Sapphire Atlantis 9800 Pro - Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Blijkbaar mag ik geen nieuw topic openen, dus heb ik dit maar moeten editen. De eerste paar replies zijn dus vrij oud en kan je best negeren.

Nieuw topic (9 augustus): ARTEFACTS

Ik heb tot een maand geleden steeds tevreden geweest met m'n huidige systeem:

Medion Intel P4 2GHz
RAM: 256MB DDR PC266
Videokaart: Geforce MX460
Moederbord: onbekend, vrij verouderd - maximum AGPx4
Power supply: FSP Group Inc, max output: 250W

Meer moet je niet weten voorlopig denk ik, en anders vraag je er maar naar.

Onlangs een extra 512MB RAM toegevoegd, werkt ook zonder enig probleem en zeer tevreden over. En toen heb ik een 9800 Pro geinstalleerd... Een Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB (gecheckt, het is een echte), m'n oude drivers eraf gesmeten en de nieuwste ATi drivers erop gezet.

Op het eerste zicht werkte alles perfect, alleen werd de kaart nogal erg snel warm, en al gauw bemerkte ik artefacts in zowat alle recente games die ik opende. Ik dus snel proberen zoeken wat de oorzaak was maar niets gevonden, en dan maar m'n kaart teruggestuurd (RMA) om op veilig te spelen.

Terug m'n oude MX460 erin gestoken, zelfde procedure wat betreft drivers, oude weg en nieuwe geinstalleerd. Het zag ernaar uit dat de artefacts wegwaren en het probleem dus bij de 9800 Pro lag.

Totdat ik enkele dagen geleden Doom III installeerde. Ineens zie ik terug de artefacts verschijnen, die zwarte streepjes en puntjes, nu en dan op de grafisch waarschijnlijk meest veeleisende plaatsen (vooral als ik met m'n flashlight op donkere plaatsen schijn). Ik heb de artefacts nog nooit ergens anders gezien terwijl ik m'n MX460 gebruikte, dus ik heb er geen flauw idee van wat er aan de hand is.

De artefacts waren wel duidelijk veel prominenter aanwezig toen ik de 9800 pro uitteste, maar dit neemt niet weg dat ik zeer verontrust ben over de artefacts die ik nu zie met m'n oude MX460 die me nog nooit in de steek heeft gelaten.

Ik ben zoiezo van plan om nog extra cooling te installeren, want m'n case wordt nogal snel warm, maar nu is er nog geen sprake van oververhitting en toch zie ik reeds de artefacts.

Ik heb me ook al laten vertellen dat m'n voeding erg laag is, maar voor zover ik heb opgezocht verbruikt mijn MX460 zo goed als niets, en de 9800 pro gaat max tot 53 W als ie op volle toeren draait.

Ik begin zo stilaan de moed te verliezen, dus als je enig idee hebt wat er aan de hand zou kunnen zijn of hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen, help me dan alsjeblief.

Oorspronkelijk Topic (17 juli 2004)
Ik heb me donderdag een Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB aangekocht via een online-winkel, gisteren geinstalleerd en het eerste wat ik merk zijn vierkantjes die overal opduiken als ik een spel opstart. Enkele screenshots:

http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/FarCry0006.jpg

http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/FarCry0007.jpg

Ondertussen al heel wat liggen opzoeken om de oorzaak te vinden en het zou aan m'n koeling liggen die niet goed werkt. Ik dus snel mijn garantie opgezocht en wat staat daar in kleine lettertjes bij, jawel: GEEN garantie op de koeler.

Ik vraag me dan ook af wat ik best kan doen. Ik ga zeker nog eens bellen naar de winkel maar ik denk dat ik naar m'n geld zal kunnen fluiten. De enige oplossing is dus deze kaart herstellen.

Ik heb zelf nog nooit een computeronderdeel geinstalleerd, deze kaart was het eerste, dus een koeling op een videokaart repareren zie ik niet echt zitten. Maar vooraleer ik naar de dichtsbijzijnde PC-winkel stap zou ik graag nog wat meningen horen... ligt het probleem wel degelijk bij m'n koeling of zou het iets anders kunnen zijn? Hoe kan het koelingsprobleem opgelost worden?

Ik heb het BIOS nummer gecheckt en het is wel degelijk een echte "built by ATI card". De kaart warmt inderdaad ook zeer snel op zodra ik een zware game opstart zoals Far Cry.

