S-ata hdd master + oude ata hdd (slave?) werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb een nieuwe pc met daarin een maxtor s-ata 80G als master schijf. Nu heb ik uit mijn oude pc nog een oude Maxtor 5400rpm 20G hdd, hierop staan een aantal Gigabytes aan info die ik wil overzetten op mijn nieuwe hdd. Ik sluit deze disk dan gewoon aan op het mobo (MSI K8T NEO FSR) maar als ik de pc dan opstart verschijnt er, op het moment dat het windows XP laadscherm zou moeten verschijnen, een zwart scherm met enkel een knipperend streepje (en dan gebuert er niks meer). Als ik mn pc opstart met alleen de s-ata hdd erin dan start hij zonder problemen op.
Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe ik het kan oplossen?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bootvolgorde in de BIOS veranderen.

SCSI als eerste, voor HDD....

Waarschijnlijk gaat ie nu eerst naar IDE drives kijken voor het mobo naar de SATA drives gaan kijken. Omdat er geen IDE hdd was, kwam ie terecht bij de SATA schijf.

Op de meeste mobo's wordt het in de bios standaard aangeduid met SCSI, maar als er SATA in de bios staat, dan moet je uiteraard die kiezen

[ Voor 70% gewijzigd door Hann1BaL op 17-07-2004 18:56 ]

• UltraR-pc
Hann1BaL schreef op 17 juli 2004 @ 18:55:
bootvolgorde in de BIOS veranderen.

SCSI als eerste, voor HDD....

Waarschijnlijk gaat ie nu eerst naar IDE drives kijken voor het mobo naar de SATA drives gaan kijken. Omdat er geen IDE hdd was, kwam ie terecht bij de SATA schijf.

Op de meeste mobo's wordt het in de bios standaard aangeduid met SCSI, maar als er SATA in de bios staat, dan moet je uiteraard die kiezen
Blijft mn s-ata schijf dan wel de master? Daar staat namelijk mn OS op.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

UltraR-pc schreef op 17 juli 2004 @ 18:56:
[...]

Blijft mn s-ata schijf dan wel de master? Daar staat namelijk mn OS op.
ja hoor. er verandert voor de rest niets. Waarschijnlijk is de andere HDD ook master (op de IDE controller..)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yep, je SATA kan gewoon blijven staan. Wat Hann1Bal zegt...je oude HDD staat ook als master ingesteld. Maar als je je bootvolgorde verandert naar 1) SATA 2) PATA dan zou dat moeten werken.
Ook kun je even proberen om je oude hdd als slave te jumperen...dat zou nog beter moeten werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 21:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

The_Eagle schreef op 17 juli 2004 @ 19:12:
Yep, je SATA kan gewoon blijven staan. Wat Hann1Bal zegt...je oude HDD staat ook als master ingesteld. Maar als je je bootvolgorde verandert naar 1) SATA 2) PATA dan zou dat moeten werken.
Ook kun je even proberen om je oude hdd als slave te jumperen...dat zou nog beter moeten werken :)
nee hoor, een pc kan ook opstarten van een slave-drive :)

Zolang de image maar bootable is maakt het master/slave verhaal niets uit namelijk. Je zou wel middels een sata->ide converter de nieuwe schijf als master op de ide en dan de oude als slave erachter kunnen zetten zodat hij van de nieuwe opstart, maar dat is ietwat overdone wanneer je het ook zo in de bios kunt instellen :)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• UltraR-pc
Het was idd dat IDE als eerste werd geboot, ook al stond de s-ata op master en de IDE op slave. Ik hoefde alleen even de s-ata als eerste bootdisk in de bios in te stellen en nu werkt hij vlekkeloos. Bedankt allemaal.

Verwijderd

S-ATA kent niet meer een master-slave principe, d'r kan immers maar één schijf op een kanaal. Als er gek genoeg een jumper daarvoor opzit is het een schijf met een bridge-chip. Maar die jumper is dan nutteloos.

• UltraR-pc
Ik bedoel dat ze als slave en master stonden ingesteld in de bios maar dat dat dus niet uitmaakt als in de bios IDE als eerste boot-schijf staat ingesteld. BIJ het gebruik van een s-ata en een IDE schijf in 1 systeem maakt de master / slave opstelling niks meer uit, het gaat er dan om dat je in de bios insteld van welke schijf er als eerste wordt geboot.
Pagina: 1