Toon posts:

access query vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tabel in access met daarin twee kolommen (TRNX en TRNY)en vier records (Sorry van de underscores maar ik weet niet hoe ik meerder spaties ertussen krijg):

TRNX__ TRNY
A ______B
B ______A
C ______D
D ______C

Voor mij zijn echter record 1 en 2 aan elkaar gelijk en record 3 en 4 ook daarom wil

ik hierop een query draaien die mij het volgende resultaat oplevert

TRNX TRNY
A ____B
C ____D

iemand enig idee of dit mogelijk is??

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 15:45

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je wilt dus de redundante gegevens niet weer laten geven?

* Whieee pakt er zijn databases bijbel van de tu/e even bij :Y)

edit:
wie heeft deze gegevens op deze manier in de tabellen geplaatst? Kun je anders evne iets concreets invullen op de [A,B,C,D] zodat we het ook kunnen begrijpen, want op deze manier is het knap zinloos...

[ Voor 47% gewijzigd door Whieee op 16-07-2004 19:02 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op 16 juli 2004 @ 18:56:
je wilt dus de redundante gegevens niet weer laten geven?

* Whieee pakt er zijn databases bijbel van de tu/e even bij :Y)

edit:
wie heeft deze gegevens op deze manier in de tabellen geplaatst? Kun je anders evne iets concreets invullen op de [A,B,C,D] zodat we het ook kunnen begrijpen, want op deze manier is het knap zinloos...
de a,b,c,d zijn de unieke letters die bij vier transacties horen. de tabel laat zien welke transacties bij elkaar horen. dus transactie a hoort bij transactie b en transactie c hoort bij d. Derhalve zitten er dus twee onnodige records in de tabel. De twee onnodige records wil ik dus niet zien in de query .

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Als er voor elke transactie altijd twee records in de tabel zitten kan je gewoon een simpele WHERE TRNX < TRNY gebruiken :P

Als er echter ook losse transacties in zitten en je die ook wilt zien, dan moet je de tabel LEFT JOINEN met zichzelf waarbij je TRNX en TRNY met respectievelijk TRNY en TRNX koppel.
Dan krijg je bijvoorbeeld de velden TRNX, TRNY, TRNY_1, TRNX_1

Door de LEFT JOIN worden de velden TRNY_1 en TRNX_1 NULL voor de enkelvoudige records, dus die moet je toelaten in je WHERE statement

En dit moet je OR-en met weer (TRNX < TRNY) om de dubbele eruit te filteren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Lister schreef op 16 juli 2004 @ 20:31:
Als er voor elke transactie altijd twee records in de tabel zitten kan je gewoon een simpele WHERE TRNX < TRNY gebruiken :P

Als er echter ook losse transacties in zitten en je die ook wilt zien, dan moet je de tabel LEFT JOINEN met zichzelf waarbij je TRNX en TRNY met respectievelijk TRNY en TRNX koppel.
Dan krijg je bijvoorbeeld de velden TRNX, TRNY, TRNY_1, TRNX_1

Door de LEFT JOIN worden de velden TRNY_1 en TRNX_1 NULL voor de enkelvoudige records, dus die moet je toelaten in je WHERE statement

En dit moet je OR-en met weer (TRNX < TRNY) om de dubbele eruit te filteren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Briljant! dit werkt perfect! thanks. er zitten by the way geen losse transacties in

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken? Verzin de volgende keer meteen een wat originelere titel die je probleem wat beter bescrhijft :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.