Toon posts:

P2B-DS ziet maar 128MB ipv 256MB per bank (2)

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na de close van de vorige topic en het lezen van FAQ en andere Internet resources blijf ik met het volgende probleem zitten (gelukkig kan de de vraag wel meer specificeren... ;)

Een Asus P2B-DS moederboard (440BX chipset) zou een 128Mbit chip moeten kunnen ondersteunen (16Mx8). Dit geeft 256MB voor dubbelzijdige geheugen modules.
Nu heb ik 3 256MB modules van 32Mx72 dubbelzijdig (Parity). Dit komt overeen met 16Mx8x2 en zou dus door mijn 440BX moeten worden ondersteund (toch?).
Het geheugen is registered en nonbuffered zoals de manual van het moederboard voorschrijft.
Echter het moederboard ziet maar 128MB :? Alle zoektochten op Google etc... geven aan dat bovenstaande modules diep theoretisch zouden moeten werken.

Waarom werkt dit niet... zie ik iets over het hoofd wat ik niet uit de FAQ heb kunnen halen ... 8)7

Verwijderd

welke revisie moederbord is het en welke bios heb je lopen ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 19:43:
.
Nu heb ik 3 256MB modules van 32Mx72 dubbelzijdig (Parity). Dit komt overeen met 16Mx8x2
Hier maak je een denkfout. Je kunt niet zomaar uit de cijfers die de omvang v.d. gehele DIMM aangeven concluderen welke chips er precies opzitten (althans, niet de structuur er van). Er kunnen net zo goed 16 stuks 32Mx4 chips op zitten. Dus, vertel ons eens wat er precies op de geheugenchips staat.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Revisie moederboard v1.04
Bios (uhm) ik meen de laatste versie. Ik kan dat op dit moment niet zien omdat het MB momenteel op mijn bureau ligt..... :(

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 16 juli 2004 @ 19:51:
[...]

Hier maak je een denkfout. Je kunt niet zomaar uit de cijfers die de omvang v.d. gehele DIMM aangeven concluderen welke chips er precies opzitten (althans, niet de structuur er van). Er kunnen net zo goed 16 stuks 32Mx4 chips op zitten. Dus, vertel ons eens wat er precies op de geheugenchips staat.
Het zijn 9 memorychips. Type HYS72V32301GR-7.5-C2
256MB Sync 133Mhz CL3 ECC Reg

Specs geven aan:
HYS72V16301GR-7.5-C2 Datasheet 128M 128 Y Registered 16M x 72 L-DIM-168 4k PC133 3-3-3

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-08 16:45
single of dual sided?
Dus schips aan een kant van de print of aan beide kanten?

• Abbadon
Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 19:55:
[...]

Het zijn 9 memorychips. Type HYS72V32301GR-7.5-C2
Nou, daar gaat 't al fout. Dan heb je een single sided DIMM, wat betekent dat je 256Mbit chips hebt en daar ziet de geheugencontrolelr per stuk idd slechts de helft van. Probleem opgelost, je moet andere DIMM's hebben B) (staat écht wel in de FAQ hoor, dit. En is ook tienduizendmaal voorbijgekomen, dus met de search valt er heel wat over te vinden ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Dubbelsided....
Abbadon schreef op 16 juli 2004 @ 19:51:
[...]

Ok we zijn een stap verder de chips zijn HYB39S128400CT-7.5, dus 32x4. Maar dit zou geen probleem hoeven te zijn omdat dit registered geheugen is.... toch?

/Offtopic
Toch weer wat geleerd vandaag _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 16 juli 2004 @ 20:01:
[...]

Nou, daar gaat 't al fout. Dan heb je een single sided DIMM, wat betekent dat je 256Mbit chips hebt en daar ziet de geheugencontrolelr per stuk idd slechts de helft van. Probleem opgelost, je moet andere DIMM's hebben B) (staat écht wel in de FAQ hoor, dit. En is ook tienduizendmaal voorbijgekomen, dus met de search valt er heel wat over te vinden ;) )
ben ik nu gek? 8)7
Ik tel toch echt 18 chips....

• Abbadon
Je zegt toch 9 (negen!) chips? :?

