Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zware fan RPM uitlezing word gestoort

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51
Ik heb een paar weken geleden een grote fan gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro1.JPG
De fan werkt op 230V, is 100W, 18cm hoog, blaast met 1000CFM en draait al op de foto zoals je ziet. Hij werkt verder perfect, maar nu zit er aan de fan een 9-polig connectortje. Ik denk, dat zal wel voor de RPM uitlezing zijn. Dus ik de fan aangesloten en de scoop aan die connector gehangen. Doe ik de scoop aan, dan krijg ik een sinusje te zien, dat lijkt op een 50-Hz sinus. Dus ik denk, ik heb iets niet geaard. De voeding en de fan was niet geaard, dus even een paar draadjes tussen het chassis en de randaarde gelegt en de sinus was inderdaad van mijn scoop verdwenen. Dus, fan aan, en kijken wat eruit komt. Helaas kwam er op geen van de 3 pinnen iets te staan van een blokgolfje of een andere waveform, dus ik heb toen de aarde er eens af gehaalt en gekeken wat er gebeurde. Toen kwam er een wazig sinusje op het beeld met daardoorheen een blokgolf gesoupt. Liet in de fan harder draaien (hing aan regelbare 230V voeding) dan veranderde de snelheid van de blokgolf. Maar er zit nog wel die sinus doorheen geweven, en met die sinus erdoor kan je natuurlijk geen goede RPM uitlezing doen.

Ik heb mijn digicam gepakt en wat foto's gemaakt van de scoop beelden. Overal is de 1V/cm en de tijdbasis staat op 5ms/CM.

De sinus die ik krijg als de fan niet geaard is:

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro2.JPG

En als ik dan de fan aandoe krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro3.JPG

Als ik de fan dus aard krijg ik helemaal geen RPM, maar aard ik hem niet word ie gestoort door die sinus die er doorheen zit. Hoe los ik dit op, dat ik gewoon een blokgolfje te zien krijg?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik denk dat de sensor nog een voedingsspanning nodig heeft. Het lijkt me sterk dat er een passieve sensor in zit.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Als je de SUB-D 9 connector openmaakt op welke aansluitingen zitten dan kabeltjes? Is het niet zo dat het een RS232 verbinding is. 3 kan RX, TX en GND zijn.

Staat er op de fan toevallig een merk/type?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 15:24 ]

• Widow
Ik heb het kapje van de fan gehaalt en even n paar foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro4.JPG
De printplaat van boven. De blauwe draden staat G op, van generator?

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro5.JPG
De onderkant.

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro6.JPG
De connector. Hierop zijn pin 2 en 4 aan elkaar doorverbonden.

En er staat helaas geen typenummer of een merk op, ik denk dat die sticker er af is gehaalt ofzo.

Verwijderd

De G zal op de Hall generator slaan. Het printje dient ervoor om alleen positieve pulsjes door te laten op de witte (RPM) draad.

• Widow
Als ik de scoop direct op de Hall generator aansluit dan krijg ik een mooi golfje te zien!

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro7.JPG
Snel..

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/pro8.JPG
En langzaam :*)

Als ik nu een elke diode neem, en die op de fase aansluit van de generator, zou ik dan alleen de bovenkant hebben van de golf? Dan ga ik eens proberen de fan aan te sluiten op mijn mobo, en als ik hem dan kan uitlezen met MBM oid dan is het natuurlijk helemaal leet 8)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm. Dat witte IC is een optocoupler, dat kan je zien als een tor die elke keer als er een rondje afgelegd is, sluit. Ik kan helaas niet precies lezen wat er op het ICtje staat, maar als je de zwarte draad aan de aarde van een molex van je PC verbind en de witte via een weerstandje van 1K aan de 5V, zou je tussen de witte draad en de gnd een mooie 0-5V blokgolf moeten meten die je meteen aan je PC kan voeren.

