[P3 MSI MS-6154VA mobo] IOQD is te laag

Pagina: 1
Acties:

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Hallo,

Ik ben bang dat ik een probleempje heb met een systeem dat ik morgen moet afleveren.
Ik krijg als ik Sisoft Sandra draai de volgende melding:
Warning W231: IOQD is set too low. Performance will suffer.
Ik heb al de hele handleiding van het moederbord doorgespit en heb niks gevonden, ook op het Internet is niet veel te vinden over IOQD fouten.

Ik heb nog wel op een Duits forum een topic gevonden, dit gaat over een moederbord met het zelfde chipset als op mijn moederbord zit. ( VIA® VT82C693A + VT82C596B chipset.)
Link naar het forum

Ik wil dus graag de IOQD op 8 zien te krijgen want nu behaal ik in de sisoft geheugen bench maar max 250mb/s en heb een bandwith efficiency van maar 32%.
Ook reageert Windows gewoon traag (Windows xp home sp1)

Specs:

• 1: PC 133 128mb Single sided
• 1: PC 100 64mb Double sided
• MSI MS-6154VA moederbord Link naar moederbord specs
• Intel P!!! 650mhz FSB 100mhz

En de nieuwste bios staat er op geflasht.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Want ik zou het zo 123 niet meer weten.
Natuurlijk heb ik ook op Got gezocht

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Als je in het BIOS geen Queue Depth of In Order Queue Depth optie vindt houdt 't op. Hoewel, ik geloof dat de VIA driver 'm op 4 instelt maar dat weet ik zo niet zeker, anyway, daar krijg je 'm ook niet mee op 8 (weet geen eens wat pecies mogelijk is met die VIA chipset omdat VIA dit dus niet vrijelijk documenteert :/ )

Maar de oorzaak van de belabberde memory doorvoer kan ook ergens anders aan liggen natuurlijk (check je BIOS instellingen eens m.b.t. geheugensnelheid, timings, FSB/geheugen verhouding etc.). En vergeet niet dat zo'n Apollo Pro Plus een regelrechte draak is op dit gebied.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Abbadon schreef op 16 juli 2004 @ 23:51:
Als je in het BIOS geen Queue Depth of In Order Queue Depth optie vindt houdt 't op. Hoewel, ik geloof dat de VIA driver 'm op 4 instelt maar dat weet ik zo niet zeker, anyway, daar krijg je 'm ook niet mee op 8 (weet geen eens wat pecies mogelijk is met die VIA chipset omdat VIA dit dus niet vrijelijk documenteert :/ )

Maar de oorzaak van de belabberde memory doorvoer kan ook ergens anders aan liggen natuurlijk (check je BIOS instellingen eens m.b.t. geheugensnelheid, timings, FSB/geheugen verhouding etc.). En vergeet niet dat zo'n Apollo Pro Plus een regelrechte draak is op dit gebied.
Ik heb alles op gebied van geheugen al getest. Ik heb het geheugen op 133mhz gezet, alleen dan kom ik XP niet in omdat de pc 100 dimm het net niet trekt.
Ik heb met de FSB zitten spelen, maar ook dit hielp niet. Daarna heb ik nog met de CL settings zitten spelen, maar ook op 2 was er niks verbeterd (normaal 3)

Ik ga nu eens proberen om met alleen pc100 te booten en / of alleen met pc133.

Ik hoorde overigs wel dat je met wpcredit :? het mogelijk kon instellen? Zoja? Waar :)

En zijn er nog specifiek drivers die je me aanraad? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Roberto op 17-07-2004 10:24 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Met wpcredit en de voor deze chipset bestemde file (11060691.PCR, als je 'm niet hebt/kunt vinden geef ff een gil) kun je een IOQD van 1 of van 4 instellen (entry 50:7 waarvan waarde 1=level 4 IOQD). Verder kan ik je aanraden de bankinterleave in te stellen op 4-way, dit kan behoorlijk schelen qua memory troughput. Dit kan ook met wpcredit. In de genoemde .PCR file staat precies welke offset je moet hebben voor welke parameter :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.