Toon posts:

heel groot reservoir ipv radiator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik heb al redelijk wat posts gelezen over watercooling en ik heb een ideetje wat misschien nog niet geopperd is.
In plaats van een dure radiator kun je volgens mij ook een groot waterreservoir gebruiken. Bijvoorbeeld ter grootte van een aquarium. Het duurt dan eeuwen voordat je die met de warmte van je processor opwarmt. De wanden van het aquarium kunnen uiteraard de warmte wel afstaan.
Ik zou eigenlijk mijn boeken over warmte transport er effe bij moeten halen en dan uitrekenen hoe warm laten we zeggen 100 liter water wordt dat opgewarmd wordt door 100 watt van de processor bij een bepaald oppervlak van het reservoir.
Het voordeel van het niet gebruiken van een radiator is natuurlijk minder lawaai van ventilator en je kunt er je tropische vissen in kwijt :)

ok toch effe rekenen...
De formule die ik ga gebruiken is
q = k/L * (T1-T2)
q is in W/m^2
k is warmtegeleidingscoefficient en is 0,93 voor glas
T1 = temperatuur van opgewarmd water
T2 = omgevingstemperatuur
T1-T2 neem ik als 5 graden celcius
L = wanddikte en neem ik als 1 cm = 0,01 m

q komt dan uit op 465 W/m^2 dus je hebt een oppervlak van 100/465=0,22 m^2 nodig.
Dus dat is maar een kleine aquarium bak. Deze berekening klopt niet helemaal omdat ik geen rekening heb gehouden met de interface resistance van glas naar lucht, maar het geeft wel aan dat een radiator wellicht niet nodig is.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 21:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
tropische vissen zou ik er niet in stoppen als ik jou was... die beesten zorgen voor nogal wat 'rommel' die je niet in je koelblok en leidingen terug wil zien, en de temperatuur schommelt teveel

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Goed bedacht en een leuke insteek over koeling....

Echter je gaat uit van een "beginsituatie" die niet veranderd.

Het aquarium gebruiken als buffertank kan, maar je warmt het water in die tank wel op en daardoor verminder je het temperatuursverschil wat direct invloed heeft op het koelend vermogen van water wat door de PC stroomt.

Met een voldoende voorraad water wat na afloop weer terug kan koelen naar een begin situatie moet het echter wel lukken.

P. S al eens gedacht aan koeling van vloeistoffen door verdamping? Het veranderen van aggregatie toestand kost vele malen meer energie (of komt vrij) dan het koelen van het medium.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:58

Boss

+1 Overgewaardeerd

Jan P: In het ongunstige geval zal het water kamertemperatuur hebben, iets van 21 graden. Best goed om je proc mee te koelen. Als je gaat opwarmen door gebruik, zal het water met 5 grdan stijgen naar 26 graden: ook nog steeds netjes toch?

@ts:
Je zou ook nog kunnen berekenen hoe snel dat water gaat opwarmen, als je er continu 100W aan energie in stopt. Formules in hetzelfde boek (toevallig niet Basic Heat and Mass transfer? of Fundamentals f engineering Thermodynamics? :) )

[ Voor 34% gewijzigd door Boss op 17-07-2004 12:14 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik ga niet uit van een begin situatie, ik ga uit van een steady state situatie, waar er evenveel energie het water ingaat als er via de wanden van het aquarium uitgaat. Er zal altijd een temperatuurverschil zijn omdat de processor het water opwarmt en dit temperatuurverschil is afhankelijk van de temperatuur van de kamerlucht en de grootte van de wanden van het aquarium.
In het begin zal de temperatuurverschil natuurlijk klein zijn, omdat het water nog opgewarmd moet worden. Het temp verschil zal stijgen, maar hoe hoger het verschil des te meer warmte er via de wanden wordt afgevoerd. Het stijgen van het temp verschil zal doorgaan totdat de processor evenveel warmte levert als wordt afgevoerd. Ik stel dat temp verschil op 5 en reken dan uit hoeveel m^2 je nodig hebt om dat te bereiken.

Overigens heb je wel gelijk dat het verdampen van water veel energie 'kost', maar je wil niet dat het te vochtig wordt in je kamer. Misschien is het handig om de waterdamp op te vangen en terug te leiden naar je aquarium. Misschien ook handig om het water te vervangen door alcohol, omdat dat bij het verdampen koeler aanvoelt. Denk aan aftershave op hand. Maar ja alcohol neemt minder warmte op van processor.

