Toon posts:

[Cooler] CPU te heet - computer kapt ermee, stof probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn computer heb ik zo'n grote "quiet" Zalman koeler, werkt goed hoor. Maar zonet kapte mijn PC er gewoon mee. Toen ik de kast openhaalde voelde ik direct aan mijn 2 bijgebouwde HDD's die gewoon heet waren. Hier zit geen metertje bij denk ik... puur op gevoel dacht ik dat ze te heet waren. Dus na zo'n 15 minuten start ik de boel weer op, kijk even in het BIOS en zie..

CPU: 70 degrees en honderdzoveel fahrenheit.

Normaal is 'ie 50 graden ofzo. 59 Als ik echt intensief bezig ben. In de 60 als ik heel lang intensief bezig ben.

Deze temperatuur is dus na 15 minuten "downtime" en zo'n grote kamerkoeler erop.

Wat ik in de tussentijd heb gedaan is... heel heel stof van die geleiders (is dat het juiste woord?) afgehaald. Van de koeler dus.

Zou dat het probleem kunnen zijn? Dat de CPU te heet wordt doordat er teveel stof op de koeler zit?

Mijn computer staat op de grond en ik moet bekennen dat dit plekje altijd wordt vergeten bij het stofzuigen ;) Ga ik dus vanaf nu ook doen..

Maar is dit mogelijk het probleem of is er iets anders aan de hand? Wellicht dat die gel op m'n koeler weg is? HDD's te warm? Voeding?

En dan over dat laatste, zijn er goede HDD koelers beschikbaar? Specifiek voor een miditower waar er maar 3 onderelkaar passen... niet al teveel ruimte dus. Ik had al een gewone koeler voor-onder in mijn kast geplaatst...

Nu moet ik vanaf m'n laptop mijn zaken regelen ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 15:44 . Reden: Bij nader inziens, de downtime was meer dan 15 minuten en dan was de CPU dus 70 graden ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 15:43:
In mijn computer heb ik zo'n grote "quiet" Zalman koeler, werkt goed hoor. Maar zonet kapte mijn PC er gewoon mee. Toen ik de kast openhaalde voelde ik direct aan mijn 2 bijgebouwde HDD's die gewoon heet waren. Hier zit geen metertje bij denk ik... puur op gevoel dacht ik dat ze te heet waren. Dus na zo'n 15 minuten start ik de boel weer op, kijk even in het BIOS en zie..
een CNPS7000Cu?
Wat ik in de tussentijd heb gedaan is... heel heel stof van die geleiders (is dat het juiste woord?) afgehaald. Van de koeler dus.
Koelvinnen :+
Zou dat het probleem kunnen zijn? Dat de CPU te heet wordt doordat er teveel stof op de koeler zit?
Stof staat dacht ik niet bekent dat het zo goed geleidt, dus het zou een oorzaak kunnen zijn, als er veel om die vinnen heen zit ja.
Maar is dit mogelijk het probleem of is er iets anders aan de hand?
Ja, als je processor 70 graden is na 15 minuten afkoeling, zal de hitte wel het probleem zijn
Wellicht dat die gel op m'n koeler weg is?
Die koelpasta druipt er niet zomaar uit, tenzijn de koeler er wel heel los op zit.
En dan over dat laatste, zijn er goede HDD koelers beschikbaar? Specifiek voor een miditower waar er maar 3 onderelkaar passen... niet al teveel ruimte dus. Ik had al een gewone koeler voor-onder in mijn kast geplaatst...
Afbeeldingslocatie: http://www.premier-pcs.co.uk/images/hdd-cooler.jpg Zoiets?

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
ik hoop dat je een goede airflow hebt in je pc... anders krijg je nog wel meer problemen met dit warme weer.
misschien een alternatief voor je zalman? waterkoeling?

Verwijderd

Topicstarter
Staat de airflow beschreven in de FAQ? Zal ik eens even kijken dan, hier heb ik dus weer niet zoveel verstand van als jullie :)

@Seers, dat zijn wel mooie platte koelers :) Heb je toevallig tips voor me wat betreft merk?

Verwijderd

Topicstarter
Poging 2 - loopt snel op naar 90 graden..

