Toon posts:

CPU sensor kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een behoorlijk irritant probleem..

Als ik mijn pc opstart geeft hmonitor gelijk aan dat mijn pc rond de 60graden word (cpu dan). Na een tijd de pc aan gehad te hebben stijgt dat tot tussen de 80 en 90 graden..

Natuurlijk begrijp ik zelf wel dat dit niet kan, en dus niet klopt aangezien ik er net een nieuwe cooler op heb (arctic cooling 2l)..

Door deze temperaturen valt mijn pc dus automatisch uit.. Ik heb in de bios alle shutdowns uit gezet, maar hij blijft gewoon uitvallen..

Mijn systeem:

Microsoft Windows XP Professional OS Service Pack 1
AMD Athlon XP 2400+
Abit KR7A(-RAID) (tevens geflashed)
Dana Elec 512 MB (PC2100 DDR SDRAM)
ATi Radeon 9600XT 126mb
Creative SB Live! 5.1 Platinum
61 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100

Ik heb een 300watt voeding

edit ik heb nog een plaatje

ook mijn voltages worden verkeerd aangegeven?

Afbeeldingslocatie: http://www.clan-ast.nl/hmonitor.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 02:45 ]

Verwijderd

Nog zo'n late tweaker :P

Ik lees dat je net een nieuwe cooler erop heb zitten. Misschien zit ie er niet goed op, of heb je teveel of te weinig koelpasta ertussen gedaan.
Voel ook even aan de blok of ie heet word, zoniet dan is er geen goed contact tussen het blok en de CPU.

Hmm, volgens mij zijn er een paar sensoren kapot, die voltage klopt ook voor geen meter 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 02:51 ]

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Haha laat me proc net na uurtje Painkiller gedaan te hebben nou ook 85 Graden zijn :S....

Terwijl die normaal "maar" 65 Stressed werd ong. niet hoger ( Athlon64 3000+@ 2.4 Ghz | Shuttle AN50R )

Maarja het blok voelt wel heet aan.. maar niet gruwelijk heet. Is de eerste keer dat ik dit meemaak, zal ook eens kijken of die sensor bij mij ineens stuk is gegaan oid.

Maar ik denk dat jou probleem idd wel een brakke tempsensor moet zijn ja.. of je moet echt je klauwen verbranden aan je blok natuurlijk.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
het blok voelt niet heet aan nee.. ik heb er ook genoeg koelpasta op gedouwd, dus denk niet dat dat het probleem is

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:05
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 14:19:
het blok voelt niet heet aan nee.. ik heb er ook genoeg koelpasta op gedouwd, dus denk niet dat dat het probleem is
ja misschien juist te veel:D schoonmaken en opnieuw aanbrengen, een heel dun laagje.

Verwijderd

Topicstarter
haha nee ook niet teveel :P

die uitvallers had ik trouwens ook al met mijn oude koeler (alleen werden die temperaturen nooit zo warm)

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 21:23
Je zegt het zelf al.. Je hebt je CPU koeler vervangen en nu denk je dat je sensor kapot is? Nee.... Met logisch nadenken kom je tot de conclusie dat je CPU koeler er niet goed op zit.

Dat bevestig je later ook nog eens door te vertellen dat de CPU koeler niet eens warm is. Bij elke hedendaagse CPU is je cpu koeler warm als je hem een poosje aan hebt. Je hebt je koeler er dus niet goed op.

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Heb je de proc er ook afgehaald toen je de koeler aan het vervangen was?? Anders kan het zijn dat het sensortje onder de proc niet meer goed zit oid en dan moet je die even heel ligt naar beneden drukken.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Verwijderd

Topicstarter
nee de proc heb ik er niet afgehaald, maar zal even kijken..

maar ik weet wel hoe ik een koeler erop kan zetten.. hij zit er goed op..

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem en ik heb er na laten kijken door een computer Shop in Zevenaar. Echter zij staan voor een raadsel!!!

Men zegt dat de gemiddelde temperatuur (zoals de BIOS die aangeeft) ongeveer rond de 35 en 45 graden celcius moet zijn mijn computer geeft aan dat hij 60 graden is terwijl het blok wat erop ligt koel blijft (35 graden kun je aanraken boven de 45 graden ga je al over op verbrande handjes).

Nadat we de koeler hebben nagekeken of deze er goed op zat hebben we zelfs een andere processor van hetzelfde type erop gezet en met een andere koeler (Zo'n grote koperen) maar het resultaat bleef hetzelfde. Daarna hebben wij een ander moederbord erop gezet (abit is7 ingeruild voor een abit ic7-max3) maar ook dit was niet de oplossing. Terug gegaan naar de voeding en deze (400 watt) vervangen door een van 450 watt. maar helaas geen verbetering.

Kortom wij staan voor een raadsel als iemand dus nog een oplossing mocht weten dan hoor ik dit graag.

