Toon posts:

Computer reageert na een tijdje traag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk 2 problemen. Ik heb ze beide proberen te zoeken hier @ Got maar ook @ google, maar ik heb niets gevonden, of ik zoek op verkeerde trefwoorden.

specs:

AMD Athlon xp 2600+ ( 1 jaar oud )
2x 256 MB DDR TwinMOS Ch-5 ( 6 maanden oud )
Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 ( 1 jaar oud )
Radeon 9000 Pro II 128 MB DDR ( 2 jaar oud )
160 Hitachi @ 7200 rpm 8m cache @ IDE @ UDMA 5 ( net nieuw )
Hauppauge WinTV-GO-FM ( 4/5 jaar oud )
Chieftec 360 Watt voeding ( 1 jaar oud )

Probleem 1 :

Ik draai op mijn computer een ftp-server ( gewoon voor op lans ) met een beetje files ( freeware ), en ook met beetje game zooi ( configs, screenies, updates, maps ). Alleen zodra iemand begint te leechen gaat m'n hele pc traag. Dit is natuurlijk wel logisch, maar m'n pc wordt zo traag dat het niet meer logisch wordt. Wat kan hier de oorzaak van zijn.

Geprobeert:

- Format c:
- Ntfs / Fat32
- Verschillende ftp-programma's
- Gezocht op spyware
- Gezocht op virussen
- Nieuwe HD met meer cache
- Drivers voor IDE ( ofzo iets :))
- Windows update

Maar wat ik het vage vind, dit probleem had ik niet op m'n oude p2 400 met 256 mb geheugen. Verder heb ik Windows XP SP 1 ( legaal tuurlijk ).

Verder heb ik dit ook als ik bv m'n hd aan het scannen ben. En dit had ik ook niet met m'n oude pc.

Probleem 2:

Tja ik denk dat het aan hetzelfde ligt als probleem 1, maar de vraag is waar het aan ligt :)

Het probleem is, dat als ik m'n pc in het begin opstart issie lekker snel, maar als ik hem een tijdje niet gebruik ( 2 uurtjes ), en ik laat hem gewoon draaien, dan is mijn windows zeer traag. En reageert alles traag, natuurlijk gebeurd het als je je pc langer aan hebt staan. ( kheb hem normaal 24/7 aan staan ) Maar met mijn oude pc had ik dit probleem niet. Wat ik heg geprobeert zie je hierboven.

Tja, om eerlijk te zijn vind ik mijn p2 400 nog fijner desktoppen dan deze pc.

Mods, als dit topic in verkeerde fora staat moet je hem maar moven, maar ik wist niet waar ik hem moest plaatsen. En misschien moet ik deze vragen anders wel appart stellen ( maar anders ziet het eruit als spam ). Als ik iets fout doe, zeg het maar.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hoe is je IDE configuratie?

voor de beste prestatie zet je je CDROM / DVDROM op "slave" en je HDD op master, en hang je ze ook op die manier op de kabel

code:
1
MOBO--------Slave----MASTER|  Geloof ik, pin me er niet op vast

[ Voor 5% gewijzigd door Bertus op 17-07-2004 19:43 ]

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Probeer is een defragmentatie...
En haal alle zooi van de pc af die je niet gebruikt...
Wil het nog niet...dan zit het denk ik in de ram....

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Probleem 1: wat voor netwerkkaart gebruik je? Sommige slurpen erg veel CPU als ze worden belast.

Probleem 2: Spyware? Kijk zowiezo eens in de taskmanager wat er gaande is qua cpu en geheugen gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
@notsomad

Dom van me om vergeten erbij te zetten hoe ik het heb. Ik heb nu tijdelijk alleen 1 hd eraan, die op master staat. En die is op primary channel aangesloten.

@Lord_Niels

Defrag gedaan, en format al gedaan. En aan het ram lijkt me sterk. M'n p2 400 met 256 Ram ( pc 100 ) kon het wel aan, en deze pc niet :|

@wokkie15620

Mmm, bij probleem 1, dat kan heel goed ja. Ik gebruik lan wat ik onboard heb ( dual lan ). En dan die van van 3Com.

Bij probleem 2, spyware is het zeker niet. Ik draai ad-aware elke dag, en check ook steeds op updates.

