Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

papst fan, type 3414

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb een nogal "zware" papst fan gekregen (type 3414) die alleen op vol vermogen draait op 24 volt 2,4 watt, hoe krijg ik dat uit mijn voeding, op 12 volt is hij wel stiller, maar ik wil hem ook op volle toeren kunnen draaien.

alvast bedankt.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 20:53
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 11:17:
Hallo,
ik heb een nogal "zware" papst fan gekregen (type 3414) die alleen op vol vermogen draait op 24 volt 2,4 watt, hoe krijg ik dat uit mijn voeding, op 12 volt is hij wel stiller, maar ik wil hem ook op volle toeren kunnen draaien.

alvast bedankt.
Je kan altijd proberen de - (zwarte draad) aan te sluiten op de -12V en de + (rode draad) op de +12V.
Normaalgezien moet dit perfect werken want het verschil tussen +12V en -12V is 24V. Zo kan je ook fans op 7V zetten door ze aan te sluiten op +12V (+) en +5V (-).

Verwijderd

Topicstarter
is dat dan als je de molex even voor je houdt (geel rechts) de rode draad (links en de rechter zwarte?
^_^

Verwijderd

Topicstarter
waar zit de -12 volt dan? met de spanningszoeker meet ik maximaal 12 volt verschil :?

Verwijderd

het lijkt me niet verstandig de -12 volt lijn te gebruiken... heeft niet zo veel vermogen...
Het beste is een 24 volts psu in je kast bouwen.. ik geloof dat er nog wat aangeboden werden in V&A..

suc6

Verwijderd

Er bestaan ook printjes die als spanning verdubbelaar werken.
Werk perfect hier. Even Google, en je vind wel een zelfbouw schema.

Verwijderd

Topicstarter
0w, nu ik weet wat het zijn, psu's, lijkt het me toch niet zo'n goed idee, voor een gewoon fannetje, wordt de kast ook nogal wat minder mobiel van (l.a.n) :),

toch bedankt allemaal!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 11:47:
kan je die niet gewoon kopen :?

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
ben je nou een tweaker of niet |:(

Als je dan toch zelf gaat bouwen dan kun je ook zelf een voeding maken.
  • zekering Trafo 230->24 gelijkrichtertje elkotje
en als je het mooi wil doen dan gooi je er ook nog een relais bij...

en als je daar geen zin in hebt, dan had je geen tweaker moeten worden :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door hilbren op 17-07-2004 11:59 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

-12V van de PSU gebruiken is denk ik zoewizo niet verstanding, omdat het niet dezelfde vermogen kan lever dan de +12V
de gegevens staan wel op de PSU (vaag niet meer dan 1 Amp)
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 11:47:
DC-DC converter :)

• D-Three
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 11:23:
is dat dan als je de molex even voor je houdt (geel rechts) de rode draad (links en de rechter zwarte?
^_^
Neen, ik bedoelde rood en zwart van de fan. -12V kan je niet terug vinden op de molex.

Maar inderdaad, de -12V op de voeding is niet zo sterk. Maar zou dat niet worden gecompenseerd door de +12V? Ik ga dringend ff terug mijn basiskennis elektronica moeten opfrissen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
de gemiddelde -12 V lijn kan een 0,8 tot 1A leveren, dat moet meer dan genoeg zijn voor een fan.

zo uit m'n hoofd de witte draad aan de ATX connector

Repareren doe je zo.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51
Op mijn PSU is de -12V de blauwe draad. Wit is de -5V. De -12V kan 0.8A leveren op mijn voeding. Ik denk dat het wel lukt om daarop de fan aan te sluiten, 24V bij 2.4W is 100mA dus dat moet lukken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• D-Three
The Widow Maker schreef op 17 juli 2004 @ 13:21:
Op mijn PSU is de -12V de blauwe draad. Wit is de -5V. De -12V kan 0.8A leveren op mijn voeding. Ik denk dat het wel lukt om daarop de fan aan te sluiten, 24V bij 2.4W is 100mA dus dat moet lukken.
Net ff gekeken en mijn Zalman levert ook 0.8A op de -12V. Dat is dus 9,6W en dat is inderdaad meer dan genoeg om die fan op aan te sluiten! Maar hoeveel stroom heeft het mobo nodig?

En die 2,4W voor die fan moet toch ook niet volledig door de -12V gedragen worden?
Pagina: 1