Mijn pc-specificaties:

< Processor >
Model: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.00GHz
Snelheid: 1.99GHz
Prestatie Rating: PR2192 (geschat)
Type: Standaard
L2 'On-board' Cache: 512kB ECC 'Synchronous' ATC (8-way sectored,
64 byte line grootte)

< Moederbord >
Bus(sen): ISA AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
MP Ondersteuning: 1 CPU(s)
MP APIC: Ja
Systeem BIOS: Award Software International, Inc. 6.00 PG
Moederbord: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD MS-6513
Totaal Geheugen: 767MB DDR-SDRAM

< Chipset 1 >
Model: Intel Corporation 82845MP Brookdale Host-Hub
Interface Bridge (B0-step)
'Front Side Bus' Snelheid: 4x 100MHz (400MHz data rate)
Totaal Geheugen: 768MB DDR-SDRAM
Geheugen Bus Snelheid: 2x 133MHz (266MHz data rate)

< Video Systeem >
Monitor/Panel: Plug en Play-monitor
Adapter: RADEON 9800 PRO
Adapter: RADEON 9800 PRO - Secondary

< Besturingssysteem >
Windows Systeem: Microsoft Windows XP/2002 Home Edition (Win32
x86) 5.01.2600

Video Adapter
Model : RADEON 9800 PRO
Chipset : RADEON 9800 AGP (0x4E48)
RAMDAC : Internal DAC(400MHz)
Video BIOS : 113-A07521-104
VGA Compatibiliteit : Geen
Totaal Geheugen : 128MB (128MB Video) (118MB AGP)
Texture Geheugen : 246MB
Ondersteund DIME Texturing : Ja

AGP Eigenschappen
Versie : 2.00
MS-DOS 'Queue Length' : 80
'FastWrites' Ingeschakeld : Ja
'SideBand' Ingeschakeld : Ja
Data Transfer Modes Ondersteund : 1x 2x 4x
Huidige Data Transfer Rate : 4x

Video BIOS
Datum : 04/01/21
Versie : 5690.P04

Huidige Video Modus
Modus : 1152x864 16M+ WareKleuren (32-bit)
Huidige Refresh Rate : 75Hz
Virtuele Desktop grootte : 1152x864

Video Stuurprogramma
Model : ati2mtag.sys
Versie : 6.14.10.6458
Verwachtte Windows Versie : 4.00
Video Versnelling : Ja
Screen Saver Actief : Geen
Laag Stroom Verbruik Actief : 30 minute(n)
Geen Stroom Verbruik Actief : 30 minute(n)

Uitgebreide Video Instellingen
Animatie Effecten Ingeschakeld : Geen
'Full Windows Drag' Ingeschakeld : Geen
'Font Smoothing' Ingeschakeld : Ja
Hoogcontrast Modus Aan : Geen

Apparaat Modus Characteristieken
Fysieke Gemiddelde Breedte : 360 mm, 14 in
Fysieke Gemiddelde Hoogte : 270 mm, 11 in
Aanbevolen CRT/Panel grootte : 22 in
Horizontale/Verticale Resolutie : 96x96 dpi
'Color Bits/Planes' : 32 / 1 bit(s) pp
Brushes : 4294967295
Pens : 4294967295
Kleuren/Shades : 4294967295
Pixel Breedte/Hoogte/Diameter : 36 / 36 / 51

Stuurprogramma 'Clipping' Eigenschappen
'Can Clip Output to Rectangle' : Ja
'Can Clip Output to Region' : Geen

Stuurprogramma 'Raster' Eigenschappen
Ondersteund 'Banding' : Geen
Ondersteund Lettertypes groter dan 64Kb : Ja
'Can Transfer' Bitmaps : Ja
Ondersteund Bitmaps groter dan 64Kb : Ja
Ondersteund Apparaat Bitmaps : Geen
Ondersteund DIBs : Ja
DIBs op apparaat oppervlakte : Ja
'Flood Fills' : Ja
Ondersteund Windows 2.x : Ja
'Stretch/Compress' Bitmaps : Ja
'Stretch/Compress' DIBs : Ja
Ondersteund 'Scaling' : Geen
'Palette-Based' Apparaat : Geen
Lokaal opslaan van Bitmap : Geen

Stuurprogramma 'Curve' Eigenschappen
Kan 'Circles' Tekenen : Ja
Kan 'Ellipses' Tekenen : Ja
Kan 'Pie Wedges' Tekenen : Ja
Kan 'Chord Arcs' Tekenen : Ja
Kan 'Wide Borders' Tekenen : Ja
Kan 'Styled Borders' Tekenen : Ja
Kan 'Wide, Styled Borders' Tekenen : Ja
Kan 'Rounded Rectangles' Tekenen : Ja
Kan 'Interiors' Tekenen : Ja