Trouwens als ik rekening houd met een interface resistance van glas naar lucht, h = 5 dan kom ik uit op 5 m^2 oppervlakte. Die h is trouwens van baksteen naar lucht, die van glas kon ik niet vinden, maarre het zijn beide keramische materialen toch? Iemand ander misschien de h van glas.

Boekje dat ik gebruik is trouwens: Tranport Phenomena in Materials Procossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 12:30 ]

Verwijderd

[quote]Boss schreef op 17 juli 2004 @ 12:13:
Jan P: In het ongunstige geval zal het water kamertemperatuur hebben, iets van 21 graden. Best goed om je proc mee te koelen. Als je gaat opwarmen door gebruik, zal het water met 5 grdan stijgen naar 26 graden: ook nog steeds netjes toch?

Jazeker. Er iets niets mis met het ontwerp of de achterliggende ideen. Velen hebben al het idee gehad om een aquarium als buffertank te gebruiken om een hoeveelheid energie in op te slaan en later (welliswaar langzaam maar toch) aan de omgevinfg weer af te staan.

Er spelen echter meer factoren mee bij het gebruik van een aquarium als buffertank. Denk hierbij aan de hoge temperatuur-isolatie van glas, externe warmtebronnen zoals de verlichting/pomp en omgevingstemperatuur.

Bedenk dat een omgevingstemperatuur de maximale eindtemperatuur is die je met dit systeem kan benaderen. Leuk om eens dat door te rekenen en in een grafiek neer te zetten.

En nu heeeeeel oftopic.......Ga je ook dieren onderbrengen in dat aquarium? Je zorgt er toch wel voor dat de dieren de temperatuurschommelingen aan kunnen?

[Edit1]
Ikzelf heb ervaring met diverse aquaria en eigenlijk zonder uitzondering heb ik er een verwarmingselemt in geplaatst. Ik bedenk dat de stroomopname van dat verwarmingselement een prima maat zou kunnen zijn, om te bepalen hoeveel energie het verwarmingselent toevoegd om een bepaalde temperatuur te behouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij valt het wel mee met met de externe warmtebronnen. Ik weet niet hoeveel watt zon pomp is, maar zal toch niet al teveel zijn. Glas valt best mee als isolator. Denk aan thee in glas. Aluminium geleid een factor 250 beter, maar het probleem is meer de interface resistance, dus het alu of glas moet warmte aan lucht afgeven en das lastig.
Misschien kan ik trouwens wel een biertje drinken in mijn processer verwarmde bad :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 12:39:
Misschien kan ik trouwens wel een biertje drinken in mijn processer verwarmde bad :).
:Y) :+

Verwijderd

Topicstarter
nou als je effe zou willen posten hoeveel watt die elementjes zijn weten we gelijk het antwoord.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Deze gast heeft bijna hetzelfde gedaan, hij heeft nog wel een radiator in zn systeem hangen btw :)

Fishtank Watercooling @ Overclockers.com

//----
Chiron schreef op 17 juli 2004 @ 11:58:
tropische vissen zou ik er niet in stoppen als ik jou was... die beesten zorgen voor nogal wat 'rommel' die je niet in je koelblok en leidingen terug wil zien, en de temperatuur schommelt teveel
Daar bestaan filters voor, als je een fontein pomp zou gebruiken, dan filtert die altijd het water wat naar binnen wordt gezogen (vb Eheim 1048). Maar voorkomen is beter dan genezen indeed! Als je 80euro oid uitgeeft aan een cpu blokje, wil je daar wel zuinig mee omgaan en niet om de zoveel tijd open hoeven te maken :Y)

[ Voor 63% gewijzigd door aramdin op 17-07-2004 12:57 . Reden: Aanvullende info ]

Instagram / YouTube

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

der zijn ook voorbeelden te vinden van mensen

die een regen pijp met water gebruiken voor reservoir..

beneden komt het koude water er uit en boven het warme er weer in

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Ik denk niet dat dit gaat werken,een aquarium geeft namelijk heel langzaam warmte af.
Ik heb een (aantal) 130 liter bakken(met vis),als ik daar de verwarming stekker uittrek duurt het +/- 24 uur voordat de temp 1C gedaald is.
Vissen lijkt mij geen goed idee.Ik weet nix van waterkoeling maar heb wel begrepen dat je stoffen aan het water moet toevoegen om algenvorming e.d. te voorkomen.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 21:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
aramdin schreef op 17 juli 2004 @ 12:54:

