Autoradio vergeet instellingen bij het starten

Pagina: 1
Acties:
  • 4.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nieuwe autoradio(lenco) ingebouwd in een oude auto(starlet uit '86)

Werkt best aardig op 1 ding na. Op het moment dat ik de auto start... gaat de radio uit en vergeet alle instellingen. Ik heb wel een continu-draad aangesloten (zelfs direct op de accu) maar dit helpt niet.

Als ik contact maak dan gaat de radio gewoon aan... kan ik ook zenders vastleggen ed... maar zodra ik de moter start is alles weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
even de rode en de gele draad verwisselen
Dus rood op geel aansluiten
en geel op rood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BigB schreef op 16 juli 2004 @ 23:52:
even de rode en de gele draad verwisselen
Dus rood op geel aansluiten
en geel op rood :)
Dit heb ik geprobeerd en was helaas niet de oplossing...

Het lijkt wel alsof op moment van starten de motor zoveel stroom overal vandaan trekt dat zelfs de draad die direct op de accu zit de radio niet van genoeg stroom kan voorzien om de instellingen te onthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik denk dat tijdens het starten de spanning zover in elkaar duikt dat je radio zij instelingen niet meer onthoudt.

ik denk dat jouw accu ver aan het einde van zijn leven is. meet voor de grap eens de spanning tijdens het starten.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cactusman schreef op 17 juli 2004 @ 00:05:
ik denk dat tijdens het starten de spanning zover in elkaar duikt dat je radio zij instelingen niet meer onthoudt.

ik denk dat jouw accu ver aan het einde van zijn leven is. meet voor de grap eens de spanning tijdens het starten.
Dat is iets wat ook in mijn hoofd rondspookt... zou ik die continu-stroom ook uit een losse batterij kunnen halen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:10
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 00:06:
[...]

Dat is iets wat ook in mijn hoofd rondspookt... zou ik die continu-stroom ook uit een losse batterij kunnen halen oid?
in dat geval gewoon een nieuwe accu .. is makkelijker en beter voor je auto! :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 00:06:
[...]

zou kunnen denk ik.alleen waarom al die moeite die accu die gaat der toch aan. koop gewoon een nieuwe accu a 50 euro en je bent weer 5 jaar van de problemen af.

gewoon naar de kwikfit deze testen je accu gratis kapot vervangen zo niet radio gewoon terug naar de kijkshop ( het zou ook aan de radio kunnen liggen tis een lenco)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Radio uiteraard ook getest in een andere (lees: nieuwere) auto en deed het perfect. Zo goed dat de buurman de radio wel wilde houden!

En een nieuwe accu kopen terwijl ik niet 100% zeker weet of dat het probleem verhelpt wil ik niet. Het is gewoon een oude auto en misschien zijn die niet gebouwd op radio's die continu stroom moeten hebben oid. Bij nieuwere auto's zit er volgens mij nog iets tussen accu en de continu stroom zodat ie m niet leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kheb zelf ook een oudere auto (Peugeot 205 XS uit `89) en daar deed m`n radio het eerst ook niet in, tenminste hij onthield geen instellingen. In de handleiding van de radio stond dat er 3 manieren waren om de radio op de accu aan te sluiten, omdat er 3 verschillende soorten accus waren ofzo. bij zat eerst het rode en gele draadje apart en was er zeg maar een gaatje langs de gele over. In dat gat de rode gedaan, dus 2 kabels die overgaan in 1 kabel en nu doet ie het wel goed, radio gaat niet af als ik motor uitzet en hij onthoudt alle instellingen en waar ik was tijdens het afspelen van CD. Khoop dat je het snapt, zal wel nie, kzal morgen ff pic maken als je t nie snapt.

BTW radio is een Panasonic XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 00:17:
Radio uiteraard ook getest in een andere (lees: nieuwere) auto en deed het perfect. Zo goed dat de buurman de radio wel wilde houden!

En een nieuwe accu kopen terwijl ik niet 100% zeker weet of dat het probleem verhelpt wil ik niet. Het is gewoon een oude auto en misschien zijn die niet gebouwd op radio's die continu stroom moeten hebben oid. Bij nieuwere auto's zit er volgens mij nog iets tussen accu en de continu stroom zodat ie m niet leeg trekt.
De toestand van een accu komt het duidelijkst naar voren bij het starten. Er wordt dan korte tijd een hele hoge stroom afgenomen (zo'n 50 tot 200A) en als de accu in slechte conditie is zakt de spanning tot een volt of 6 of nog minder.

Een nieuwe accu zou best wel eens grote problemen kunnen voorkomen komende winter, want een slechte accu is nog slechter als het kouder wordt.

Lenco is (tegenwoordig) ook een superbudget merk, een 0,5 euro supercapje voor de nvram kon er blijkbaar niet af. Triest hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 01:51
wat je ook even kunt doen, is de accu van die auto van de buurman met startkabels verbinden met je eigen accu, laat zijn motor gewoon draaien, en probeer jouw auto dan eens te starten. Als het probleem dan weg is, weet je zeker dat het aan de accu ligt !

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de meeste auto heb je ok meestal in je zekeringsbak dat je kan kiezen tussen contonustroom en niet

(zo Was het laast bij mij iniedergeval nog) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een accu gaat maximaal zo'n 7 jaar mee en vaak korter. Meestal staat er een datum op zodat je kan zien hoe oud hij is. Op een dag hoor je alleen nog maar een zacht klikje van het startmotor relais...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
ligt voor 99% zeker aan je accu.
en als het kouder wordt ga je vrijwel zeker start problemen krijgen.
zet er gewoon ff een nieuwe in en je zult zien dat de radio het weer prima doet en dat de auto veel makkelijker start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check met een multimeter eventjes of bij het starten wel spanning op de gele draad blijft staan, soms is dit niet het geval ( bv voor lampen ) en dan moet je eventjes op zoek naar een draad die dat wél heeft...

accu lijkt me sterk want de radio trekt bijna geen stroom.. is puur om het geheugen te laten gebouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:12
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 23:40:
Check met een multimeter eventjes of bij het starten wel spanning op de gele draad blijft staan, soms is dit niet het geval ( bv voor lampen ) en dan moet je eventjes op zoek naar een draad die dat wél heeft...
TS heeft deze draad al direct op accu gehad, en merkte geen verschil.
accu lijkt me sterk want de radio trekt bijna geen stroom.. is puur om het geheugen te laten gebouden
stel dat de IC's geen condensator hebben om dipjes op te vangen, en de accu zakt teveel naar beneden tijdens starten... Dan hebben de IC's ineens geen spanning meer, en verliest de radio de instellingen...

TS kan een keer proberen om met startkabels aan een andere auto te hangen... (bij voorkeur een waarvan bewezen is dat de accu goed is). Als de radio dan wel de instellingen onthoudt, dan is het idd de accu...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Pagina: 1