Anyway. Ik heb even verder voor je gekeken en het betreft een Infineon registered DIMM met 128Mbit chips (dus idd 18 stuks incl. ECC chips) maar de chips zijn van het #Mx4 type, dit maakt de DIMM single-sided (ondanks dat er aan beide kanten chips zitten). Echter, de BX kan in het geval van registered DIMM's idd x4 chips aan maar deze mogen dan maximaal van het 16Mx4 type zijn (jij hebt er 32Mx4 chips op zitten). Zodoende ziet hij wederom de helft van elke chip en dus de helft v.d. DIMM.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

9 chips betekent hetzelfde als 8 data chips + 1 parity chip.

256/8=32MB/chip en 32MB=256Mb

En gezien de BX chipset maximaal 128Mb aankan, wordt exact conform specificaties de helft gebruikt :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 16 juli 2004 @ 20:16:
Je zegt toch 9 (negen!) chips? :?

Anyway. Ik heb even verder voor je gekeken en het betreft een Infineon registered DIMM met 128Mbit chips (dus idd 18 stuks incl. ECC chips) maar de chips zijn van het #Mx4 type, dit maakt de DIMM single-sided (ondanks dat er aan beide kanten chips zitten). Echter, de BX kan in het geval van registered DIMM's idd x4 chips aan maar deze mogen dan maximaal van het 16Mx4 type zijn (jij hebt er 32Mx4 chips op zitten). Zodoende ziet hij wederom de helft van elke chip en dus de helft v.d. DIMM.
Sorry, ik bedoelde 9 per kant. (laatste vergeten)

Okeeeyyy, betekent dit dat ik naast het type DIMM ook op de memorychips zelf moet letten? Waarom wordt dit niet in het type DIMM gezet? Dit werkt errruugg verwarrend voor een leek en deze gaat dan vragen stellen... |:(

Anyway, ik heb nog een Compaq Server staan, we zullen deze maar van extra geheugen voorzien.

Modje... bedankt voor je geduld. _/-\o_

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

440BX kan dus max 16M chipjes slikken, dus je 32M chipjes worden gezien als 16M chipjes. Dus men gebruikt de helft van 256MB => 128MB.

Uiteraard heb je met 16M chipjes dubbelzoveel chipjes nodig om 256MB te maken, daarom moet je dubbelsided DIMM's (langs 2 kanten chipjes, dus minstens 16 chipjes) zoeken voor een 440BX-bord.

Als je op eBay PC133 256MB SDRAM ziet staan, zal die daar blijven liggen. Maar als je PC133 dubbelsided SDRAM verkoopt, dan zal je hard geld uitslaan, (minstens 50% duurder dan de nieuwprijs van een tijdje geleden).

• Abbadon
Ja, type memory chips is minstens zo belangrijk als type DIMM (belangrijker zelfs) :)

Wat jij moet hebben om op 256MB per DIMM uit te komen zijn of unbuffered DIMM's met 16 stuks 16Mx8 chips of een registered DIMM met 32 stuks 16Mx4 (stacked DIMM) of 16 maal 16Mx8 chips. En wanneer je ECC wil de extra parity chips erbij natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 16 juli 2004 @ 20:33:
Ja, type memory chips is minstens zo belangrijk als type DIMM (belangrijker zelfs) :)

Wat jij moet hebben om op 256MB per DIMM uit te komen zijn of unbuffered DIMM's met 16 stuks 16Mx8 chips of een registered DIMM met 32 stuks 16Mx4 (stacked DIMM) of 16 maal 16Mx8 chips. En wanneer je ECC wil de extra parity chips erbij natuurlijk.
En ik maar denken dat ik met 32x72 opgelet had....
Niet goed genoeg dus.... :(

• Abbadon
Als je #x64, of in het geval van een ECC DIMM #x72 vermeld ziet staan betreft het altijd de gehele DIMM. Deze schrijfwijze drukt de omvang uit. In jouw geval 32Mbit maal 72 minus de acht datalijnen behorend aan de parity chip(s), ofwel 32Mbit x 64, wat 2048Mbit maakt. Dat gedeeld door acht en je komt op 256MB uit :) Het zegt dus nul komma niks over de gebruikte chips, helaas.

Pagina: 1