Verder heb ik ff screenshot gemaakt van tasktmanager :

Afbeeldingslocatie: http://hosting.ambience.nl/lam-lan/freek/Overige/task.JPG

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 21:40
Als je er zeker van bent dat het geen software probleem is, moet je het toch in je hardware gaan zoeken.
Draai memtest86 om je geheugen te testen, en probeer zoveel mogelijk hardware waarmee je zonder kan te verwijderen.
Ik heb ook een A7N8X rev2, waarmee ik de grootste problemen heb gehad met een TV kaart. Gooi dat ding er in iedergeval ff uit om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ow, mjah ik heb er ook een tv kaart in zitten, alleen hoezo zou dat zoveel problemen kunnen geven ? Ik had alleen bij m'n p2 400 er problemen mee ( namelijk conflicten met andere pci kaarten ).

M'n geheugen is helemaal goed, dus daar ligt het niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop mijn topic ff weer omhoog.

Zojuist ook m'n zus is een film van m'n server aan't leechen, ik zit op postbank ( wil ff geld overmaken ). En ik start mozilla op. Het duurde wel 20 seconden ofzo.

Met netwerkkaart, zou dit ook helpen als ik de apps van 3com zou installeren ? ( apps voor netwerkkaart zo'n assitant etc. )

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 16:59
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:23:

Zojuist ook m'n zus is een film van m'n server aan't leechen, ik zit op postbank ( wil ff geld overmaken ). En ik start mozilla op. Het duurde wel 20 seconden ofzo.

Met netwerkkaart, zou dit ook helpen als ik de apps van 3com zou installeren ? ( apps voor netwerkkaart zo'n assitant etc. )
ik denk niet dat het helpt als je de 3com apps installeert.

een film via een lan sturen is een nogal intensiefe bezigheid voor je harde schijf en aangezien je ook zegt last te hebben van een trage pc tijdens het scannen van je hd, zou ik is in je hardware manager kijken op je ide controller's primary en secondary kanalen of dma (direct memory access) wel aan staat. voor zover ik weet staat dit altijd standaard aan maar het zou ook op pio (programmed input/output) kunnen staan.
het verschil is dat met dma je hardware direct met je hd kan communiceren en met pio allemaal via de cpu gaat (beetje globaal uitgelegt.. of het technisch geheel correct is weet ik niet en beweer ik niet)

ik weet uit ervaring dat bestanden versturen over een 100mbit lan op pio je pc nogal kan vertragen 8)7

Verwijderd

Topicstarter
In m'n startpost staat dat ik udma 5 gebruik ( ata 100 ). Ik heb ook een ata 100 hd.

Zoals dit :

Afbeeldingslocatie: http://hosting.ambience.nl/lam-lan/freek/Overige/hd-settings.JPG

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

In je proceslijst zie ik Norton staan. Kun je eens testen of je nog steeds last hebt als het uit staat? Norton (vooral 2004) staat erom bekend dat het nogal resource intensief kan zijn.

Localhost is where the heart is

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:28
SilentStorm schreef op 19 juli 2004 @ 09:10:
In je proceslijst zie ik Norton staan. Kun je eens testen of je nog steeds last hebt als het uit staat? Norton (vooral 2004) staat erom bekend dat het nogal resource intensief kan zijn.
Je bent me net voor, maar dit kan heel goed zo zijn. Ik draai ook NAV (weliswaar 2002) en NIS, maar die vreten resources, ook tijdens transfers!

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 00:23:

Ik had dat ook, dat als iemand een film van mijn computer download dan vertraagde het. Toen had ik wel maar 512mb ram en alleen een 200gb schijf.
Nu met de upgrade naar 1GB en een raptor harde schijf, merk ik er niet veel meer van. Ik dacht dat het normaal was, want de harde schijf moet dan nogal werken en dat is juist de traagste van je hele setup.
Wat voor harde schijf had je in je p2 en hoeveel?

Verwijderd

Topicstarter
In m'n p2 had ik zo'n heethoofd van een maxtor :

Maxtor 40 Gig @ 7200 rpm @ 2mb

En dan had ik nog zo'n oude, die veel kabaal maakt ( is denk ik wel bekend bij jullie ? )

Edit: daar had ik tevens ook nav op draaien ( 2002 ), en daar deed m'n hele pc niet traag.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 09:34 ]

• pisart
  • Niet online
Dus je had 2 harde schijven en de data zat niet op de harde schijf waar windows opzat?

Verwijderd

Topicstarter
Nee die maxtor heb ik weg gedaan. Ik heb 1 hd en daar staat ook m'n windows op.

Edit: reactie op hieronder. Nee ik had daar alleen toen die maxtor in.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 09:40 ]

• pisart
  • Niet online
Ik bedoel in je p2?

Edit: Hmm, dan weet ik het niet. :P

[ Voor 52% gewijzigd door pisart op 19-07-2004 09:47 ]

Pagina: 1