[Debian testing] Fasttrack probleem

Pagina: 1
Acties:

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Ik zit met een probleem dat volgens mij allang opgelost is, ik kan de oplossing alleen niet vinden.
In mijn systeem zitten twee 40 GB schijfjes in een RAID0 array, aan een Promise Fasttrack 100 TX2. Ik heb op 1 v/d partities Windows 2000 draaien. (Die ik niet kwijt wil)
Als ik vervolgens de netinstaller-CD gebruik om Debian testing naast windows 2000 te kunnen installeren, ziet deze installer de twee schijven wel, maar als twee lossen schijven, niet als 1 grote. Wat doe ik fout?

(Ik meen dat vanaf 2.4.20 (Dit is 2.6.nogwat) er al ondersteuning voor deze Fasttrack kaartjes in de kernel zit, maar waarom werkt het dan niet?)

De Groningse beer

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Met een 2.6 kernel heb je precies hetzelfde...

Kernel 2.6 / 2.4 zien die krengen als losse schijven (ik heb ze ook aan elkaar moeten plakken via softraid)

En btw die k*t Fasttrack Promise TX2 kaarten waar ik er ook een van heb is puur een softraid kaart :+

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Maar ik heb RedHat 9 draaiende gehad op de partitie waar ik nu Debian wil hebben, m.b.v. de drivers van de Promise site, volledig in het bestaande array. Maarja, zoals bekend staan daar geen drivers voor Debian, wel de source. Maar hoe krijg ik uit de source zonder werkende install nu een werkende driver?

De Groningse beer

Verwijderd

Compileren? :P

Is het een kernelpatch...

Iig, kijk eens in de README of in INSTALL, staat vast wel wat. :)

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Maar hoe krijg ik uit de source zonder werkende install nu een werkende driver?

De Groningse beer

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je hebt altijd een werkende installatie tot je beschikking: knoppix.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Ja, oke, das waar. Ik zal daar maar eens naar moeten kijken dan. (Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.)

De Groningse beer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Kernel 2.6 ondersteund toch helemaal geen IDE raid meer :? 2.4 nog wel. Wel kun je met software raid werken.

Advies voor raid + linux + windows: Schijven gewoon los gebruiken, windows geen raid (kan wel software raid met dynamische schijven, maar dan gaat Linux vermoedelijk moeilijk doen) en bij linux gebruik maken van software raid. Waarschijnlijk heb je nu ook software raid (via een driver dan) dus erop achteruit ga je toch niet.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Das leuk, maar dan ben ik dus wel m'n huidige Win installatie kwijt...

De Groningse beer

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
pierre-oord schreef op 17 juli 2004 @ 18:52:
Kernel 2.6 ondersteund toch helemaal geen IDE raid meer :? 2.4 nog wel. Wel kun je met software raid werken.
De implementatie van de software raid van kernel 2.4 was niet zo mooi en is daarom uit 2.6 kernel gehaald. Als ik het goed heb komt er wel weer ondersteuning in latere versies. Om met de promise raid te werken zul je dus een 2.4 kernel moeten gebruiken met de promise raid support aan.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

cool_zero schreef op 21 juli 2004 @ 14:08:
De implementatie van de software raid van kernel 2.4 was niet zo mooi en is daarom uit 2.6 kernel gehaald. Als ik het goed heb komt er wel weer ondersteuning in latere versies. Om met de promise raid te werken zul je dus een 2.4 kernel moeten gebruiken met de promise raid support aan.
Support voor software raid zit natuurlijk al in de 2.6 kernel. Als je detectie van promise raid, hpt37x enz bedoelt, dan heb je het mis: detectie komt niet meer in de kernel, maar in userspace. Zo kun je m.b.v. de device mapper je promise array activeren en mounten. Als je ervan wil booten, wordt het moeilijker: activatie moet dan plaatsvinden in door middel van een script in een initial ramdisk. Een static build van de devicemapper (userspace) moet dan dus in de initrd zitten.

Al met al dus super vet: We hebben dadelijk e e n driver voor raid0, raid1, etc in de kernel en activatie voor verschillende types (hpt37x, promise, intel, medley) gebeurt door een piepklein programmatje in userspace.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Jammer, het is dan misschien wel een mooiere oplossing door die dingen naar userspace te verplaatsen, maar echt praktisch vind ik het niet. Het merendeel van de gebruikers van deze controller willen linux er gewoon vanaf kunnen boot-en. Als je een initial ramdisk moet maken kun je net zo goed de drivers van de fabrikant gaan gebruiken.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

cool_zero schreef op 21 juli 2004 @ 19:35:
Jammer, het is dan misschien wel een mooiere oplossing door die dingen naar userspace te verplaatsen, maar echt praktisch vind ik het niet.
Makkelijker is het misschien niet. Onpraktisch, waarom? Wat kan mij dat nu schelen of ik tien kernel modules in mijn initrd heb zitten of een programmatje die dingen regelt?
Het merendeel van de gebruikers van deze controller willen linux er gewoon vanaf kunnen boot-en. Als je een initial ramdisk moet maken kun je net zo goed de drivers van de fabrikant gaan gebruiken.
Je kunt er van booten. Alleen moeten er programma's uitgevoerd worden voordat je bij je array kunt. Inititial ramdisks worden bij alle ganbare distro's gewoon gebruikt. Er verandert dus niet gek veel.
Bovendien: wat het merendeel van de gebruikers wil, is nooit zo geweest. Met BIOS raid en linux (met of zonder open source drivers) heb je nog nooit de distro's voor het kiezen gehad. Of daar verandering in komt, moeten we afwachten. Ik hoop van wel.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1