Daar bestaan filters voor, als je een fontein pomp zou gebruiken, dan filtert die altijd het water wat naar binnen wordt gezogen (vb Eheim 1048). Maar voorkomen is beter dan genezen indeed! Als je 80euro oid uitgeeft aan een cpu blokje, wil je daar wel zuinig mee omgaan en niet om de zoveel tijd open hoeven te maken :Y)
Ik heb een Eheim 1048 in m'n setup zitten en daar zat alleen maar een soort van spons-filter bij hoor.. lijkt me niet genoeg om dingen als algen enzo tegen te houden...

en om nu anti-alg in je aquarium te gooien bij je visjes... :X

Dan zou ik eerder voor een gescheiden systeem kiezen, zodat het water van je koelingssysteem niet direct in contact komt met je vissen zeg maar... alleen is de vraag wat je daar eigenlijk mee opschiet, aangezien ik niet denk dat je erg veel temperatuurverschil creeert zo

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zou kunnen overwegen om grote koelribben aan het "aquarium" kunnen bevestigen om de afgifte van warmte aan de omgeving te bevorderen.
x
Alleen een "bak met water" (beetje oneerbiedig) gaat denk ik niet effectief genoeg zijn om je computer te koelen.
Ben wel benieuwd naar het vervolg... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 13:10:
Ik denk niet dat dit gaat werken,een aquarium geeft namelijk heel langzaam warmte af.
Ik heb een (aantal) 130 liter bakken(met vis),als ik daar de verwarming stekker uittrek duurt het +/- 24 uur voordat de temp 1C gedaald is.
Maar hoeveel verschil de watertemperatuur met de kamertemperatuur. De afkoelsnelheid is recht evenredig met temperatuurverschil. Als het aquarium water maar een paar graden warmer is, zal het idd lang duren, voordat het water is afgekoeld.

Verwijderd

Kun je niet gewoon je radiator in je aquarium gooien? Warm water stijgt op dus dat koelt vanzelf wel.... Dit is wel een erg milieuvriendelijk idee, scheelt weer stroom voor je aquarium B) In de verwarminselementen zit ook een thermostaat dus als je er wat berekeningen op los laat, (dat je computer dus niet je vissen kookt) zorgt het normale verwarmingselement (bij een uitstaande PC) ervoor dat je vissen niet bevriezen. Uiteindelijk bespaar je dan een hele fan.....

Verwijderd

Duinkonijn schreef op 17 juli 2004 @ 13:00:
die een regen pijp met water gebruiken voor reservoir..
Volgens mij bedoel jij een bong, die gebruik maakt van waterverdamping.

Ik denk niet dat een aquarium snel genoeg afkoelt. Als je een bad neemt kan je er ook wel een uur in blijven zitten voordat het onaangenaam koud wordt. Maar als het bijvoorbeeld een dag duurt voordat je aquarium opgewarmd is, kan je hem natuurlijk 's nachts weer laten afkoelen.

Verwijderd

Topicstarter
Het kan zijn dat aquarium bakken van een speciaal glas worden gemaakt dat heel goed isoleert, dat weet ik niet. Ik heb gerekend met glas van BINAS :). Maar ik weet zeker dat als je een bak hebt van aluminium dat je dan een geweldige koeler hebt. In principe heb je dan een gigantisch koeloppervlak in vergelijking met je standaard processor koeler.
Trouwens voor de doe het zelvers. Koop een goedkope koelkast op marktplaats en stop het expansievat (het gedeelte van de koelkast dat dus koud wordt) in het water. Dit zorgt zeker voor koel water.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 14:42 ]

Verwijderd

Het kan zijn dat aquarium bakken van een speciaal glas worden gemaakt dat heel goed isoleert, dat weet ik niet.
Nee,het is normaal glas meestal 10-12mm.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 12:53:
nou als je effe zou willen posten hoeveel watt die elementjes zijn weten we gelijk het antwoord.
die zijn: voor een klein aquarium >100watt.......voor een groot aquarium > 200watt

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-07-2004 17:20 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:17
Iemand op tweakzone had dit gedaan met een reservoir van 30 liter...

http://www.tweakzone.nl/casemods/245

Alleen staat er niet vermeld of er een radiator wordt gebruikt... maar kan op de foto's niet een ontdekken

Offtopic: :9~ wat een ongelofelijk groot reservoir :9~

[ Voor 61% gewijzigd door tafkaw op 17-07-2004 17:29 ]

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:15
Gr00t resevoir van koper gebruiken, lekker licht :). Om er echt veel rendement uittehalen tov. een radiator heb je echt een giga bak nodig (ook qua prijs) en dan hebben we het nog niet eens over de ruimte.

Verwijderd

Bij HardOCP hebben ze een reservoir met een koelblokje in het water en een fan erboven.
Pagina: 1