Het zou ook nog kunnen zijn dat dit probleem alleen met ABIT moederborden afspeeld en niet met andere merken. :? :? :? :? :? :?

Microsoft XP professional
abit IS7
Intel pentium 2.8 Boxed met standaard koeler dus.
ati radeon 9800PRO 128Mb
maxtor 120Gb S-ATA
met 2 oem Simms van 512Mb

P.S. om nog even terug te komen op het berichtje van GmC heb ik toch het vermoede dat je fan niet is aangsloten want in je screenshot van de temperaturen staat het aantal RPM's van je cpu-fan op 0

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 12:37
Heb je al verschillende prog's geprobeert om te meten ?

lijkt mij eerder dat 't programma wat je gebruikt afwijkt.......probeer mbm5 eens.

Verwijderd

Mijn temp sensor geeft na mijn geweten ook wat te hoog aan ( abit nf7-s ). Soms als ik opstart geeft hij in windows 28 C aan ( waterkoeling ) maar meestal zegt hij 40 C. Ik snap er ook niks van waar dat hij soms ineens "de naar mijn mening" goede temp aangeeft ( dus die 28 C )

maar die 80 - 90 C van jou is wel erg hoog gegrepen :X misschien eens de oude koeler ff terug zetten en dan weer kijken ??

Verwijderd

Topicstarter
ik heb verschillende programma's gebruikt, en ze geven allemaal hetzelfde aan..

die rpms snap ik ook niet.. maar die rpm die hij wél aangeeft zijn de rpm's van mijn processor

Verwijderd

als de RPM sensors ook omgedraaid zijn volgens jou, dan is de chip die al die waardes moet verwerken naar zn grootje, dat heb ik ook eens gehad op me Albatron PX865PE Pro bord, meestal zijn deze chips een Winbond blablabla nog iets, en als deze chip brak is dan krijgt windows de verkeerde waardes door.

Verwijderd

Toch lijkt me dit stug dat dat het is. Ik heb immers met 2 verschillende mobo's geprobeerd maar er zit geen verschil in. Wel moet ik toegeven dat toen ik er een andere voeding in heb gezet met een hoger wattage hij het wel wat beter doet. maar nog steeds liggen de temp. erg hoog.

Verwijderd

OK PEEPS LISTING UP HERE"S THE SOLUTION!!!!!! >:) :) :) :) :)

Je gaat naar de abit site om de bios van je moederboard uptodaten.

Volgens ABIT is dit probleem bekent en moet de CPU-Temperature opnieuw gecalibreerd worden.

Met dank aan ABIT USA

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
dat -12 en -5 voltages niet kloppen is opzich niet erg, komt heel veel voor dat die verkeerd uitgelezen worden. zijn overigens ook geen belangrijke voltages.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik al weet waar het probleem ligt.. mijn harde schijf is kapot..

ik wou vanmiddag mijn pc aandoen, dus na 5 minuten viel hij weer uit.. denk dat dat mijn harde schijf fataal is geworden.. hij start nu namelijk niet meer op.. hij detecteerd mijn harde schijf niet meer..

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Of je hardeschijf is kapot gegaan door dat hij continu aan en uit gaat. Kan je niet beter eerst even de hele zooi controleren voordat er straks niets meer werkt?

(is het nou zoveel werk om voeding en koeling te controleren?)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
zit een gloednieuwe voeding in (voordat die erin zat deed hij hetzelfde).. dus lijkt me niet dat het daar aan ligt..

koeling heb ik doorzocht.. alles werkt goed..

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je CPU geeft een temperatuur van 90 graden aan en alles werkt goed.

Waarom denk je dat het vervangen van je hardeschijf dat probleem zal verhelpen?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Nou wil ik niet lullig doen maar euhh... een bios update heeft wonderen voor mij gedaan. De abit moederborden moeten namelijk opnieuw gecalibreerd worden!!!

Hebben jullie dat al eens gedaan voordat je gaat zoeken bij het simpelste. ik bedoel dat het de voeding en de fan het niet is dat is duidelijk. maar heb je al eens een bios update gedaan???

laat het me ff weten

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 16:13:
Nou wil ik niet lullig doen maar euhh... een bios update heeft wonderen voor mij gedaan. De abit moederborden moeten namelijk opnieuw gecalibreerd worden!!!

Hebben jullie dat al eens gedaan voordat je gaat zoeken bij het simpelste. ik bedoel dat het de voeding en de fan het niet is dat is duidelijk. maar heb je al eens een bios update gedaan???

laat het me ff weten
Dat kan wel. Maar denk je nu echt dat ie 40c verkeerd gecalibreed is? Nee dat denk ik ook niet.

Laat die 90 C een keer 80 C zijn dan heb je nog steeds 'n probleem. Zoals hier ook al is gezegd je koelblok voelt niet warm aan vaak betekent dat 'n slechte warmte overdracht van de processor naar het koelblok.

