Toon posts:

Computers zien elkaar niet

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

PC1
Windows XP
Lid van werkgroep: "@home"
IP adres 192.168.0.3

PC 2
Windows 2000 server
Domeinnaam: free.net
IP adres 192.168.0.99

Feit is dus dat de pc's elkaar niet zien in netwerkomgeving. Als je bij netwerkomgeving kijkt zie je alleen de eigen werkgroep/domein. De pc's kunnen elkaar dus niet zien en het sharen van files is niet mogelijk.

Vraag:
1. Klopt het dat in bovengenoemde situatie de pc's elkaar niet zien?
2. Hoe kan ik er voorzorgen dat ze elkaar wel zien?
3. Hoe kan ik files sharen zonder iets in de situatie te wijzigen (via een omweg dus)?

Verwijderd

Topicstarter
Allicht heb ik de FAQ eerst gelezen, alleen worden daar de grondbeginselen besproken. ik zoek dus een omweg om toch files te kunnen sharen tussen pc's die op verschillende wekgroepen/domeinen actief zijn.

Verwijderd

Helpt het om \\192.168.0.99 in te tikken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 20:50:
Helpt het om \\192.168.0.99 in te tikken?
Ja bedankt voor de tip. Zou je me ook kunnen vertellen waarom het wel lukt op deze manier en waarom ze elkaar niet zien in netwerkomgeving?

Verwijderd

Een computernaam wordt naar een IP-adres omgezet met broadcasting. De ene computer roept: "Wie o wie is computer Pietje in werkgroep Thuis?". In jouw geval is die er niet. Door zelf het IP adres op te geven omzeil je deze naamresolutie.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 20:55:
[...]

Ja bedankt voor de tip. Zou je me ook kunnen vertellen waarom het wel lukt op deze manier en waarom ze elkaar niet zien in netwerkomgeving?
Geen idee, moeten we er altijd vanuit gaan dat je bestanden shared met het windows protocol voor bestandsdeling?
Zo ja; Heb je de wizard dan wel helemaal uitgevoerd?
En overigens hoe zoek jij de shares? Want zoals het wel lukte lijkt de standaard manier al dan vergemakkelijkt door DNS:

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 20:58:
Een computernaam wordt naar een IP-adres omgezet met broadcasting. De ene computer roept: "Wie o wie is computer Pietje in werkgroep Thuis?". In jouw geval is die er niet. Door zelf het IP adres op te geven omzeil je deze naamresolutie.
Het heeft er dus mee te maken dat de dns instellingen per pc verschillen.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

hele domme opmerking misschien...

bij de IP's invullen had ik onlangs een typo in de subnetmask gemaakt op één van de machines (255.255.254.0 ipv 255.255.255.0) Hierdoor zitten de broadcast op een ander adres en vinden de machines elkaar niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Duur! op 17-07-2004 22:56 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Duur schreef op 17 juli 2004 @ 22:56:
hele domme opmerking misschien...

bij de IP's invullen had ik onlangs een typo in de subnetmask gemaakt op één van de machines (255.255.254.0 ipv 255.255.255.0) Hierdoor zitten de broadcast op een ander adres en vinden de machines elkaar niet...
De machines zien elkaar dus wel, alleen moet je dan keihard het ip adres intikken. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de client pc geen dns server heeft ingevuld.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-05 22:13
Het probleem is dat de pc's niet in dezelfde werkgroep zitten. Dan zouden ze elkaar wel moeten zien.

Verwijderd

Topicstarter
schumacher schreef op 18 juli 2004 @ 18:27:
Het probleem is dat de pc's niet in dezelfde werkgroep zitten. Dan zouden ze elkaar wel moeten zien.
Ik heb dus ook nog een XP client die inlogt op de w2k server. Die dus lid is van het w2k domein en de dns van de server heeft ingevuld staan bij IP settings. En toch ziet ie de server niet in netwerkomgeving. Ook hier geldt weer keihard ip adres \\x.x.x.x intikken werkt wel. Rara hoe kan dit?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wellicht heb je vuurmuren draaien waardoor niet alle pc' reargeren op een broadcast.

Ik zou proberen om wins aan te steken op die 2kserver, dan kan die xp bak daar de info ophalen. Alleen weet ik niet zeker of dat werkt zonder je aan te loggen op het domein.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 18 juli 2004 @ 20:20:
wellicht heb je vuurmuren draaien waardoor niet alle pc' reargeren op een broadcast.

Ik zou proberen om wins aan te steken op die 2kserver, dan kan die xp bak daar de info ophalen. Alleen weet ik niet zeker of dat werkt zonder je aan te loggen op het domein.
Zoals ik zei het intikken van een hard ip adres werkt wel. Dus hoe kan het probleem dan een firewall zijn??? Dan zou dat ook niet werken...

Wat betreft WINS. Zijn er nog anderen die daar een mening over hebben?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 20:55:
Zou je me ook kunnen vertellen waarom het wel lukt op deze manier en waarom ze elkaar niet zien in netwerkomgeving?
Een werkgroep is iets totaal anders dan een domein... ;) Als je dat op wil lossen, moet je de PC in het domein hangen (als de Windows 2000 Server een active directory draait)

Mocht je niet gelijk kunnen joinen in het domein, dan moet je ook je IP-instellingen even controleren... ;)
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 20:10:
Ik heb dus ook nog een XP client die inlogt op de w2k server. Die dus lid is van het w2k domein en de dns van de server heeft ingevuld staan bij IP settings. En toch ziet ie de server niet in netwerkomgeving. Ook hier geldt weer keihard ip adres \\x.x.x.x intikken werkt wel. Rara hoe kan dit?
Ik neem aan, dat je shares hebt aangemaakt? Die moet je volgens mij namelijk wel hebben, wil je elkaar kunnen zien in Netwerkomgeving... Want ik zie zelfs mijn PC in Netwerkomgeving... Als je dat al niet eens ziet, dan kan je dat op een andere PC namelijk ook niet... Schiet me ineens te binnen: bestands en printer deling wel geïnstalleerd? :? Lijkt me wel, doet Windows automagisch geloof ik :9

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2004 23:20 ]

Pagina: 1