Stuurprogramma 'Line' Eigenschappen
Kan 'Polylines' Tekenen : Ja
Kan 'Styled Lines' Tekenen : Ja
Kan 'Wide Lines' Tekenen : Ja
Kan 'Wide, Styled Lines' Tekenen : Ja
Kan 'Markers' Tekenen : Ja
Kan 'Polymarkers' Tekenen : Ja

Stuurprogramma 'Polygonal' Eigenschappen
Kan 'Alternate-fill Polygons' Tekenen : Ja
Kan 'Winding-fill' Polygons Tekenen : Ja
Kan 'Rectangles' Tekenen : Ja
Kan 'Scan Lines' Tekenen : Ja
Kan 'Wide Borders' Tekenen : Ja
Kan 'Styled Borders' Tekenen : Ja
Kan 'Wide, Styled Borders' Tekenen : Ja

Stuurprogramma 'Text' Eigenschappen
Ondersteund 'Stroke Clip' Precisie : Ja
Ondersteund 'Stroke Output' Precisie : Ja
Ondersteund Character 'Output' Precisie : Ja
Ondersteund 90° Character Rotatie : Geen
Ondersteund 'Any Angle' Character Rotatie : Geen
Ondersteund 'Independent X-Y Scaling' : Geen
Ondersteund 'Doubled Character' voor 'Scaling' : Geen
Ondersteund 'Integer Multiples' voor 'Scaling' : Geen
'Any Multiples' voor 'Exact Scaling' : Geen
Kan 'Dubbel-Weighted' Characters Tekenen : Geen
Kan Schuindrukken : Geen
Kan Onderstrepen : Ja
Kan 'Strikeouts' Tekenen : Ja
Kan Raster Lettertypes Tekenen : Ja
Kan Vector Lettertypes Tekenen : Ja
Kan niet scrollen bij gebruik van BitBlt : Geen

[ Voor 53% gewijzigd door Sfinx- op 09-08-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het lijkt me eerder dat de videokaart gewoon brak is (core / geheugen), en dan is er niets aan te maken. En sowieso hoort zo'n ding een tijd te werken, dus melden dat er op de koeler geen garantie zit slaat nergens op.

Neem gewoon contact op met die winkel en waarschijnlijk zal je kaart omgeruild worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
checkerboards, die komen voor bij het modden van een 9500 naar 9700 en 9800se naar pro. Ik denk dat je een kaart hebt gekregen met een defecte pipeline, of defect geheugen.
Retour met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasberry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2021
ik zelf heb ongeveer ook zo'n zelfde verhaal. mijn sappire 9800 pro doet het na een maand helemaal niet meer.
ik heb alleen fabrieks garantie (de winkel waar ik hem gekocht heb bestaat niet meer :( ). maar waar moet ik dan miijn kaartje naar toe sturen (in nederland) :? . op de sapphire site staat geen adres in nederland.

ik hoop dat iemand weet hoe dat moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08 12:25
kaasberry schreef op 18 juli 2004 @ 03:18:
ik zelf heb ongeveer ook zo'n zelfde verhaal. mijn sappire 9800 pro doet het na een maand helemaal niet meer.
ik heb alleen fabrieks garantie (de winkel waar ik hem gekocht heb bestaat niet meer :( ). maar waar moet ik dan miijn kaartje naar toe sturen (in nederland) :? . op de sapphire site staat geen adres in nederland.

ik hoop dat iemand weet hoe dat moet
Even mailen naar Sapphire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is echt onzin dat er geen garantie op de koeler zou zitten. Als jij iets besteld moet het gewoon goed zijn, en als meteen al (of binnen een jaar) blijkt dat de koeler of wat dan ook niet goed werkt dan hoort dat gewoon onder garantie gerepareerd/vervangen te worden.

Maar aangezien je de kaart bij een online shop hebt gekocht zou je hem gewoon weer netjes in kunnen pakken en retour te sturen met de melding dat ie je niet bevalt en geld terug wilt. Daar heb je nl. recht op als je iets online koopt (binnen 8 dagen geloof ik).
Maar ik denk dat het zo ver niet hoeft te komen en dat de shop je uit zichzelf wel een nieuwe kaart opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
9800 Pro is ondertussen opgestuurd & in onderhoud, zodra ik meer info heb laat ik het weten, maar ondertussen zit ik met een ander probleem, dat er misschien wel mee te maken heeft:

Nieuw topic: ARTEFACTS

Ik heb tot een maand geleden steeds tevreden geweest met m'n huidige systeem:

Medion Intel P4 2GHz
RAM: 256MB DDR PC266
Videokaart: Geforce MX460
Moederbord: onbekend, vrij verouderd - maximum AGPx4
Power supply: FSP Group Inc, max output: 250W

Meer moet je niet weten voorlopig denk ik, en anders vraag je er maar naar.

