[Access] queryresultaat achter elkaar als quasi 'group by'

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Het probleem laat zich wat lastig bondig omschrijven, vandaar dat ik ook niet erin geslaagd ben wat te vinden met de search.

Wat wil ik? Ik heb een database met producten. Ieder product is gekoppeld aan bepaalde standaard ingredienten, door een extra tabel (met de weinig inspirerende naam product aan ingredient).

Probleem is nu dat ik die ingeredienten niet netjes met een query op een rijtje wil krijgen, maar achter elkaar. Dus:

code:
1
2
[b]Product[/b]
[small]Met ingredient a, ingredient b[/small]

Dat is een beetje het idee van het rapport dat uiteindelijk moet komen.

Wat ik zelf in gedachten heb is dat ik dit met lastige VBA-code moet makan die eerst de query uitleest, bekijkt uit hoeveel elementen die bestaat om vervolgens dit met een for...next loop of zo te maken.

Maar kan dit niet eenvoudiger??

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Dit moet je niet in de query hoek zoeken, een query is om gegevens op te halen, niet om ze te presenteren.
Wellicht heeft access wel functionaliteit om een 'matrix report' te maken uit een query.

Who is John Galt?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Inderdaad, gewoon netjes sorteren op product, danwel join doen met product als referentie, en dan je access formulier/rapport het laten opmaken.

• TromboneFreakus
GX schreef op 17 juli 2004 @ 22:51:
Inderdaad, gewoon netjes sorteren op product, danwel join doen met product als referentie, en dan je access formulier/rapport het laten opmaken.
OK, dan hernoemen we het probleem wat.

Ik kan wel op een rapport velden gaan plaatsen, maar ik weet niet hoeveel ingredienten er zijn per product (variabel), dus ik kan toch ook niet inschatten hoeveel velden er moeten staan op het rapport, noch hoeveel komma's.

Of mis ik nu iets?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TromboneFreakus schreef op 17 juli 2004 @ 23:00:
[...]

OK, dan hernoemen we het probleem wat.

Ik kan wel op een rapport velden gaan plaatsen, maar ik weet niet hoeveel ingredienten er zijn per product (variabel), dus ik kan toch ook niet inschatten hoeveel velden er moeten staan op het rapport, noch hoeveel komma's.

Of mis ik nu iets?
Ik werk nooit met Access, maar ik kan me voorstellen dat er gewoon methoden zijn om velden aan te maken met VBA. En komma's toevoegen is ook niet moeilijk, gewoon een soort van implode functie maken die je bijvoorbeeld in PHP ook hebt. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Een random aantal textvelden voor een rapport in Access maken lijkt mij niet handig, omdat je eerst het rapport moet openen in design view, dan de textboxes plaatsen, dan opslaan. Daarna is het pas mogelijk het rapport te openen in print preview met je random aantal textboxes. (Bovendien, ook al die je nog zo je best alles net jes af te sluiten (set repRecept=nothing ed.) heeft access dan de neiging vaak te gaan crashen ("memory could not be read" bijvoorbeeld))

Waarom niet , zoals je zelf al zei , een loop door de recordset(clone) en eenvoudig een, weliswaar lange, string in een enkele textbox plaatsen. Lijkt mij de eenvoudigste oplossing.

just my 2 cents

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 23:48:

Waarom niet , zoals je zelf al zei , een loop door de recordset(clone) en eenvoudig een, weliswaar lange, string in een enkele textbox plaatsen. Lijkt mij de eenvoudigste oplossing.

just my 2 cents
Ik dacht al dat het daarop uit zou komen en ga dus maar even prutsen.

Iemand al ervaring met VBA en rapporten, zodat ik even de hint kan krijgen in welke sub/call ik de code voor deze string moet zetten?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:50

Boss

+1 Overgewaardeerd

maak een functie IngredientenBijProduct(ProductID) die dan een recordset met filter doorloopt, en met wat string commando's de boel achter elkaar plakt. Niet heel erg moeilijk. Zet de functie in een module, niet in je rapport.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1