[HD] Na BIOS update van 137 naar 160GB: en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een 160GB hardeschijf en ik heb er altijd maar zo'n 130 van kunnen gebruiken ivm met het BIOS.
Nu was ik beetje aan het prutsen en zag dat MSI al een BIOS update had voor mijn Maxtor harddisk :)
Ik heb de update uitgevoerd, en na een error HD Detection opnieuw in het BIOS uitgevoerd (waarna hij op "auto" bleef staan, ook al raar :? ) en eenmaal in Windows Partition Magic opgestart om te kijken of ik de krappe 25GB nog ergens kon bijplakken. Maar de rest wordt dus niet als unallocated space gezien ofzo.

Moet ik de hele harddisk formatteren voordat ik daarbij kan? Of ik er verder nog een schakel die geen harddisks kan lezen van 160GB (Windows 2000 ??).

Iemand een idee wat ik kan doen, ik kom er niet echt uit... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 17:45

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Welk besturingssysteem draai je? Het kan zijn dat de windows versie nog geen grotere harde schijven aankan. Hoe is trouwens de schijf op dit moment gepartitioneerd :?

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
als ie op auto staat even een keer op enter drukken. misschien dat hij hem dan wel herkent.
en heb je ook windows service pack 4 erop staat bij windows 2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68901

geen instellingen in je bios veranderen als je geen gegevens kwijt wilt!!
Om die extra giegjes te pakken zal eerst je bios de schijf opnieuw moeten herkennen (zoals post hierboven beschrijft) en daarna zul je deze opnieuw moeten indelen met fdisk.
Komt er dus op neer dat je het beste alle partities kunt verwijderen en dan de setup van win2k oid uitvoert. Deze vraagt dan hoe je je schijf wilt indelen.

Suc6 d'rmee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je kan zo veel frotten als je wilt in de bios (kwa hd dan) zonder je data te verliezen zolang je maar niks doet in de trend van formatteren.
de instellingen in de bios zijn altijd te herstellen.
zet de hd in de bios eens eerst op not installed ga dan eff een balkje naar onder en dan weer naar boven zodat je opnieuw of de hd staat en druk dan op enter en kijk of hij hem dan goed herkent. en ga dan nog eens naar partition magic en kijkt of hij de extra ruimte ziet en deel deze in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik heb dus nu een artikel in C't gelezen over hardeschijven en daar stond het tussen... windows is standaard niet capabel genoeg! ;)
Stond ook in de FAQ zag ik nu net :X

Maar goed op de site van Maxtor stond een regfix voor Windows, maar ook een waarschuwing over data verlies.
Note: Failure to install the required service packs and install the Enable Big LBA patch can result in data loss when accessing the hard disk beyond 137 Gigabytes.
Volgens mij heb ik begrepen dat alleen date verloren gaat als het op het stuk geschreven is wat boven de 137GB zit (in een eerdere installatie ofzo). Is dat juist of kan er meer data corrupt oid worden?

En ik vind het best wel raar dat dit soort zaken in Windows 2000SP-3+ en Windows XPSP-1+ niet standaard aan staan (terwijl 160GB toch best mainstream is). Hoe kan ik bij een nieuwe Windows installatie er voor zorgen dat dit wel standaard aanstaat? Of als Windows die info uit het bios leest zet ze dat zelf aan?

Iemand in voor een beetje voorlichting? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-07 19:31
Kijk eens in de windows disk manager, bij xp kom je er zo:

configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer.

Hier kan je unallocated ruimt vinden en die formatteren, zelf een paar keer gedaan en dat ging gewoon goed.
Het is een uitzondering als het fout gaat, maar ik zou toch maar even belangrijke bestanden backuppen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Ik heb thuis ok een 160GB schijf, en je moet inderdaad een LBA Registry update doen voordat Windows de hele schijf kan zien.
ook goed opletten dat je dit na het opnieuw instaleren van W2K ook moet doen. Dit was ik dus vergetne en was dus al men data kwijt tegne de tijd dat ik er aan dacht om die update te doen. Laat je schijf er dus ook UIT als je Windows opnieuw instaleert!!!

Voor de URl van de update, zie de stickies bovenin de topic lijst :)
Na deze reg update moet je Windows snappen dat ie groter kan zijn, en kan dus ook pqmagic erbij :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cipri op 06-08-2004 13:07 ]

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Oke, dan vat ik het nog niet helemaal (warme weer denk ;) ).
Ik heb nu mijn HD ingericht zeg maar. Windows 2000SP4 erop. De schijf/Windows is nog niet aangepast om 160 te bereiken. De laatste GB's zijn dus nog nooit beschreven. Als ik nu de Winreg aanpas om 160 te allocaten dan zou ik geen data verlies hebben (vraag 1)

Maar als ik dat gedaan heb, en ik moet Windows opnieuw installeren (wederom 2000sp4) dan is de volledige 160 GB beschreven en Windows doet standaard maar 137. Dan doe ik weer die fix en dan...? Ben ik dan m'n data weer kwijt en welke dan alle (theoretische mogelijkheid) of alleen boven de 137GB? (vraag 2)

Is er dan ook een mogelijkheid dat Windows tijdens de setup ofzo al vast die reg optie aanzet? Beetje omslachtig dit (als bovenstaande slecht uitpakt) :( IMO ook beetje dom van MS, maar goed, daar hebben we nu niks aan. (vraag 3)
Laat je schijf er dus ook UIT als je Windows opnieuw instaleert!!!
Als in, harde schijf eruit, windows op floppie of cd installeren ofzo? ;)
Pagina: 1