Toon posts:

Audiophile 24/96 outputs / monitoring

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een M-Audio Audiophile 24/96 aan te gaan schaffen (eventueel en bij voorkeur in combinatie met een mixer, 4 kanaals), aangezien mijn huidige hardware niet voldoet voor professionele opnames.

Probleem: ik heb geen flauw idee hoe te monitoren wat ik reeds opgenomen heb.
Als ik mijn hoofdtelefoon (ik doe alles met een hoofdtelefoon) op de mixer aansluit, hoor ik wat ik speel (het geluid van de op de mixer aangesloten apparatuur), maar niet wat er reeds opgenomen is. Terugkoppelen van de pc (line-out) naar de mixer (line-in) kan niet, want dan zou je een 'loop' creeeren waarin je dat opneemt wat al lang opgenomen is!
Een hoofdtelefoon op de audiophile aansluiten kan niet.

Er bestaat (binnen mijn budget) 1 mixer welke dit probleem oplost. De Samson MDR series (de MDR-6 in het bijzonder). Deze heeft voor elk kanaal een 'harddisk recording mode' schakelaar, waarmee je aangeeft of dat wat er op dat kanaal binnenkomt ook naar de (in dit geval) pc gestuurd moet worden. Via een aparte monitor-uitgang (voor hoofdtelefoons) kan men alle kanalen beluisteren, in dit geval dus dat wat ik speel EN wat er al opgenomen is zonder dat dat wat er al opgenomen is nog eens op te nemen (volg je me nog? :P)
Nadeel is dat deze Samson MDR-6 moeilijk te leveren is, dat zou volgens mijn vaste muziekwinkel nog wel weken / maanden kunnen duren.

WHEEEEELP!! Hoe los ik dit op ZONDER een speciale mixer als de Samson MDR series (met een 'gewone' mixer dus, zonder speciale 'harddisk recording mode')?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 15:25 ]

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
als je toch alleen de hoofdtelefoon van je mixer gebruikt, kun je gewoon de line-in op je pc op stil (mute) zetten bij play-back. Dan krijg je dus geen rechtstreeks lus, je kunt er wel gewoon van opnemen.

Als je dan wat je al hebt opgenomen afspeelt op je pc, hoor je het toch gewoon via je mixer

[ Voor 11% gewijzigd door tekno op 17-07-2004 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
tekno schreef op 17 juli 2004 @ 15:28:
als je toch alleen de hoofdtelefoon van je mixer gebruikt, kun je gewoon de line-in op je pc op stil (mute) zetten bij play-back. Dan krijg je dus geen rechtstreeks lus, je kunt er wel gewoon van opnemen.

Als je dan wat je al hebt opgenomen afspeelt, hoor je het toch gewoon via je mixer

En tijdens het opnemen hoor je ook gewoon via je koptelefoon
Dat kan dan toch niet?

Tijdens het opnemen moet ik zowel mijn instrumenten kunnen horen (welke op de mixer aangesloten zijn), als de pc (dat wat ik al opgenomen heb).
Hiervoor moeten dus zowel de analoge line-in als de line-out op de geluidskaart geactiveerd zijn. En dat zorgt nu juist weer voor die lus.

Dit lost het 'probleem' dus alleen op voor playback, niet voor de opnames.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 15:35 ]

• tekno
Wat je al hebt opgenomen kun je gewoon afspelen, dit gaat naar je mixer
Wat je bent aan het spelen gaat ook naar je mixer

Dus je hoort alles via je koptelefoon die op je mixer aangesloten zit

Op je pc laat je het signaal van de mixer binnenkomen op de line-in, deze mute je in playback, zodat je de mixer niet hoort.

Je mute hem niet in recording, zodat je er wel gewoon van opneemt, zodat je dus gewoon kunt opnemen wat op je line-in binnenkomt.

Via je line-out speel je dus af, maar deze neem je niet op
Via je line-in speel je niet af, maar neem je wel op

Waar krijg je dan een ongewenste lus?

of misschien begrijp ik het verkeerd, en wil je alleen de nieuwe instrumenten opnemen en niet de oude.

Nou ik weet niet of je op je mixer pfl hebt.
Zo ja, zet gewoon pfl aan op zowel je pc kanaal als op je instrumenten kanalen, zodat je via pfl alles hoort wat binnen komt,
en je laat het kanaal van je pc dicht staan, zodat deze niet opgenomen wordt.

Beetje smerige manier, maar ja....

[ Voor 26% gewijzigd door tekno op 17-07-2004 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
tekno schreef op 17 juli 2004 @ 15:38:
Via je line-out speel je dus af, maar deze neem je niet op
Dus mute je de line-out om te voorkomen dat deze opgenomen wordt. Maar dan hoor ik niet meer wat er al opgenomen is, en wordt 'meespelen' met de reeds opgenomen partijen wat lastig. Als die line-out WEL aan blijft staan, neem ik het nogmaals op .. en DAAR onstaat dus die lus.
zie hierboven.

