Ik zat net het faq door te lezen over raid enz... echter 1 ding ontbrak... ( of ik heb er overheen gelezn
) Maar ik vroeg me af als je met Jbod 2 harde schijven van 200 GB aan elkaar maakt, en er dus 1 effectieve 400 gb schijf van maakt.... of als er 1 van de schijven overlijd, de andere schijf ook onbruikbaar is...
Verwijderd
tuurlijk is die niet onbruikbaar, er gebeurt niets mee. de data is natuurlijk wel onbruikbaar
is JBOD dan niet gewoon kansloos? want dan lijkt het gewoon op raid 0 zonder de optimalisatie van je hardeschijf...
Het heeft gewoon als voordeel dat het als 1 schijf gezien wordt in plaats van 2, zodat je een C: van 400GB kan hebben in windowsXeo schreef op 17 juli 2004 @ 18:03:
is JBOD dan niet gewoon kansloos? want dan lijkt het gewoon op raid 0 zonder de optimalisatie van je hardeschijf...![]()
Je kunt met een halve JBOD nog redelijk recoveren, omdat ze gewoon achterelkaar geplaatst worden. Op het moment dat disk 1 doodgaat, ben je een groot deel kwijt en ben je gezegend als je wat troep terug kunt halen mbv recoverytools. Als disk 2 doodgaat, heb je gewoon alles wat op disk 1 stond nog, inclusief FAT.
Het probleem met RAID-0 is dat alle files in stukjes gehakt worden en over 2 disks verspreid worden. Als dan 1 disk uitvalt, heb je helemaal nix meer.
Het probleem met RAID-0 is dat alle files in stukjes gehakt worden en over 2 disks verspreid worden. Als dan 1 disk uitvalt, heb je helemaal nix meer.
Even wat terminologie rechtzetten :
JBOD staat voor "Just a Bunch Of Disks", en wordt gebruikt om disk-arrays zonder intelligentie te onderscheiden van disk-arrays met ingebouwde raid-mogelijkheden.
Wat de TS hier bedoelt is een "concat" (er bestaan veel meer termen voor), de capaciteit van 2 of meer schijven wordt achter elkaar geplakt. Het mist dus zowel de snelheids-verhoging van een RAID-0 (waarbij opeenvoldende clusters van disk-blokken op verschillende disks liggen), als de veiligheid van "echte" raid-oplossingen (wat RAID-0 niet is), waarbij het uitvallen van een schijf uit de set geen verlies van data oplevert.
JBOD staat voor "Just a Bunch Of Disks", en wordt gebruikt om disk-arrays zonder intelligentie te onderscheiden van disk-arrays met ingebouwde raid-mogelijkheden.
Wat de TS hier bedoelt is een "concat" (er bestaan veel meer termen voor), de capaciteit van 2 of meer schijven wordt achter elkaar geplakt. Het mist dus zowel de snelheids-verhoging van een RAID-0 (waarbij opeenvoldende clusters van disk-blokken op verschillende disks liggen), als de veiligheid van "echte" raid-oplossingen (wat RAID-0 niet is), waarbij het uitvallen van een schijf uit de set geen verlies van data oplevert.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Voorzover de RAID FAQVelen denken dat Spanning ook onder RAID valt, maar het tegendeel is waar. Spanning is zo ongeveer het tegengestelde van meerdere partities op één harde schijf: één partitie bestaande uit meerdere harde schijven. De manier van het lezen en schrijven van de data blijft onveranderd; er treedt dus geen mirroring, striping en parity check op. Wanneer de eerste harde schijf is volgeschreven, dan wordt er simpelweg aan de volgende harde schijf begonnen en ga zo voorts. Spanning wordt overigens ook weleens JBOD genoemd: Just a Bunch Of Disks.
ARME AOW’er
Ik neem aan dat dit deel van diezelfde FAQ ook hiervoor van toepassing is.
De data op de kapotte HD ben je i.i.g. kwijt.Mijn RAID array is broken, hoe red ik de data?
Hier staat een stukje over in OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gaande data terug?.
Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn, kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.
ARME AOW’er
Jup
En de data op de gezonde HDD houd je gewoon. Aangezien het om JBOD/Spanning gaat, dan is alle data die op die ene gezonde schijf gewoon bruikbaar
Bij RAID0 wordt de data zogezegd in tweeen gesplitst en om de schijven verdeeld. Wanneer een schijf kapot gaat, dan is de andere helft van de data op de gezonde schijf onbruikbaar. Logisch toch? 
Maar ik zou hem niet 'veilig' noemen. Immers, je hebt nog altijd geen redundantie. Of je moet daarnaast ook prima backups maken
Maar ik zou hem niet 'veilig' noemen. Immers, je hebt nog altijd geen redundantie. Of je moet daarnaast ook prima backups maken
[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 17-07-2004 23:16 ]
voor zover ik weet is JBOD een modus waarin schijven juist los van elkaar blijven?
Als in: je RAID als domme ATA/SCSI controller gebruiken?
Pas als je gaat spannen heb je weer 1 volume
Dat is niet waar: JBOD == Just a Bunch Of Disks == Spanning
Zie dus de RAID FAQ.
[google=jbod]
[google=jbod]
[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 17-07-2004 23:20 ]
Verwijderd
goochelen op JBOD:
Just a Bunch Of Disks Used to refer to hard disks that aren't configured according to RAID -- a subsystem of disk drives that improves performance and fault tolerance.
M.a.w Geen Raid of spanning, maar je kaart als multifunctie-interface gebruiken
ow Raid 0 en 1 hangen aan je cpu en zijn vooral algoritmegegoogel.
kan meestal softwarematig al
is dus niet een speciale kaart nodig.
pas bij exotischere Raid-vormen praat je over chippies op je kaart die verkeersagent spelen.
Just a Bunch Of Disks Used to refer to hard disks that aren't configured according to RAID -- a subsystem of disk drives that improves performance and fault tolerance.
M.a.w Geen Raid of spanning, maar je kaart als multifunctie-interface gebruiken
ow Raid 0 en 1 hangen aan je cpu en zijn vooral algoritmegegoogel.
kan meestal softwarematig al
is dus niet een speciale kaart nodig.
pas bij exotischere Raid-vormen praat je over chippies op je kaart die verkeersagent spelen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 23:37 ]
aanvulling (googlen op 'what is jbod'):
), gewoon een domme controller met harddisks los dus
als in: geen spannende dingen (hihi woordgrapjeAn HP-UX term meaning Just a Bunch Of Disks. - really. A collection of individual hard disks connected to a single SCSI controller.
www.tunza.com/books/hpux/gloss1.html
[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 17-07-2004 23:37 ]
Ergo: JBOD = non-RAID schijvenarray aan een RAID controller = spanning 
Hier en daar staan wel een hoop foute uitleg, zoals Hunterpro al heeft gevonden. Meerendeels spreken de googleresultaten wel voor zich
Anders downloaden we even de manuals van alle RAID controllers die JBOD ondersteunen en kijken we daarin wat JBOD inhoudt
Hier en daar staan wel een hoop foute uitleg, zoals Hunterpro al heeft gevonden. Meerendeels spreken de googleresultaten wel voor zich
Anders downloaden we even de manuals van alle RAID controllers die JBOD ondersteunen en kijken we daarin wat JBOD inhoudt
[ Voor 74% gewijzigd door BalusC op 18-07-2004 08:19 ]
Pagina: 1