• eXite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 11:32
Heatsink zit er goed op? :) Wat is de temp van je kast ?

Ja, ik bedoel, je kunt er wel moeilijk over doen, maar zo is het toch?

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb ook een keer gehad toen mijn fanbus was uitgevallen inclusief mijn cpu fan, dat de fans op slecht 5 volt draaiden of misschien zelfs nog minder, en ik thuiskwam en een opgehangen pc zag. Toen ik dus de pc weer opstartte bleek mijn cpu 80 graden te worden. Op zich liep hij nog, maar heb ik er ook maar een tafelventilator aangehangen. Het probleem was dat het ook erg warm op de kamer was, maar het probleem was weer verholpen toen de fanbus het weer deed.

Heb je de heatsink er zelf opgezet? Want ik denk dat die zalman niet boven de 30 graden boven kamertemperatuur zou moeten komen, zelfs al is het 50 graden in je kamer, dan haal je die temp van 90 niet. Dus misschien zit hij er niet goed op nee.

[ Voor 22% gewijzigd door REDFISH op 17-07-2004 16:23 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17
Gewoon warmte probleem? :? Ik voelde net ook ineens dat mn kamertemperatuur ook een stuk hoger is, even een fan er bij zetten en je raam open oid? :?

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
airflow... weet ik zo geen faq van.

iig moet je ervoor zorgen dat je eén(of twee)fans ergens onderaan in de kast hebt die zorgt ervoor dat lucht in de pc komt en één of twee fans die hoog in de kast zitten(aan de andere kant) die er voor zorgt dat de warme lucht uit de kast word geblazen.
warmte stijgt op ... you know :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de koeler er zelf opgezet. Maar daar kan toch niet veel fout gaan? Hij heeft toch inmiddels een behoorlijke tijd gedraaid zonder problemen.

Wat zou ik moeten controleren om te kijken of het voltage niet te hoog is?

Verwijderd

Wanneer gij zoekt zult gij vinden :+

FaQ, Airflow

Ik zou persoonlijk dan de fan mate even wat hoger zetten om te kijken of dit wat uitmaakt bovendien zou ik kijken offie dur wel goed opzit

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 17:09 . Reden: Link gefixed |:( ]

Verwijderd

Ik had laatst precies zelfde probleem, bleek dat me videokaart-cooler kapot was en daardoor me cpu ook overhit werd. Misschien is dit bij jou ook het geval?

Mijn oplossing was iig een Zalman VGA Heat Pipe Cooler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 17:15:
Ik had laatst precies zelfde probleem, bleek dat me videokaart-cooler kapot was en daardoor me cpu ook overhit werd. Misschien is dit bij jou ook het geval?

Mijn oplossing was iig een Zalman VGA Heat Pipe Cooler.
Is dat echt mogelijk? Ik geloof je wel maar was dat het probleem?

Zou het wellicht gewoon een display probleem zijn, dat het bios de boel niet goed intepreteerd?

Verwijderd

Hmm nee, want hij crashte veel vaker en was echt heet

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:51
hmmm de voordelen van waterkoeling :P:PP:P

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 16:08:
Staat de airflow beschreven in de FAQ? Zal ik eens even kijken dan, hier heb ik dus weer niet zoveel verstand van als jullie :)

@Seers, dat zijn wel mooie platte koelers :) Heb je toevallig tips voor me wat betreft merk?
Je moet deze koelers gewoon onder je HD schroeven. Als je niet erg vind om een lawaaiige bak naast je te hebben, moet je kijken naar de fannetjes met de meeste airflow, als je van stilte kijkt moet de goed kijken naar het aantal dB(A) 20 dB vind ik zelf behoorlijk stil. Denk niet echt of het uit maakt of je een algemeend gerennomeerd merk hebt, of een algemeen prutmerk, want je kan weinig verkeerds maken aan een paar fannetjes en en stukkie ijzer. (behalve prutfannetjes, maar ik neem aan dat een beetje fabikant wel wat fannetjes kan maken)

Trouwens, wordt je heatsink ook gloeiend heet, of blijft die koel. Als die koel blijft heb je geen goed contact.