Ow, en nog even mierenneuken: Het gat hier om een 220V motor, als ik het zo zie is die G geen Hall-generator maar een extra spoeltje in de fan. Omdat de fan draait komt daar een wisselspanning over te staan, waarbij de positieve flank via de diode ervoor zorgt dat de tor in de optocoupler gaat geleiden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 17-07-2004 23:28 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het lijkt op een fan die we bij Radio Centrum in Utrecht ook verkopen.
Daar zit nog wel een type aanduiding op. Ik weet daarvan dat die connector een rpm uitlezing van de fan is.
Dat ding blaast ook waanzinnig hard, en maakt ook behoorlijk wat lawaai.
Ik kan niet goed zien of jou fan dat ook heeft, maar die bij ons in de winkel ligt, heeft ook een dubbele fan...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Het is denk ik geen hall sensor maar een spoeltje. Staat er nog iets op die optocoupler? Het kan er een zijn met een logische uitgang of een transistor uitgang. Je zou kunnen proberen zwart aan aarde, rood met een weerstandje van 4k7 aan 5 v te hangen en dan met je scope over de optocoupler te meten. of anders over zwart en wit.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Widow
bugs schreef op 18 juli 2004 @ 13:37:
Het is denk ik geen hall sensor maar een spoeltje. Staat er nog iets op die optocoupler? Het kan er een zijn met een logische uitgang of een transistor uitgang. Je zou kunnen proberen zwart aan aarde, rood met een weerstandje van 4k7 aan 5 v te hangen en dan met je scope over de optocoupler te meten. of anders over zwart en wit.
Dat heb ik idd gedaan, en dan krijg je dus een heel klein golfje van ongeveer 0.1V die sneller gaat als je de fan harder laat draaien. Dus ik heb die golf ff aan mijn mobo gehangen maar hij ziet helaas niets. Dus nu een standaard casefan aan de scoop gehangen en daar komt toch n gaar RPM signaal uit, knap dat een PC daar wat van kan maken. Er zit een grote negatiefe puls in van ongeveer 2V en ik denk dat de PC die oppakt en meet. Strax wil ik eens het signaal dat uit de generator komt op de uitlezing van mijn PC zetten en kijken wat er gebeurt.
deepbass909 schreef op 18 juli 2004 @ 11:37:
Het lijkt op een fan die we bij Radio Centrum in Utrecht ook verkopen.
Daar zit nog wel een type aanduiding op. Ik weet daarvan dat die connector een rpm uitlezing van de fan is.
Dat ding blaast ook waanzinnig hard, en maakt ook behoorlijk wat lawaai.
Ik kan niet goed zien of jou fan dat ook heeft, maar die bij ons in de winkel ligt, heeft ook een dubbele fan...
Mijn fan heeft ook die dubbele bladen, ik denk dat het dezelfde fan is :P

Ik heb aan de binnenkant (in het doosje dat erop zit) een typenummer gevonden:

MRW18 TTA UL D5

Maar geen aansluiting voor de RPM uitlezing oid :? ...

[offtopic]is die fan soms te koop? ik verzamel dit soort extreme heatkillers :P

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:43
The Widow Maker schreef op 18 juli 2004 @ 15:01:
[...]

Dat heb ik idd gedaan, en dan krijg je dus een heel klein golfje van ongeveer 0.1V die sneller gaat als je de fan harder laat draaien. Dus ik heb die golf ff aan mijn mobo gehangen maar hij ziet helaas niets. Dus nu een standaard casefan aan de scoop gehangen en daar komt toch n gaar RPM signaal uit, knap dat een PC daar wat van kan maken. Er zit een grote negatiefe puls in van ongeveer 2V en ik denk dat de PC die oppakt en meet. Strax wil ik eens het signaal dat uit de generator komt op de uitlezing van mijn PC zetten en kijken wat er gebeurt.

[...]

MRW18 TTA UL D5

En RPM meting van standaard casefans werkt doordat ie aarde doorverbind of niet doorverbind (per omwenteling 4 keer geloof ik) dus zo:

AARDE --- RPM METING
AARDE - - RPM METING
AARDE --- RPM METING
AARDE - - RPM METING

De fan geeft dus geen pulsen

Verwijderd

Zou je de bekabeling kunnen doormeten? Dus op de SUB-D connector pin 1 / 2 / 4 naar welke draad op het printje.
Staat er ook een typenummer op de optocoupler (iig zo ziet het er uit)?

