Toon posts:

CPU temperatuur loopt flink op tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb een ati radeon 9800 xt (256 mb). Een behoorlijk snelle kaart. Dit op een asus p4c800-e Deluxe moederboard en verde een p4 3.2 GhZ. Echter lijkt het alsof de grafische kaar tniet goed presteert. Dat wil zeggen framerates liggen ver onder de test-reslultaten met de kaart die je op internet vindt.

Wat me nu opvalt nu ik asus probe heb geinstaleerd. Is dat de CPU temp, die standaard ongeveer 45 graden is, tyijdens het gamen vrij snel ontzettend oploopt, 50, 55, 60 , 65 en mijn top is zelfs 73 graden celsius. Is het normaal dat de processor zo warm wordt tijdens het gamen, want deze temperatuur lijkt me niet erg bevoordelijk voor de prestatie van de processor.

EDIT: Ik zie net bij aida32 dat het moederboard op 200 mhz runt en dat hij als meest effectief 800 mhz is. Hoe kan ik dat instellen? Ik heb in de bios nooit zo'n setting gezien. Ook het geheugen draait 200 Mhz waarbij hij als meest effectief 400 mhz aangeeft. Het lijkt alsof mijn pc niet max draait!?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 19:35 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

installeer je chipset drivers (intel) eens van je moederbord
dan zal je video kaart beter preteren

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 16 juli 2004 @ 20:17:
installeer je chipset drivers (intel) eens van je moederbord
dan zal je video kaart beter preteren
Beetje vreemd heb nieuwste chipset drivers geinstaleerd. Is een programma, maar lijkt weinig te doen (hij instaleert wel, maar wat daarna?) Het lijkt erop dat de aansluitng moederboard en de rest in windows niet werkt kijk maar hier:

http://home.planet.nl/~dokte233/error.PNG

Windows heeft wel opnieuw hardware herkend, ook het moederboard, maar aida blijft die lage kloksnelheden aangeven (Zie post hierboven). Ik heb nu volgens mij wel het probleem gevonden, het lag dus helemaal niet aan de grafische kaart.

Elwin

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 22:40 ]

Verwijderd

Temperatuur problemen hebben in principe niets met gamen te maken, het kan bij iedere zware toepassing gebeuren. Voor al je hitte problemen en moederboard vragen kun je beter in Processors, Mobo's & Geheugen zijn.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 19:24:
[knip]
EDIT: Ik zie net bij aida32 dat het moederboard op 200 mhz runt en dat hij als meest effectief 800 mhz is. Hoe kan ik dat instellen? Ik heb in de bios nooit zo'n setting gezien. Ook het geheugen draait 200 Mhz waarbij hij als meest effectief 400 mhz aangeeft. Het lijkt alsof mijn pc niet max draait!?
Tsja het klopt gewo0n hoor:
Die eerste 200 MHz is Quadpumped, dus die kun je als 800 Mhz zien.
Die tweede 200 MHz is DDR, die kun je als 400 MHz effectief opvatten dus het klopt wel :)

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Aan je laatste topics te zien heb jij wel meer problemen met je 9800XT en systeem. Je gehele systeem lijkt slecht te presteren :s. Heb je al eens een volledige format geprobeert, dan ben je misschien eens van al die problemen verlost. Voor de rest is het misschien handiger om eens al je niet opgeloste problemen in 1 topic te posten zodat meer begaafde mensen (ik niet dus :p) verbanden kunnen leggen en je eruit kunnen helpen. Want vaak is het zo dat meerdere problemen eenzelfde oorsprong hebben.

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

Topicstarter
Nick The Heazk schreef op 16 juli 2004 @ 23:22:
Aan je laatste topics te zien heb jij wel meer problemen met je 9800XT en systeem. Je gehele systeem lijkt slecht te presteren :s. Heb je al eens een volledige format geprobeert, dan ben je misschien eens van al die problemen verlost. Voor de rest is het misschien handiger om eens al je niet opgeloste problemen in 1 topic te posten zodat meer begaafde mensen (ik niet dus :p) verbanden kunnen leggen en je eruit kunnen helpen. Want vaak is het zo dat meerdere problemen eenzelfde oorsprong hebben.
Ja dat probeer ik idd. Na ja, format probeer ik te vermijden, maar ik denk dat ik het toch een keer ga doen, want dit is hopeloos.
SH4D3H schreef op 16 juli 2004 @ 23:02:

Tsja het klopt gewo0n hoor:
Die eerste 200 MHz is Quadpumped, dus die kun je als 800 Mhz zien.
Die tweede 200 MHz is DDR, die kun je als 400 MHz effectief opvatten dus het klopt wel :)
Maargoed, wat dan over dat plaatje (http://home.planet.nl/~dokte233/error.PNG
)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 09:48 ]

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Wel het plaatje zegt het toch duidelijk niet? Hij herkent je I/O controller niet (dus dat moet je eens checken) en je hebt geen onboard videokaart.

Het is dus niet zo dat hij je 9800 niet herkent.

[ Voor 16% gewijzigd door Nick The Heazk op 17-07-2004 11:08 ]

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

Nick The Heazk schreef op 17 juli 2004 @ 11:08:
Wel het plaatje zegt het toch duidelijk niet? Hij herkent je I/O controller niet (dus dat moet je eens checken) en je hebt geen onboard videokaart.

Integrated graphics controller wil zeggen geintegreerde graphics van Intel als in de G serie van de chipsets

Verwijderd

Topicstarter
Nick The Heazk schreef op 17 juli 2004 @ 11:08:

Kun je me ook vertellen hoe ik dat moet chechekn.

IN de bios kan ik IRQ 7 IRQ 8 enz. instellen op available en reserved , moet ik daar wat aan veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog een screen van de oplopende temperatuur

http://home.planet.nl/~dokte233/vaag.PNG

Ik ben dan slechts tien minuten farcry aan het doen en hij loopt dan op van 50 (normaal) tot 73 en zelfs nog hoger. Absurd toch?

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Hoe zit het met je cpu cooler? wat voor een merk en type is deze? want met bijv een Speeze dingetje wordt je cpu natuurlijk een stuk warmer als met een high end koeler erop. Vergeet verder niet dat die temperaturen kunnen afwijken! Dus voor echt goed te kijken moet je eens aan het koelblok voelen, of met een fancontrol ofzo de temperatuur ervan opmeten.
Pagina: 1