Onlangs een extra 512MB RAM toegevoegd, werkt ook zonder enig probleem en zeer tevreden over. En toen heb ik een 9800 Pro geinstalleerd... Een Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB (gecheckt, het is een echte), m'n oude drivers eraf gesmeten en de nieuwste ATi drivers erop gezet.

Op het eerste zicht werkte alles perfect, alleen werd de kaart nogal erg snel warm, en al gauw bemerkte ik artefacts in zowat alle recente games die ik opende. Ik dus snel proberen zoeken wat de oorzaak was maar niets gevonden, en dan maar m'n kaart teruggestuurd (RMA) om op veilig te spelen.

Terug m'n oude MX460 erin gestoken, zelfde procedure wat betreft drivers, oude weg en nieuwe geinstalleerd. Het zag ernaar uit dat de artefacts wegwaren en het probleem dus bij de 9800 Pro lag.

Totdat ik enkele dagen geleden Doom III installeerde. Ineens zie ik terug de artefacts verschijnen, die zwarte streepjes en puntjes, nu en dan op de grafisch waarschijnlijk meest veeleisende plaatsen (vooral als ik met m'n flashlight op donkere plaatsen schijn). Ik heb de artefacts nog nooit ergens anders gezien terwijl ik m'n MX460 gebruikte, dus ik heb er geen flauw idee van wat er aan de hand is.

De artefacts waren wel duidelijk veel prominenter aanwezig toen ik de 9800 pro uitteste, maar dit neemt niet weg dat ik zeer verontrust ben over de artefacts die ik nu zie met m'n oude MX460 die me nog nooit in de steek heeft gelaten.

Ik ben zoiezo van plan om nog extra cooling te installeren, want m'n case wordt nogal snel warm, maar nu is er nog geen sprake van oververhitting en toch zie ik reeds de artefacts.

Ik heb me ook al laten vertellen dat m'n voeding erg laag is, maar voor zover ik heb opgezocht verbruikt mijn MX460 zo goed als niets, en de 9800 pro gaat max tot 53 W als ie op volle toeren draait.

Ik begin zo stilaan de moed te verliezen, dus als je enig idee hebt wat er aan de hand zou kunnen zijn of hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen, help me dan alsjeblief.

Replies uit het oorspronkelijke topic dat nu gesloten is:

benx :)
zou een warmte probleem kunnen zijn met die mooie weer, probeer eens te spelen met je kast open.
Sfinx-
Doe ik reeds :)

En zoals ik al zei, m'n kaart voelt nu helemaal niet warm aan.
Turkish
Het is altijd aan te raden om bij een installatie van een ander merk videokaart een nieuwe install te doen, maar dat terzijde. Je probleem lijkt mij eerder voeding cooling gerelateerd.
Koeling kan je makkelijk controleren door er een tafelventilator op je open kast te richten. Echter je voeding is anders, bekijk je voltlijnen en de afwijking. Ik ken het merk namelijk niet van die van jou, maar 250 lijkt me vrij weinig ;)
Nick The Heazk
Je wil toch niet zeggen dat je Doom III met dat systeem wil draaien?
iig alle settings op LOW zetten eerst, als het dan nog niet werkt ligt het gewoon aan je systeem. een MX460 gaat Doom III heus niet meer draaien hoor. Als ik me niet vergis is dat een DX7.0 kaartje (of nog lager?) dus de nieuwste DX9.0 FX kunnen dan mogelijk niet goed worden weergegeven (flashlight bv.).
Aspje
Doom 3 = OpenGL =! DirectX

[ Voor 21% gewijzigd door Sfinx- op 09-08-2004 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Doom III ondersteunt een reeks 64MB videokaarten waaronder de MX4-reeks. Ik was niet van plan om deze game met m'n MX460 te spelen maar voorlopig heb ik geen keus aangezien ik m'n recent gekochte 9800 Pro teruggestuurd heb om te laten nakijken. Ik hoop zo snel mogelijk dit probleem op te lossen om dan de 9800 Pro veilig te kunnen installeren.

Ik vind trouwens dat het er nog erg goed uitziet, en het spel draait perfect. Kheb natuurlijk wel alles op Low moeten zetten, maar dan nog ziet het er leuk uit op een resolutie van 1152x864. Waarschijnlijk omdat m'n kaart geoptimaliseerd is voor OpenGL, Far Cry zag er heel wat minder uit.