Het zou kunnen zijn (zoals ik het nu zie) dat het mischien wel uit te lezen is met een compoort. Volgends de compoort layout heb jij CD, RTX en een DTR. Ik zie op het printplaatje dat de rooie en zwarte draden aan enkaar zijn verbonden (onderkant print). Stel dat de rooie of zware draad naar de DTR gaat en de andere CD dan heb je al een controle of de fan is aangesloten.
Ze zetten DTR aan in een programmatje en dan verwachten ze via CD data (stroom) terug via de CD.
De witte draad zal via de optocoupler zijn data over de RTX gooien.

NOTE: Dit is NIET getest, en ik kan dit niet met zekerheid zeggen omdat ik niet weet welke draad vanaf het printje naar welk pinnetje op de SUB-D connector gaat. Sluit dus niets aan voordat ik dit met zekerheid kan zeggen. Test het daarna op een oude computer. Mocht het zo zijn dat de theorie hier boven klopt dan wil ik wel even een qbasic programmatje maken dat het kan uitlezen (dos boot floppy).

[edit]
Na het nogmaals lezen van de startpost kwam ik er achter dat 2 en 4 met elkaar verbonden waren. Hierdoor veranderd mijn theorie niet geheel. Ik denk dat de CD ook wel uit te lezen is, echter heb ik geen idee hoe ik dat voor elkaar zou moetten krijgen. Zoals ik het nu zie zou hij op de compoort aangesloten moetten kunnen worden om hem uit te lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 16:12 ]

Verwijderd

OverSoft schreef op 18 juli 2004 @ 15:33:
[...]

En RPM meting van standaard casefans werkt doordat ie aarde doorverbind of niet doorverbind (per omwenteling 4 keer geloof ik) dus zo:

AARDE --- RPM METING
AARDE - - RPM METING
AARDE --- RPM METING
AARDE - - RPM METING

De fan geeft dus geen pulsen
Als dat zo is kun je dus gewoon de ene draad vanaf die optocoupler aan de aarde hangen en de andere aan de RPM pin en zou het moeten werken.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

Sprite_tm schreef op 17 juli 2004 @ 23:26:
Mmm. Dat witte IC is een optocoupler, dat kan je zien als een tor die elke keer als er een rondje afgelegd is, sluit. Ik kan helaas niet precies lezen wat er op het ICtje staat, maar als je de zwarte draad aan de aarde van een molex van je PC verbind en de witte via een weerstandje van 1K aan de 5V, zou je tussen de witte draad en de gnd een mooie 0-5V blokgolf moeten meten die je meteen aan je PC kan voeren.
nou... voordat men het aan de pc aansluit vraag ik me af of die optocoupler(als het een optocoupler is) nog wel werkt

aangezien de output er ongeveer het zelfde moet uitzien als de ingang aleen de negative gedeelte van de sinus mist en dat niet het geval is?

zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
(G)
¯`._.`¯`._.`¯`._.`¯

na de diode, ingang optocoupler
¯`·-·`¯`·-·`¯`·-·`¯

uitgang optocoupler
¯-----¯-----¯-----¯

correct me if im wrong

of als dit niet het geval is, dan maak je zoiets
specs van de G aansluiting? V?

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 18-07-2004 17:30 ]

• deepbass909

deepbass909

[...]

MRW18 TTA UL D5

Als het goed is hebben we ze nog in de winkel (we verkopen ze soms, als een handelaar ze weer eens aanbied). Ik zal zaterdag eens kijken. Dan zal ik ook gelijk ff het type nummer opzoeken. Ik kan mij namelijk herinneren dat in de datasheet van de fan die bij ons in de winkel ligt, netjes staat uitgelegt hoe deze rpm uitlezing werkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Goed nieuws. We hadden/hebben de fan nog liggen.
Het is een Oriental Motor MRW18-TTAUL-D5.
Dit is de datasheet.

Voor mensen die zo'n beest willen kopen, hij kost €29,95 en blaast ongeveer alles weg wat voor de fan komt...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:37
Is te hopen dan dat je er een fanguard bij hebt :Y)

Ik heb zelf hier 4 120 x 120 mm fans liggen van 1,3 ampere op 12 volt en als je daar met je vinger tussen komt dan ligt je vinger ook al half open (is mij al 5 keer gebeurd ofzo >:)
Pagina: 1