• tekno
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 15:50:
[...]
Dus mute je de line-out om te voorkomen dat deze opgenomen wordt. Maar dan hoor ik niet meer wat er al opgenomen is, en wordt 'meespelen' met de reeds opgenomen partijen wat lastig. Als die line-out WEL aan blijft staan, neem ik het nogmaals op .. en DAAR onstaat dus die lus.

[...]
zie hierboven.
Je mute de line-out slechts in recording, niet in playback.
Het is nogal een verschil of ik hem in recording mute, dan wel in playback.
Ik neem aan dat je enkel je line-in opneemt en niet 'what I hear' of iets dergelijks.

Je hebt 2 aparte software mixers op je pc, een voor afspelen en een voor opnemen.

Stel ik neem even de standaard mixer van windows, en ga dan naar options, properties, of opties, eigenschappen (oid). Dan kun je daar kiezen voor het aanpassen van volume voor playback en recording.

Op die manier kun je het dus voor beide aparte instellen.

De ingangsvolumeinstelling is niet rechtstreeks gekoppeld aan het uitgangsvolumeinstelling. Deze zijn onafhankelijk van elkaar te regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door tekno op 17-07-2004 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
tekno schreef op 17 juli 2004 @ 15:53:
[...]

Je begrijpt me verkeerd. Als ik de line-out tijdens het opnemen mute, hoe monitor ik dan wat er al opgenomen is? Dit is belangrijk, aangezien ik partij voor partij opneem, en dus moet meespelen met dat wat al opgenomen is.
Ik neem aan dat je enkel je line-in opneemt en niet 'what I hear' of iets dergelijks.
Juist. Maar als de line-out van de geluidskaart aanstaat, wordt dat signaal doorgestuurd naar een line-in van de mixer, naar de line-out van de mixer welke weer naar de line-in van de geluidskaart gaat. Voila. Lus.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 15:57 ]

• tekno
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 15:57:
Juist. Maar als de line-out van de geluidskaart aanstaat, wordt dat signaal doorgestuurd naar een line-in van de mixer, naar de line-out van de mixer welke weer naar de line-in van de geluidskaart gaat. Voila. Lus.
Maar dan komt hij bij de line-in aan,dan wordt hij niet afgespeeld (gemute), dus gaat hij niet verder naar de line-out, dus geen lus. Omdat het afspeelvolume van de line-in gemute is. Het opnamevolume echter niet, dus je kunt het wel gewoon opnemen

[ Voor 7% gewijzigd door tekno op 17-07-2004 16:02 ]

• tekno
Wat ik zei:
Jou antwoord:
Je begrijpt me verkeerd. Als ik de line-out tijdens het opnemen mute, hoe monitor ik dan wat er al opgenomen is? Dit is belangrijk, aangezien ik partij voor partij opneem, en dus moet meespelen met dat wat al opgenomen is.

Mijn antwoordt daarop:
Je moet de line-out NIET muten tijdens het recording, je moet slechts het recording volume softwarematig muten(opnamevolume, dus softwarematig, op je pc, eerst naar de opname/recording 'mixer' op je pc gaan en daar mute). Je moet wel gewoon je line-out open laten stop in de playback 'mixer' van je pc.

Met recording en playback bedoel ik de desbetreffende softwarematige mixers op je pc. Waarmee je dus de volumes softwarematig instelt.

[ Voor 3% gewijzigd door tekno op 17-07-2004 16:41 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Jij begrijpt het verkeerd, tekno :) Het signaal van z'n line-out wordt opnieuw opgenomen via de externe mixer, niet via de interne recording mixer van de geluidskaart.

Mijn oplossing: sommige mengpanelen hebben een fader voor de PFL koptelefoonuitgang, waarmee je de koptelefoonuitgang kan regelen tussen 'master' en het PFL kanaal. Je hangt de line-out van je PC dan op een ongebruikt kanaal, en stelt dit kanaal als het PFL kanaal in. De schuiver van dit kanaal laat je uiteraard toe staan, zodat het niet mee opgenomen wordt. De PFL staat los van de schuiver.