Effe een paar screenshotjes (merk trouwens op dat ik de artefacts niet kan vastleggen via een screenshot):

Afbeeldingslocatie: http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/doomIII/shot00001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/doomIII/shot00008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/doomIII/shot00009.jpg

Zoals je ziet helemaal niet onaardig. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds niet weet hoe ik aan die artefacts kom.

Turkish, ik ben er 90% van overtuigd dat het niet aan m'n cooling ligt, toch zeker niet voor de MX460. Ik zal je tip eens proberen. Wat bedoel je juist ivm voltlijnen enzo? Ik ken er echt niet veel van dus je zal wat specifieker moeten zijn. Er staat hier het een en het ander op de buitenkant van m'n voeding, als je wilt kan ik dat effe overtypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwestie van mogelijke oorzaken elimineren. Het feit dat beide videokaarten artefacten vertonen is wel een heel sterke aanwijzing dat het aan een ander onderdeel ligt (bijv. de voeding). Het probleem van de checkers bij defecte pijpline ziet er anders uit (grotere blokken, believe me: I know...)
Wat je dus moet doen is die 9800Pro in een ander systeem testen.
De voeding lijkt een voor de hand liggende oorzaak, dus je kunt ook een andere (krachtigere!) voeding proberen in je eigen systeem.
Het goede nieuws is dus dat het waarschijnlijk niet aan je videokaart ligt. (Maar het slechte nieuws....)
Suc6 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Sfinx- schreef op 09 augustus 2004 @ 11:12:
Turkish, ik ben er 90% van overtuigd dat het niet aan m'n cooling ligt, toch zeker niet voor de MX460. Ik zal je tip eens proberen. Wat bedoel je juist ivm voltlijnen enzo? Ik ken er echt niet veel van dus je zal wat specifieker moeten zijn. Er staat hier het een en het ander op de buitenkant van m'n voeding, als je wilt kan ik dat effe overtypen.
Het gaat erom of je voeding de extra belasting van je gpu in zware applicaties (waarna je het meeste power nodig hebt) ook daadwerkelijk kan leveren. Je hebt niet veel aan de waarden die op het stickertje van je voeding staan.
Kijk liever in je BIOS of via MBM wat de werkelijke waarden van je lijnen (dus +3,3 +5 en +12 volt) zijn en kijk of die niet al te veel afwijken, grofweg niet meer dan 5% +/-

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Dus deze artefacten zijn geen gevolg van een gebroken pipeline of zo.

Goed, dan zit er nog maar een ding op en dat is mijn voeding vervangen. Kheb dit nog niet verteld maar onlangs heeft mijn behuizing eens volledig onder stroom gestaan, en ik weet nog steeds niet wat de oorzaak ervan was. Ik had toen wel nog niet lang geleden terug mijn MX460 geinstalleerd, maar ik vond nergens een slecht contact of een contact tussen een stroomdraad en de behuizing. Gelukkig is het probleem vanzelf opgelost, na een paar uurtjes later terug op te starten was het ineens verdwenen.

Oh en dit klinkt waarschijnlijk erg noobish maar waar kan ik ergens die voltage waarden opzoeken? Ik weet dat als je bij het opstarten op F1 duwt je in zo'n onduidelijk uitziend overzicht komt dat BIOS genoemd wordt maar daar vind ik het zo niet onmiddelijk terug. Je kan enkel dingen op aan of af zetten, zo lijkt het.

Misschien dat dit ook een teken is van een defecte of niet optimaal functionerende voeding. Een ding is zeker, m'n 9800 pro zal me heel wat meer kosten dan de 230 die ik er voor betaald heb :/

[ Voor 17% gewijzigd door Sfinx- op 09-08-2004 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik dit lees is het eerste wat ik denk een voeding.. Als ie niet genoeg stroom krijgt zal hij zeker instabiel worden en 250w is wel heel weinig :) voor pro is 350 wel aan te raden.

Maar ik zou als ik jouw was even verder kijken en op een voeding van 400+-watt zetten dat je net even wat meer over hebt... want alles eist steeds meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 04:13:
Zoals ik dit lees is het eerste wat ik denk een voeding.. Als ie niet genoeg stroom krijgt zal hij zeker instabiel worden en 250w is wel heel weinig :) voor pro is 350 wel aan te raden.

Maar ik zou als ik jouw was even verder kijken en op een voeding van 400+-watt zetten dat je net even wat meer over hebt... want alles eist steeds meer
En koop ook geen budgetvoeding (Q-tec en dergellijke) maar gewoon een goede en degelijke (Thermaltake, Aopen, Antec etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Ok, erg bedankt! Dan ga ik nu op zoek naar het "voedings"-gedeelte van GoT, hehe. In de hoop dat dit m'n probleem oplost.
Pagina: 1