Koppel zoveel mogelijk los, zet je oude koeler erop kijk of die temp nog zo ontzettend hoog is en trek daar je conclusie uit.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb bios geflashed ja..

cooler voelt wel warm aan, maar niet extreem..

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

ga je cpu eens trug clocken en ga die koeler dr ff opnieuw opzetten.. weinig moeite en t werkt misschien wel... ook niets iets te enthousast je koeler dr opgezet.. tik op de core als gevolg.. kijk ff op beschadiging of afgebroken dingen rondom je socket.. ook je chipset drivers opnieuw installen is handig

veel suc6 dr mee

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
heb oude koeler erop gehad, maar hij deed gewoon hetzelfde als wat hij toen deed met die oude koeler..

ik heb gekeken naar de core, daar is niets mis mee.. terugclocken.. tja.. hij is nooit overgeclockt

Verwijderd

ok je hebt hem geflashed maar heb je hem ook ge-update. bij mij zakte na het updaten de temperatuur ongeveer 30 graden. en ja dat is veel. en zoals je zelf al zij mijn blok wordt wel warm maar niet overdreven. geloof me bij 80 graden kun jij je blok niet meer aanraken. AMD Processoren worden zowieso een stuk warmer dan intel procs vanwege een of ander hittebestendig goedje wat er bij AMD niet op zit en bij intel wel.

Mocht je me niet geloven dan verwijs ik je door naar een artikel op de Tom's Hardware Site

http://www6.tomshardware....s_hardware_test_lab_video

Download de video en kijk en huiver.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 01:08:
ik denk dat ik al weet waar het probleem ligt.. mijn harde schijf is kapot..

ik wou vanmiddag mijn pc aandoen, dus na 5 minuten viel hij weer uit.. denk dat dat mijn harde schijf fataal is geworden.. hij start nu namelijk niet meer op.. hij detecteerd mijn harde schijf niet meer..
Kan het niet zijn dat je mobo naar zijn grootje aan het gaan is? Wat zegt je logfile over het uitschakelen?

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 09:10:
ok je hebt hem geflashed maar heb je hem ook ge-update. bij mij zakte na het updaten de temperatuur ongeveer 30 graden. en ja dat is veel. en zoals je zelf al zij mijn blok wordt wel warm maar niet overdreven. geloof me bij 80 graden kun jij je blok niet meer aanraken. AMD Processoren worden zowieso een stuk warmer dan intel procs vanwege een of ander hittebestendig goedje wat er bij AMD niet op zit en bij intel wel.

Mocht je me niet geloven dan verwijs ik je door naar een artikel op de Tom's Hardware Site

http://www6.tomshardware....s_hardware_test_lab_video

Download de video en kijk en huiver.
Doordat zijn blok misschien verkeerd gemonteerd zit is zijn cpu juist zo warm. En dat zou betekenen dat zijn koeler niet erg warm zou zijn door het slechte contact, en dus is het best mogelijk het koelblok aan te raken. Daar gaat het nu juist om :X

Verwijderd

t!mP schreef op 20 juli 2004 @ 19:15:
[...]

Doordat zijn blok misschien verkeerd gemonteerd zit is zijn cpu juist zo warm. En dat zou betekenen dat zijn koeler niet erg warm zou zijn door het slechte contact, en dus is het best mogelijk het koelblok aan te raken. Daar gaat het nu juist om :X
Of misschien snap jij het wel niet ik bedoel als GmC nou zegt dat zijn koeler er goed op zit en dat alles goed zit zonder beschadigingen dan moet het probleem toch ergens anders liggen. Ik geef alleen een mogelijke oplossing aan en het lijkt mij nadat 10x is gezegd dat het aan de koeler ligt dat GmC dat toch zeker wel dubbel gechecked heeft. Zelfs al is de koeler goed aangesloten kun je deze gerust aanraken met een temp. van 40 graden maar bij 80 graden zeker niet (althans niet zonder blaren). dus waarschijnlijk geeft het mobo een verkeerde temp aan want anders zou de AMD chip in rook zijn opgegaan!!!! zoals te zien is in de Toms Hardware test. Maargoed GmC moet zelf maar kijken wat hij doet of anders zijn comp ff naar een comp-boer sturen om na te laten kijken of alles goed op zijn plek zit als hij dat niet zeker weet.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

hoe lang heb je die pc al.. als ik dat soort problemen had.. was ik al 5 keer trug naar de winkel gegaan..

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de pc ongeveer een half jaar nu.. welke logs bedoel je trouwens? kan geen logs vinden.. de koeler word gewoon net zo warm als hij hoort te worden.. kan hem dus gerust aanraken zonder blaren te krijgen.. als hij trouwens ook 80 graden zou worden zou de core toch gewoon afbreken?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Die voltages zijn geen probleem aangezien alleen hele oude apparaten de -12 en -5 volt lijnen gebruiken. De wijken zo af omdat deze onbelast zijn denk ik. Bij mij zijn ze ook -18 en -11
Pagina: 1