• tekno
ok, maar die pfl optie bedoelde ik dus met dit:

letterlijke quote eigenlijk:

--
Nou ik weet niet of je op je mixer pfl hebt.
Zo ja, zet gewoon pfl aan op zowel je pc kanaal als op je instrumenten kanalen, zodat je via pfl alles hoort wat binnen komt,

Beetje smerige manier, maar ja....
--

Maar ja, ik ga dus even proberen dadelijk een schema te maken over wat ik denk dat hij bedoelt met opnemen, is dat niet zo, dan heeft alles wat ik heb gezegd niet meer zo heel veel nut.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://131.155.229.242/schets.jpg

Zo zie ik het dus, waarbij het probleem dan zo zijn dat door het terugsturen naar de pc er een lus zou onstaan in het geluid, wat niet al te leuk is voor je apparatuur :). Maar als je het signaal wat de computer in komt, niet afspeelt, dan onderbreek je de lus dus. (in de computer is er dus 'geen verbinding meer' tussen line-in en line-out.
Maar je kan het signaal wat de pc in komt (vanuit de mixer) gewoon opnemen
En je kunt ook gewoon je oude materialen wat al op de pc staat afspelen naar de mixer toe.
Dus effectief kun je dus de instrumenten opnemen + het signaal wat al op de pc stond naar je mixer, en dit weer van de mixer terug sturen naar de pc om op te nemen. Zonder dat je een lus krijgt. Dit dus door middel van het playback muten van de line-in. En alleen de line-in op te nemen op het moment dat je gaat opnemen, en dus niet alle openstaande recording apparaten (downmix, 'what you hear', 'stereo mix', etc).

Als de situatie anders is, kan het alleen maar makkelijker worden.....

Dus wat je wil:
Je hebt materiaal op je pc, dit speel je af op je pc, naar de mixer
Je hebt instrumenten, deze bespeel je, naar de mixer
Het gecombineerde signaal van reeds bestaand pc materiaal plus de geluidsstroom van je instrumenten komt uit je mixer en stuur je naar je pc, waar je deze opneemt.
Zodat je uiteindelijk op je pc dus je oorspronkelijke stuk van op de pc hebt, maar dan met de instrumenten erbij gespeeld.

Wat ik overigens vrij vreemd vind, waarom niet gewoon de muziek die reeds op de pc staat afspelen en deze afluisteren via pfl, en dan gewoon instrumenten bespelen en alleen dit opnemen, en dan het totaal naderhand softwarematig met een meersporenprogramma combineren. Dan krijg je toch een veel schoner resultaat.

Als mijn schema nou verkeerd is, zou je het dan duidelijk kunnen maken wat je wel probeert te doen, want als het anders is als dit, dan kom ik er niet meer zo goed uit wijs.

Commentaar is dus zeer zeker welkom

[ Voor 92% gewijzigd door tekno op 17-07-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik begrijp nog steeds geen føk van je verhaal, het zal wel aan mij liggen (ik ben nog niet erg ervaren in harddisk recording) .. :/
Als mijn schema nou verkeerd is, zou je het dan duidelijk kunnen maken wat je wel probeert te doen, want als het anders is als dit, dan kom ik er niet meer zo goed uit wijs.
Nee, nee .. het schema is correct, dit is inderdaad wat ik wil doen.
Wat ik overigens vrij vreemd vind, waarom niet gewoon de muziek die reeds op de pc staat afspelen en deze afluisteren via pfl, en dan gewoon instrumenten bespelen en alleen dit opnemen, en dan het totaal naderhand softwarematig met een meersporenprogramma combineren. Dan krijg je toch een veel schoner resultaat.
PFL ... dat klinkt als een uitstekende oplossing. Zoals ik al zei ben ik hier totaal onervaren in, en de term 'Pre-Fade Listening' was mij dan ook niet bekend. Na google een schop onder zijn/haar hol te hebben verkocht, heb ik wat nederlandse sites kunnen vinden welke mij haarfijn hebben uitgelegd wat dit is. Dank je. Ik zal eens zoeken of ik een goede mixer kan vinden met deze functie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk toch besloten voor een van de Samson mixers te gaan. Niet voor de MDR-6 (welke zo moeilijk leverbaar is), maar zijn grotere broer; de MDR-8:
Afbeeldingslocatie: http://www.samsontech.com/images/productimages/mdr8-web-angle.jpg

The Samson MDR 8 is an eight channel professional stereo mixer with built-in 24-bit DSP. It can handle up to either eight line ins, four mics and two stereo line ins or six mics all with high quality mic preamps.

Eight input stereo mixer
Low noise op-amps
Low impedance circuit design
24-bit DSP effects
60mm faders on each channel and mains
3-band EQ on each channel
Hard Disc record mode
Six XLR inputs with mic preamps
Mono out with level control
Dual 6-segment LEDs
2 Aux sends with 2 effects returns
Headphone out with level control
Phantom power
In-line power supply
:9~ :P

Die Hard Disc Record mode is toch wel erg makkelijk.

Toch bedankt voor de info, tekno en subsonik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 12:46 ]

Pagina: 1