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 uur downtime kapte hij binnen 10 minuten er weer mee... ga de koeler er toch maar afhalen denk ik. Nog suggesties wat ik moet controleren, iemand?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 18:10:
Na 2 uur downtime kapte hij binnen 10 minuten er weer mee... ga de koeler er toch maar afhalen denk ik. Nog suggesties wat ik moet controleren, iemand?
Voel nou maar eerst eens of die heatsink wel heet wordt. Dan weet je tenminste of de geleiding goed gaat of niet.

Verwijderd

Topicstarter
De koeler zelf blijft lauw, normale temperatuur. Misschien dat hij niet goed verbind inderdaad.. maar dan had dit toch al veel eerder op moeten treden?

Verwijderd

Waarschijnlijk heeft de cooler niet goed vastgezeten en is de klem nu losgeschoten. Haal 'm er helemaal vanaf, maak 'm goed schoon met alcohol, maar de processor schoon met alcohol, smeer een halve rijstkorrel aan koelpasta erop en zet de cooler er weer op. Zorg dat ie nu wel goed vastzit. Dan zou de temp weer onder de 60 graden stressed en onder de 55 graden idle moeten zitten.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
niet perse,kan zijn door te kuisen aan je PC dat hij een schok heeft gehad en is gekanbteld ofzo, als hij lauw blijft =>Koeling zit erniet goed op

Als ik nu aan mijn koeling(SP 97 btw,erg goed) voel is die heet en hij is gewoon aan't internetten dus nix speciaal gedaan....

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

Topicstarter
Tja hij lijkt inderdaad niet goed te koelen, heb hier geen alcohol maar ga het ding er zo afhalen, en erop zetten.

Hij voelt koel aan.. en toch geeft hij ~52 graden aan in het bios nu.

Bij het opstarten net gaf hij trouwens aan dat ik in het bios mijn processor in moet stellen. Met een AMD XP 2.2 Ghz. heb ik de CPU external Frequency op 133 MHz gezet, deze stond op 166...

Nu draait hij al redelijk lang constant op ~52 graden.

Edit: heb Q-fan control ook maar aangezet. Geen idee wat het is/doet maar het klonk interesant ;) Aanlaten of uitdoen?

Edit2: ATI Radeon 9700 Pro koelertje wordt wel redelijk warm door alleen mijn bios te laten zien :|

Edit3: Hij draait nu alleen op 1.73 GHz ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/J6W25I9W53U3/picserver.jpeg

De gele gedeelten worden heet. De koeler warm. Er zit geen stof op. En wat is dat knopje bij het dubbelgemarkeerde groene hokje?

Dit is MsPaint werk bij gebrek aan Photoshop op mijn laptop ;)

Kan ik bij het groene gedeelte de snelheid instellen? Hier kan ik niets over vinden in het bijgeleverde boekje ;(

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, CPU koeler vervangen hielp niet :'(

Iemand nog tips? Nu hij op een lagere CPU freq. draait blijft hij redelijk op temperatuur... alleen de videokaart wordt nog erg warm.

Edit: bios geeft 60 graden aan, ASUS tooltje geeft 40 graden aan.

8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK problem solved. Het lag aan de koelpasta, waarschijnlijk had ik de koeler te hard aangedraaid waardoor de rubbertjes op de CPU niet genoeg weerstand boden en dus de pasta naar de zijkanten werd geduwd. Ik heb het nu met alcohol schoongemaakt, en daarna nieuwe pasta erop gesmeerd. Niet te hard aangedraait, eventjes test draaien, en het werkte.

Ga nu even een paar benchmarkjes draaien om te kijken wat de stress temperatuur wordt.

Bedankt voor alle hulp ;)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

tsk tsk. Nou nou, dat was toch wel het eerste waar je eigenlijk aan had moeten denken... Maja gelukkig is het probleem opgelost.

Verwijderd

Ik krijg zo'n 'ik zie het toch' gevoel. Wel vreemd dat zonder pasta de koelprestaties zo achteruit gaan. Blijkbaar is de onderkant van het blok behoorlijk bekrast. Dan zou ik 'm een keertje grondig lappen. Hij koelt dan een stuk beter, want pasta is bedoeld om de krassen dicht te smeren en het raakvlak te vergroten. De warmetgeleiding van pasta is minder dan van het blokje zelf.
Pagina: 1