[NFS] Remote home dir's, geen listing

Pagina: 1
Acties:

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 16:16
Ik heb een server met daarop een NFSv3 daemon en een aantal home directories.
Die home directories wil ik mounten op een 2e machine, zodat de gebruikers (waarvan de UID's en GID's overeen komen met die van de NFS server) als home dir, de home dir op de NFS server gebruiken.

NFS server (192.168.1.2):
/etc/exports
code:
1
/home 192.168.1.1(rw)

NFS client (192.168.1.1):
/etc/fstab
code:
1
192.168.1.2:/home     /home         nfs     rw,hard,intr           0        0

Wat nu het geval is; ik zie wel alle user dir's onder /home staan, maar als ik er probeer te openen (als root) dan is die dir vervolgens leeg :?

Hoe los ik dit op?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Krijg je als een andere user dan root ook niks? Bijvoorbeeld als de user waar de homedir van is?

• Tomaat
verhip, dat werkt idd wel. :)

maar als ik probeer die user dir (/home/gebruiker/public_html) op te vragen in de browser krijg ik een 'permission denied'...

Verwijderd

als root is het normaal dat je niets krijgt, zie dat maar als een soort beveiliging (die je overigens uit kunt zetten door bij de opties no_root_squash te zetten). Als gewone user zou het moeten werken, als de userid's overeenkomen...

Verwijderd

Tomaat schreef op 17 juli 2004 @ 16:19:
verhip, dat werkt idd wel. :)

maar als ik probeer die user dir (/home/gebruiker/public_html) op te vragen in de browser krijg ik een 'permission denied'...
Dan draait je apache als root zeker?
dat los je op door no_root_squash toe te voegen aan de opties :) (of, beter nog, apache als niet-root te laten draaien :))

• Tomaat
neej Apache draait als www-data (Debian btw)

Verwijderd

en bestaat de user www-data op beide machines? en met dezelfde userid? (en zitten ze in dezelfde groep?)

• blaataaps
  • Niet online
In de errorlog van apache staat vast meer, en waarschijnlijk staan de rechten zo dat www-data die directory niet mag lezen, zoals de foutmelding ook al impliceert.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hebben de homedirs de executable bit staat op 'other'? (drwx-----x minimaal.)
Anders mag apache er niet in namelijk. Zelfde geldt voor de public_html zelf, als je ook een dirlisting wilt kunnen krijgen moet die ook readable zijn (drwx---r-x minimaal).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tomaat
/home/gebruiker was nog 700 i.p.v 755 *schaamt*

maar hoe is het nu mogelijk om als root de user dir's op de NFS mount in te lezen? ik wil hier namelijk backup's van draaien naar een tape die in de NDS client zit

[ Voor 64% gewijzigd door Tomaat op 17-07-2004 17:02 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Tomaat schreef op 17 juli 2004 @ 16:32:
maar hoe is het nu mogelijk om als root de user dir's op de NFS mount in te lezen? ik wil hier namelijk backup's van draaien naar een tape die in de NDS client zit
Zie de NFS exports manual, en alle daarin vermelde *squash* opties.

• blaataaps
  • Niet online
Tomaat schreef op 17 juli 2004 @ 16:32:
/home/gebruiker was nog 700 i.p.v 755 *schaamt*

Door goed de replies te lezen, of door manpages te lezen.
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 16:19:
als root is het normaal dat je niets krijgt, zie dat maar als een soort beveiliging (die je overigens uit kunt zetten door bij de opties no_root_squash te zetten). Als gewone user zou het moeten werken, als de userid's overeenkomen...
Pagina: 1