niet merken of je nvidia driver+xinerama gebruikt of een willekeurige andere driver+xinerama.
Ok, ik dacht dat die niet compatibel met elkaar waren.
Als xinerama niet werkt, is het niet meegecompileerd in de betreffende libraries (die al zijn opgenoemd), maar als je de 'xinerama' USE-flag aan had staan vanaf het begin dan kan dat het niet zijn. Verder kun je het inderdaad in de XF86Config nog aan/uit zetten, en tot slot kun je sommige xinerama-opties configgen in het KDE Control Center (bv. of nieuwe vensters moeten openen in hetzelfde scherm als waar de muispointer is, of op het scherm met de meeste lege ruimte, dat soort dingen).
Ik had in het begin de xinerama USE-flag aanstaan, die heb ik later pas uitgezet. Ik heb nu KDE en GNOME hergecompileert maar dat maakt geen verschil. Echter een ding, of ik nu twee devices heb (in mijn config) of 1, en of ik nu 2 screens heb of 1 KDE control center ziet maar een scherm. Hoe zit dit?

• Wilke
Oh wacht, ik zie nu pas dat je 1 nvidia-kaart hebt met 2 schermen er aan. Ik heb dus twee videokaarten, da's wel iets anders.

Bij mij staan er bij de nvidia-driver dus geen opties aan als Twinview e.d., maar ik gebruik een gewone ServeryLayout sectie om xinerama aan te zetten.

Echter, de nvidia driver zou de twinview informatie moeten exporteren alsof je gewoon 2 schermen hebt via xinerama (met andere woorden: de window manager zou het verschil niet moeten merken), tenzij je expliciet opgeeft dat dit niet moet met de nvidia driver optie 'Option "NoTwinViewXineramaInfo" "true" '. De default daarvan moet 'false' zijn.

In ieder geval lijkt me dat je de Xinerama USE-flag gewoon aan moet laten staan, maar waarom het dan precies niet werkt weet ik zo ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt. Dat wordt weer hercompileren ditmaals met de xineramaflags maar weer aan :P....wat dit betreft vind ik debian een stuk pretiger, daar werkte het gewoon

EDIT: Zojuist QT gerecompiled en het werkt :D....heel erg bedankt jullie!...
EDIT: 2, blackbox ook hergecompileerd en alles werkt als een zonnetje

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 23:59 ]

• Wilke
Waarschijnlijk had je dus QT en Blackbox oorspronkelijk al gecompileerd voordat je de 'xinerama' USE-flag had toegevoegd.

Met 'emerge -pv [pakket]' kun je dus zien of bepaalde vlaggen aan/uit staan als je ze nu zou emergen. Maar je kunt daarmee dus *niet* zien hoe de vlaggen stonden toen je het pakket oorspronkelijk installeerde. Als iemand een manier weet om dat te zien zou ik dat best willen weten!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zou op zich wel handig zijn, heb het niet zo gauw kunnen vinden in man emerge....

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beetje offtopic en schop; maar denk ik toch wel interessant voor de mensen die dit wilde weten:

http://forums.gentoo.org/...=203823&highlight=usetool

Met dat programma kan je afaik zien hoe verschillend packahes zokn en welke packages het zijn mbt de USE-flag 'toen' en 'nu'.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1